handdator

Visa fullständig version : Teknikkritik: Marklyft


L Johnsson
2011-02-28, 19:32
Hej!
Jag hoppas att någon som är snäppet kunnigare än mig skulle vilja ta en titt på videoklippet jag bifogar här nedanför och säga mig (om det är möjligt med bara ett par sekunders youtubefilm) ifall min marklyftsteknik är skadlig eller inte?

Sedan jag drog på mig ett ryggskott för några månader sedan har jag varit väldigt försiktig med marklyften och det är först nu nyligen jag är uppe på för mig riktigt tunga vikter igen. Därför är jag givetvis nervös att min teknik ska bli så pass risig i de sista seten att den blir direkt skadlig.

Filmade sista setet av fem så är extra trött och risig när klippet tas så ni kan få se när den är som värst. Om någon vill komma med allmänna tips kring hur jag kan förbättra mina lyft är givetvis det också välkommet men det är framförallt svar på frågan om de är direkt skadliga/farliga eller inte jag skulle vilja ha ett svar på:).

Tack jättemycket på förhand!

http://www.youtube.com/watch?v=iMqvGvbw7wc

vicarious
2011-02-28, 19:33
länken funkar ej

edit: jo det gjorde den visst.

tekniken är bedrövlig. du studsar å det grövsta. marklyft på engelska heter deadlift, vilket innebär att det ska vara en död start - stången ska ligga på marken när du börjar.

sänk vikterna - gör om gör rätt.

young_george
2011-02-28, 19:35
Om du vill minska risken för att skada dig så bör du inte studsa vikterna.

Låt vikten ligga dött på golvet och lyft sedan.

L Johnsson
2011-02-28, 19:36
länken funkar ej

edit: jo det gjorde den visst.

tekniken är bedrövlig. du studsar. marklyft på engelska heter deadlift, vilket innebär att det ska vara en död start - stången ska ligga på marken när du börjar.

sänk vikterna - gör om gör rätt.

Jo kan verkligen hålla med om att den är värdelös.
Ska försöka tänka på studsen nästa gång:D.
Faktiskt inte ens lagt märke till att jag studsar själv förrän jag spelade in idag. Men ska försöka ändra på det!

Eddieno
2011-02-28, 19:39
Ska han inte böja mer på knäna, det ser farligt ut för ryggen ibland...

cero
2011-02-28, 19:42
Till en början: SLUTA lyfta med denna tekniken. Ska försöka titta igenom videon, men kunde bara se ett enstaka rep innan youtube började krångla.

C.E.J.
2011-02-28, 19:43
iMqvGvbw7wc

Så.

Tycker du ska filma igen fast när du startar från marken och inte studsar, annars blir det lite väl mycket fokus här i tråden på den biten, snarare än övrig teknik. Starkt iaf :thumbup:

mini
2011-02-28, 19:48
Det du ska ha kudos för är att du orkar hålla ryggen rak trots usel och hälsovådlig teknik. Det är bra.
Börja med vikten på golvet. Det blir lite jobbigare att lasta men du slipper det mest kritiska momentet när du är ute och promenerar med stången. Det ser också ut som att du vrider överkroppen i lyftet. Titta rakt fram/lite uppåt, inte åt sidorna.
Prova att trycka lite mer med benen. Du startar rätt högt upp nu så det blir närapå raka mark. Vissa behöver starta högt men ofta får man bättre tryck i starten om man trycker loss med benen och inte bara drar med ryggen.

L Johnsson
2011-02-28, 19:53
Mini och C.E.J.:
Det med att starta från marken var ändå rätt smart idé faktiskt!
Ska jag göra nästa vecka när jag kör marklyft igen. Ska filma då med och lägga upp den videon också så får vi se om jag lyckats ta åt mig av det som sägs fram till nästa pass :).

