handdator

Visa fullständig version : Mac: raderade filer, återställa utan att kopiera?


bear.flowertwig
2011-03-01, 19:27
Verkar som jag hamnat i ett märkligt moment 22.

Av misstag flyttades en massa filer (ca 60 Gb) till papperskorgen när jag raderade torrenten i torrenprogrammet.

Hur flyttar jag tillbaka dem? Låter som en banal fråga men högerklick "återställ" eller liknande hittar jag inte. Att välja filerna och kopiera tillbaka från papperskorg till ny mapp går inte då storleken på dem räknas igen, dvs dubbelt och därmed blir disken full.

Jockefoten
2011-03-01, 19:31
Systemåterställning?

Är inte fullt insatt i hur OSX fungerar men antagligen råkade du klicka i "ta bort torrent + data". Du kan inte koperia innehåller i papperskrogen till en extern hårddisk? Eller plocka ut dom en och en (om det nu är fler än en fil).

bear.flowertwig
2011-03-01, 19:47
Systemåterställning låter omfattande, man borde ju bara kunna flytta tillbaka filerna.

Extern HD finns men är använd från PC vilket gör att jag bara har läsrättigheter från Mac, mkt irriterande.

MasterChief
2011-03-01, 19:52
Verkar som jag hamnat i ett märkligt moment 22.

Av misstag flyttades en massa filer (ca 60 Gb) till papperskorgen när jag raderade torrenten i torrenprogrammet.

Hur flyttar jag tillbaka dem? Låter som en banal fråga men högerklick "återställ" eller liknande hittar jag inte. Att välja filerna och kopiera tillbaka från papperskorg till ny mapp går inte då storleken på dem räknas igen, dvs dubbelt och därmed blir disken full.

På min meny heter det "lägg tillbaka".

bear.flowertwig
2011-03-01, 19:58
Det alternativet är nedsläckt och går inte att välja oavsett om jag markerar en fil eller flera.

MasterChief
2011-03-01, 20:02
Ok, det brukar väl betyda att ett externt program har skickat dit filerna så OS vet inte var de hör hemma (tex ett avinstallationsprogram). Eller har du testat att kolla bara på en fil i taget?

MasterChief
2011-03-01, 20:08
Det går inte bara att dra dem till annat fönster då?

bear.flowertwig
2011-03-01, 20:09
Aj då. Mmm, testat. Det gör ingen skillnad på någon av filerna.

bear.flowertwig
2011-03-01, 20:11
Det går inte bara att dra dem till annat fönster då?

:bow: :bow: Löst!

Shit vad fånigt. Det borde ju både vara ett valbart "musklickalternativ" liksom i menylisten.

MasterChief
2011-03-01, 20:29
Bra att det löste dig :-)

Ganymedes
2011-03-01, 20:49
:bow: :bow: Löst!

Shit vad fånigt. Det borde ju både vara ett valbart "musklickalternativ" liksom i menylisten.

Men du ville ju flytta dem från papperskorgen till en annan mapp; hur flyttar man filer? Drag n' drop. Jag tycker det lät rätt logiskt... :em::)

bear.flowertwig
2011-03-01, 23:14
Men du ville ju flytta dem från papperskorgen till en annan mapp; hur flyttar man filer? Drag n' drop. Jag tycker det lät rätt logiskt... :em::)

Haha, got a point...:)

Samtidigt så tycker jag just drag n drop med musplatta är lite vanskligt, det hamnar för lätt fel så jag använder det i princip aldrig.