handdator

Visa fullständig version : Underskattad energiförbrukning vid kroppsbyggning?


Forqie
2011-03-01, 23:15
Detta gäller givetvis andra former av styrketräning. Hursomhelst, min fråga lyder? Bör inte energibehovet rimligtvis vara större vid gymträning iochmed att musklerna brytsned och behöver byggas upp utöver det. Det kräver väl energi i sig? Dessutom vill ju kroppen bygga muskler utöver det, det bör väl ändå också ta rätt mycket energi. Givetvis är ju 1kilo muskler enbart ca 200gram protein, men själva processen bör väl ändå kosta rätt mycket energi?

Vad tror ni?

Tolkia
2011-03-02, 07:35
Större jämfört med vad?

Givetvis är energibehovet större om man gör saker med kroppen än om man är helt sängbunden, men om det betyder att man underskattar sin förbrukning beror ju helt på vad man skattade den till från början. Baserat på hur många "varför går jag inte ner i vikt"-trådar som man sett här genom åren, så är det nog minst lika lätt att överskatta energiförbrukningen.

King Grub
2011-03-02, 09:08
Det kostar runt 2.2 kcal att syntetisera ett gram muskelprotein.

RobbanColeman
2011-03-02, 09:18
Detta gäller givetvis andra former av styrketräning. Hursomhelst, min fråga lyder? Bör inte energibehovet rimligtvis vara större vid gymträning iochmed att musklerna brytsned och behöver byggas upp utöver det. Det kräver väl energi i sig? Dessutom vill ju kroppen bygga muskler utöver det, det bör väl ändå också ta rätt mycket energi. Givetvis är ju 1kilo muskler enbart ca 200gram protein, men själva processen bör väl ändå kosta rätt mycket energi?

Vad tror ni?

Om du syftar till snacket om att lägga dit låt säga 300kcal då man bygger jämfört med +-0, då är jag verkligen med dig, men som nämnts i tråden så vet jag ju egentligen inte vad du menar och la in egna premisser.

Man kan inte hålla tävlingsform året runt och tro att man ska lägga på sig 3kg muskelmassa. Då kommer man ju väga same, same varje gång man toppar sig.

Anders The Peak
2011-03-02, 09:22
Det här är vad han tänker på
Kroppens protein omsätts hela tiden det innebär att nytt protein byggs upp och gammalt bryts ner. För en person i total vila är omsättningen av proteiner så stor som 3-4 gram per kg kroppsvikt och dag. För en person som är mer aktiv och i rörelse är protein omsättningen betydligt större
Dessutom om man äter mycket protein kommer kroppen att öka omsättningen kraftigt.
Men att räkna på det är lite knepigt. Eftersom energikostnaden det handlar om är att bryta dubbelbindningarna.

Forqie
2011-03-02, 10:23
Det jag syftade på var att man mest får höra att styrketräning är en träningsform som inte förbränner speciellt mycket energi gentemot mer intensiva träningsformer som löpning. Det lär ska vara sant, men bör inte kostnaderna för att reparera de nedbrytna musklerna höja energibehovet en aning mer än vad som sägs?

På den senare tiden av min bulk stod min vikt i stort sett still trots att jag snittade 3800-4200kcal varje dag, med undantag för vilodagar 1 gång om veckan. Då gymmade jag 6 gånger och körde mma 2 gånger.

Enligt benidict&harris ekvationen bör förbrukningen ha legat på ca 3400kcal om dagen. Visserligen är den inte helt pålitlig då förbrukning inte är skrivet på sten, men så mycket "off" bör väl inte ekvationen vara?

Anders The Peak
2011-03-02, 10:26
http://www.primusweb.com/fitnesspartner/calculat.htm

z_bumbi
2011-03-02, 10:47
Det jag syftade på var att man mest får höra att styrketräning är en träningsform som inte förbränner speciellt mycket energi gentemot mer intensiva träningsformer som löpning. Det lär ska vara sant, men bör inte kostnaderna för att reparera de nedbrytna musklerna höja energibehovet en aning mer än vad som sägs?

På den senare tiden av min bulk stod min vikt i stort sett still trots att jag snittade 3800-4200kcal varje dag, med undantag för vilodagar 1 gång om veckan. Då gymmade jag 6 gånger och körde mma 2 gånger.

Enligt benidict&harris ekvationen bör förbrukningen ha legat på ca 3400kcal om dagen. Visserligen är den inte helt pålitlig då förbrukning inte är skrivet på sten, men så mycket "off" bör väl inte ekvationen vara?

Att räkna fram ett teoretiskt värde är ganska meningslöst om du har bättre siffror att gå på då formler och tabeller inte alltid stämmer så bra, antingen pga över/underskattningar vid inmatningen eller helt enkelt för att de inte täcker den träning man gör eller den vardag man lever i.

Forqie
2011-03-02, 12:51
Okej! Egentligen är det ju bäst att kolla och se efter och justera där efter, men av någon anledning är jag intresserad av exakta siffror, vilket, just för beräkning av energibehov är ganska diffust.

Tackar för alla svar!

Tacos
2011-03-02, 15:32
Så här står det ju i deff guiden här på forumet:

"Dessutom innebär själva styrketräningen en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset. Under en 24-timmarsperiod förbrukar 60-70 minuters intensiv styrketräning lika mycket energi som 50 minuters konditionsträning på 70% av maxpuls gör under samma tidsperiod."

Är det lite det du är inne på?