handdator

Visa fullständig version : Excentrisk träning-Bästa sättet att bygga muskler?


Lima
2011-02-28, 20:47
Hörde på gymmet idag att sk excentrisk träning skall vara bland de bästa träningsuppläggen för att bygga massa. Stämmer detta och i så fall hur kommer det sig?

ddewe
2011-02-28, 20:49
Provat att söka? :)

sandberg93
2011-02-28, 20:56
både positiva och negativa tillsamans, ngt vid stil med 1-0-2/3sec
1-positiva delen
0-ingen vila i båtten läget.
2-3 sek negativa delen.

att bara göra en är onödigt när du kan göra båda samtidigt :P

SiSenior
2011-02-28, 21:00
både positiva och negativa tillsamans, ngt vid stil med 1-0-2/3sec
1-positiva delen
0-ingen vila i båtten läget.
2-3 sek negativa delen.

att bara göra en är onödigt när du kan göra båda samtidigt :P

Vad kommer dessa så exakta siffror ifrån?

coolboynesko
2011-02-28, 21:05
Axon(heter han så?) har nämt i sin blogg att man bygger bäst mär man kör Excentrisk träning. har jag för mig



Tror dock att de är bs ..

Lima
2011-02-28, 21:11
Axon(heter han så?) har nämt i sin blogg att man bygger bäst mär man kör Excentrisk träning. har jag för mig



Tror dock att de är bs ..

Varför tror du att det är bs?

RobbanColeman
2011-02-28, 21:14
Varför tror du att det är bs?

Tror du att det inte är det?

Lima
2011-02-28, 21:16
Har ingen koll, därför jag la upp tråden. Förstår inte varför det skulle bygga mer på detta sätt? Varför anser du att detta är bs?

RobbanColeman
2011-02-28, 21:19
Har ingen koll, därför jag la upp tråden. Förstår inte varför det skulle bygga mer på detta sätt? Varför anser du att detta är bs?

Jag vet att det är bullshit.

Tolkia
2011-02-28, 21:20
Det finns många poänger med excentrisk träning; dock tror (obs tror) jag att det är lätt att slita ut sig mer än man bygger upp sig om man baserar hela sin träning på det.

coolboynesko
2011-02-28, 21:25
Varför tror du att det är bs?

Körde de ett tag. Jag fick vila i minst 5 dagar innan träningsvärken var borta. Och jag växer bäst när jag kör en muskelgrupp oftare.


Men de kanske helt annorlunda för dig!

Lima
2011-02-28, 21:28
Okej, skall prova att lägga in något excentriskt pass i veckan under en tid. Blir träningsvärken så brutal som du beskriver den kommer den försvinna kvickt.

Anders The Peak
2011-02-28, 21:41
Okej, skall prova att lägga in något excentriskt pass i veckan under en tid. Blir träningsvärken så brutal som du beskriver den kommer den försvinna kvickt.

Tror att det är bättre som byggare att accelerera vikten uppåt och bromsa upp vikten kraftigt i botten. Det blir till att starta stilla i bottenläget och accelerera upp och bromsa in vikten innan du når toppen accelerera vikten excentriskt och bromsa kraftigt innan du når bottenläget, stilla med vikten i bottenläget accelerera upp osv. Börja med en vikt som är ca 30-50% 1RM för att träna in tekniken. Träningsvikt är ca 65-70% av 1 RM. Ett set är slutfört när du inte orkar accelerera vikten uppåt mer. Inga sega reps för då går det för långsamt.

Control_61
2011-02-28, 21:57
Vad jag förstått så börjar det också bli populärare med excentric-less training. Alltså att man försöker få så liten excentrisk fas som möjligt.
På så sätt kan man träna musklerna oftare.
Exempelvis Glenn Pendlay har snackat om detta i en artikel nyligen.


Vet inte om det är något som är vetenskapligt bevisat eller erkänt i Kolo-kretsar. Men jag tycker inte det låter särskilt dumt.

Fredriiik
2011-02-28, 22:21
Fetknoppen här på forumet har jag för mig har en jävla bra koll på detta!
Han skulle posta en studie eller något liknande i ämnet när han hade tid, men vi får se när det händer. Dock kommer de nog bli riktigt intressant!

sandberg93
2011-02-28, 22:24
Vad kommer dessa så exakta siffror ifrån?

sammanfattning från en gammal tråd.

mn8eii
2011-02-28, 23:16
sammanfattning från en gammal tråd.

Nu hoppas jag inte att du tar illa upp, är inget personligt mot dig men det här illustrerar så bra vad som är ett stort problem på många internetforum och hur viktigt det är att man klarar av att kritiskt granska information som presenteras.

Du har tränat i ungefär 6 månader, har alltså knappt någon egen erfarenhet av gymmet, och sitter bakom skärmen och ger råd till andra baserat på vad du läst i någon annan tråd. Ser du var felet ligger? Har du läst något relevant så får du gärna länka till det eller berätta vad du baserat ditt påstående på, allt för att hjälpa folk att gallra bland all information. Annars är risken stor att det ända du gör är att förvilla folk och bidra till att bygga upp våra älskade "träningsmyter", dvs inkorrekta påståenden som efter tillräckligt många varv i forumtunnan blir till vedertagna sanningar.

