handdator

Visa fullständig version : Näringsupptag utan gallblåsa


Hähähä
2011-03-01, 23:05
Tjena!

Ska operera bort min gallblåsa om en månad pga gallsten. Undrar hur matsmältningen/näringsupptaget kommer påverkas efteråt? Hade tänkt börja bygga, äta relativt mycket mat och en del tillskott, (whey, vitargo & eaa).

Frågan är alltså, kan man äta stora mängder mat utan att näringsupptaget påverkas? Eller handlar det endast om fett?

Har sökt runt lite och inte hittat något konkret svar, det enda jag kan hitta är angående fett.

Hoppas någon har erfarenhet av detta! Tacksam för svar. :naughty:

Sverker
2011-03-02, 06:57
Gallblåsan ansvarar för utsöndringen av gallsalter. Gallsalterna är viktiga för upptaget av fettlösliga ämnen som just fett men även fettlösliga vitaminer och antioxidanter.

Protein och kolhydrat, tillsammans med vattenlösliga vitaminer och mineraler påverkas inte.

corpsicle
2011-03-02, 07:02
Ok detta är ju lite intressant eftersom jag inte har någon gallblåsa längre.
Förklara för mig som om jag vore en treåring, vad innebär det att upptaget av fett blir sämre ?
Jag antar att jag inte kan tillgodogöra mig som du säger vitaminer och antioxidanter från fett, men påverkar det även upptaget av fettet jag stoppar i mig ?
Åker mer av fettet rakt ut än om jag hade haft kvar gallblåsan ?

Sverker
2011-03-02, 07:07
Inte den blekaste aning. Har inte läst om det.

Det får du reda på bakvägen genom den kosten du rekommenderas. Är den fettsnål så lär fettupptaget påverkas negativt.

Ren spekulation så kommer du att fortsätta att tillverka gallsalter och de ska ut i tarmen, oavsett ifall det finns en blåsa för att lagra dem eller inte. Rent hypotetisk kan du säkert äta fett fördelat i mindre portioner över dagen.

Spridis
2011-03-02, 07:33
Galloperation (http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Galloperation/)

LoveMachine
2011-03-02, 13:16
Jag blev av med min gallblåsa för ett halvår sedan. Det kanske inte kommer stämma in alls på dig men det är mina erfarenheter i alla fall.

Varning: fekalier och dess konsistens kommer avhandlas nedan. Det är något man får ett större intresse för efter operationen då en relativt vanlig bieffekt är kronisk diarré.

Först lite om min kost, då det kan spela in. Jag har aldrig varit någon frukostätare och har inte börjat med det nu heller, det är som regel lunch och middag som gäller. Har legat i "deff" i lite drygt två år vilket lett till -33 kg. Så det är inga hiskeliga underskott det handlar om, eller för den delen hiskeliga mängder mat. Försöker äta lite mer proteinrik mat men det är ingen specialkost jag håller på med eller några tillskott. Kaffe skall tydligen kunna vara ett besvär men det blir som regel tre koppar på en arbetsdag utan några problem. Några direkta rekommendationer för kosten fick jag faktiskt inte efter operationen utan det var bara att börja äta som vanligt.

Den första månaden efter operationen så var magen ganska orolig, framför allt när det vankades fetare måltider. Strax efter jag ätit så kunde kraftiga, spontana sprutlackeringar inträffa, men som mest en gång i veckan. Det är tydöigen inte alls ovanligt. Det kan dock till viss del ha haft att göra med att jag flyttade till Japan samtidigt och började äta lite andra saker. Efter det så har det varit rätt lugnt och jag har inte blivit tvungen att förändra något. Fast japansk mat brukar vara relativt fettsnål. Jag märker dock att det inte är riktigt som förut i magsystemet då det som regel är lite ljusa och mjuka föremål med viss flytkraft som kommer ut. Vilket tydligen är vanligt då inte allt fett har brutits ner helt. Dock väldigt regelbundet, varannan dag me snudd på samma klockslag. Fast de gånger jag har ätit rejält mycket mat, som förra helgen, vars enda mål mat var stora mängder grillat och öl så har magen inte gjort sig speciellt påmind. Ett toalettbesök dagen efter men värre än mina tidigare bakisdagar.

Vad det gäller träningen så har jag haft ovanligt lätt att gå ner i vikt efter operationen men då jag flyttade till Japan i samma veva så kan det lika gärna ha att göra med den oundvikliga förändringen i kost och levnadssituation det innebar. Jag har dock inte upplevt några styrkeminskningar trotts relativt snabb viktnedgång utan det går faktiskt långsamt framåt i allt utom benpress där jag har hamnat på en platå nyligen. Så sammanfattningsvis så har det blivit vissa förändringar men inget som är direkt negativt utan bara lite annorlunda.

mini
2011-03-02, 13:34
Levern tar hand om produktionen av galla. Jag fick infon före min operation att jag inte skulle märka av någon skillnad och det har jag heller inte gjort.

Zwitterion
2011-03-02, 14:12
Gallblåsan är bara en "behållare", så större mängder galla kan inte komma på en gång, istället så läcker det lite galla kontinuerligt.

Lite problem att bryta ned stora mängder fett som kommer på en gång.

Hähähä
2011-03-02, 15:16
Tack så mycket för alla bra svar! :hbang:

Var orolig för att upptaget av protein/kolhydrater också skulle bli något påverkat efter operationen.
Vill inte att det ska påverka min muskeluppyggnad negativt. *popcorn*