handdator

Visa fullständig version : Abtronic X2 etc


Akerhage
2011-03-01, 14:29
Det här kan väl ändå inte fungera? Eller?
Finns det någon som testat? Skulle aldrig få för mig att själv köpa något sådant här, och har dissat den till många som undrat om den själv.

Är det befogat att vara så negativ till dessa produkter? :)

Citat:
" Denna omfattande Universitetsstudie visar att Elektrisk Muskel Stimulans-teknologi som används i Abtronic X2 nästan är 7 gånger mera effektiv än träning" - kommentarer på detta?

King Grub
2011-03-01, 14:36
Det här kan väl ändå inte fungera?

Jovisst.

http://jap.physiology.org/content/early/2010/11/30/japplphysiol.00914.2010.abstract

https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-2007-1024898

Akerhage
2011-03-01, 14:43
Jovisst.

http://jap.physiology.org/content/early/2010/11/30/japplphysiol.00914.2010.abstract

https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-2007-1024898

Okay, så med andra ord så skulle det här fungera? Tycker bara det känns så överdrivet, 7 gånger bättre än träning, varför är det INGEN som tränar med dessa? (förrutom farmor och farfar och feta kärringar med 10 katter).

Tycker det hela känns som falsk marknadsföring. Hade varit kul att höra ifall någon testat.

Crocker
2011-03-01, 15:05
Okay, så med andra ord så skulle det här fungera? Tycker bara det känns så överdrivet, 7 gånger bättre än träning, varför är det INGEN som tränar med dessa? (förrutom farmor och farfar och feta kärringar med 10 katter).

Tycker det hela känns som falsk marknadsföring. Hade varit kul att höra ifall någon testat.
Citerar eftersom du är för lat för att klicka på länkarna.

The response to treatment of high intensity neuromuscular electrical stimulation (NMES) to both quadriceps femoris muscles as an adjunct to ongoing weight training was evaluated using a single subject experimental design. For an elite weight lifter weekly maximal measurements of snatch (S), clean and jerk (CJ), and front squat (SQ) were obtained over 4 months during which the subject weight trained daily for 3 h. The 1st month, baseline data were collected. After baseline measurements, a 1-month period of high-intensity NMES was added to the subject's weight training. NMES was then withdrawn for 1 month and administered once more for 2 weeks. Three quadriceps femoris muscle biopsies were taken, two during the initial baseline period and one just before the end of the first stimulation period. The results showed a significant and clear relationship between performance gains and NMES administration and withdrawal. Steep gains for S, CJ, and SQ were seen after 2 weeks of stimulation, with front squat showing a 20-kg increase within the 1st week of both stimulation periods. Muscle biopsy showed an increased type I fiber area, decreased type Ha and lib fiber area, and an increase of type II fibers after NMES. The results of this study support the use of high-dose NMES as an adjunct to weight training in elite lifters.

The aim of the study was to define the chronic effects of neuromuscular electrical stimulation (NMES) on the neuromuscular properties of human skeletal muscle. Eight young healthy male subjects were subjected to 25 sessions of isometric NMES of the quadriceps muscle over an 8-wk period. Needles biopsies were taken from the vastus lateralis muscle before and after training. The training status, the myosin heavy chain (MHC) isoform distribution and the global protein pattern assessed by proteomic analysis widely varied among subjects at baseline and prompted the identification of two subgroups: an "active" group (ACT), which performed regular exercise and had slower MHC profile and a sedentary group (SED) which did not perform any exercise and had faster MHC profile. Maximum voluntary force and neural activation significantly increased following NMES in both groups (+~30% and +~10%, respectively). Both type 1 and 2 fibres showed a significant muscle hypertrophy. Following NMES, both groups showed a significant shift from MHC-2X towards MHC-2A and MHC-1, i.e. a fast-to-slow transition. Proteomic maps showing ~500 spots were obtained before and after training in both groups. Differentially expressed proteins were identified and grouped in functional categories. The most relevant changes regarded: myofibrillar proteins, whose changes were consistent with a fast-to-slow phenotype shift and with a strengthening of the cytoskeleton; energy production systems, whose changes indicated a glycolytic-to-oxidative shift in metabolic profile; antioxidant defense systems, whose changes indicated an enhancement of intracellular defenses against reactive oxygen species. The adaptations in the protein pattern of the ACT and SED groups were different, but were in both groups typical of both resistance (i.e., strength gains and hypertrophy) and endurance (i.e., a fast-to-slow shift in MHC and metabolic profile) training. These training-induced adaptations can be ascribed to the peculiar motor unit recruitment pattern associated with NMES.

