handdator

Visa fullständig version : Bip eller Cooper?


Masterpan
2011-03-01, 18:42
Jag har ett litet problem som jag behöver och jag vänder mig nu till er å kloka människor!

Årsgång: 1994
Längd: 182 cm
Vikt: 76 kg

Fredag vecka 10, (om typ 17 dagar) skall vi ha konditionstest i idrotten och man får välja mellan bip-test eller cooper. Och vad jag behöver hjälp med är att välja vilket av dom jag ska köra.

Mvg för bip är 12.0 och Mvg för cooper är 2,5 km á la 12 min.

Min träning inför testet har varit att springa på löpband en gång i veckan, och då har ja fokuserat mycket på intervaller och hålla intensiteten hög med relativt korta pass, 20-25 min. Körde även stenhård skidåkning i italien hela vecka 7 vilket jag upplevde förbättrade min kondition rätt mycket.

På löpbandet kör jag alltid incline 3,5 och senast idag sprang jag 5,1 km på 20 minuter. Förra veckan blev det 9 km på 40 min. Så det där är ungefär hur bra kondis jag har, om det säger nånting.. :P

Så vad tror ni jag kan prestera bäst på? Mina löppass har alltså varit ungefär "spring så långt du kan på x minuter" Och jag har för övrigt skitdålig teknik i vändningarna på biptest..

Tackar mycket för svar :) !

Supermicke
2011-03-01, 18:50
beep test är väl en del explosiv styrka också eftersom man ska vända och börja springa. Om cooper bara är att man springer så låter det som du är bra på det tkr jag. Tänker på din tid på 9km. Men jag tror nog det inte spelar någon roll, du skulle nog fixa MVG i båda.

KidZap
2011-03-01, 18:51
Jag är verkligen ingen löpexpert men tycker det verkar som att du har bra kondition med tanke på tiderna du presterat. Du har säkert bra chans i båda, men med tanke på det du skrev i slutet, att du är kass på vändningarna, så tycker jag att du ska välja Coopertestet.

Biptestet ökar ju hastigheten hela tiden medan du kan välja ett jämnt tempo i Coopertestet - vad gillar du bäst?

Konditionen räcker nog bra för MVG i båda, resten är bara vilja. :)

z_bumbi
2011-03-01, 18:53
5,1 km på 20 min = 2,5 km på 10 min utan att du ökar takten så Cooper verkar vara det självklara valet. Inte för att löpband motsvarar att springa vanligt men du har 2 minuter plus möjlighet att hålla högre tempo på dig.

Se bara till att du har något sätt att hålla tempot om ni springer bana, t ex att få mellantider som du i förväg har räknat ut att du ska slå alt ge en kompis listan så att du får feedback hur du ligger till.

Masterpan
2011-03-01, 18:54
Jag är verkligen ingen löpexpert men tycker det verkar som att du har bra kondition med tanke på tiderna du presterat. Du har säkert bra chans i båda, men med tanke på det du skrev i slutet, att du är kass på vändningarna, så tycker jag att du ska välja Coopertestet.

Biptestet ökar ju hastigheten hela tiden medan du kan välja ett jämnt tempo i Coopertestet - vad gillar du bäst?

Konditionen räcker nog bra för MVG i båda, resten är bara vilja. :)

Ja de får nog bli cooper, när jag kommer efter nivå 10 i bip blir de snarare så att pga att ja är sjukt seg på att vända så måste jag accelerera upp som fasen för komma till andra sidan i tid vilket tar en jäkla massa kraft :D

Edvardsson
2011-03-01, 18:55
du kan klara båda men coopers test är ett väligt mycket lättare alternativ om du inte har tränat någon styrka eller mjölksyretränig. sen ett måste för att inte ta slut är att vara noga med kosten samma dag så du inte kommer dit utan att käkat frukost.

Masterpan
2011-03-01, 18:57
5,1 km på 20 min = 2,5 km på 10 min utan att du ökar takten så Cooper verkar vara det självklara valet. Inte för att löpband motsvarar att springa vanligt men du har 2 minuter plus möjlighet att hålla högre tempo på dig.

