handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta vid vissa rörelser, är det teres minor?


Zorban
2011-03-02, 08:28
Kön: Man

Ålder: 26

Längd och vikt: 174 cm, ~70 kg.

Smärtbeskrivning: Jag upptäckte smärta i vänstra axeln på mitt förra bröstpass efter bänkpressen. Det gjorde inte särskilt ont under själva övningen, inte heller under pushdowns med stång, men i bottenläget i lutande hantelpress kändes det ordentligt, en huggande smärta. Dock bara i bottenläget på den här övningen. Det känns som det sitter någonstans innuti axeln, antingen på sidan eller framsidan. Det gör inte ont i vardagliga livet, även om jag kan känna av det lite när jag exempelvis knuffar på en dörr.

Körde igenom rotatorcuffarna idag och enda gången jag kände något var vid stående rotation med hantel, mestadels i toppläget. Var tvungen att kontrahera och låsa ut ordentligt för det skulle kännas. Sedan körde jag bicepscurls med hantel på lutande bänk för andra gången någonsin (http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBInclineCurl.html). Blev en del svingande, kör dem rätt ostrikt, och under denna övningen kändes det ordentligt.

Det gör inte ont om jag trycker någonstans och jag lyckas inte "återskapa" smärtan i vardagliga livet. Inga problem på nätterna heller.

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? I helgen gjorde jag för första gången sittande, alternerande hantelcurls.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej

Kan tillägga att när jag började känna av det efter bänkpressen så körde jag inte alls särskilt tungt, kanske 70-75% av 1RM, är dock inte alls säker på att det var där det började. Provade bänka lite lätt idag (bara några få reps på runt 60% av 1RM) och kände inget.

Zorban
2011-03-02, 10:16
Kan tillägga att det inte kändes när jag körde axelpress i maskin. Märkte dock imorse när jag torkade håret med en handduk att det kändes när jag sänkte ner armarna. Dvs satte händerna ovanpå håret och gnuggade för de skulle bli torrt, när jag tog ner händerna kändes det. Dock bara om jag gnuggade.

TurningTorso
2011-03-04, 12:33
En gissning är att det är senan på biceps långa huvud som är irriterad/skadad. Det är en vanlig skada. Gissningen kommer ifrån att du kört biceps med hantel på lutande bänk för andra gången någonsin. Det gör att du har armbågen i extension och axeln i hyperextension vilket gör att du sträcker ut senan väldigt mycket. Skulle kunna vara något annat självklart.

I förebyggande syfte skulle jag läsa en artikelserie som Eric Cressey skrivit:
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/shoulder_savers_part_iii
Länken är till part 3 men länkar till part 1 och 2 står i början på 3:an.

Den avslutas just med rekommendationen att skippa hantelcurl i lutande bänk.
Kör du mycket pressövningar relaterat till dragövningar?

Hoppas smärtan ger sig!

TurningTorso
2011-03-04, 13:04
Såg just i en annan tråd att man inte fick länka till t-mag. Oops. Måste läsa reglerna noggrannare...

Donkey Kong
2011-03-04, 13:25
Jag tackar för den axelartikeln, TurningTorso, mycket bra läsning. :D

TurningTorso
2011-03-04, 16:02
Det var så lite. Jag försöker läsa allt som Eric Cressey skriver. Just på axlar är han ju guru, men jag måste medge att jag glömmer bort allt nästan på en gång när det gäller just axlar. Det är så mycket prylar kors och tvärs i axeln. :)

Zorban
2011-03-04, 19:27
Tack för svaret, ska kolla igenom länken!

En sak jag kan tillägga är att när smärtan kom första gången, efter bänkpressen (inte undertiden), så var det första gången jag provade att köra lite mer SL-stil och försöka få till bryggan. Kan mer brygga på något sätt skada axlarna? Gjorde det just för att avlasta axlarna eftersom jag tycker bänken tar lite för mycket på deltoidsen.

Jag kör inte så mkt press/drag på samma pass. På bröstpasset brukar jag köra bänk/hantel/axel-press. På ryggpasset kör jag latsdrag och sittande rodd (antar att benträningen inte är inblandad :).

Jag provade träna bröst idag igen, tog det dock försiktigt och hoppade dock över både axelpressen och hantelpressen. Gick faktiskt rätt bra att bänka. Rent allmänt så gör det ont lite ibland när jag råkar ha armen i ett visst läge, det går dock över på någon sekund och gör inte tillräckligt ont för att vara obehagligt. Kan inte riktigt identifiera i vilket läge det är heller, det bara händer ibland, exempelvis när jag vilar handen på tangentbordet / öppnar dörrar. Jag vilar dock handen på tangentbordet ca 8 timmar om dagen och öppnar säkert 20 dörrar, och det är bara någon enstaka gång det gör ont. Tycker också att smärtan verkar komma på olika ställen, ibland från främre axeln, ibland innifrån och ibland mer ner mot triceps.

Om det är en skada/sträckning på biceps-senan, hur lång tid brukar sådant ta att läka helt? Vilka övningar bör jag undvika mer än hantelcurls? Även om det inte gör så ont längre så känns det att "axeln" inte är helt 100% och jag är lite orolig för att göra rörelser som kan göra ont.

