handdator

Visa fullständig version : Komplettera lite till Z_bumbi 3 dagarsprogram


lurre86
2011-03-01, 12:57
Hej!

Kör efter bumbis 3 dagars program. Tränar nu måndag, onsdag & fredag.

Jag funderar på att lägga till 1 extra pass i veckan. tränga 4 ggr i veckan.

Tänkte då på de passet köra helt andra övningar än vad jag gör nu i bumbis schema...

Tex köra lite extra bröst, biceps eller vad jag känner mig sugen på den dagen..

Vad tror ni om det?

spoon
2011-03-01, 13:16
Låter som en bra ide. Lite lördagspump är opti :thumbup:

cero
2011-03-01, 13:17
Varför ska du göra det? Var det första jag tänkte.

lurre86
2011-03-01, 13:22
Varför ska du göra det? Var det första jag tänkte.


1.kul

2.får kroppen känna på andra övningar

3.några kroppsdelar kommer få ett extra pass, tex bröst...

4.varför inte'?=)

Zorban
2011-03-01, 13:22
Varför inte cykla 3-dagarsprogrammet? Om du inte har nån särskild fetisch för att köra vissa övningar på samma dagar varje vecka :-)

cero
2011-03-01, 13:24
1.kul

2.får kroppen känna på andra övningar

3.några kroppsdelar kommer få ett extra pass, tex bröst...

4.varför inte'?=)


1. Okej, detta köper jag.

2. Känna på andra övningar? Varför?

3. Varför ska dom få ett extra pass? Mer träning betyder inte bättre resultat. Kan även innebära längre återhämtning och sämre resultat.

4. Om du är nybörjare räcker det gott och väl med 3 gånger i veckan.

I början är kontinuitet viktigast. Då är det bättre att träna lite för lite, än lite för mycket. Jag har själv tränat enligt detta programmet, och man ökar väldigt bra utan att lägga till ytterligare träning.

spoon
2011-03-01, 13:24
Jag har kört så under ett par år. Det är bra att köra efter schema för progression men det kan bli lite tråkigt ibland. Då kan det vara nice att ha ett lek-pass där man kör det man vill för dagen. Sålänge som man är återhamtad till måndagen så är det ju chill.

jikajd
2011-03-01, 13:41
1.kul

2.får kroppen känna på andra övningar

3.några kroppsdelar kommer få ett extra pass, tex bröst...

4.varför inte'?=)

Kör på, träningen ska vara rolig! :thumbup:

jovas
2011-03-01, 14:11
1. Okej, detta köper jag.

2. Känna på andra övningar? Varför?

3. Varför ska dom få ett extra pass? Mer träning betyder inte bättre resultat. Kan även innebära längre återhämtning och sämre resultat.

4. Om du är nybörjare räcker det gott och väl med 3 gånger i veckan.

I början är kontinuitet viktigast. Då är det bättre att träna lite för lite, än lite för mycket. Jag har själv tränat enligt detta programmet, och man ökar väldigt bra utan att lägga till ytterligare träning.

Kroppen behöver väl variation?

cero
2011-03-01, 14:20
Inte som nybörjare, nej.

När du tränat ett tag kan variation och periodisering vara aktuellt.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=12655
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=42583

lurre86
2011-03-01, 15:54
okej... men borde jag inte variera tungt och lätt då?

eller?

det är volym jag vill ha

Zorban
2011-03-01, 16:01
Problemet om du kör tungt på lördagen är ju att ingen muskelgrupp får ordentlig vila, utom möjligtvis den du kör på onsdagen. Men då kör du den två gånger i veckan och resten en gång.

lurre86
2011-03-01, 16:04
okej nu täntke jag mest på hela mitt program,, att borde jag inte variera lätt å tungt?

cero
2011-03-01, 16:07
okej... men borde jag inte variera tungt och lätt då?

eller?

det är volym jag vill ha

Nej, det behövs inte.

Kör som bumbi skriver om du vill ha volym - dvs. ~ 8 reps.

Och som Zorban skriver kommer vissa muskelgrupper få mer träning än andra. Vet inte riktigt hur bra det är om du vill ha en symmetrisk kropp. Sen kan ju återhämtningen bli lidande som sagt. Om jag skulle varit du, skulle jag slaviskt följt bumbis program (alternativt ett annat beprövat nybörjarprogram). När du har tränat ett tag och "känner" din kropp lite bättre kan du börja mixa med dina upplägg själv. Men det är du som tränar, och inte jag. Det är väldigt viktigt att du tycker det är roligt också.

Lillleif
2011-03-01, 16:10
Äh, klart du ska köra på ett extra pass med lite styrkelek om du vill det. Om inte annat kan det vara bra för den mentala biten att få lite positiv variation.