Se bara till att du har något sätt att hålla tempot om ni springer bana, t ex att få mellantider som du i förväg har räknat ut att du ska slå alt ge en kompis listan så att du får feedback hur du ligger till.

Jag har tänkt på det angående skillnader mellan löpband och springa vanligt, är det mycket jobbigare att springa 2,5 km runt i en gympasal än att springa det på löpband med 3,5 incline? Har aldrig sprungit "långa" sträckor i gympasalar liksom :P

Masterpan
2011-03-01, 18:59
du kan klara båda men coopers test är ett väligt mycket lättare alternativ om du inte har tränat någon styrka eller mjölksyretränig. sen ett måste för att inte ta slut är att vara noga med kosten samma dag så du inte kommer dit utan att käkat frukost.

Det är ett av problemen. Vi springar klockan 8 på morgonen och jag käkar frukost 06:10. Så vad bör jag käka då?

Pungis
2011-03-01, 19:15
I min klass klarade inte nåon level 12 i bip, men en drös 2,5km/12 min - kör coopers!

jokem
2011-03-01, 19:41
Vet inte hur bip går till eller i vilket tempo det ökar, målet för cooper däremot ser riktigt lätt ut. 5.1 km på 20 min är riktigt bra jämfört med vad mvg målet för cooper är i det här fallet så du ska inte kunna missa mvg ifall du inte bryter benet.

StarkaUlf
2011-03-01, 19:59
Definitivt att springa 3,5 incline på löpband, än i gympasal.
Det är ganska imponerande att springa 5km på 20 min och 9km på 40 min med incline 3,5 enligt mig :) Så cooper borde du klara hur lätt som helst.
Sen 12 på bip är inte alltför jobbigt (tycker jag^^), så det klarar du nog också galant.

Enligt mig borde du äta gröt till frukost, stoppar bra och känns inte så tungt i magen :)

Masterpan
2011-03-01, 20:04
Definitivt att springa 3,5 incline på löpband, än i gympasal.
Det är ganska imponerande att springa 5km på 20 min och 9km på 40 min med incline 3,5 enligt mig :) Så cooper borde du klara hur lätt som helst.
Sen 12 på bip är inte alltför jobbigt (tycker jag^^), så det klarar du nog också galant.

Enligt mig borde du äta gröt till frukost, stoppar bra och känns inte så tungt i magen :)

Har försökt att lära mig äta gröt, och det gick väl som det gick.. :)

Men typ 1-2 bananer med fil och lite musli borde väl funka ?.. bara havregrynen hinner brytas ner, det tar väl mer än 2 timmar iofs..

mpersson
2011-03-01, 20:18
Seriöst? 12 min på cooper för MVG !?

Jag väger 102, hade inte sprungit på 1,5 år. Och fick 11,54 på cooper ! WTF !

StarkaUlf
2011-03-01, 20:19
Har försökt att lära mig äta gröt, och det gick väl som det gick.. :)

Men typ 1-2 bananer med fil och lite musli borde väl funka ?.. bara havregrynen hinner brytas ner, det tar väl mer än 2 timmar iofs..

Det fungerar säkert :) Det är ju trots allt inte så att du kommer köra ett monsterpass :)

JohPz
2011-03-01, 20:29
Cooper är ju betydligt lättare om man inte är van vid beep-test. Krävs lite tajming där för att lyckas bra. Dock är ju ingen av MVG-kraven svåra för nån som löpt nåra steg då o då senaste tiden.

Poxeman
2011-03-01, 20:34
Det är ett av problemen. Vi springar klockan 8 på morgonen och jag käkar frukost 06:10. Så vad bör jag käka då?

Ät som vanligt. Att springa i några minuter klarar du utan frukost, det viktiga är att du bara mår bra och är positivt laddad.

Med tanke på löpbandstiden så kommer det inte vara några som helst problem med coopertest.
Lycka till och rapportera här hur det gick! :thumbup:

Masterpan
2011-03-01, 22:20
Ät som vanligt. Att springa i några minuter klarar du utan frukost, det viktiga är att du bara mår bra och är positivt laddad.

