handdator

Visa fullständig version : vassle hydrosylat/isolat/koncentrat???


30cm_och_stolt
2003-11-22, 17:06
Dessa kemister glänser med sin rappakalja, hydrosylat, isolat koncentrat!! Men vad betyder det och hur går det till? Jag har försökt mig på att läsa en kemibok och jag hittade hydrosylat och vad jag förstår har det att göra med molekyler bundna till vatten. Och jag kan INTE förstå vad DETTA har att göra med mitt TORRA prottepulver!?

Jag är nyfiken på hur man kan göra om mat till pulver och det bästa jag har kommit på är att man kanske kunde ta mjölk och koka bort vattnet... inte för att det är ekonomiskt men det är ju intressant att veta hur det man stoppar i sig egentligen kommer till! Nån kemist eller smart person som har nån aning?

michael
2003-11-22, 17:08
Hydro står ju för Väte, som i H2O vilket är vatten.
Hydrolysat är enligt min uppfattning en renare form av vassleproteinet med så lite andra ämnen som möjligt och som lätt binder sig med vatten(dvs löser sig).

Sverker
2003-11-22, 18:31
Det är egentligen inte så svårt.

Man startar med vanlig mjölk och tillverkar ost. Dvs man tar bort allt kasein från mjölken och får en kesomassa som du pressar till en ost.

Det som är kvar är en gul soppa med all mjölksocker / laktos, vassleproteiner och salter kvar. Sk vassle.

Vassle kan du antingen koka på spisen till det blir en torr sirap dvs Messmör.

Eller så filtrerar du vasslen med högt tryck genom ett fint filter.
Genom filtret kommer salt, mjölksocker och vatten men kvar på andra sidan får du ett vasslekoncentrat.

Koncentratet kan du spray ut i en fin dimma som möter varmluft, dvs spraytorkning. Det som ramlar ut på botten av torken är ett fint pulver som består av ca 65 % protein, 8 % mjölksocker och 8 % mjölkfett. Dvs ett Vasslekoncentrat.

Man kan givetvis byta till ett ännu finare filter efter den första filtreringen och upprena vasslekoncentratet till ett isolat. Isolatet har mycket mindre fett och mjölksocker än koncentratet.

Ett hydrolysat är ett protein som är hydrolyserat, uppdelat med hjälp av vatten ( och syra eller olika enzymer ) till kortare kedjor.

Ett protein kan vara en kedja av hundratals aminosyror. Beroende på hur kraftigt man hydrolyserar kan man få ned kedjorna till 15 -20 aminosyror eller ännu längre ned till 2 - 6 st eller helt enkelt till fria aminosyror.

Givetvis stiger priset på slutprodukten med antalet olika behandlingar.

KniveN
2003-11-23, 23:52
Då kommer frågan vad kärnar man på ett hydrolysat?
Det når förmodligen blodet snabbare än ett koncentrat men hur mycket snabbare och gör det någon skillnad?

EiseltUK
2003-11-25, 00:00
Ett snabbare upptag kan vara bättre vid "kritiska situationer", t ex direkt efter träning men skillnaden mot ett vanligt protein är nog relativt marginell om man är en glad amatör. Om du har tränat i några år, äter perfekt i övrigt och vill finslipa ditt kostprogram ytterligare så kan ett hydrolysat vara nästa steg att testa.

/ Henrik

KniveN
2003-11-25, 00:22
Originally posted by EiseltUK
Ett snabbare upptag kan vara bättre vid "kritiska situationer", t ex direkt efter träning men skillnaden mot ett vanligt protein är nog relativt marginell om man är en glad amatör. Om du har tränat i några år, äter perfekt i övrigt och vill finslipa ditt kostprogram ytterligare så kan ett hydrolysat vara nästa steg att testa.

/ Henrik


Får man fråga hur stor del av proteinerna i Ultraway som kommer från Hydrolysat?