Även när jag gör stående rotation med hantel (för rotatorcuffarna) så känns det lite obekvämt typ, men det är absolut inte så att det smärtar under hela rörelsen. Borde det inte göra det om det var rotatorcuffarna?

Hoppar över träningen i helgen och hoppas att vila och lite voltaren ska kurera mig :)

Zorban
2011-03-04, 19:47
En till sak jag kan tillägga är att skivstångscurl i onsdags gick rätt bra, men inte hantelcurls? Kan det bli så om bicepssenan är irriterad/skadad. Bör jag försöka vila bort det, eller ska man gå till läkare?

TurningTorso
2011-03-05, 10:16
Anledningen att jag gissande ena bicepssenan var att det var styrketräningsrelaterat och just i samband med med den övningen du nämnde. Om du har fått en smäll så kan det ju vara andra saker som pajat. Eller en gammal skada kanske. Jag skulle rekommendera en bra naprapat så kan han genom att undersöka dig säkert räkna ut var problemet sitter.

Jag har själv haft/har problem med axlar (läs varenda led/muskel i kroppen)
och min fokus har faktiskt flyttat sig från rotatorkuffen till bröstryggen och skulderbladens rörelsemönster. Jag själv har varit starkare på framsidan vilket resulterat i framlutande axlar. Har även haft svårt att stabilisera skulderbladen (svag serratus anterior bl a). Då får axlarna stryk helt enkelt. Tyvärr tittar man sällan tillräckligt långt ifrån skadan för att inse vad orsaken är.

Det var därför jag skrev om drag och press. Jag menade om du generellt kör mycket press relaterat till drag. Pga av mina axlar ser jag till att köra två dragövningar för varje pressövning. Inget tvång att det är under samma pass dock.

Angående rotationen som känns obekväm, testa att göra dem i skulderbladets plan istället. Kolla andra videon. Han i blå t-shirt.
http://ericcressey.com/clearing-up-the-rotator-cuff-controversy


Vill du försöka räkna ut själv vad det kan vara är det bara att söka på shoulder exam på youtube så får du upp lite av varje.

Zorban
2011-03-05, 10:38
Tack för svaret!

Det är den rotatorcuff-övningen jag kör, enda skillnaden är att han kör cable, och bara vrider armen 90 grader medan jag kör 180 med hantel. Eller är det någon annan skillnad jag inte ser, jämfört med http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html.?

För varje press har jag i princip en dragövning. Jag har inte styrketränat särskilt länge och inte hunnit bygga så mycket massa. Tycker dock att exempelvis latsen är minst lika utvecklade som brösten osv.

Vad jag vet har jag inga gamla skador och jag har inte fått någon smäll eller liknande. Det jag vet är dock att jag kan köra bänkpress utan att det känns, samt att hantelcurls är den övning som gör överlägset ondast. Skivstångscurl kan jag också köra.

Ska försöka hitta felet via youtube, bra ide!

Men rent generellt, om det är en liten skada/muskelbristning eller något sådant (antar det inte är något stort pga de lindriga symptomen), kommer det då självläka med lite vila?

TurningTorso
2011-03-05, 12:05
Han kör cable vilket kan vara tänkvärt då du får samma drag genom hela övningen. Dock finns det en skillnad till. Om du tittar precis i början påvideon så vrider han kroppen lite, så att armen har en vinkel framåt. Den är lite snällare mot axeln.

Vet inte varför curls med stång funkar men inte med hantlar. Stabiliserar du axeln olika kanske. Någon vet säkert.

Latsen kan vara bra storlek på, även om man är starkare i framsidan. Min känsla är att de till och med kan bli ännu större pga av framåtrotation av axeln, då man nästan överanvänder dem pga av axelns position. Jag tänker mer på att se till att man är stark i romber, trapezius (särskilt nedre), utåtrotatorer av axeln. Allt som drar axlarna bakåt och roterar överarmsbenet utåt skulle man kunna säga. Chins, kabeldrag, hanteldrag, marklyft och lite av de övningarnadugör för rot.kuffen täcker ju in behovet om du inte har något större problem.

Är det en liten skada så läker den säkert vartefter. Fördelen OM t ex en naprapat kan säga vad det beror på, är ju att du kan styra träningen efter det så du slipper få det igen.

Zorban
2011-03-05, 12:20
När jag körde hantelcurls så kom smärtan i början när handen är "neutralt vriden", dvs när hanteln pekar framåt i bottenläget. Sedan när jag väl fått handen supinerad högre upp i rörelsen så var det helt ok. När jag kör skivstångscurl så är ju handen supinerad hela tiden.

Kör både chins (eller oftat latsdrag), kabelrodd och marklyft.

Nåja ska prova att vänta med hantelcurls och sådana övningar som gör ont ett tag, om den fortfarande är kvar om någon vecka så blir det naprapat! Tack för hjälpen!

Zorban
2011-03-05, 15:39
En liten uppdatering: Gick till gymmet idag och körde biceps/rygg. Hoppade dock över hantelcurlsen, allt annat kändes helt okej (faktiskt ett par PBn). Det enda som kändes tveksamt var sittande rodd, i den excentriska fasen så kände jag av lite i axeln, dvs när armen blev "utdragen".