Ska tänka på det du sa nästa pass mini. Försöka hålla huvudet lite bättre och lyfta lite mer med benen. Inte säkert jag lyckas så jätte bra förstås men ska göra mitt bästa!:cool:

cero
2011-02-28, 19:57
Jag tycker allt att han tappar ryggen när han studsar. Men som sagt, filma när du börjar lyftet från marken. Lyft upp längst smalbenen, tänk på att hålla ryggen rak. Sänk stången kontrollerat, låt den ligga "död" på marken innan du påbörjar nästa lyft. Blås in luft i magen (gravidmage) och spänn magmusklerna för att jobba upp bra stabilitet. Teknikträna på lägre vikter. Det finns inget värre än att skada ryggen.

Sedan tycker jag att du ska sätta dig lite mer med röven, och lyfta mer med benen som sagt. Just nu så jobbar du väldigt mycket med ryggen, eftersom att dina ben snabbt blir relativt raka.

Matsa
2011-02-28, 21:32
Jag tycker att du överlag håller ryggen rak men vid några reps ser det ut som om den rundar sig lite ett kort ögonblick precis när du studsar vikten i golvet. Om det är en rundning där så är den så liten att jag normalt nog inte ens hade tänkt på det, med ditt utförande så är det dock en väldigt knyckig rundning och det är nog inte så bra. Knyckigt är en rätt bra beskrivning på dina marklyft förresten, knyckigt och okontrollerat.

Jag håller helt med Mini i att du bör starta från golvet och försöka trycka igång vikten med benen. Det stämmer som hon säger att vissa behöver starta högt men oavsett hur högt man startar så ska benen vara med i lyftet.

Ska han inte böja mer på knäna, det ser farligt ut för ryggen ibland...

Hur farligt det är för ryggen har inte så mycket att göra med hur mycket man böjer på benen. Så länge man kan hålla formen på ryggen så är det säkert att lyfta även med raka ben, fast de flesta orkar inte hålla formen lika bra i den positionen.

stahlberg
2011-03-03, 13:31
Här får man svara om man är "snäppet" kunnigare än trådstartaren (vad är ett snäpp, egentligen). Utan att hänga upp sig mera på den formuleringen så kan man ju inte annat än vara glad när någon som vill ha teknikråd gör uppenbara fel. Då är det lätt att rätta till dem.

Börja om från början. Starta med stången på golvet. Sök rätt höfthöjd i starten, börja "med benen", dra med kraft men mjukt, utan ryckar (eller studs). Marklyft ska ha så rak rörelesebana som möjligt, i dina lyft rör sig stången både framåt och bakåt. I nederläge är stången dessutom för långt från benen, dra så att stången vidrör benen. Sätt sedan in en ny film så kan vi se om tekniken är på rätt väg.

Gasp
2011-03-03, 13:42
Värsta marklyftet jag sett....ned med vikten i golvet och ändra hela utförandet..tag hjälp av någon PT.

stevebc
2011-03-03, 13:51
Det du ska ha kudos för är att du orkar hålla ryggen rak trots usel och hälsovådlig teknik. Det är bra.
Börja med vikten på golvet. Det blir lite jobbigare att lasta men du slipper det mest kritiska momentet när du är ute och promenerar med stången. Det ser också ut som att du vrider överkroppen i lyftet. Titta rakt fram/lite uppåt, inte åt sidorna.
Prova att trycka lite mer med benen. Du startar rätt högt upp nu så det blir närapå raka mark. Vissa behöver starta högt men ofta får man bättre tryck i starten om man trycker loss med benen och inte bara drar med ryggen.+1

... och detta är en smaksak, men jag studsar ogärna med vikten. Det känns inte bra i ryggen av att slå i stången hårt i marken och upp igen. Övningen blir "striktare" om du stannar i bottenläget.

C.E.J.
2011-03-03, 13:58
Värsta marklyftet jag sett....ned med vikten i golvet och ändra hela utförandet..tag hjälp av någon PT.

Ska vi slå vad om 100kr att jag kan hitta värre? ;)

BonkyBo
2011-03-03, 16:50
Ska vi slå vad om 100kr att jag kan hitta värre? ;)

Jag kan filma minst 5 värre på mitt gym.

Det är så illa att jag får dåligt samvete för att jag inte går fram och säger till dem.