Vi som har varit i gamet ett bra tag har lärt oss vikten av att sålla bland informationen som finns tillgänglig men ponera att en osäker nybörjare läser dina påståenden, det blir ju lite som en blind som leder en annan blind. Delta gärna i diskussioner men akta dig för att ge andra råd eller komma med påståenden utan att berätta vad du baserar dem på. För tänk om du lär någon annan stackare fel, då kanske han lär någon och hänvisar till "en gammal tråd"...

jikajd
2011-03-01, 00:08
Martin Berkhan twittrade ut denna artikel för ett tag sedan: http://scienceblogs.com/pharyngula/2011/02/why_do_muscles_hurt_after_exer.php. Fokus ligger egentligen på uppkomst av träningsvärk. Men tyckte författaren förklarade bra vad som händer i den excentriska fasen av muskelarbete:

Concentric and eccentric exercise are different. Imagine holding a weight in your hand as you sit there, and you contract your biceps to bend your elbow and lift the weight towards your face — imagine drinking a large stein of beer, for instance (it's exercise, really). The muscle filaments are ratcheting along to contract, and they are shortening the muscle: that is concentric exercise. Now, though, you lower your hand to put the stein back on the table. You don't simply relax all your muscles and let your arm flop so the stein falls with a crash to the table — it might spill! — instead, the muscle fibers in your biceps are at a low level of activity, the myosin/actin filaments are ratcheting to generate tension, while the muscle is lengthening, rather than shortening. That's eccentric exercise: some of your muscle fibers are trying to shorten the muscle while the muscle is actually lengthening.

Om jag förstått det rätt försöker muskeln sträcka och korta samtidigt, vilket gör att excentrisk träning kan slita lita extra. Men vad som är bra för hypertrofi handlar så klart om så mycket mer än så, rekrytering etc. Försöker själv alltid fokusera på att lyfta/pressa med full fart, annars kontrollerat i den excentriska fasen men inget (enligt mig) onödigt räknande av sekunder.

RobbanColeman
2011-03-01, 07:29
Spänn avsedd muskel genom rörelsen. Jobba genom avsedd muskels verksamhetsRoM, inte sträcka ut förbi och hänga ut på ligament och leder.
Kontrollerade explosiva rörelser. That´s the key! Pendla, låt rörelsen åka på, ändra inga hastigheter. Åtminstone inte till att vi kan kalla det för långsam "negativ" fas eller så. Något man kan göra är att bromsa vikten i bottenläget med avsedd muskel, där uppkommer vad jag kallar en bottenkontraktion, prova! Där har vi en extra bra tut(time under tension).

Snabbteori om tut för nybörjare (http://magictraining.blog.com/2011/02/20/att-man-inte-forstar-att-man-gor-fel-da-ar-for-mig-en-gata/)

Att bygga muskler och att lyfta vikter är inte samma sak! Olika sporter, äpplen och päron.

hertzman
2011-03-01, 08:22
Att bygga muskler och att lyfta vikter är inte samma sak! Olika sporter, äpplen och päron.

Eh jo. Så länge man inte knaprar kalaspuffar. 99% av alla som tränar på gym borde titta mer åt SL/OL hållet och mindre åt byggarhållet. Det skulle resultera i färre kassa resultat.

RobbanColeman
2011-03-01, 08:36
Eh jo. Så länge man inte knaprar kalaspuffar. 99% av alla som tränar på gym borde titta mer åt SL/OL hållet och mindre åt byggarhållet. Det skulle resultera i färre kassa resultat.

Du har helt fel!

OL/SL på mitt gym som lyfter mycket, mycket större vikter än mig i de stora 3 samt ryck osv. har inte närheten av min muskelvolym. Jag tränar dessutom med en gammal tyngdlyftare som växer ordentligt nu och är grövre än då han var aktiv i lyftningen. Han är förövrigt 60 år gammal.

Olika sporter, man behöver inte klanka ned på någon av dem i mitt tycke men man bör veta att det är skilda saker.

jikajd
2011-03-01, 08:41
Spänn avsedd muskel genom rörelsen.

Hur menar du när du skriver så? Det känns spontant som att det inte går att träna utan att muskeln är "spänd", men det kanske beror på hur man definierar begreppet.

RobbanColeman
2011-03-01, 08:42
Hur menar du när du skriver så? Det känns spontant som att det inte går att träna utan att muskeln är "spänd", men det kanske beror på hur man definierar begreppet.

Tänk tyngdlyftning. Tänk tvärtom. Det är en rejält förenklad syn på det hela men en bra bit på väg.

RobbanColeman
2011-03-01, 08:51
hertzman:
Dessutom är snacket om kalaspuffar patetiskt och vilseledande. Det bidrar ju till bruket av AAS att lura folk att det inte går att bygga volym utan.