Med tanke på löpbandstiden så kommer det inte vara några som helst problem med coopertest.
Lycka till och rapportera här hur det gick! :thumbup:

Tackar, det skall jag göra! ;)

panzerpig
2011-03-01, 23:23
Vag går du på för skola? Ingår detta verkligen i läroplanen? Låter lite konstigt...
Vet en gympalärare här i stan som fick massa kritik för att han körde "hoppar man såhär långt/högt så är det ett VG" eftersom det inte är nått som står i läroplanen.

z_bumbi
2011-03-02, 10:24
Jag har tänkt på det angående skillnader mellan löpband och springa vanligt, är det mycket jobbigare att springa 2,5 km runt i en gympasal än att springa det på löpband med 3,5 incline? Har aldrig sprungit "långa" sträckor i gympasalar liksom :P

Är du van vid att ha idrott i en gympasal tvivlar jag på att det ska bli några problem. Kolla om och när ni får mellantider och räkna lite på ungefär var du bör ligga. Får ni inga mellantider så försök ha koll på en klocka själv eller be någon annan göra det.

Zoidy
2011-03-02, 11:12
Vag går du på för skola? Ingår detta verkligen i läroplanen? Låter lite konstigt...
Vet en gympalärare här i stan som fick massa kritik för att han körde "hoppar man såhär långt/högt så är det ett VG" eftersom det inte är nått som står i läroplanen.

Det är väldigt vanligt med såna betygsgränser på prestationer. Det hade vi också. 5 km på 20 min var MVG

emi23j
2011-03-02, 15:22
Vag går du på för skola? Ingår detta verkligen i läroplanen? Låter lite konstigt...
Vet en gympalärare här i stan som fick massa kritik för att han körde "hoppar man såhär långt/högt så är det ett VG" eftersom det inte är nått som står i läroplanen.

Samma sak på högstadiet här.

Vi hade cooper testet. Dock så hade vi upplägget att man skulle springa så långt som möjligt på 12 min, 3,2km tror jag gav betyget mvg. var så länge sedan..

hugok
2011-03-02, 16:37
Jag föredrar bip-testet framför Cooper. Man kan lättare ta ut sej till 100% på det. Jag har rätt dålig kondition och jag vill minnas att jag fick ihop till exakt 12 på Bip-testet. Efter det låg jag i säkert 20 minuter på marken och hyperventilerade :D

daemi
2011-03-03, 13:30
För det första så är det direkt olämpligt med fasta tidsgränser, finns inget stöd i styrdokumenten för det. Blir ju lurigt för någon i rullstol tex... För det andra så testar ju de två olika saker, Beep testar acc.förmåga och vändningar, är ett gammalt test från SvFF, heter numera YoYo. Cooper testar uthållighet och förmåga att hålla hög fart över tid.

StarkaUlf
2011-03-03, 13:57
Hur gick det då? :)

Masterpan
2011-03-03, 19:31
Hur gick det då? :)

Har inte gjort det än, är nästa fredag :) om 8 dar alltså!

StarkaUlf
2011-03-03, 21:49
Har inte gjort det än, är nästa fredag :) om 8 dar alltså!

Aha okej :)

EeJay
2011-03-04, 15:01
Coopertestet har ett mycket lägre krav än Beeptestet. Kör det. Inga problem kommer det bara.

Masterpan
2011-03-04, 17:16
Fick idag reda på att det sket sig med cooper test för vår gympalärare tycker det är för jobbigt att ha båda två..

Så det blir biptest! .

mattilainen
2011-03-04, 17:54
tycker det lät nästan FÖR enkelt att få mvg men sen om man drar ut snittet från alla som ska springa så kanske det är högt. Alla är väl inte traningsfreak som kolo :p

robertcop
2011-03-05, 19:00
Precis som några föregående har skrivit så finns det inga styrdokument som reglerar betyg efter prestation. Finns överdrivet många lärare som lever kvar i läroplan modell 1980...