Fairing
2003-11-25, 08:11
Fråga oss gärna om hur stor andel hydrolysat Rapid Hydro & Whey Hydro innehåller:D

shirunai
2003-11-25, 09:32
Ok då hur stor del är det i farings "hydrosylat" produkter

:thefinger

Fairing
2003-11-25, 10:18
100%:D

EiseltUK
2003-11-25, 11:21
Mer är inte alltid bättre. Det borde du veta efter alla år i branschen. :nono:

KniveN
2003-11-25, 14:07
Nå Eiselt hur mycket hydrolysat är det i Ultraway?

Fairing
2003-11-25, 16:07
Henrik!

Man skall inte snåla på "godiset" , kunderna vill ha 100% inte 18,2% :D

EiseltUK
2003-11-25, 18:02
Innehållet är en väl bevarad företagshmelighet. :D Ultraway är ett allround-protein som man kan ta när som helst på dagen och efter träning. Då passar det inte med för mycket hydrolysat. Det smakar dessutom väldigt bra.

/ Henrik

KniveN
2003-11-25, 23:28
Originally posted by EiseltUK
Innehållet är en väl bevarad företagshmelighet. :D Ultraway är ett allround-protein som man kan ta när som helst på dagen och efter träning. Då passar det inte med för mycket hydrolysat. Det smakar dessutom väldigt bra.

/ Henrik

Du måste väll kunna säga på ett ungefär hur mycket hydrolysat det är, 1-5% 5-10% osv. Om du inte säger någonting så måste det vara något skumt för annars skull du inte ha något att dölja, då kommer man tro att det är lite hydrolysat i, men det kanske det är också. :angel:

Det där med företagshemlighet tror jag inte på för det finns väll inget magiskt förhållande mellan koncentrat och hydrolysat vilket ger ett bättre resultat som Ultraway har, som andra företag kommer att ta bara för att du har den blandningen.

EiseltUK
2003-11-25, 23:46
Jag kan säga så mycket att det är i vajre fall mer än vad du nämner i texten ovan. I Ultraway är hydrolysatet (med en molekylvikt under 500 D) bara avsett för att tillgodose det mest akuta behovet. Vassleproteinet understödjer blodkoncentrationen av aminosyror då det tas upp relativt snabbt också. Om iv hade velat ha en Rapid Hydro-variant så skulle vi kunna ta fram en sådan produkt på en vecka. ;) Jag tror inte att enbart hydrolysat är bäst för merparten av alla tränande. Om man tränar på en hög nivå och äter perfekt och tar en massa andra kosttillskott så har det säkert sin plats, men vår kundgrupp är till största delen "vanliga" tränande och då tror jag på ett bredare verkningsområde.

Förhoppningsvis kommer vi kunna göra en studie där vi jämför upptaghastigheten av våra olika produkter, men det behövs ungeför 80 aminosyra-analyser på blod, vilket kostar en hel del och kräver en del förberedelser innan.

/ Henrik

KniveN
2003-11-26, 00:20
Originally posted by EiseltUK
Jag kan säga så mycket att det är i vajre fall mer än vad du nämner i texten ovan. I Ultraway är hydrolysatet (med en molekylvikt under 500 D) bara avsett för att tillgodose det mest akuta behovet. Vassleproteinet understödjer blodkoncentrationen av aminosyror då det tas upp relativt snabbt också. Om iv hade velat ha en Rapid Hydro-variant så skulle vi kunna ta fram en sådan produkt på en vecka. ;) Jag tror inte att enbart hydrolysat är bäst för merparten av alla tränande. Om man tränar på en hög nivå och äter perfekt och tar en massa andra kosttillskott så har det säkert sin plats, men vår kundgrupp är till största delen "vanliga" tränande och då tror jag på ett bredare verkningsområde.

Förhoppningsvis kommer vi kunna göra en studie där vi jämför upptaghastigheten av våra olika produkter, men det behövs ungeför 80 aminosyra-analyser på blod, vilket kostar en hel del och kräver en del förberedelser innan.

