handdator

Visa fullständig version : Ang. ketogen diet


erikS
2011-03-01, 18:48
Jag har läst en del på diverse hemsidor/bloggar om ketogen diet. Även Bartolls body transformation guide. Olika källor säger olika saker (t.ex. enligt "slim jim") så lägger man på sig väldigt mkt vikt när man väl börjar med kolhydrater igen (för att hjärnan vill spara på energin när kollisar kommer tillbaka, typ) - och bartolls guide är lite diffus om hur man ska äta kolhydrater igen efter de 12 veckorna som guiden sträcker sig över.

Så jag frågar här:

Hur länge ska man köra en ketogen diet - vad rekommenderar ni?

Kan man köra en dag i veckan med "normalmängd" kolhydrater, eller "förstör man ketos" då? Typ ere OK med en chipspåse

Går man upp i vikt när man börjar med kolhydrater igen (förutom vätska som kommer tillbaka) - och HUR försiktig måste man vara när man smyger in det i kosten igen?

Går det att kombinera alkohol och ketogen diet och ändå få bra resultat? Bortsett från alkoholens negativa effekter - jag undrar rent "kolhydratsmässigt".


Ni som har erfarenhet av denna diet - dela gärna med er!

erikS
2011-03-03, 15:27
Really? Ingen som har en aning?

z_bumbi
2011-03-03, 15:51
JHur länge ska man köra en ketogen diet - vad rekommenderar ni?

Det beror på vad du tränar, vilka resultat du vill uppnå och hur du mår.

Kan man köra en dag i veckan med "normalmängd" kolhydrater, eller "förstör man ketos" då? Typ ere OK med en chipspåse


Du går troligen ur ketosen av en chipspåse men eftersom ketos i sig inte är något viktigt så är det inget problem. Du kommer också att nå ketos ganska fort då musklerna suger åt sig kolhydraterna (förutsatt att du tränar och då gärna tidigare samma dag) så levern kommer inte att lagra några större mängder kolhydrater från chipsen.
Å andra sidan undrar jag varför du ska äta en hel chipspåse om du fokuserar på vikten och vad som är så normalt med en hel påse?

Går man upp i vikt när man börjar med kolhydrater igen (förutom vätska som kommer tillbaka) - och HUR försiktig måste man vara när man smyger in det i kosten igen?


Om du äter samma mängd kalorier så blir det ingen skillnad. Om du helt har undvikit kolhydrater så öka i en ganska långsamt takt för att vänja magen vid de livsmedlen som innehåller kolhydrater.