handdator

Visa fullständig version : Yttre bröst?


leinad
2003-11-22, 16:58
Skulle gärna lägga på lite mer massa på yttre bröstet också. Speciellt övre.. Vilka övningar är bra för det? :D

Karl_alfred
2003-11-22, 17:09
lägg på dig massa så kommer det!

Har själv för lite innre bröst istället. men ju massivare mitt bröst blir desto mer kommer det.

kharon
2003-11-22, 17:22
Längre ner i tråden...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15345&highlight=biceps

King Grub
2003-11-22, 17:31
Originally posted by leinad
Skulle gärna lägga på lite mer massa på yttre bröstet också. Speciellt övre.. Vilka övningar är bra för det? :D

Men det går inte att prickträna inre/yttre bröst! Mer massa på bröstmusklerna fyller ut, men att isolera yttre eller inte bröst går inte.

miffo
2003-11-22, 17:35
kör mera babelstackk middag o kväll så kommer det nog:insane:

leinad
2003-11-22, 17:37
Jag tror inte på att det inte går att specefikt träna olika delar av bröstet. Jag träna själv för att få ett bättre innre bröst och fick resultat och nu vill jag kompensera det med att träna upp yttre delen bättre..

King Grub
2003-11-22, 17:38
Originally posted by boFFen
Grub: Om man kör bänkpress med breda grepp tränas då inte yttre mer då? Eller flyes? Så känns det för mig

Nej. Mjölksyra som samlas på olika ställen betyder inte att muskeln belastas mer där. Möjligen kan det vara i fästet det känns mer. Du kan inte träna olika delar av muskelfibrerna - allt eller inget.

King Grub
2003-11-22, 17:39
Originally posted by leinad
Jag tror inte på att det inte går att specefikt träna olika delar av bröstet. Jag träna själv för att få ett bättre innre bröst och fick resultat och nu vill jag kompensera det med att träna upp yttre delen bättre..

Titta på en anatomikarta och se hur muskelfibrerna i bröstmusklerna löper. Du kan inte prickträna specifika delar av dem. Det är samma sak som övre/nedre mage.

Officer
2003-11-22, 17:39
Originally posted by King Grub


Nej. Mjölksyra som samlas på olika ställen betyder inte att muskeln belastas mer där. Möjligen kan det vara i fästet det känns mer. Du kan inte träna olika delar av muskelfibrerna - allt eller inget.


Grub kan du förklara för oss ickevetande varför man kör lutande bänk osv? Är det allt eller inget då också? Då är det kanske ingen mening med att köra lutande överhuvudtaget för att bygga på ovansidan?

King Grub
2003-11-22, 17:41
Originally posted by AnabolicProtein



Grub kan du förklara för oss ickevetande varför man kör lutande bänk osv? Är det allt eller inget då också? Då är det kanske ingen mening med att köra lutande överhuvudtaget för att bygga på ovansidan?

Du kan aktivera övre/nedre bröst! Det är yttre/inre som inte går att prickträna. Titta på en anatomikarta så ser du att fibrerna löper i en solfjäderform, men i huvudsak horisontellt. Hade de löpt vertikalt hade det varit tvärtom.

King Grub
2003-11-22, 17:42
Originally posted by boFFen
Med andra ord kommer jag få leva med det stora mellanrummet jag har mellan brösten?
Det suger!

Det kommer att fyllas i om du får större bröstmuskler. Det är bara det att du inte kan prickträna yttre eller inte speciellt. Men bröstmuskulaturen kan ju bli större!

Officer
2003-11-22, 17:44
Hehe jag skrev frågan enbart för att se Grub kriga med svar till flera personer samtidigt inom några minuters marginal. Häftigt! :hbang:

Björn S
2003-11-22, 20:07
Jag kan hoppa in här...
I min tuffa bibel så står det ju lite om "lagging parts" och det står typ att flyes tar mer på insidan, Breda tag tar mer på utsidan osv.
Jag har aldrig trott på det.. Men sen tänkte jag att ifall nu Arnold skrivigt det i en bok så borde det ju ligga någonting i det.....

Kommentarer?