Du tror alltså på fullaste allvar att det beror på vad man tar i bänk, mark och böj, menar du att det styr volymen? Framförallt om man är ren då alltså.

LarsLasr
2011-03-01, 08:55
Hade en träningsföreläsare som pratade om en försöksgrupp där dom testat excentrisk träning på erfarna idrottare/styrkelyftare i 3 månaders tid och dom hade inte kunnat påvisa några fördelar med utdragen excentrisk träning.

Har ingen länk till studien men men.

Kan tänka mig att excentriska övningar på 100%+ av 1RM ger något då det verkar vara effektivt när man börjar med chins, men det kanske är mest att man banar väg och lär sig rekrytera rätt muskelgrupper.

sandberg93
2011-03-01, 09:26
http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

stevebc
2011-03-01, 09:51
Spänn avsedd muskel genom rörelsen. Jobba genom avsedd muskels verksamhetsRoM, inte sträcka ut förbi och hänga ut på ligament och leder.
Kontrollerade explosiva rörelser. That´s the key! Pendla, låt rörelsen åka på, ändra inga hastigheter. Åtminstone inte till att vi kan kalla det för långsam "negativ" fas eller så. Något man kan göra är att bromsa vikten i bottenläget med avsedd muskel, där uppkommer vad jag kallar en bottenkontraktion, prova! Där har vi en extra bra tut(time under tension).

Snabbteori om tut för nybörjare (http://magictraining.blog.com/2011/02/20/att-man-inte-forstar-att-man-gor-fel-da-ar-for-mig-en-gata/)

Att bygga muskler och att lyfta vikter är inte samma sak! Olika sporter, äpplen och päron.Vad bygger mest?

120 kg med en TUT på 15 sekunder

eller

140 kg med en TUT på 15 sekunder

Anders The Peak
2011-03-01, 09:53
http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

Nu är det så här att vad man menar med excentrisk träning är att man överbelastar i den negativa fasen med vikter som ligger över sitt 1RM med ca 10-30%. Det du tog upp tidigare är något som kallas tempo.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18981046

David Holmberg pratar om det här övergripande i sitt kompendium (http://karlstadsak.se/lars/TraeningsplaneringSSF.pdf)

Anders The Peak
2011-03-01, 09:55
Vad bygger mest?

120 kg med en TUT på 15 sekunder

eller

140 kg med en TUT på 15 sekunder

Vad tror du själv? Fast det handlar inte om tut utan om hur muskeln(Metabolt mm ) måste anpassa sig till arbetet.

stevebc
2011-03-01, 10:00
Vad tror du själv? Fast det handlar inte om tut utan om hur muskeln(Metabolt mm ) måste anpassa sig till arbetet.Jag tror starkt på att mer vikt med samma TUT bygger mer än mindre vikt.

Genom att jobba excentriskt kan jag använda betydligt mer vikt och ändå hålla muskelspänningen lika länge. Jag får dessutom bättre muskelspänning när jag sänker tunga vikter då musklerna verkligen överansträngs. Jag behöver inte medvetet spänna upp musklerna för att få spänningen, utan det kommer per automatik när jag långsamt sänker vikter runt 100% eller mer av mitt max.

Pumpen av så få som 3! (dock långsamma) reps är inte av denna värld. Djup träningsvärk som håller i sig ungefär tre dagar bruka följa med.

Själv kör jag inte oftare än varannan vecka då det sliter så mycket, och för att jag föredrar högfrekvent träning.

RobbanColeman
2011-03-01, 10:01
Vad bygger mest?

120 kg med en TUT på 15 sekunder

eller

140 kg med en TUT på 15 sekunder

Isf tror jag att jag lätt kan toppa dig, jag drar till med:

200 kg med en TUT på 15 sekunder

Det är ännu bättre, givetvis. Progression är alltid A och O.

Jag menar det finns ju en 18-åring, här på forumet, som är dubbelt så stark som exempelvis mig själv i marklyft men han är ju chanslös på CBB i höst om vi båda ställer upp. Stark är han dock, imponerande!

Min poäng är då återigen, olika sporter, olika träning.

Jag personligen stannar här, finns inget mer att tillägga. Nu får de som läser bedöma och välja själva.

stevebc
2011-03-01, 10:04
Isf tror jag att jag lätt kan toppa dig, jag drar till med:

200 kg med en TUT på 15 sekunder

Det är ännu bättre, givetvis. Progression är alltid A och O.Japp. Men det är totalt omöjligt för mig i dagsläget. Jag kan i princip välja mellan 120 och 140 varannan vecka, och får jag chans att utnyttja det här "fönstret" så gör jag det med 140 och väljer 120 på övriga pass.

Jag menar det finns ju en 18-åring, här på forumet, som är dubbelt så stark som exempelvis mig själv i marklyft men han är ju chanslös på CBB i höst om vi båda ställer upp. Stark är han dock, imponerande!