Hur som haver, bra för din del! Beep på nivå tolv bör inte vara något problem om du kan springa 9km på 40 min!

z_bumbi
2011-03-05, 20:16
Precis som några föregående har skrivit så finns det inga styrdokument som reglerar betyg efter prestation. Finns överdrivet många lärare som lever kvar i läroplan modell 1980...

Det är i alla fall bättre än att köra fotboll* 90% av alla passen och ge bra betyg till de som tycker det är kul. :D

*eller valfri annan sysselsättning men fotboll är enkelt då man slipper släpa fram massor av material

robertcop
2011-03-05, 20:54
Det är i alla fall bättre än att köra fotboll* 90% av alla passen och ge bra betyg till de som tycker det är kul. :D

*eller valfri annan sysselsättning men fotboll är enkelt då man slipper släpa fram massor av material

Absolut, det finns statistik som visar att fotboll och annat bollspel genomsyrar en majoritet av landets idrottlektioner och detta är inte heller enligt läroplanen. Men som du säger så är det väldigt bekvämt för idrottsläraren att kasta in en boll och samtidigt väldigt skoj, men som blivande lärare i ämnet så ser jag att de passiva/idrottshatande eleverna inte stimuleras iom. bollsport och annan idrott med jakt på ett resultat.

Men såhär tidigt i min utbildning har jag och mina klasskamrater fortfarande en naiv tro på att vi kan rädda världen. I slutändan lär antagligen vi bli likadana själv och kasta in bollen och resultaten tala för betygen när vi tröttnat på ungdomarna:D

*Sorry för oft.

Men som sagt så skall du inte vara orolig för Beep-testet, samtidigt lär ju inte lärarn basera hela slutbetyget på detta resultatet:)´

(bara för att vara lite ont.)

z_bumbi
2011-03-05, 21:17
Absolut, det finns statistik som visar att fotboll och annat bollspel genomsyrar en majoritet av landets idrottlektioner och detta är inte heller enligt läroplanen. Men som du säger så är det väldigt bekvämt för idrottsläraren att kasta in en boll och samtidigt väldigt skoj, men som blivande lärare i ämnet så ser jag att de passiva/idrottshatande eleverna inte stimuleras iom. bollsport och annan idrott med jakt på ett resultat.

Jag tycker du förenklar det ganska mycket. Bara för att man inte gillar den idrottsundervisning som är så betyder det inte att man inte kan vara resultatinriktad inom idrott. Jag vet t ex flera som tävlat på SM-nivå i olika idrotter eller som "bara" varit rejält duktiga som tyckte idrotten var skit, antingen för att det som de var duktiga på inte sågs som idrott av läraren eller att det hade väldigt små beröringspunkter med fotboll, handboll eller löpning och att de därför inte fick något gratis.

robertcop
2011-03-05, 21:55
Jag tycker du förenklar det ganska mycket. Bara för att man inte gillar den idrottsundervisning som är så betyder det inte att man inte kan vara resultatinriktad inom idrott. Jag vet t ex flera som tävlat på SM-nivå i olika idrotter eller som "bara" varit rejält duktiga som tyckte idrotten var skit, antingen för att det som de var duktiga på inte sågs som idrott av läraren eller att det hade väldigt små beröringspunkter med fotboll, handboll eller löpning och att de därför inte fick något gratis. Det var inte meningen att förenkla något och glömma den målgruppen som håller på med sporter som inte är frekvent förekommande i skolidrotten.
Jag förstår vad du menar, du har helt rätt och jag håller med dig!

Masterpan
2011-03-10, 17:52
Imorn klockan 08:00 är det dags för mig att springa. Någon som har förslag till kvällsmat samt frukost? Kommer förövrigt dra i mig 300 mg koffein innan också

TIll middag blir det en 3 äggs omelett me 200 gram kvarg, lite fil och några gram havregry.

Poxeman
2011-03-10, 17:57
Imorn klockan 08:00 är det dags för mig att springa. Någon som har förslag till kvällsmat samt frukost? Kommer förövrigt dra i mig 300 mg koffein innan också

TIll middag blir det en 3 äggs omelett me 200 gram kvarg, lite fil och några gram havregry.