King Grub
2003-11-22, 20:14
Originally posted by Feeble
Jag kan hoppa in här...
I min tuffa bibel så står det ju lite om "lagging parts" och det står typ att flyes tar mer på insidan, Breda tag tar mer på utsidan osv.
Jag har aldrig trott på det.. Men sen tänkte jag att ifall nu Arnold skrivigt det i en bok så borde det ju ligga någonting i det.....

Kommentarer?

Han har fel. ;) I en tidigare upplaga rekommederade han 100-tals sit-ups dagligen för att bränna fett kring midjan. Bara för att det stod i Arnolds bok var det ju inte sant. Många "myter" har varit "sanning" en gång i tiden.

Det där med inre/ytte bröst kan du läsa i vilken grundläggande bok om anatomi som helst.

Björn S
2003-11-22, 21:50
Okej :-)
Nåja, bibel som bibel :-P
Jag tror inte på någon brinnande buske... Men man vet aldrig :-O


Tack Grubb.

Nils
2003-11-22, 23:07
Originally posted by King Grub


Nej. Mjölksyra som samlas på olika ställen betyder inte att muskeln belastas mer där. Möjligen kan det vara i fästet det känns mer. Du kan inte träna olika delar av muskelfibrerna - allt eller inget.
Där skrev du en intressant sak som får mig att undra om man trots allt KAN pricka en del av en muskel på det sättet.
Det finns en del studier som tyder på att mjölksyra och syrebrist i allmänhet vid muskelträning kan ge ökad muskelbildning under vissa omständigheter. Det verkar varae ett rätt hett område att studera för tillfället faktiskt. Men om man nu kan styra så att man får mer mjölksyra på vissa ställen kan det betyda att muskelfibrerna blir grövre där då..??
Nils

Hnke
2003-11-23, 18:20
Med lutande pressar tar man ju mer på övre bröst.. eller hur?
Med flyes och cablecross tar man mer på insidan eller??

Action
2003-11-23, 18:27
Originally posted by Hnke
Med lutande pressar tar man ju mer på övre bröst.. eller hur?
Med flyes och cablecross tar man mer på insidan eller??

Läs i tråden så har du ju svaret... övre o undre bröst går att träna mer specifikt genom att variera lutningen.. Men inte yttre och inre bröst...

Fartman
2003-11-23, 18:39
som grub eller nån sa, titta på en anatomikarta.. när jag gjorde det då förstod jag varför det var som det var..

Hnke
2003-11-23, 18:40
Övre och undre vet jag.. men en massa ställen där jag läst står det att flyes tar mer på insidan

King Grub
2003-11-23, 18:41
Originally posted by Hnke
Övre och undre vet jag.. men en massa ställen där jag läst står det att flyes tar mer på insidan

På en massa ställen står det att du kan prickträna nedre och övre magen och att vissa bicepsövningar ger bättre topp, för att ta två exempel. Myterna är många. Bara för att det är skrivet någonstans är det inte automatiskt sant.

Så här löper muskelfibrerna:

http://www.docmartin.at/Unfallchirurgie/Schulter/pectoralis.jpg

Du kan inte träna endast en del av en muskelfiber.

Hnke
2003-11-23, 18:48
ok :D låter bra.. då är det uppklarat

shirunai
2003-11-23, 19:33
Man kan inte heller träna övre eller undre specifikt, alltså man kan inte träna bara övre, hela bröstmuskeln kommer arbeta men vi tar till exempel sneda flies tar på hela bröstet men ger mest aktivering på övre.

Metal_boy_
2003-12-12, 20:40
Där fins den exakta förklaringen till att jag bara kör två övningar på bröst: hantelpress (plan) och hantelpress(lutande). tycker det är onödigt att stå o vifta discobyggarnas redskap när det står klart att basövningar bygger massa , och det går ej att forma en muskel bara göra den större. Visst det kan se ut som att man format en muskel om man prioriterar en muskel som ingår i en muskelgrupp men anledningen är ju tillväxt på den muskeln som man prioriterat tex om man inte har tränat främre axlar och resten av axelmuskulaturen är bra utvecklad, så börjar man med att träna främre delen så är det klart att det ser ut som axlarna har fått en ny form och det har dom ju då också men dom e inte formade.

Jense
2003-12-15, 20:58
hantelflyes i snebänk.