Gasp
2011-03-03, 17:19
Ska vi slå vad om 100kr att jag kan hitta värre? ;)

haha jotack, inte det värsta jag sett kanske :cool:

Upp med en tråd på de värsta marklyften!!!!!

lurre86
2011-03-03, 17:29
Här har vi ett av dom värsta marklyften jag sett =)

http://www.youtube.com/watch?v=pD9wMVzbRKw

L Johnsson
2011-03-03, 19:00
Här får man svara om man är "snäppet" kunnigare än trådstartaren (vad är ett snäpp, egentligen). Utan att hänga upp sig mera på den formuleringen så kan man ju inte annat än vara glad när någon som vill ha teknikråd gör uppenbara fel. Då är det lätt att rätta till dem.

Börja om från början. Starta med stången på golvet. Sök rätt höfthöjd i starten, börja "med benen", dra med kraft men mjukt, utan ryckar (eller studs). Marklyft ska ha så rak rörelesebana som möjligt, i dina lyft rör sig stången både framåt och bakåt. I nederläge är stången dessutom för långt från benen, dra så att stången vidrör benen. Sätt sedan in en ny film så kan vi se om tekniken är på rätt väg.

Tack för tipsen!
Du säger att jag ska söka "rätt höfthöjd" i starten. Vad är rätt höfthöjd? Finns det något bra klipp man kan kolla i eller är det individuellt så man bara får testa själv om och om igen tills det ser bra ut?

Bra att du säger att stången ska vara närmare benen, har jag inte alls tänkt på tidigare. Ska försöka ändra på det. Som jag tidigare sagt ska jag filma nästa veckas marklyftspass när jag kör lite lägre vikt och försöker ta till mig allt det som sagts:)

Gober
2011-03-03, 19:23
Här har vi ett av dom värsta marklyften jag sett =)

http://www.youtube.com/watch?v=pD9wMVzbRKw

oj *cry*

TurningTorso
2011-03-03, 22:17
Tack för tipsen!
Du säger att jag ska söka "rätt höfthöjd" i starten. Vad är rätt höfthöjd? Finns det något bra klipp man kan kolla i eller är det individuellt så man bara får testa själv om och om igen tills det ser bra ut?

Bra att du säger att stången ska vara närmare benen, har jag inte alls tänkt på tidigare. Ska försöka ändra på det. Som jag tidigare sagt ska jag filma nästa veckas marklyftspass när jag kör lite lägre vikt och försöker ta till mig allt det som sagts:)

Jag har kört enligt Rippetoes beskrivning: Stången mitt över foten, dvs bara några cm från skenbenet. Böj i höften och ta tag i stången. Böj i knäleden tills skenbenet tar i stången utan att stången flyttar sig. Upp med bröstet och fixera ländryggen. Lyft. Då får man skaplig höfthöjd tycker jag. Förut tenderade jag att gå ner för långt och knäböja upp vikten men nu går det bättre.

Något sådant...finns säkert åsikter om detta men det är ett sätt iaf.

stefand
2011-03-04, 11:54
Här har vi ett av dom värsta marklyften jag sett =)

http://www.youtube.com/watch?v=pD9wMVzbRKw

Men han har en bra vilja =)

Flugan
2011-03-04, 14:24
Här har vi ett av dom värsta marklyften jag sett =)

http://www.youtube.com/watch?v=pD9wMVzbRKw

Aj, gjorde ont i hela mig när jag såg detta.
Men jo, viljan är det ju inget fel på haha.

cero
2011-03-04, 14:29
Här är Marks beskrivning. Tycker den är bra. Men det om att ha 'mitten av foten' under stången tycker jag inte är nödvändigt. Det viktigaste är att man håller koll på vart höften är samt att man drar stången längst benen. Men höftens position kan variera beroende på vad man har för kropp. Har man väldigt långa ben och korta armar kan man få gå ned lite längre för att få ett bra startläge osv.

Du får testa dig fram och se vad som fungerar för dig. Det viktigaste är att du håller koll på ryggens kurvatur. Gör du det så gör det inte så mycket om höften är lite högre eller lite lägre än vad som är 'optimalt' för att dra så mycket vikt som möjligt.