Ät precis som du brukar! Finns ingen anledning att krångla till det.

Masterpan
2011-03-10, 18:10
Ät precis som du brukar! Finns ingen anledning att krångla till det.

Fast det jag brukar äta är vassle shake runt 8 och sen kassein vid 11. Sen på morgonen brukar jag käka samma som min middag idag.

Kanske bara ska lägga till lite mer havregryn?

StarkaUlf
2011-03-10, 18:35
Kör på havregrynsgröt till frukost :) mycket bra

Poxeman
2011-03-10, 18:51
Fast det jag brukar äta är vassle shake runt 8 och sen kassein vid 11. Sen på morgonen brukar jag käka samma som min middag idag.

Kanske bara ska lägga till lite mer havregryn?

Men varför skall du ändra något? Brukar inte idrottslektionerna gå bra när du har ätit som vanligt?

För något så kort som ett biptest gör en kostförändring på morgonen minimal (positiv) skillnad. Det är troligare att du presterar sämre eftersom du inte är van.

Lillstrumpa
2011-03-10, 19:17
Nedanstående gäller om du fortfarande går på högstadiet. Längst ner i posten har jag lagt in länkar till kursplanerna för Idrott och hälsa A och B på gymnasiet.

Då kör vi... :)

Din idrottslärare får inte/ska inte sätta betyg på dig efter hur långt du når i beeptestet. Vad han/hon skulle kunna bedöma är t.ex. din progression vad gäller din egen konditionsträning, eller dina kunskaper kring hur man på ett bra och effektivt sätt kan lägga upp träning för att förbättra sin kondition. Även elever med handikapp ska kunna nå betyget MVG i idrott och hälsa, därför ska ingen kunna falla på ett sånt test.

I den nationella kursplanen för idrott och hälsa, samt i betygskriterierna, står det ingenting om att man ska kunna springa en viss sträcka på en viss tid för ett visst betyg. Inte heller står det något om hur högt man ska kunna hoppa, hur långt man ska kunna kasta en boll eller hur hårt du kan skjuta en innebandyboll. Idrott och hälsa är till stor del ett kunskapsämne och det du kan utläsa vad gäller bedömningen praktiska moment handlar i stort sett bara om tekniska färdigheter som koordination, balans och tempo och då menar jag inte tempo som i att rusa runt i hög fart på en terränglöpningsslinga, utan t.ex. förmågan att kunna röra sig i takt till musik/ljud/oljud eller i dans osv.

Här har du ett utdrag ur kursplanen, där du kan läsa om mål att sträva mot (G-nivå), bedömningens inriktning, mål att uppnå i slutet av det nionde skolåret, samt betygskriterier för VG och MVG:

Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i idrott och hälsa sträva efter att eleven
– utvecklar sin fysiska, psykiska och sociala förmåga samt utvecklar en positiv självbild,
– utvecklar kunskap om vad som främjar hälsa,
– utvecklar en god kroppsuppfattning och kunskaper som gör det möjligt att se, välja och värdera olika former av rörelse ur ett hälsoperspektiv, stimuleras till ett bestående intresse för regelbunden fysisk aktivitet och tar ett ansvar för sin hälsa,
– utvecklar och fördjupar sin rörelseförmåga och lust att röra sig samt stimuleras att ge uttryck för fantasi, känslor och gemenskap,
– utvecklar förmågan att leka, motionera och idrotta på egen hand och tillsammans med andra,
– utvecklar kunskaper att kritiskt bemöta missförhållanden som kan förekomma i samband med olika typer av fysiska aktiviteter samt ges förutsättningar till ett personligt ställningstagande i idrotts- och hälsofrågor,
– utvecklar förmågan att organisera och leda aktiviteter,
– får inblickar i idrottens och friluftslivets historia samt lär känna olika former av lekar, danser och idrottsformer i olika kulturer,
– utvecklar kunskaper om och beredskap för handlande i nöd- och katastrofsituationer både på land, i och vid vatten.