Min poäng är då återigen, olika sporter, olika träning.Jag antar att det beror lite på vilka vikter vi snackar om, men jag tror att han har proteinrikare muskler än dig i hamstrings och gluteus, samt en större andel fibrer av typ IIa och IIb. Är dessa muskler även volymmässigt större? (det kan de ju vara även om du skulle piska honom i CBB - få styrkelyftare uppvisar lika fin symmetri som byggare)

sandberg93
2011-03-01, 10:06
Nu är det så här att vad man menar med excentrisk träning är att man överbelastar i den negativa fasen med vikter som ligger över sitt 1RM med ca 10-30%. Det du tog upp tidigare är något som kallas tempo.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18981046

David Holmberg pratar om det här övergripande i sitt kompendium (http://karlstadsak.se/lars/TraeningsplaneringSSF.pdf)

AHA, missförståt hela tråden.

Anders The Peak
2011-03-01, 10:15
Nu brukar jag inte se personer som klarar 15 sekunders pumpande på 140- 200 kg och de som gör det väger oftast mellan 100 kg upp till +130 kg. Tycker inte att liknelsen hör hemma bland amatörer som inte brukar dunderhonung till frukost.

stevebc
2011-03-01, 10:18
Nu brukar jag inte se personer som klarar 15 sekunders pumpande på 140- 200 kg och de som gör det väger oftast mellan 100 kg upp till +130 kg.Exakt min poäng. Konventionellt är det inte lätt, men med excentriskt går det ganska bra.

Gör jag en femma-sexa på 120 kg kanske det ger en TUT på 15 sekunder, om ens det. Kanske snarare 10 sekunder?

Tränar jag istället excentriskt, t ex som förrförra passet då jag gjorde 142,5x3 så klarar jag av att sänka stången på ungefär 5 sekunder per repetition. Totalt 15 sekunder.

Då väger jag 98 kg och bänkar inte mer än 142,5 kg. Träningseffekten borde av sådan excentrisk träning motsvara att jag gör en femma på samma vikt. Vilket så klart är långt över min kapacitet.

Anders The Peak
2011-03-01, 10:21
Fast jag tror inte att det är något att rekommendera för personer som inte har tränat 2-3 kontinuerligt. Max ett pass per vecka möjligtvis.

RobbanColeman
2011-03-01, 10:21
Exakt min poäng. Konventionellt är det inte lätt, men med excentriskt går det ganska bra.

Gör jag en femma-sexa på 120 kg kanske det ger en TUT på 15 sekunder, om ens det. Kanske snarare 10 sekunder?

Tränar jag istället excentriskt, t ex som förrförra passet då jag gjorde 142,5x3 så klarar jag av att sänka stången på ungefär 5 sekunder per repetition. Totalt 15 sekunder.

Då väger jag 98 kg och bänkar inte mer än 142,5 kg. Träningseffekten borde av sådan excentrisk träning motsvara att jag gör en femma på samma vikt. Vilket så klart är långt över min kapacitet.

Min definition av tut är inte det som man får med ett tidtagarur. Jag pratar om den faktiska träffen av avsedd muskel genom rörelsen.

Bara tvungen att inflika det nu, märker jag.

stevebc
2011-03-01, 10:27
Fast jag tror inte att det är något att rekommendera för personer som inte har tränat 2-3 kontinuerligt. Max ett pass per vecka möjligtvis.Holmberg säger varannan vecka, och det är det jag kör. Eftersom jag tränar i princip helkroppspass mån-ons-fre brukar jag träna excentriskt varannan fredag för extra vila.

Min definition av tut är inte det som man får med ett tidtagarur. Jag pratar om den faktiska träffen av avsedd muskel genom rörelsen.

Bara tvungen att inflika det nu, märker jag.Okej. Men den muskelspänning jag uppnår och känner av supramaximal excentrisk träning är överjävlig. Det kanske är individuellt hur bra det fungerar, men jag får inte alls samma tryck, pump och träningsvärk av lättare hantlar t ex, hur jag än spänner mig och använder mig av vinklar.

Arf Pingvin
2011-03-01, 10:41
Vid normalt muskelarbete så rekryteras motorenheter i stigande ordning.

"Figur 1. Hennemans size principle. Hennemans princip innebär att de svagaste muskelfibrerna (typ 1) aktiveras först och kopplas ur sist. De starkaste muskelfibrerna (typ 2X) aktiveras nästan aldrig och när de väl aktiveras arbetar de endast en kort stund innan energin är slut." - http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3902039&postcount=23

Men vid excentrisk arbete gäller inte det här riktigt.

"Regeln för muskelaktivering gäller inte till 100 % vid excentriskt arbete utan större motorenheter kan aktiveras före mindre." - http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

Kort sagt. På tunga vikter aktiverar högfrekventa nervimpulser de starkaste muskelfibertyperna, de som har störst potential att växa och bli större. Men kör man negativ träning så kommer kroppen skicka sådana högfrekventa nervimpulser oavsett. Excentrisk träning kan alltså vara ett sätt att prickskjuta typ-2 muskelfibrer även på samma vikt man normalt tränar på.