Akerhage
2011-03-01, 15:14
har läst länkarna, så ingen mening att verka dryg...och ja det verkar som att just en sådan "eneuromuscular lectrical stimulation" fungerar. Men det framgår ju inte vad de testat exakt. Om dessa bälten är då tillräckligt starka och motsvarar testet.

Crocker
2011-03-01, 15:16
har läst länkarna, så ingen mening att verka dryg...och ja det verkar som att just en sådan "eneuromuscular lectrical stimulation" fungerar. Men det framgår ju inte vad de testat exakt. Om dessa bälten är då tillräckligt starka och motsvarar testet.
Försökte inte att verka dryg, men förstår nu bättre vad du sökte.

Akerhage
2011-03-01, 15:17
Försökte inte att verka dryg, men förstår nu bättre vad du sökte.

Okay, tack för det :)

Vad tror du själv då om detta? Bra eller anus?

Hamsterkakan
2011-03-01, 15:29
wait what?

Akerhage
2011-03-01, 15:33
wait what?

what "wait what"?

Crocker
2011-03-01, 15:37
Okay, tack för det :)

Vad tror du själv då om detta? Bra eller anus?
Fungerar nog men att det är som i tv-reklamen bör man inte tro exakt.

Akerhage
2011-03-01, 15:43
Fungerar nog men att det är som i tv-reklamen bör man inte tro exakt.

nej svårt att tro det med, men borde de få göra reklam för att det skall vara så überbra då? Borde ju finnas lagar om det, för de lurar ju stackars människor annars...om det nu inte finns en enstaka studie gjord där det visades att man kan få 7 gånger bättre resultat med mnes som det kallas för.
Så kanske man då får använda den studien enbart för att "lura" till sig kunder?

King Grub
2011-03-01, 16:14
Det står inte att just produkten som säljs på TV-Shop är effektiv. Det står att den "teknologi som används i"... är det. Antagligen krävs det apparater av sjukhusutrustningskvalitet för att uppnå resultaten.

Akerhage
2011-03-01, 16:27
Det står inte att just produkten som säljs på TV-Shop är effektiv. Det står att den "teknologi som används i"... är det. Antagligen krävs det apparater av sjukhusutrustningskvalitet för att uppnå resultaten.

Jo men det bör ju inte vara okay att skylta med "den teknologi som används i" om det inte är på samma nivåer. Det är väl som att sälja en skitdator med samma anledning. Samma typ av teknologi, men olika hastigheter på processorer, minnen, hårddiskkapacitet etc. Samma teknologi men avskalat så det står härliga till. Och de säljer ju inte en skitdator som "värstingdator"?

Fredrik_S
2011-03-10, 10:33
Nej det är inte okay, men det är fullt lagligt. Reklam görs inte för att vara snäll och okay, det görs för att sälja så mycket som möjligt av produkten.

Akerhage
2011-03-10, 10:34
Så jag kan sälja ett piller som "botar cancer" fast det är ett sockerpiller?

Nitrometan
2011-03-10, 10:37
Så jag kan sälja ett piller som "botar cancer" fast det är ett sockerpiller?

Nej. Då hävdar du att det är ett läkemedel och då kommer läkemedelsverket att kräva att du visar upp undersökningar på att det är säkert att använda och att det ger den effekt du säger.

Akerhage
2011-03-10, 10:39
Nej. Då hävdar du att det är ett läkemedel och då kommer läkemedelsverket att kräva att du visar upp undersökningar på att det är säkert att använda och att det ger den effekt du säger.