Bedömningens inriktning
Bedömningen i ämnet idrott och hälsa avser elevens kunskaper om hur den egna kroppen fungerar och hur eleven bland annat genom regelbunden fysisk aktivitet och friluftsliv kan bibehålla och förbättra sin fysiska och psykiska hälsa. Det innebär att elevens kunskaper om vilka faktorer som påverkar den egna hälsan är en viktig bedömningsgrund. Elevens förmåga att använda kroppen för sammansatta och komplexa rörelsemönster på ett ändamålsenligt sätt liksom bredden av fysiska aktiviteter ingår också i bedömningen.
Ytterligare en bedömningsgrund är elevens förmåga att utföra rörelser med kontroll och precision liksom att med hänsyn till rytm och estetik ge uttryck för känslor och stämningar. Även elevens förmåga att reflektera över och värdera fysiska aktiviteters betydelse för livsstil och hälsa utifrån både ett individ- och ett samhällsperspektiv är av vikt vid bedömningen.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall
– förstå sambandet mellan mat, motion och hälsa och kunna tillämpa kunskaper i ergonomi i vardagliga sammanhang,
– kunna delta i lek, dans, idrott och andra aktiviteter och kunna utföra lämpliga rörelseuppgifter,
– kunna forma och genomföra aktiviteter för egen motion,
– kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider,
– kunna hantera nödsituationer i och vid vatten,
– ha kunskaper i livräddande första hjälp,
– ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt.

Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven reflekterar med hjälp av kunskaper om kropp och rörelse över hur hälsa och välbefinnande kan bibehållas och förbättras.
Eleven föreslår och genomför fysiska aktiviteter som befrämjar egen motion och hälsa.
Eleven använder ett ändamålsenligt rörelsemönster vid deltagandet i olika fysiska aktiviteter.
Eleven deltar i och tillämpar sina kunskaper om friluftsliv under olika årstider.
Eleven använder sina kunskaper för att förutse och avvärja risker i samband med olika fysiska aktiviteter.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven använder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hälsa för att bedöma värdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter.
Eleven komponerar, motiverar och genomför ett allsidigt och funktionellt motionsprogram.
Eleven organiserar motions-, idrotts- eller friluftsaktiviteter tillsammans med andra med hänsyn till olika deltagares behov.
Eleven anpassar sina rörelser till de krav som olika aktiviteter och situationer ställer på exempelvis balans, precision och tempo.

http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/3872/titleId/IDH1010%20-%20Idrott%20och%20h%E4lsa

Hittar du något i texten ovan som säger att du behöver kunna springa beeptestet över nivå 12 för att få MVG så ska du få en kexchoklad av mig. Betygssättning i ämnet ska till stora delar grunda sig på teoretiska kunskaper som jag nämnde ovan, men av någon underlig anledning är landet fullt av idrottslärare som lever kvar i det gamla fysiska prestationstänket, trots att det är 17 år sedan Lpo 94 med tillhörande kursplaner trädde i kraft. Hälsa din lärare att han/hon ska hålla sig till de nationella kursplanerna när han undervisar och sätter betyg. Gör han/hon inte det är det bara att ställa till med bråk. ;)

Mvh / en idrottslärare

Ps. Går du på gymnasiet får du här länkar till de nationella kursplanerna för Idrott och hälsa A och B. Eleverna ska i början av varje kurs bekanta sig med kursplanen så att de är medvetna om vad kursens innehåll är, vilka strävansmålen är, vilka betygskriterierna är samt hur bedömning och betygssättning sker. Ger inte läraren denna information begår han/hon tjänstefel i min mening.

http://www.skolverket.se/sb/d/2503/a/13845/func/kursplan/id/3201/titleId/IDH1201%20-%20Idrott%20och%20h%E4lsa%20A

http://www.skolverket.se/sb/d/2503/a/13845/func/kursplan/id/3121/titleId/IDH1202%20-%20Idrott%20och%20h%E4lsa%20B

