handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt genom styrketräning eller löpning?


RoHe
2011-03-02, 16:09
Japp.
som topic vad är det bästa alternativet om man vill ner i vikt? styrketräna eller löpning? om man ser det mer långsiktigt ? vill inte få bort 15 kg under två veckor, men vill ju gärna se "snabba" resultat så man inte ger upp för fort.

för mina planer ser ut som så att jag först vill ner i vikt, och sen börja bygga lite, frågan är då om jag styrketränar nu med kcalunderskott tills jag är nöjd? och då kör igång med byggandet? KAN man gå ner i vikt av styrketräning? klart man kan, men vad är bäst? känns ju skönt om man kör styrka både nu och sen.

några synpunkter?
och vad kan man käka?
frukost, lunch vid 11;00
något lätt när man kommer hem,
och sen en middag efter ett träningspass?


kanske snurrig text, men ni förstår nog. tacksam för svar! :)

mikaelj
2011-03-02, 16:11
Gå ner igenom kaloriunderskott genom maten, ev konditionsträning.
Styrketräning är nödvändigt under viktnedgång för att bibehålla muskelmassa under tiden du går ned i vikt.

RoHe
2011-03-02, 16:16
Okej, men om man kör ett underskott OCH kör styrketräning så borde man väl gå ner också? man förbränner väl ändå? eller kanske är såpass lite att det är onödigt? bäst är alltså att trycka in ett gäng konditionspass o veckan också?
vad är bäst dådå, allt man kan så länge man kan (alltså inte speciellt länge) eller köra ca 5 km i lagom tempo?

Eddie Vedder
2011-03-02, 16:27
Ja åstadkommer du ett underskott går du ner. Även om du bara ligger och kollar i taket hela dagen. Men för att bibehålla muskelmassan är styrketräningen den viktiga träningen. Får du bara i dig tillräckligt med essentiella näringsämnen och mycket protein behövs ingen mer träning än så rent "estetiskt" (om det nu är en muskulös estetik du eftersträvar).

Mokai
2011-03-02, 19:06
Så länge du är i underskott går du ner.
Vi säger ditt dagliga energibehov är 2000kcal, så länge du är under så går du ner i vikt.
Att man styrketränar och käkar 2g protein gånger kroppsvikt är för att bibehålla muskler som du har.
Konditionsträning är ett bonus då du andvänder mer energi och tränar hjärtat, inget krav dock.

Altså om du inte styrketränar när du ska ner i vikt så är det troligt att du kommer förlora muskelmassa också.