handdator

Visa fullständig version : Knäproblel (try 2, skademall)


astrodog
2011-02-28, 23:58
Kön: Man

Ålder: 27

Längd och vikt: 182 cm, 82 kg

Smärtbeskrivning: Det här gäller främst HÖGER KNÄ, men beskriver smått om vänster också.

Måttligt djup smärta i höger knä, höger/fram, vid knäskålen. Gör inte ont om jag trycker utanpå. Definitivt inte bursitis. Besvären har funnits under lång tid, har svårt att estimera exakt. Kan vara flera år.

Har även haft problem med vänster knä efter en olycklig vridning, men efter 1-2 år så har besvären efter den olyckan nu försvunnit. Det knäet har varit igenom både röntgen och MRI hos en ortoped. Inget speciellt funnet, dock.

Känner dock att jag har likartad smärta i vänster knä också, t.ex. när jag sitter med benet i kors över det andra. Men för det vänstra kan jag nästan ha plan vinkel men för det högra benet måste jag snarare ha 45 grader för att inte känna smärta.

Är jag uppvärmd och igång med min sport (grappling) så känner jag inte av några problem. Har dock kännt mig stel sista tiden, och kan inte stretcha normalt p.g.a. knäet.

Smärtan i höger knä kommer gradvis ju mer jag stretchar eller vrider åt det håll som gör ont. Det är dock flera olika håll jag kan vrida åt för att få ont. Går jag väldigt lugnt och försiktigt så känner jag ingen smärta alls.

Tränar ganska hårt, mellan 3-6 dagar i veckan. Blandat grappling (mycket stående på knä osv.) med styrketräning. Har senaste 2 åren ökat mycket i belastning, t.ex. styrka på motståndare samt vikter på styrketräningen.

Tränade hårt för en tävling strax innan nyår, några veckor efter att det lugnat sig med träningen så fick jag höftproblem, det var mycket snö ute då och det var svårt att gå. Tog det lugnare och åt alvedon och ipren.

Sista tiden har jag ätit en tablett voltarenT då och då (nån gång i veckan). Har eventuellt lite effekt, svårt att avgöra.


Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Vänster knä "ploppat". Varit hos ortoped men ingen bra diagnos.
Höftsmärtor i höger höft, fick ta det lugnt ett tag.

astrodog
2011-03-01, 19:20
Kom igen nu! Någon?

Såhär sa superdoktorn:

https://www.masterdocs.com/kneepain/start.php?c=report_adv&id=135997&hash=91f0f1550f6697dc8eee920d0f8b2ac5&phash=bc5d10bfebdc9f38e2ed655e2f914ad1

Overuse/acute injury och/eller inflammation av muskelfästen verkar troligast.