Ps2. Lycka till med beeptestet! Det är ett underbart sätt att skaffa sig spagettiben. :D

whalle
2011-03-10, 23:30
Jag tycker du förenklar det ganska mycket. Bara för att man inte gillar den idrottsundervisning som är så betyder det inte att man inte kan vara resultatinriktad inom idrott. Jag vet t ex flera som tävlat på SM-nivå i olika idrotter eller som "bara" varit rejält duktiga som tyckte idrotten var skit, antingen för att det som de var duktiga på inte sågs som idrott av läraren eller att det hade väldigt små beröringspunkter med fotboll, handboll eller löpning och att de därför inte fick något gratis.


Jag är precis en sån person, tävlar på SM-nivå i simning. Trots att jag redan i ettan och tvåan på gymnasiet tränade 8-10 pass och hade långt bättre fysik än mina klasskamrater så fick jag slita oskäligt mycket för mitt förbannade betyg. Jag har nämligen ett urdåligt löpsteg och ganska kass bollkontroll. Och inte tas det hänsyn till att jag varit och tränat 2h innan skolan eller att jag har tävling dagen efter och helt enkelt inte vill ta ut mig. Jag hatade idrotten.


Vad som krävdes var att man hade MVG i tre idrotter av följande,

3km löpning (12min för mvg i väldigt kuperad terräng oavsett väder)
orientering
fotboll
pingis (vår lärare vad gammal pingisspelare och det krävdes i princip att man slog honom för att få mvg)
badminton
basket
innebandy
styrka ( mvg: 55 armhävningar, 90 situps och 75 rygglyft för killar och mycket mindre för tjejer)

Kan ha missat någon gren som man fick välja men hur som helst så lyckades jag iaf skrapa ihop mina poäng på styrka, orientering och badminton efter mycket om och men.

Zoidy
2011-03-10, 23:34
Jag är precis en sån person, tävlar på SM-nivå i simning. Trots att jag redan i ettan och tvåan på gymnasiet tränade 8-10 pass och hade långt bättre fysik än mina klasskamrater så fick jag slita oskäligt mycket för mitt förbannade betyg. Jag har nämligen ett urdåligt löpsteg och ganska kass bollkontroll. Och inte tas det hänsyn till att jag varit och tränat 2h innan skolan eller att jag har tävling dagen efter och helt enkelt inte vill ta ut mig. Jag hatade idrotten.


Vad som krävdes var att man hade MVG i tre idrotter av följande,

3km löpning (12min för mvg i väldigt kuperad terräng oavsett väder)
orientering
fotboll
pingis (vår lärare vad gammal pingisspelare och det krävdes i princip att man slog honom för att få mvg)
badminton
basket
innebandy
styrka ( mvg: 55 armhävningar, 90 situps och 75 rygglyft för killar och mycket mindre för tjejer)

Kan ha missat någon gren som man fick välja men hur som helst så lyckades jag iaf skrapa ihop mina poäng på styrka, orientering och badminton efter mycket om och men.

Haha, det där med styrkan hade vi också. 50 armhävningar, 100 sit-ups, 12 chins, kroppsvikten i bänkpress och liknande. Det här var dock bara det de sa, jag tror iaf mina lärare tog hänsyn till annat i slutändan ändå. Jag klarade iofs vissa grejer, som styrkan, men jag var absolut inte särskilt duktig på fotboll eller innebandy osv, och jag fick ändå bra betyg

whalle
2011-03-11, 20:44
Imorn klockan 08:00 är det dags för mig att springa. Någon som har förslag till kvällsmat samt frukost? Kommer förövrigt dra i mig 300 mg koffein innan också

TIll middag blir det en 3 äggs omelett me 200 gram kvarg, lite fil och några gram havregry.

Hur gick det?

Masterpan
2011-03-11, 21:50
Hur gick det?

Hade inte beep idag.. läraren var sjuk och vi hade vikare,

Lyckades skada mitt knä på lektionen i stället.. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162491

Kommer ha det vecka 15, så jag återkommer då om resultatet, blev rejält besviken iaf