Fördelen är att man kan bromsa rörelsen saktare och då får man längre tut på samma vikt. Dessutom, eftersom man är starkare excentriskt, kan man använda en tyngre vikt. Det fina i kråksången är att man får denna höga belastning i övningens hela ROM. Andra metoder att överbelasta handlar ofta om att öka belastningen i ett kortare ROM men excentrisk träning gör att man kan träna hela rörelsen.

Anders The Peak
2011-03-01, 10:51
Alla muskelfibrer jobbar/kopplas in från början i styrketräning. Vilka fibertyper som används beror mer på hur snabbt rörelsen utförs.

Aktivering av fibertyperna i normal styrketräning varierar pga tillgången på syre i arbetet. En hypoxisk muskel( nervsignalen motsvarar frekvensen vid mycket hög belastning) svarar på samma sätt som vid tung styrketräning kring 75-85% 1 RM vid kring 20-50% av 1RM när det gäller hypertrofi och styrkeökning.

Det finns många vägar att gå för att få styrka och muskler och när det gäller extrem muskelmassa handlar det antagligen om både maximalstyrka och maximal arbetskapacitet.

Arf Pingvin
2011-03-01, 11:01
Alla muskelfibrer jobbar/kopplas in från början i styrketräning. Vilka fibertyper som används beror mer på hur snabbt rörelsen utförs.

Det du säger här är en motsägelse i sig själv.

RobbanColeman
2011-03-01, 11:20
Japp. Men det är totalt omöjligt för mig i dagsläget. Jag kan i princip välja mellan 120 och 140 varannan vecka, och får jag chans att utnyttja det här "fönstret" så gör jag det med 140 och väljer 120 på övriga pass.

Jag antar att det beror lite på vilka vikter vi snackar om, men jag tror att han har proteinrikare muskler än dig i hamstrings och gluteus, samt en större andel fibrer av typ IIa och IIb. Är dessa muskler även volymmässigt större? (det kan de ju vara även om du skulle piska honom i CBB - få styrkelyftare uppvisar lika fin symmetri som byggare)

Svårt att tro att han innehar grövre hamstrings än jag har. Rumpa tror jag säkert men lårbiceps tror jag han får mycket svårt att spöa. Ändå är han dubbelt så stark.

Jag har aldrig lyft mer än 130kg i knäböj heller men skulle vilja påstå att mina quads är aningen större också.

Äpplen och päron.

Lillgrabben
2011-03-01, 11:30
Svårt att tro att han innehar grövre hamstrings än jag har. Rumpa tror jag säkert men lårbiceps tror jag han får mycket svårt att spöa. Ändå är han dubbelt så stark.

Jag har aldrig lyft mer än 130kg i knäböj heller men skulle vilja påstå att mina quads är aningen större också.

Äpplen och päron.

Som du skriver i ett tidigare inlägg ska man inte förakta effekten av att man faktiskt blir bra på det man tränar! :)

Muskelvolym är nog inte direkt överförbart till styrka, iallafall inte om man kollar på olika människor, däremot borde individen med större tvärsnittsarea i muskeln ha goda förutsättningar att bli "starkare" ifall han / hon tränade specifikt för det.

Eller ngt liknande...

Anders The Peak
2011-03-01, 11:40
Det du säger här är en motsägelse i sig själv.

Rättelse
Vilka fibertyper som används specifikt beror mer på hur snabbt rörelsen utförs.

Arf Pingvin
2011-03-01, 13:07
Den första meningen säger att alla muskelfibrer jobbar/kopplas in från början i styrketräning.

Om alla muskelfibrer kopplas in... ja då innefattar det alla typer som finns. Då kan det inte variera med hastighet eller belastning.

Det du säger är en motsägelse.

JimmyJoe
2011-03-01, 13:20
Jag personligen tycker en excentriska fasen är jävligt skön och tycker inte att det sliter så mycket (av vad jag själv kan känna)

Anders The Peak
2011-03-01, 13:24
Den första meningen säger att alla muskelfibrer jobbar/kopplas in från början i styrketräning.

Om alla muskelfibrer kopplas in... ja då innefattar det alla typer som finns. Då kan det inte variera med hastighet eller belastning.

Det du säger är en motsägelse.

Till saken hör att det här är mångfasetterat och beroende på hur man vill presentera det eller i vilket syfte man har med förklaringen kan det beskrivas olika.

Grunden är att fibertyp 1 är långsam och kräver god syretillgång och allt eftersom fibertypen blir snabbare så minskar syrebehovet (högre glykolytisk kapacitet – de kan alltså få energi genom att bryta ner socker till mjölksyra utan att använda syre) Fiber typ 1 är långsam Fibertyp 2 snabb. Långsam rörelse fibertyp 1. Snabb rörelse fibertyp 2.

Syrenivåerna minskar i muskeln pga muskeln inte får fram syre pga konstant anspänning av musklerna vilket stasar blodtillfödet till muskeln ger ökad aktivitet av fibertyp 2 pga att fibertyp 1 har begränsad glykolytisk kapacitet.