Okay om jag hävdar att man kan flyga på det då? Eller hävdar att ett träd i afrika planteras för varje gång jag äter ett piller etc....du förstår min teori ändå va?

lind3r
2011-03-10, 11:00
Nu börjar dina argument handla om all reklam! Alla som marknadsför något idag "ljuger" ju mer eller mindre. Som Grub skrev så kanske det krävs något av sjukhuskvalitet för att uppnå resultat, men Abtronic använder sig av samma teknik, och får därmed rätten att säga att den funkar.

Självaste Abtronic kanske fungerar och ger resultat, men detta kanske bara under perfekta förutsättningar. Finns det någon som har testat denna produkt, utan att komplettera med vanlig träning?

Akerhage
2011-03-10, 11:06
Nu börjar dina argument handla om all reklam! Alla som marknadsför något idag "ljuger" ju mer eller mindre. Som Grub skrev så kanske det krävs något av sjukhuskvalitet för att uppnå resultat, men Abtronic använder sig av samma teknik, och får därmed rätten att säga att den funkar.

Självaste Abtronic kanske fungerar och ger resultat, men detta kanske bara under perfekta förutsättningar. Finns det någon som har testat denna produkt, utan att komplettera med vanlig träning?

Jo, men det var ju för att understryka min poäng bara. Att jag tyckte det var fel att få annonsera om saker fast det inte ger den effekt som utlovas. Men hade varit skoj om någon som testat den kan svara!

ispåse
2011-03-10, 11:23
När min fru var gravid så lekte jag runt ordentligt med hennes TENS-maskin. Är väl knappast något man bygger större muskler av men kan tänka mig en viss nytta av maskinen vid sidan av träningen. Kunde ju få till ett jäkla tryck i musklerna om man körde några program på raken och det kan ju knappast vara en dålig sak. Behaglig känsla sitta vid TV'n med tryck i brösten, axlarna eller vad som.

Blev sugen på att köpa en nu faktiskt. :D

Akerhage
2011-03-10, 11:36
Köp och recensera här vetja =)

ispåse
2011-03-10, 11:45
Köp och recensera här vetja =)

Jag har ju recenserat. :D kanske inte just en abtronic men tekniken. Ställ dig framför spegeln och spänn bröstmusklerna 1000 gånger. Tycker du att du har en behaglig känsla efteråt tycker jag att det kan vara värt ett inköp.

Akerhage
2011-03-10, 11:51
Jag har ju recenserat. :D kanske inte just en abtronic men tekniken. Ställ dig framför spegeln och spänn bröstmusklerna 1000 gånger. Tycker du att du har en behaglig känsla efteråt tycker jag att det kan vara värt ett inköp.

Nej men jag är inte alls sugen på att köpa något sådant här. Tycker det är mest trams, så är intressant att höra åsikter bara. Jag tycker ex det är behagligt att en katt går runt på min rygg om jag ligger på mage, men köper ju ingen katt för det =)

Fredrik_S
2011-03-10, 14:10
Okay om jag hävdar att man kan flyga på det då? Eller hävdar att ett träd i afrika planteras för varje gång jag äter ett piller etc....du förstår min teori ändå va?

Ja men du fattar inte uppenbarligen inte skillnaden på en ren lögn och en distraherande sanning

Du kan kan tex ha ett kosttillskott som innehåller 0,0001 gram av ett visst ämne och sen göra upp en giganstisk reklam om hur bra det ämnet är och att det finns i ditt kosttillskott.

Du kan sälja en dator och göra reklam för hur tekniken inom data teknologi har fått fram rymdraketer.

Du kan sälja hårshampo med vitaminer och säga vitaminets alla egenskaper om hur bra det är för kroppen (trots att det måste i verkligheten måste vara via maten och inte på huvudet)

osvosv

Inget ljuger rakt av men pratar om en sanning som är långt i från produktens kapacitet...

King Grub
2011-03-10, 14:11
Okay om jag hävdar att man kan flyga på det då? Eller hävdar att ett träd i afrika planteras för varje gång jag äter ett piller etc....du förstår min teori ändå va?

Nej, skillnaden är att du ljuger. Dom ljuger inte. Dom berättar bara inte hela sanningen.