Syt7A23YnpA

L Johnsson
2011-03-07, 15:11
Då har jag gjort ett nytt försök till att marklyfta.
Sänkte vikten rejält (25kg) och försökte göra som sagts i tråden tidigare och Mark Rippetoes beskrivning.

Gick väl sådär för att vara ärlig, jäkligt svårt var det (speciellt att få stången på samma ställe efter själva lyftet som det var på från början:Virro). Kändes som höften inte alls följde med utan stack iväg för sig själv före resten fast jag försökte få allt i ett. Antar att träning ger färdighet, kanske lättare nästa gång:).
Kändes inte riktigt som jag fick upp bröstet och därmed fick ryggen lika stabilt som jag brukar känna att jag får med den.

Vad säger ni andra här? Är det något mer jag fallerade på som jag själv varken märkte eller såg?

http://www.youtube.com/watch?v=F-Gs79vyyfo

Edit: Hur får man förresten till en sån där fin, inbäddad video som du postade cero?

TurningTorso
2011-03-07, 23:17
Jag har precis börjat att lära om marklyftet så jag känner igen mig i mycket. Mer erfarna korrigerar säkert mina tankemissar.

Jag skulle plocka av mer vikt när jag fokuserar på tekniken. Svider som faan i själen, men det hjälper har jag märkt. :)
Som du ser höjer sig höfterna fortare än axlarna. I början av lyftet så ska du använda framsida lår för att rätta ut knäna samtidigt som du använder hamstring/gluteer för att bibehålla ryggens vinkel tills dess att stången passerat knäna. Då använder du hamstring/röven för att böja klart i höften.

Kroppen har bara lite problem med vilka muskler som gör vad vid vilken tidpunkt. Spänn latsen för att få stången mot benen, och tänk främst på att räta ut benen men med bibehållen ryggvinkel.


Cero - jag använde stången över mitten av foten i början, men det är nästan lättare att bara rulla emot stången mot benet och sedan hålla den nära benen som du säger.

MtotheM
2011-03-08, 00:03
Här har vi ett av dom värsta marklyften jag sett =)

http://www.youtube.com/watch?v=pD9wMVzbRKw
Den där är illa men denna är absurd:
http://www.youtube.com/watch?v=P0ySblouCKs&feature=related


Angående TS nya video så ser det bättre ut. Försök titta lite uppåt och brösta upp dig mer.

Dreas
2011-03-08, 00:14
Den där är illa men denna är absurd:
http://www.youtube.com/watch?v=P0ySblouCKs&feature=related
Den du länkat är ju ganska tydligt också fejk.

BonkyBo
2011-03-08, 09:54
Då har jag gjort ett nytt försök till att marklyfta.
Sänkte vikten rejält (25kg) och försökte göra som sagts i tråden tidigare och Mark Rippetoes beskrivning.

Gick väl sådär för att vara ärlig, jäkligt svårt var det (speciellt att få stången på samma ställe efter själva lyftet som det var på från början:Virro). Kändes som höften inte alls följde med utan stack iväg för sig själv före resten fast jag försökte få allt i ett. Antar att träning ger färdighet, kanske lättare nästa gång:).
Kändes inte riktigt som jag fick upp bröstet och därmed fick ryggen lika stabilt som jag brukar känna att jag får med den.

Vad säger ni andra här? Är det något mer jag fallerade på som jag själv varken märkte eller såg?

http://www.youtube.com/watch?v=F-Gs79vyyfo

Edit: Hur får man förresten till en sån där fin, inbäddad video som du postade cero?

Nu är inte marklyft det lyftet jag är särskilt grym på men jag tycker det såg ut som vettiga lyft.

Jag skulle antagligen börja med höften högre från början dock. Man ser att du måste skjuta upp höften ganska högt innan du får vikten från marken, då är det nog bättre att börja med höften högt. Men något marklyft ess kan nog analysera det hela bättre än mig.