/ Henrik

Dom där procenttalen var bara för att visa hur jag tycker att du kunde ha visa på ett ungefär hur mycket hydrolysat det är i Ultraway. Det var inte menat som en sågning, för mer än 10% får vi ju hoppas på att det är. Jag skrev ju osv. (och så vidare)

EiseltUK
2003-11-26, 22:04
Originally posted by KniveN


Dom där procenttalen var bara för att visa hur jag tycker att du kunde ha visa på ett ungefär hur mycket hydrolysat det är i Ultraway. Det var inte menat som en sågning, för mer än 10% får vi ju hoppas på att det är. Jag skrev ju osv. (och så vidare)

Vore det under 10 % så skulle det kanske varit lite som "kosmetika" för etiketten och inte göra någon större nytta. Tur för mig att det är mer. :angel:

PDS
2003-11-28, 19:25
Originally posted by Sverker
Det är egentligen inte så svårt.

Man startar med vanlig mjölk och tillverkar ost. Dvs man tar bort allt kasein från mjölken och får en kesomassa som du pressar till en ost.

Det som är kvar är en gul soppa med all mjölksocker / laktos, vassleproteiner och salter kvar. Sk vassle.

Vassle kan du antingen koka på spisen till det blir en torr sirap dvs Messmör.

Eller så filtrerar du vasslen med högt tryck genom ett fint filter.
Genom filtret kommer salt, mjölksocker och vatten men kvar på andra sidan får du ett vasslekoncentrat.

Koncentratet kan du spray ut i en fin dimma som möter varmluft, dvs spraytorkning. Det som ramlar ut på botten av torken är ett fint pulver som består av ca 65 % protein, 8 % mjölksocker och 8 % mjölkfett. Dvs ett Vasslekoncentrat.

Man kan givetvis byta till ett ännu finare filter efter den första filtreringen och upprena vasslekoncentratet till ett isolat. Isolatet har mycket mindre fett och mjölksocker än koncentratet.

Ett hydrolysat är ett protein som är hydrolyserat, uppdelat med hjälp av vatten ( och syra eller olika enzymer ) till kortare kedjor.

Ett protein kan vara en kedja av hundratals aminosyror. Beroende på hur kraftigt man hydrolyserar kan man få ned kedjorna till 15 -20 aminosyror eller ännu längre ned till 2 - 6 st eller helt enkelt till fria aminosyror.

Givetvis stiger priset på slutprodukten med antalet olika behandlingar.


Då är alltså Kasein ett bortfiltrerat skräp som kosttillskotts tillverkare säljer för dyra pengar!? för endel säljer ju även kasein protein!

Borde man inte kunna se på aminosyraprofilen hur "bra" proteinet är?
Har sett att många inte skriver ut detta
ett exempel på 3 olika proteintillskott:


Märke...........Weider.....Whey100......Whey80

100g pulver
Protein...........70g............90............85. ..................................
fett..................5,1g.........0,5g.........2g ...................................
Kolh.................12g..........1,5g.........1,5 ..................................


Isoleucin...........6,2...........5,0...........4
Leucin...............10,3.........9,4...........8
Lysin..................8,6..........8............. .7,2
Metionin............2,4..........2...............1 ,6
Fenylalanin.........3,2.........2,8............2,5
Treonin................6,9.........6,7..........5, 7
Tryptofan............1,6.........2..............1, 8
Valin....................5,7.........4,6.......... .3,8
Arginin................2,6..........1,9........... 1,9
Cystein...............3..............2,6.......... 2,1
Histidin................1,7...........1,5......... .1,4
Tyrosin.................2,9...........2,9......... .2,5
Alanin...................4,8...........4,4........ ..2,9
Asparginsyra........9,7...........9,5..........8,8
Glutaminsyra........16,6.........15,3........13,8
Glucin...................1,9...........1,6........ ...1,6
Prolin....................5,3...........4,9....... ....4,4

Summa...............93,4g...........85,4g......73, 3


hur kan detta stämma:confused: :confused:

Sverker
2003-11-28, 20:21
Originally posted by PDS



Då är alltså Kasein ett bortfiltrerat skräp som kosttillskotts tillverkare säljer för dyra pengar!? för endel säljer ju även kasein protein!

