handdator

Visa fullständig version : Blocka slag med guard (MMA)


Zibb
2011-03-01, 22:35
heJ!

På MMA:n idag så körde vi att vi stog 2 och 2 och sedan skulle man försöka träffa motståndaren i huvudet, man fick inte backa eller röra sig utan stå still på samma plats.

Problemet var att när min partner slog mot mig så böjde jag kroppen bakåt hela tiden.
Försökte att stå kvar och blocka men det gick inte....
Vad göra för att få det att bli bättre och inte böja sig bakåt?
Blev lite osäker även när jag skulle slå att jag skulle bli träffad själv.

Någon som har varit med om samma och vad gjorde ni för att det skulle bli bättre?

//Zibb

mattilainen
2011-03-01, 22:39
det lättaste jag kan tänka på är att du står med böjda ben och rör huvudet upp och ner och i en cirkelrörelse. Sedan blockar du lätt med händerna där du försöker avstyra hans slag mot dig. Att luta dig bakåt är ju en del men inte något som alltid fungerar. Testade du att följa med i hans slag? Slår han en rak höger så flyttar du "bara" huvudet eller om han gör en vänsterkrok så följer du med i rörelsen?

Annars är det nog bara att träna på och bli mer säker. Inget man lär sig över internet utan titta på andra duktiga och känn efter vad osm fungerar för dig.

goj739
2011-03-01, 22:39
Vana.

Lätt sparring, då lär du dig ta slag mot huvudet.

Peter.B
2011-03-01, 22:39
Det kommer med vana. Bara att fortsätta nöta. En idé kan vara att sätta bakre benet mot en vägg, bakre hälen och trycka fram kroppen litegrann. Som i startposition när du ska springa, om du förstår vad jag menar? Då kan man tvinga fram kroppen lite och får svårare att böja sig bakåt. Men mest är det vana och bara fortsätta träna.

Långsmal
2011-03-01, 22:40
Du menar att du reflexmässigt drog dig undan för slaget? Det är naturligt och bör egentligen bara vara bra, men är detta inte tillåtet i övningen är det nog bara att stålsätta sig och ge fan i att akta på sig.

Eller missförstod jag ditt problem?

astrodog
2011-03-01, 22:43
Se det som en övning i hur dåligt det är att stå kvar på samma plats. Ducka huvudet under slaget och ha guarden framför hakan hela tiden. För en uppercut kanske du kan böja dig bakåt. Men eftersom du tränar MMA och inte boxning så är det relativt värdelöst att hålla på såhär egentligen. Övning som övning såklart, men det är väl inte direkt vanligt att man vill stå och byta slag i MMA när arsenalen tillåter så mycket mer. Försök bara förstå samspelet och de vanligaste boxningsteknikerna samt att ta slagen på rätt sätt, t.ex. på guarden eller glidandes av hjässan. Det kan också vara en bra övning för att lita på sig själv när slagen kommer farandes och inte dra ner ögonlocken / blicken etc.

manekin
2011-03-01, 22:45
sparrar ni med MMA handskar är det nog inte slå lätt att bli slagtålig och bli av med sin slagräddhet....
Sparra medelhårt med minst 14oz handskar, bara boxning....gör det med en polare där ni håller kola på varandras teknik. Vanligast är att du för bak huvet, ett trix är att du stoppar din t-shirt i munen (kanten på den) då kan du inte dra bak huvet fast du gör det reflexmässigt. Old-school varianten är att ha en liten boll melllan hakan å bröstkorgen....

delta_mats
2011-03-01, 23:16
Slå långsammare så du hinner uppfatta slagen och hinner väja undan eller blocka utan att reflexerna tar över. När man klarar av det kan man öka farten något osv.

bear.flowertwig
2011-03-01, 23:41
Brukade köra den övningen en i taget med ben/rygg mot en vägg. Sen var det långsamma slag som gällde och först i ett mönster så att man visste om det var höger eller vänster som kom för att så småningom snabba upp farten och köra oregelbundet.

Silencer
2011-03-15, 11:10
Ryggen mot väggen.

debbe
2011-03-15, 16:06
1. blinka aldrig, öva på att titta hela tiden
2. glid undan slagen genom att rotera höft
3. sparring är övning, sätt händerna i pannan och gå in i slagen

hangatyr
2011-03-15, 20:05
eller så ber du din instruktör om råd på nästa träning.

Rikard Jansson
2011-03-15, 20:08
Ducka ner och åt sidorna? Eller i en halvcirkel, dvs uppåt åt sidorna och ner i mitten. Ska inte behöva blocka.