Vid normal styrketräning arbetar alla fibrer från start desto längre tid arbetet pågår desto mer tar fibertyp 2 över arbetet. Vältränad har omvandlat fibertyp 2B till 2A som är mer uthållig och har därmed tränat upp arbetskapaciteten.

Antagligen det bästa sättet att träna upp sig följande sätt (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4896197&postcount=13)

Anders The Peak
2011-03-01, 13:41
Till saken hör att det här är mångfasetterat och beroende på hur man vill presentera det eller i vilket syfte man har med förklaringen kan det beskrivas olika.

Grunden är att fibertyp 1 är långsam och kräver god syretillgång och allt eftersom fibertypen blir snabbare så minskar syrebehovet (högre glykolytisk kapacitet – de kan alltså få energi genom att bryta ner socker till mjölksyra utan att använda syre) Fiber typ 1 är långsam Fibertyp 2 snabb. Långsam rörelse fibertyp 1. Snabb rörelse fibertyp 2.

Syrenivåerna minskar i muskeln pga muskeln inte får fram syre pga konstant anspänning av musklerna vilket stasar blodtillfödet till muskeln ger ökad aktivitet av fibertyp 2 pga att fibertyp 1 har begränsad glykolytisk kapacitet.

Vid normal styrketräning arbetar alla fibrer från start desto längre tid arbetet pågår desto mer tar fibertyp 2 över arbetet. Vältränad har omvandlat fibertyp 2B till 2A som är mer uthållig och har därmed tränat upp arbetskapaciteten.

Antagligen det bästa sättet att träna upp sig följande sätt (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4896197&postcount=13)

Det finns säkert många olika sätt att träna upp sig på och det kan säkert variera från individ till individ och sedan beror det på vad man vill specialisera sig på och det är målet som styr tempo och träningssätt.

Arf Pingvin
2011-03-01, 14:02
Till saken hör att det här är mångfasetterat och beroende på hur man vill presentera det eller i vilket syfte man har med förklaringen kan det beskrivas olika.

Grunden är att fibertyp 1 är långsam och kräver god syretillgång och allt eftersom fibertypen blir snabbare så minskar syrebehovet (högre glykolytisk kapacitet – de kan alltså få energi genom att bryta ner socker till mjölksyra utan att använda syre) Fiber typ 1 är långsam Fibertyp 2 snabb. Långsam rörelse fibertyp 1. Snabb rörelse fibertyp 2.

Syrenivåerna minskar i muskeln pga muskeln inte får fram syre pga konstant anspänning av musklerna vilket stasar blodtillfödet till muskeln ger ökad aktivitet av fibertyp 2 pga att fibertyp 1 har begränsad glykolytisk kapacitet.

Vid normal styrketräning arbetar alla fibrer från start desto längre tid arbetet pågår desto mer tar fibertyp 2 över arbetet. Vältränad har omvandlat fibertyp 2B till 2A som är mer uthållig och har därmed tränat upp arbetskapaciteten.

Antagligen det bästa sättet att träna upp sig följande sätt (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4896197&postcount=13)

Det var mycket skitsnack som inte har med det vi diskuterade att göra. Säg bara att du hade fel.

Anders The Peak
2011-03-01, 14:15
Det var mycket skitsnack som inte har med det vi diskuterade att göra. Säg bara att du hade fel.

Fel nu förstår jag inte vad du tramsar om eftersom det här är vedertaget.

Fast nu hoppas jag för din egen del att du kommer med något med substans.

Arf Pingvin
2011-03-01, 14:24
Fel nu förstår jag inte vad du tramsar om eftersom det här är vedertaget.

Fast nu hoppas jag för din egen del att du kommer med något med substans.

Jag har redan klistrat in ett citat och en länk till ett inlägg från fetknoppen.


Fibertyperna aktiveras vid olika belastningar/neuronala aktiviteter och viktig kunskap för att förstå muskulaturens kraftreglering är att detta sker genom två samverkande mekanismer (8). Den ena mekanismen innebär att enskilda muskelfibrer alltid kopplar på sin fulla kraft när en nervimpuls orsakar kontraktion och mellan impulserna återgår fibern till vila. Högre frekvens leder till fler kontraktioner/tidsenhet, såkallad summering, och kraften i muskelfibern ökar (8). När frekvensen blir väldigt hög gör detta att aktiverade fibrer sakta närmar sig ett tillstånd av konstant kontraktion, maximal kraftutveckling (8). Samtidigt som kraften ökar i enskilda muskelfibrer orsakar detta också att fler motoriska enheter kopplas in (8), och det senare är den andra reglerande mekanismen för kraftutveckling. Inkoppling av fler motoriska enheter genererar således tillsammans med en högre frekvens till enskilda fibrer en större kraft. Den neuronala frekvensen regleras av CNS och principen kallas Hennemans Size Principle (9). Den visar hur svaga typ-1-fibrer först kopplas in och när belastningen är maximal är också de starkaste 2X-fibrerna aktiverade. Rekryteringsordningen går inte att påverka. Typ-1-fibrerna kopplas alltid in först och typ-2-fibrerna därefter (9). - http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3902039&postcount=23

Du säger att alla muskelfibrer aktiveras direkt i det här inlägget: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4896829&postcount=40

Antingen har fetknoppen fel. Eller så har du fel.

