handdator

Visa fullständig version : Majs - Näringsvärde om man ej kan smälta?


Patrick_C
2011-03-02, 15:36
Hejsan!

Jag har funderat på detta ett tag nu och hoppas på att få något vettigt svar här. Kanske finns det någon som är bra på näringslära, eller kanske någon dietist.

För vissa människor klarar inte matsmältningsprocessen att smälta ned majskorn, helt eller delvis. Då är frågan; Vad blir näringsvärdet om födan är intakt när den kommer ut?

Det som jag tycker är intressant är om man skulle kunna använda majs för att mätta hungern utan att dra på sig kcal, t.ex. vid deff.

Förstår att inlägget inbjuder till mycket låg humor men jag skulle vara glad om vi kunde hålla diskussionen på en seriös nivå.

Apjavel
2011-03-02, 15:40
Du får kanske helt enkelt väga innan och efter. Eventuellt räkna bort viss vätskeförlust också. Klurig fråga.:smash:

Eddie Vedder
2011-03-02, 15:54
Näringsvärdet är alltid detsamma, att allt inte tas upp är en annan femma. Äter man en stor del av sitt energiintag i form av majs och väljer att tugga på tok för dåligt kan det nog spela in. Äter man 20 majskorn en dag i köttfärssåsen varav 10 tas upp ofullständigt finns ingen anledning att ens bry sig det minsta. Du kan ändå aldrig räkna 100% på ditt intag.