handdator

Visa fullständig version : Första deffen, 1 mars tills studentmössan sitter på!


miss ira
2011-03-01, 20:51
Hej hallå tja.

Detta är min deffjournal där jag främst kommer dokumentera mina mått, min viktnedgång och hur jag mår. Jag ska också försöka uppdatera med dagsformsbilder minst en gång i veckan (:

Jag har bestämt mig för att vara relativt anonym i denna journal då det blev lite för personligt i min förra.. Dock känns detta ganska svårt då ålder, kön, vikt, längd och dagsformsbilder är en ganska stor del i en deffjournal. Jag får helt enkelt se till att inte nämna mitt namn, min bostadsort eller visa mitt ansikte på bild :)

Lite info om mig:
Kön: Tjej
Ålder: snart 19
Längd: 175cm
Vikt: Pendlar mellan 61-65kg
Styrketränat i antal år: ~2år

Deffen kommer alltså pågå från och med idag (1 mars) tills mösspåtagningen den 1 juni, alltså i tre månader. Jag vet att detta är en lång tid, men eftersom detta är min första deff och jag inte har särskilt mycket erfarenhet kände jag att jag vill ta deffen lite långsammare under en längre tid. Min plan nu från början är att äta enligt Periodisk Fasta då jag föredrar att äta större portioner och gärna på eftermiddagen/kvällen. Jag kommer inte räkna kalorier exakt, utan snarare ha kolla på de vanligaste måltiderna och därefter uppskatta. På gymmet hade jag tänkt att fortsätta träna på gymmet ~5ggr/vecka: styrketräning (4-split) + konditionsträning/fb-träning. Jag hade även tänkt att periodisera träningen, men jag har inte bestämt mig för på vilket sätt än. Antingen börja med tungt lågrep i 3-4 veckor och sen gå över till lätt högrep i 3-4 veckor osv, eller tvärt om. Jag har den senaste tiden kört mestadels 5-8rep tungt. Tips?


OBS! DETTA ÄR INGEN DISKUSSIONSTRÅD! JAG VILL INTE ATT DENNA JOURNAL SKA FÖRSTÖRAS AV LÅNGA DISKUSSIONER, SÅ HAR NI NÅGOT NI VILL IFRÅGASÄTTA I MER ÄN ETT INLÄGG FÅR NI GÄRNA SKRIVA ETT PM!
Jag vet att jag är en ung tjej som inte "bör" deffa, men det är mitt liv och mitt beslut. Jag har alltid varit intresserad av kost och träning och vill nu när jag har slitit på gymmet och byggt upp relativt mycket muskler testa på min första deff.

miss ira
2011-03-01, 22:34
Här kommer en jäkla massa mått:

1 mars 2011
Avslappnat
H. biceps hängande: 28cm
V. biceps hängande: 27.5cm
H. lår: 55.5cm (mätt nedanför rumpan)
V. lår: 55.5cm
H. vad: 35cm (mätt högt upp, största stället)
V. vad: 34.5cm
Midja: 72cm
Mage: 76.5cm (navel, andas ut)
Bröst/Rygg: 92.5cm (mätt nästan precis vid armhålorna)
Rumpa: 95cm (mätt mitt på rumpan, ljumskarna)

Spänt
H. biceps: 31cm
V. biceps: 30cm
H. lår: 56
V. lår:54.5
H. vad: 35cm
V. vad: 34cm
Midja: 31.5cm
Mage: 73.5cm
Bröst/Rygg: 92.5cm
Rumpa: 94cm

Forqie
2011-03-01, 22:37
Bra mått, skön start tycker jag! Nu går det inte mer än att lycka dig till!

miss ira
2011-03-01, 22:55
Och några timmes-färska bilder. Måste träna på det där med att posera....

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=437&pictureid=1882http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=437&pictureid=1883http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=437&pictureid=1884http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=437&pictureid=1885http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=437&pictureid=1887

Adam4242
2011-03-01, 23:00
Fin form! lycka till :)

miss ira
2011-03-01, 23:03
Tack hörrni! Måste även få in att start och morgonvikten (kissad och klar) låg på 62.6kg! Den 9 mars blir det att väga sig på en tanitavåg.

mn8eii
2011-03-01, 23:05
Ehrm, lycka till antar jag... Jag vet att du skrev i första inlägget att du inte ville bli ifrågasatt så därför gör jag inte det även om det bär emot. Jag frågar helt enkelt ödmjukt vad du har som mål, hur många kilon tycker du själv är rimligt att gå ned? Var vill du att vikten ska försvinna från?

miss ira
2011-03-02, 17:37
Ehrm, lycka till antar jag... Jag vet att du skrev i första inlägget att du inte ville bli ifrågasatt så därför gör jag inte det även om det bär emot. Jag frågar helt enkelt ödmjukt vad du har som mål, hur många kilon tycker du själv är rimligt att gå ned? Var vill du att vikten ska försvinna från?