Anders The Peak
2011-03-01, 14:31
Jag har redan klistrat in ett citat och en länk till ett inlägg från fetknoppen.


Fibertyperna aktiveras vid olika belastningar/neuronala aktiviteter och viktig kunskap för att förstå muskulaturens kraftreglering är att detta sker genom två samverkande mekanismer (8). Den ena mekanismen innebär att enskilda muskelfibrer alltid kopplar på sin fulla kraft när en nervimpuls orsakar kontraktion och mellan impulserna återgår fibern till vila. Högre frekvens leder till fler kontraktioner/tidsenhet, såkallad summering, och kraften i muskelfibern ökar (8). När frekvensen blir väldigt hög gör detta att aktiverade fibrer sakta närmar sig ett tillstånd av konstant kontraktion, maximal kraftutveckling (8). Samtidigt som kraften ökar i enskilda muskelfibrer orsakar detta också att fler motoriska enheter kopplas in (8), och det senare är den andra reglerande mekanismen för kraftutveckling. Inkoppling av fler motoriska enheter genererar således tillsammans med en högre frekvens till enskilda fibrer en större kraft. Den neuronala frekvensen regleras av CNS och principen kallas Hennemans Size Principle (9). Den visar hur svaga typ-1-fibrer först kopplas in och när belastningen är maximal är också de starkaste 2X-fibrerna aktiverade. Rekryteringsordningen går inte att påverka. Typ-1-fibrerna kopplas alltid in först och typ-2-fibrerna därefter (9). - http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3902039&postcount=23

Du säger att alla muskelfibrer aktiveras direkt i det här inlägget: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4896829&postcount=40

Antingen har fetknoppen fel. Eller så har du fel.

Som du såg hade jag redan lagt in Davids Kompendium i tråden. Men som jag sa kan man beskriva saker och ting på olika sätt beroende på syftet. Det är just det som du har svårt att ta till dig.
Som du lägger fram det så har David inte beskrivit det riktigt rätt i kompendiet. Men så har det några år på nacken.

Arf Pingvin
2011-03-01, 15:07
Som du såg hade jag redan lagt in Davids Kompendium i tråden. Men som jag sa kan man beskriva saker och ting på olika sätt beroende på syftet. Det är just det som du har svårt att ta till dig.
Som du lägger fram det så har David inte beskrivit det riktigt rätt i kompendiet. Men så har det några år på nacken.

Har Guddi beskrivit det rätt då?

"Det finns med andra ord tre sätt att få en aktivering av alla muskelfibrer och hur kroppen svarar på de olika typerna skiljer sig. Orsaken till detta är flera, men en viktig faktor är hur många muskelfibrer man faktiskt aktiverar och tröttar ut.

1. Användande av mycket tunga vikter...
2. Maximal rörelsehastighet...
3. Uttröttning av mindre muskelfibrer som tvingar kroppen att aktiver större fibrer..."
- http://traningslara.se/styrketraning-del-ii-muskelfiberaktivering/

Det är från 2009 och säger samma saker som David och beskriver 3 sätt att nå aktivering i alla fibrer. Du säger att alla fibrer jobbar från början. Det här är internet. Någon måste ha fel.

Anders The Peak
2011-03-01, 15:33
hertzman:
Dessutom är snacket om kalaspuffar patetiskt och vilseledande. Det bidrar ju till bruket av AAS att lura folk att det inte går att bygga volym utan.

Du tror alltså på fullaste allvar att det beror på vad man tar i bänk, mark och böj, menar du att det styr volymen? Framförallt om man är ren då alltså.

Som ett stöd för din träningsfilosofi har du den banbrytande studien som bekräftar att du har rätt i dina teorier här (http://jap.physiology.org/content/100/4/1150.full)

Guddi
2011-03-01, 15:34
Du har helt fel!

OL/SL på mitt gym som lyfter mycket, mycket större vikter än mig i de stora 3 samt ryck osv. har inte närheten av min muskelvolym. Jag tränar dessutom med en gammal tyngdlyftare som växer ordentligt nu och är grövre än då han var aktiv i lyftningen. Han är förövrigt 60 år gammal.

Olika sporter, man behöver inte klanka ned på någon av dem i mitt tycke men man bör veta att det är skilda saker.Du får ju skilja på att vara bra i specifika tekniska övningar och att vara stark generellt.

Jag tror också att styrka driver hypertrofi hos personer som inte håller på med AAS. Visst går det att öka i massa utan att öka i styrka men du kommer fort att nå en platå. Efter det är det en ökad styrka som ser till att du fortsätter att bli större. Den ökade styrkan behöver dock inte betyda att du blir grymt stark i komplexa övningar.