: :confused:

Nej. Folk köper och äter ost. Från 10 L mjölk får du 1 kg ost och 9 kg vassle. Det VAR osten som var intressant för mejerierna och vasslen vara bara problem för 15 år sedan.

Vi äter 15 kg ost / år och person, så det blev 150 L vassle mejeriet skulle bli av med.

Första steget var att göra Messmör, andra steget var till att blanda det i frukostflingor ( Eterna ) och som sista utväg ge det till kalvar och smågrisar.

De sista 15 åren har tekniken med Ultrafiltrering exploderat och de flesta större mejerier kan tillverka sitt egna vassleprotein.

Pez
2003-11-28, 23:36
Originally posted by Sverker
som sista utväg ge det till...smågrisar.

Äsch..det gör dom ju fortfarande, bara att dagens "smågrisar" betalar dyrt för det. :D

/pez

Sverker
2003-11-29, 09:24
Ja, smågrisarna blir lösa i magen av allt mjölksockret.

För att förtydliga siffrorna överst så är vassleprotein-halten i ren vassle ca 1 %. det betyder att man från 150 L vassle kan få fram ca 1.5 kg rent vassleprotein eller ca 2 kg vassleprotein-koncentrat.

muskelbyggarn
2003-11-29, 11:04
>PDS

Var har du fått uppgifter att star-80 skulle ha 85% protein? Portionsstorleken ger 75% och aminosyraprofilen något mindre.

Den enda av de tre dvs. Weider är nog siffror att "lita" på.

Vänl,,,
Tobbe

PDS
2003-11-29, 18:54
Originally posted by muskelbyggarn
>PDS

Var har du fått uppgifter att star-80 skulle ha 85% protein? Portionsstorleken ger 75% och aminosyraprofilen något mindre.

Den enda av de tre dvs. Weider är nog siffror att "lita" på.

Vänl,,,
Tobbe

på Whey-100står det 93% per 100g dry basis på Whey-80 står det 85%

93% per 100g dry basis blir 90g på whey-100 så whey-80 borde väl vara 80-82g och inte som jag skrev 85g (jag var inte säker då det inte stog)

sedan så så skiljer det mellan vad som står på burken och vad som står på gg hemsida, mera aminosyror enligt texten på burken :confused: enligt burken blir det 85,6g aminosyror


Jag tycker att Weider ser konstig ut då man har så mycket kolhydrater/fett och skriver 70g prot/100g men sedan räknar man ihop aminosyrorna så blir det 93,4g!!! hur kan det gå ihop???

på Whey-80/100 så får man en utskrift om innehållet från analysen i lidköping så vågar dom verkligen ljuga om det?

EiseltUK
2003-11-29, 20:10
Originally posted by PDS


Jag tycker att Weider ser konstig ut då man har så mycket kolhydrater/fett och skriver 70g prot/100g men sedan räknar man ihop aminosyrorna så blir det 93,4g!!! hur kan det gå ihop???


Kanske är siffrorna beräknade per 100 gram rent protein, och inte 100 gram pulver?

/ Henrik

MunsöHustla
2003-11-30, 00:45
efter alla de här diskussionerna återstår fortfarande frågan för oss motionärer som gör allt för att få det där extra resultatet:

Är det bättre att använda hydrosylat framför isolat eller spelar det ingen roll?

Antar att exell är ett isolat och många här använder ju det och verkar nöjda....

z_bumbi
2003-11-30, 05:03
MunsöHustla: Det är ett koncentrat t o m och tränar du som motionär är det fullt tillräckligt.