C.E.J.
2011-03-08, 11:37
(speciellt att få stången på samma ställe efter själva lyftet som det var på från början:Virro)

Ang det, tänk på att marklyft inte är, eller åtminstone inte behöver vara, en övning där reppandet ska rulla på fint och kontinuerligt, utan du kan omjustera mellan varje rep, ungefär som om du skulle göra säg 5 singlar med 5 sekunder "vila" mellan varje "set", om du förstår vad jag menar :Virro

L Johnsson
2011-03-08, 15:35
Ang det, tänk på att marklyft inte är, eller åtminstone inte behöver vara, en övning där reppandet ska rulla på fint och kontinuerligt, utan du kan omjustera mellan varje rep, ungefär som om du skulle göra säg 5 singlar med 5 sekunder "vila" mellan varje "set", om du förstår vad jag menar :Virro

Ja det är nog ett ganska bra sätt att se det på faktiskt:).
Ska nog försöka tänka på det så:thumbup:

TheGhr
2011-03-08, 15:45
Rent ljudmässigt frustar du som tjuren Ferdinand i puberteten.

L Johnsson
2011-03-08, 15:47
Rent ljudmässigt frustar du som tjuren Ferdinand i puberteten.

Kanske inte det första jag känner jag behöver rätta till, det är mer finliret sen när resten sitter;)

spoon
2011-03-08, 15:52
Tycker lyften från 7e mars ser helt ok ut. Kanske starta med höften en dm högre. Tänk på att dra stången in mot kroppen. Långbyxor kan vara bekvämt om du vill ha kvar skinnet på smalbenen.

Scratch89
2011-03-08, 15:53
Börja med höften högre upp (du ser att du direkt höjer höften till ett läge och sedan börjar dra; det ska bli ditt nya startläge), och sen är det fan inte pjåkigt alls.

L Johnsson
2011-03-08, 15:58
Låter ju bra den kritik jag fått hittills. Ska försöka ha höften lite högre i startläge nästa gång då:).
Filmar nästa gång med och ser om jag kan rätta till det med.
Ska tänka på att försöka packa ner ett par långbyxor istället nästa marklyftspass!

stefand
2011-03-09, 10:44
Alltså nu är inte jag nån expert men att börja med höfterna ännu högre upp, blir inte det som raka marklyft då nästan? Är inte grejen att du ska vara ganska lågt med rumpan och lyfta med benen större delen av lyftet. Om rumpan åker upp har man helt enkelt för mycket vikt på för att benen ska orka, så då lyfter man med ryggen istället. Vilket som jag förstått det inte är syftet med marklyft?

z_bumbi
2011-03-09, 10:55
På sista filmen

Ta buktryck, sträva efter att hålla upp överkroppen och sen går du ner till den positionen du har innan röven stiger. Håll kvar i den positionen och sen drar du.

Att vikten åker bort från kroppen och att du faller framåt är inte ett tecken på att du ska dra högre utan att du slarvar i starten.

L Johnsson
2011-03-09, 12:53
Så jag ska med andra ord försöka börja lyftet direkt i det läget där höften åker upp istället för att börja högre upp?

stefand
2011-03-09, 13:43
Så jag ska med andra ord försöka börja lyftet direkt i det läget där höften åker upp istället för att börja högre upp?

Det anser jag iaf. Så lyfter du med benen (och håller anspänning i överkroppen) upp till du passerat knäna och därefter börjar du räta upp ryggen och bröstar upp dig i fullt utsträckt läge.

z_bumbi
2011-03-09, 14:02
Så jag ska med andra ord försöka börja lyftet direkt i det läget där höften åker upp istället för att börja högre upp?

Jag skulle testa det först innan du ändrar starthöjd. Det gäller bara att bestämma sig att man drar från rätt läge och välja vikter efter vad man orkar hålla kvar positionen på.

stahlberg
2011-03-17, 16:21
Den rätta höfthöjden i starten i marklyft är individuell. Det är den höjd man känner att "benen är med i starten". Börjar man för högt blir lyftet ett rygglyft. Börjar man för lågt stiger höfterna i början av lyftet, så att man är ur position - och i rygglyftsposition" - vid halva lyftet.

I någon mån kan man påverka höfthöjden t.ex genom att sänka lyftskornas höjd, få axlarna lösare (mer neråt) i starten, förändra greppets bredd eller hålla stången längre ner på fingrarna.

Men bra höfthöjd är A och O i markstarten, och här kan väldigt få cm avgöra.