Tack! Hur många kilo jag vill gå ner har jag inte bestämt, men ett par under 60-sträcket kanske. Jag vill ju inte förlora för mycket styrka, så jag kommer väl märka den vägen när det är dags att sluta.

miss ira
2011-03-02, 17:51
Andra dagen på deffen och det känns goodt! Förutom att jag mår sjukligt illa...Troligen är det thaimaten som spökar. Idag blev inte PFn opti (opti=16h+ fasta 8h- ätfönster) eftersom kvällsmaten igår serverades vid kl 19.45 och lunchrasten började kl 11, fast jag började iofs inte käka förrän 20 över, men skitsamma. Jag ska inte ta allt för hårt på det där. Det känns riktigt skönt att skippa frukosten och ev. mellanmål i alla fall, det känns inte som att jag direkt fick ut något av det förr och hellre äter dessa kcal under eftermiddagen och efter träning.

Igår blev det bröst/triceps och sen 35min, 213kcal på sittande träningscykel. Idag hade jag tänkt att köra ben på gymmet och därefter fb-träning, men dels är ju mitt knä pajjko och dels ville syrran hem tidigare, så det blev inget. I morgon far jag iväg med skolan från tidigt på morgonen tills sent på kvällen, så då blir det inte heller någon träning. Dock kommer det bli en hel del promenader, så för den delen är jag inte orolig. Dock blir det en liten utmaning att försöka tänka på maten en hel dag av uteätande :)

miss ira
2011-03-03, 22:28
Då var även tredje dagen avklarad. Lite fail idag också, men inget att bry sig om. För det första var jag skön nog och drog in med ett gäng kompisar till krogen igårkväll, så vid midnatt eller något drack jag en drink som "förstörde" fastan som jag hade påbörjat vid kl ~19.00 lite... Men därefter käkade jag ingenting förrän kl 12.15 dagen efter. Känslan av att bli väckt av alarmet efter bara tre timmars sömn efter ett antal timmars dansande var inte nice. Det blev inte bättre av att jag inte kunde käka någon frulle heller, eller ja.. jag fick ju sova i 20 min extra, vilket var ganska värt. På bussen till "skolutflykten" hade jag med mig kaffe som fick mig att bli lite piggare, men ändå mådde jag riktigt riktigt dåligt.

Framåt 10-12 var det värst och inte var det kul när det serverades både muffins, bullar och choklad vilket jag faktiskt kunde stå emot :) Men efter ganska mycket mat, lite pasta och mycket kyckling, i magen kl 12.15 blev jag pigg igen. Därefter åt jag inget förrän kl 19, vilket var ett keso-mellanmål (210kcal) och en ProViva Female (140kcal) När jag kom hem vid kl 21.15 käkade jag lite pasta med rätt mycket köttfärssås och två matskedar creme fraiche. Eftersom köttfärssåsen var slut och jag inte ville ha pasta åt jag en banan, en mörk chokladbit, 150g lättkvarg med 1/2 dl flingor och 2msk pumpakärnor, två bullar och några jordnötter. När jag ser allt som jag stoppade i mig känns det som det är för mycket, men å andra sidan känner jag mig behagligt mätt just nu och fördelar man mina intag på 5 mål så blir det inte så mycket per/st. Dock har jag ingen ursäkt varför jag åt två bullar...

Fastan tills i morgon blir alltså mellan 22.00-14.00, men jag ska försöka att hålla mig till kl 15 så jag vill käka mitt sista mål på fredag vid kl 23. Det betyder att jag vid födelsedagsfirandet (utgång på krogen) på lördag kan äta och dricka med folk tills klockan ~23 :)

Usch, det här med PF känns lite för kontrollerat på något sätt.. Inte alls så jag vill ha det. När jag har blivit van vid det och inte blir så fruktansvärt hungrig under fastan kommer jag förhoppningsvis kunna slappna av mer :) I vilket fall som helst tänkte jag prova det här i ialf 2 veckor, och märker jag inga resultat lägger jag ner och provar något annat.