Om du har större biceps är någon annan kan jag i stort sett garantera dig att du också är starkare i strika bicepskurl än den personen. Eller då omvänt vilket blir mer korrekt. Den som är starkast i bicepskurl har också störst biceps. I alla fall efter en kort period med lite större volym i träningen som ser till att de sarcoplasmatiska hypertrofin når sin topp. Nervsystemet spelar roll, men när det gäller redan vältränade personer så är den rollen kraftigt underordnad muskelvolymen.

Anders The Peak
2011-03-01, 15:37
Har Guddi beskrivit det rätt då?

"Det finns med andra ord tre sätt att få en aktivering av alla muskelfibrer och hur kroppen svarar på de olika typerna skiljer sig. Orsaken till detta är flera, men en viktig faktor är hur många muskelfibrer man faktiskt aktiverar och tröttar ut.

1. Användande av mycket tunga vikter...
2. Maximal rörelsehastighet...
3. Uttröttning av mindre muskelfibrer som tvingar kroppen att aktiver större fibrer..."
- http://traningslara.se/styrketraning-del-ii-muskelfiberaktivering/

Det är från 2009 och säger samma saker som David och beskriver 3 sätt att nå aktivering i alla fibrer. Du säger att alla fibrer jobbar från början. Det här är internet. Någon måste ha fel.

Din beskrivning innefattar en hel del av det som jag beskriver om hur muskelfibrerna aktiveras men du läser det lite olika pga det kan beskrivas på fler sätt än ett.

Ta det med Guddi men som jag säger kan saker och ting beskrivas på många sätt.

Arf Pingvin
2011-03-01, 15:45
Jag tycker att Guddi beskrev det på ett sätt som jag kunde ta till mig i sin artikelserie (det är länge sen jag läste hela nu). Jag kunde relatera det till den kunskap jag hade sedan tidigare från Fetknoppens kompendium, tidigare trådar på forumet och den föreläsning i ämnet han hållt i som jag besökt. Jag tyckte mig kunna resonera kring ämnet med den information jag hade från i första hand deras två beskrivningar. Du säger att det kan beskrivas på ett annat sätt. Men det du säger tycker jag går stick i stäv med det jag lärt mig tidigare. Jag är inte kapabel att bedöma huruvida det du säger stämmer bättre överens med verkligheten. Så det är i mitt tycke din sak att förklara dig bättre.

Anders The Peak
2011-03-01, 15:50
Jag tycker att Guddi beskrev det på ett sätt som jag kunde ta till mig i sin artikelserie (det är länge sen jag läste hela nu). Jag kunde relatera det till den kunskap jag hade sedan tidigare från Fetknoppens kompendium, tidigare trådar på forumet och den föreläsning i ämnet han hållt i som jag besökt. Jag tyckte mig kunna resonera kring ämnet med den information jag hade från i första hand deras två beskrivningar. Du säger att det kan beskrivas på ett annat sätt. Men det du säger tycker jag går stick i stäv med det jag lärt mig tidigare. Jag är inte kapabel att bedöma huruvida det du säger stämmer bättre överens med verkligheten. Så det är i mitt tycke din sak att förklara dig bättre.

Jag förstår hur du ser på det. Men i verkligheten är inte alltid den förenklade beskrivningen överensstämmande med hur det fungerar i praktiken.

Guddi
2011-03-01, 16:15
Det du säger Anders överensstämmer dock varken med praktiken eller den förenklade beskrivningen :)

All styrketräning aktiverar inte alla fiber. Ligger vikten under 80 % av 1RM ungefär så blir inte aktiveringen full från början. Den kan bli det även med den vikten om man maximerar rörelsehastigheten eller begränsar blodtillförseln men då är det inte "normal styrketräning" längre.

Det finns även vissa rörelser som är undantag för storleksprincipen som tex väl invanda explosiva rörelser där större grupper kan aktiveras före mindre.

Anders The Peak
2011-03-01, 16:27
Det du säger Anders överensstämmer dock varken med praktiken eller den förenklade beskrivningen :)

All styrketräning aktiverar inte alla fiber. Ligger vikten under 80 % av 1RM ungefär så blir inte aktiveringen full från början. Den kan bli det även med den vikten om man maximerar rörelsehastigheten eller begränsar blodtillförseln men då är det inte "normal styrketräning" längre.

Det finns även vissa rörelser som är undantag för storleksprincipen som tex väl invanda explosiva rörelser där större grupper kan aktiveras före mindre.

Alla muskelfibrer involveras i normal styrketräning(pratar inte om aktiveringen överhuvudtaget utan det handlar mer om motoriska enheter) precis som jag beskriver. När det gäller tempo så har jag redan förklarat att långsamma är långsamma och snabba är snabba.

När du kommer med sådant systematiskt behov av att indela styrketräningen(normal styrketräning/icke normal styrketräning) i ett system så har du redan diskvalificerat dig.
/Per Anders