handdator

Visa fullständig version : Träningsschema på 8 dagar som rullar


Imagine
2011-03-02, 12:58
Hallå, behöver lite råd för mitt nya schema som ska vara under 8 dagar pga jobb. Hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte riktigt ihop det för vill ha max 2 dagars vila under detta schema. Behöver därför hjälp med hur man kan lägga upp alla olika muskler på 8 dagar. Känns dock som att 8 dagar mellan varje pass är mycket, fast är det så stor skillnad från 7?

Hur skulle ni lägga upp detta pass? Dag 1 och dag 4 ska vara bestämda vilodagar eftersom detta är under jobbdagar. Dag 2 och 3 kanske skulle vara armar och axlar? Hyffsat korta pass då jag har en viss tidsbegränsning på mig under dom dagarna. Eller ska man kanske dela upp axelpasset?

Ja som ni märker så har jag lite hjärnsläpp hur jag ska lägga upp det här, så all hjälp är tacksamt :)

Mitosis
2011-03-02, 13:23
Dag 1: Vila
Dag 2: Överkropp
Dag 3: Underkropp
Dag 4: Vila
Dag 5: Bröst
Dag 6: Ben och mage
Dag 7: Axlar och triceps
Dag 8: Rygg och biceps

Skulle jag ha lagt upp det, då kommer du igenom hela kroppen 2 gånger per 8 dagar.

henrikl
2011-03-02, 13:57
Varför ha bestämda dagar? Rullande 3split funkar ju ypperligt, då kan du ta vilodag när du känner för det.

Imagine
2011-03-02, 14:34
Jag gillar ditt förslag mitosis, ska starkt överväga det.

henrikl, för jag har ett ganska tungt jobb och jobbar långa timmar så därför kan jag inte prestera lika mycket dom dagarna. Därför passar det bra med 2 vilodagar under den tiden och ge mer under min lediga tid. Jobbar 4-4 skift alltså.

9109
2011-03-02, 15:21
Mjo men rullar du på en 3split så är det bara att du tränar så ofta du har orken till det, sen vilket pass du kör beror på vilket du tränade gången innan, och rullar du på en 3split så "kan" det inte bli för tight med vila för alla olika muskelgrupper oavsett om du nu orkar köra varje dag.

Vilket innebär att dom dagar du har det jobbigt så tar du helt enkelt en vilodag sen är det bara att kötta vidare dagen efter!

Förslagsvis till 3-split är att dela upp passen i push, pull och ben

Imagine
2011-03-02, 15:37
Jo det låter ju faktiskt som en bra idé också. Kan man få samma resultat på det då? Känns som att man får skippa en del övningar eftersom 5 pass idag ska bli 3 då. Hur ska man då lägga upp det bäst?

hugok
2011-03-02, 16:33
Helkropp varannan dag.

Imagine
2011-03-02, 16:35
Helkropp varannan dag.

Tror nog att du och jag har lite olika mål. Jag vill bygga, vill få volym och styrka.

9109
2011-03-02, 22:17
Tror nog att du och jag har lite olika mål. Jag vill bygga, vill få volym och styrka.

Själva byggandet och målen med din träning utgår ju främst inte från hur du väljer att "splita" din träning utan vilket upplägg du använder när du faktiskt är och tränar.

Vad jag hört/läst förespråkat för just maximala styrkeökningar är väl att köra lågrep, runt 2-5 och hela tiden försöka pusha dig själv på högre vikter.
Sen för maximal volymökning och hypertrofi så rekommenderar doktorn ungefär 8-12 reps.

Sen att volymökning självklart leder till ökad styrka är väl ingenting konstigt, men det handlar om vilka muskelfibrer du väljer att aktivera och främst "stärka".

Alltså med andra ord bör du väl variera ett schema där du kör kanske 2-3 månaders perioder (eller så länge du känner för) med lågrep, varpå du byter till högre repsintervall.

Jag tycker själv push, pull, ben är ett utmärkt upplägg!

hugok
2011-03-02, 22:21
Tror nog att du och jag har lite olika mål. Jag vill bygga, vill få volym och styrka.

Volym och styrka är väl vad de flesta här vill uppnå. Helkropp är en av vägarna att nå dit som fungerar för många.

Imagine
2011-03-03, 00:51
Själva byggandet och målen med din träning utgår ju främst inte från hur du väljer att "splita" din träning utan vilket upplägg du använder när du faktiskt är och tränar.

Vad jag hört/läst förespråkat för just maximala styrkeökningar är väl att köra lågrep, runt 2-5 och hela tiden försöka pusha dig själv på högre vikter.
Sen för maximal volymökning och hypertrofi så rekommenderar doktorn ungefär 8-12 reps.

Sen att volymökning självklart leder till ökad styrka är väl ingenting konstigt, men det handlar om vilka muskelfibrer du väljer att aktivera och främst "stärka".

Alltså med andra ord bör du väl variera ett schema där du kör kanske 2-3 månaders perioder (eller så länge du känner för) med lågrep, varpå du byter till högre repsintervall.

Jag tycker själv push, pull, ben är ett utmärkt upplägg!

För mig är volym viktigare än styrka just nu. Säger inte emot dig på något av det där. Det där med lågrep låter som en bra variation men samtidigt ökar ju skaderisken en hel del då många pass tyvärr kommer bli att köra ensam ett tag framöver. Fast med lågrep, gäller det för maskiner med? Som t ex cables osv?

Push, pull, ben låter väldigt intressant faktiskt. Ska fixa ihop ett schema för det imorgon med övningar så kan jag lägga upp det så får du/ni ge kritik :)

Volym och styrka är väl vad de flesta här vill uppnå. Helkropp är en av vägarna att nå dit som fungerar för många.

Absolut, fungerar säkert bra för många. Själv behöver jag sprida ut muskelgrupperna mer.

Imagine
2011-03-03, 16:21
PUSH
Hantelpress
Lutande bänkpress
Cable cross variant
Axelpress med hantlar eller skivstång
Hantellyft åt sidan
Liggande tricepsextention
Pushdown

PULL
Lastdrag till nacke
Sittande rodd
Smalt lastdrag
Stångrodd
Cable Rear Lateral Raise
Barbell Upright Row
Koncentrationscurl med cables
Hammercurl
Shrugs i smithmaskin

Detta är vad jag kunde komma fram till med push och pull, ge mig kritik på det här. Någonting jag borde byta plats på, ta bort, lägga till? Lägger till ben passet senare med mage och underarmar. Men med schemat tänkte jag 3 set på allting och börja med 8 reps.