MrBulk
2006-05-02, 21:51
Hittade en gammal tråd, men en mycket intressant sådan!

Hur kommer det sig att "formen" på kaseinet nämns dåligt och oförståerligt hos flera företag?

exempel:

Self omninutrition: isolerat micellulärt kasein.

Optimum: Micellar Casein (kasein i dess nativa form).

Fairing: Förädlat Kasein, kalciumkaseinat.

Eiselt: Alfa-, beta-, gamma- och kappa-kasein.

Star nutrition: Kalcium kaseinatisolat.

Finns säkert fler exempel, nån som vet vad som menas och vad som skiljer?

EiseltUK
2006-05-02, 22:42
Hittade en gammal tråd, men en mycket intressant sådan!

Hur kommer det sig att "formen" på kaseinet nämns dåligt och oförståerligt hos flera företag?

exempel:

Self omninutrition: isolerat micellulärt kasein.

Optimum: Micellar Casein (kasein i dess nativa form).

Fairing: Förädlat Kasein, kalciumkaseinat.

Eiselt: Alfa-, beta-, gamma- och kappa-kasein.

Star nutrition: Kalcium kaseinatisolat.

Finns säkert fler exempel, nån som vet vad som menas och vad som skiljer?


Det är troligen ingen effektskillnad.

Micellärt kasien är den naturligaste formen men jag tror inte den finns i ren form utan bara i form av TMP (total milk protein). Därför finner du den oftast deklarerad tillsammans med vassleprotein som också ingår i TMP.

/ Henrik

MrBulk
2006-05-03, 22:03
Men om dom nämner Vassle som Koncentrat, Isolat eller Hydrolysat så kan dom väl göra lika dant med kaseinet så man som konsument vet vad man betalar för.

EiseltUK
2006-05-03, 22:50
Men om dom nämner Vassle som Koncentrat, Isolat eller Hydrolysat så kan dom väl göra lika dant med kaseinet så man som konsument vet vad man betalar för.

Det spelar ingen större roll hur det deklareras. Kasein är dyrare än kaseinat men har sannolikt samma effekt. Räkna på priset per gram protein i första hand.

/ Henrik

Pez
2006-05-03, 23:18
Men om dom nämner Vassle som Koncentrat, Isolat eller Hydrolysat så kan dom väl göra lika dant med kaseinet så man som konsument vet vad man betalar för.
Är det hydrolyserat kasein det handlar om så lär det vara utskrivet på förpackningen.. se Rapid Hydro Blend från Fairing tex.

MrBulk
2006-05-17, 08:30
Är det hydrolyserat kasein det handlar om så lär det vara utskrivet på förpackningen.. se Rapid Hydro Blend från Fairing tex.


Nej, det handlar inte om Hydrolyserat utan att olika märken beskriver produkten olika, EiseltUK säger att det är samma effekt på de olika formerna.

Tidigare i denna tråd har vi fått veta vad som är skillnaden på olika vassle proteiner men kasein proteiner nämns inte och då skrev jag några exempel på hur olika märken beskriver vad det är för kasein dom har i burken:

Self omninutrition: isolerat micellulärt kasein.

Optimum: Micellar Casein (kasein i dess nativa form).

Fairing: Förädlat Kasein, kalciumkaseinat.

Eiselt: Alfa-, beta-, gamma- och kappa-kasein.

Star nutrition: Kalcium kaseinatisolat.

Hittar dom på olika benämningar bara för att det ska heta lite "häftigt" fast i grund och botten är det samma kaliber på kaseinet bara att dom tar ut olika priser. Vi utesluter hydrolyserat här eftersom vi vet vad det är både när det gäller vassle och kasein.

Stars kan man ju räkna ut att dom har förmodlingen ultra- och microfiltrerat sitt kasein eller Ionexchanged.
Men Eiselt måste ju ha nått super protein pga att dom har Alfa-, beta-, gamma- och kappa-kasein i sitt och det låter ju riktigt super bra. ;)