handdator

Visa fullständig version : är detta ett okey upplägg för kost


jone1987
2011-02-28, 20:52
Som rubriken säger, om man tar detta som ett kostupplägg, där jag vill gaina så mycket som möjligt (lite fett skadar inte).
Jag = 23år, 62kg,1.77lång. mål att gå upp. tränar 5dagars schema vanligtvis.
Frukost / lunch / middag är stora portioner av husmanskost.
+ frukter lite olika runt omkring på dagen.

07:00 frukost (+ en shacke 100% whey protein + only one tablett)

09:30 shacke 100 % whey protein

11:00 lunch

14:00 shacke 100 % whey protein


16:30 - 18:00 träna
Gainer direkt efter passet (gainer pro)

19:00 middag 1 timma efter gainern.

21:30 shacke 100% casain protein (kan bli några mackor till också)

Funkar det upplägget?
Ska man slänga in EAA före/efter passet också? =)

SiSenior
2011-02-28, 20:58
"Frukost", "lunch" och "middag" säger inte mycket om hur stora måltiderna är. Ett tips är att hålla kolla på vågen och i spegeln och utvärdera därefter. Rådfråga på internet hjälper inte mycket i detta fallet.

jone1987
2011-02-28, 21:06
hehe, jo men tänkte att om man utgått från
Frukost havre gröt 2.5dl havre med sylt+mjölk+frukt

en lunch där du äter grönsaker/ någon typ av ris/pasta/potatis med något kött + såser + mjölk. vanlig standard talrik fylld ut i spetsarna.

Middag lite samma typ snålt på grönsaker under den.

martinmartin
2011-02-28, 21:13
Finns det en anledning till att du tar fyra portioner proteinpulver och en portion gainer varje dag?

sp123ltd1
2011-02-28, 21:32
För mycket pulver tycker jag.

hariiis
2011-02-28, 21:42
Du lär gå hungrig som satan om du ska basera majoriteten av ditt kaloriintag på flytande föda.

Långsmal
2011-02-28, 23:12
Med den lilla faktan du anger så ser det helt OK ut. OM det skall räcka för att gå upp i vikt beror på hur stora portioner du äter av vanlig mat. Köp en våg och väg maten i ett par veckor för få en känsla för hur mycket du behöver äta för att ligga på kcal-överskott.

jone1987
2011-03-01, 07:02
jag vet att det är mycket pulver shakes, men tänker lite i den banan att det är bättre för kroppen att inta protien 6-7 gånger fördelat på dagen ist för 3 som knappt en vanlig människa får i sig mat?
Och när ändå dom vanliga 3 måltiderna är där så kan det inte skada med några shakes till det? =)

Hariis: med dom vanliga måltiderna är också där som jag överlevt på i alla dagar så går jag inte runt mer hungrig för att jag jag trycker i mig 4 protein drinkar. känner mig mätt under dagarna jag bara tar maten och gainern enbart.

SiSenior
2011-03-01, 12:26
jag vet att det är mycket pulver shakes, men tänker lite i den banan att det är bättre för kroppen att inta protien 6-7 gånger fördelat på dagen ist för 3 som knappt en vanlig människa får i sig mat?

Det finns det inga belägg för.

Och när ändå dom vanliga 3 måltiderna är där så kan det inte skada med några shakes till det? =)

Så länge man håller koll på kaloriintaget ser jag inga nackdelar.

jone1987
2011-03-01, 12:57
Men skulle då EAA före och efter träning vara mer posetivt då, utöver allt det andra?
får i mig mycket protein under dagen oavsett om jag kör detta schemat.

cero
2011-03-01, 13:34
Ja, du kan dricka så mycket pulver om det funkar för dig.

Nej, att inta vassle/EAA runt träning spelar inte så stor roll, båda är bra tillskott.

Håll koll på vågen, så du inte äter dig för fet.

jone1987
2011-03-01, 13:58
aldrig kunnat äta mig fet tidigare så borde inte bli så stor skillnad bara med att komplettera med rent protein några ggr extra pr dag. eller kan mer protein gøra så kroppen omvandlar mer till fett?
Blir att børja med Jack3d som PWO itillägg, då detta verkar som en produkt som ger resultat.

Reaper123
2011-03-01, 14:17
aldrig kunnat äta mig fet tidigare så borde inte bli så stor skillnad bara med att komplettera med rent protein några ggr extra pr dag. eller kan mer protein gøra så kroppen omvandlar mer till fett?Blir att børja med Jack3d som PWO itillägg, då detta verkar som en produkt som ger resultat.En viss del av ditt kcalöverskott blir fett, ja. Spelar ingen roll om det är från protein, kollisar eller fett. Du bygger alltså inte jättemycket mer muskler för att du helt plötsligt ökar proteinintaget med hjälp av shakes om du redan fick i dig bra med protein! (men det är självfallet ingen nackdel heller!)

Jag skulle hellre stoppa i mig lite kvarg/keso för så mycket shakes (mat är gott!?)! Men ser inget fel med det du gör förutsatt att landar på rimligt antal gram protein per dag och ett överskott när dagen är slut! :)

Ps. Hoppas att du dricker whey100 istället för whey80 pga att din mage inte pallar det sistnämda, för väldigt mycket optinojja att dricka whey100 och väldigt mycket dyrare!

jone1987
2011-03-01, 14:39
Reaper123: De här ska jag använda mig av.
Under dagen Optimum Nutrition 100% Whey Protein Gold Standard

Innan sängen, sista shake blir Optimum Nutrition 100% Kasein Protein

Gainern vanlig Gainer Pro.
Så jack3d som PWO, och Only one tablett till frukosten.

Jag vet att proteinet är dyrt mot för andra man kan välja, men jag bryr mig inte om det kostar mer.

Reaper123
2011-03-01, 15:20
Reaper123: De här ska jag använda mig av.
Under dagen Optimum Nutrition 100% Whey Protein Gold Standard

Innan sängen, sista shake blir Optimum Nutrition 100% Kasein Protein

Gainern vanlig Gainer Pro.
Så jack3d som PWO, och Only one tablett till frukosten.

Jag vet att proteinet är dyrt mot för andra man kan välja, men jag bryr mig inte om det kostar mer.Okej, då kör du vidare på det upplägget tycker jag! Ville bara kolla så du inte köpte det pga okunskap och tron att du blir biff lättare för att du köper det som kostar dubbelt så mycket! ;)

Bottomline, för att bli biff krävs många års hård träning och skaffa dig all kunskap du bara kan (läs här bla) och lär känna din kropp så är saken biff... rom byggdes ju tyvärr inte på en dag!

jone1987
2011-03-01, 15:42
hehe nä så mycket vet jag om träning att man inte blir mirakel stor, men att man kan hjälpa kroppen en bit på vägen med lite extra av allt :)

Kört gainer mellan 2-4 ggr pr dag med mitt vanliga matschema tidigare, men det är nog inte så bra för nivåerna av socker osv i kroppen(då var målet att fort som fan öka från mina ynka 53kg till över 60kg(ligger på 62 ca nu.), det gick på under 2 månader). så ska byta ut det mot proteinet nu då, då jag ökat fort med gainern i början.