handdator

Visa fullständig version : Jag kan inte sluta deffa


ballerboy20
2011-02-28, 17:50
Har deffat snart tre månader och har lyckosamt gått ner i vikt med i stort sett oförändrad styrka förutom i bänkpress. I vissa övningar har jag tom ökat.

Problemet som jag har nu är att jag vill försöka bygga sakta igen. Men jag kan inte sluta att "nyttigt". Har fått in väldigt fasta rutiner för hur jag äter och jag har även slutat helt med kolhydrater som pasta,ris,potatis osv men jag lider inte något alls av det. Har precis lika mycket energi nu som tidigare om inte mer. Jag har alltså förändrat mitt sätt att se på mat, hur jag äter, min aptit, min förmåga att kontrollera hunger och veta exakt vad jag ska äta vid precis rätt tillfälle för att kunna prestera på gymmet osv. Har alltså lärt mig väldigt mycket om min kropp under tiden jag deffat, mer jag någonsin gjorde under tiden då jag svinbulkade.

Jag vill inte gå tillbaka till att svina i mig mat som jag gjorde förut och det gör mig kluven för då vet jag inte riktigt hur jag ska lyckas med att "bulka". Behöver alltså en strategi för att sakta kunna bygga igen.

Är det någon som känner igen sig i detta? Hur gör man sedan när man deffat och vill börja bulka igen försiktigt?

Räcker det med att lägga till pasta eller ris till något av målen? Eller hur ska man lägga upp det egentligen? Kan tilläga att jag inte räknat kalorier alls under den här tiden, har bara ätit 2 mål per dag och kompletterat med eaa och complete protein 3.

Jag har använt mig av periodisk fasta under deffen vilket har fungerat bra. Kan jag fortsätta med det under bulk-tiden?

mikaelj
2011-02-28, 17:51
Du måste inte äta pasta och ris om du inte vill. http://www.lchfmat.com för ett gäng recept utan.

Joe Hardgainer
2011-02-28, 17:53
Har deffat snart tre månader och har lyckosamt gått ner i vikt med i stort sett oförändrad styrka förutom i bänkpress. I vissa övningar har jag tom ökat.

Problemet som jag har nu är att jag vill försöka bygga sakta igen. Men jag kan inte sluta att "nyttigt". Har fått in väldigt fasta rutiner för hur jag äter och jag har även slutat helt med kolhydrater som pasta,ris,potatis osv men jag lider inte något alls av det. Har precis lika mycket energi nu som tidigare om inte mer. Jag har alltså förändrat mitt sätt att se på mat, hur jag äter, min aptit, min förmåga att kontrollera hunger och veta exakt vad jag ska äta vid precis rätt tillfälle för att kunna prestera på gymmet osv. Har alltså lärt mig väldigt mycket om min kropp under tiden jag deffat, mer jag någonsin gjorde under tiden då jag svinbulkade.

Jag vill inte gå tillbaka till att svina i mig mat som jag gjorde förut och det gör mig kluven för då vet jag inte riktigt hur jag ska lyckas med att "bulka". Behöver alltså en strategi för att sakta kunna bygga igen.

Är det någon som känner igen sig i detta? Hur gör man sedan när man deffat och vill börja bulka igen försiktigt?

Räcker det med att lägga till pasta eller ris till något av målen? Eller hur ska man lägga upp det egentligen? Kan tilläga att jag inte räknat kalorier alls under den här tiden, har bara ätit 2 mål per dag och kompletterat med eaa och complete protein 3.

Jag har använt mig av periodisk fasta under deffen vilket har fungerat bra. Kan jag fortsätta med det under bulk-tiden?

Ät som du gör nu fast bara i lite större mängder. Svårare än så är det inte .

mattilainen
2011-02-28, 18:04
Ät som du gör nu fast bara i lite större mängder. Svårare än så är det inte .

Tänkte exakt samma.

ballerboy20
2011-02-28, 18:07
Men problemet är ju att jag bara äter protein, fett och grönsaker. Blir det inte väldigt svårt att öka i vikt då? För att inte tala om dyrt?

mikaelj
2011-02-28, 18:10
Men problemet är ju att jag bara äter protein, fett och grönsaker. Blir det inte väldigt svårt att öka i vikt då? För att inte tala om dyrt?

Nej, varför?

http://kostdoktorn.se/mat och http://www.lchfmat.com för inspiration.

Zorban
2011-02-28, 18:13
Känner igen mig lite, det är jobbigt att bulka med deff-mat. Dock tycker jag man vänjer sig ganska snabbt när man väl börjar trycka i sig mer kalorier. Finns oftare mer energitäta alternativ. Om du exempelvis äter lätt-kvarg kan du byta mot varianten med 10% fett och få i dig nästan dubbelt så mycket kalorier. Grädde/creme fraiche osv kan också användas. När jag deffade åt jag (exempelvis) kyckling och wok-grönsaker. Nu äter jag kyckling med creme fraiche och ris.

Dock håller jag inte riktigt med om att du, i ett vakum, kan äta "som du gör men lite mer". Lägger man upp en vettig kost under deff och äter mat som mättar ordentligt så är det Svårt att äta exempelvis 1000 kcal mer om dagen av den maten. Jag hade aldrig klarat att äta 3000 kcal av kyckling/grönsaker/kvarg osv, inte utan att dricka onyttigheter och ha mer fett i maten.

Har aldrig kört på PF, men vad jag vet så är det väl nästan främst en bulkmetod?

mikaelj
2011-02-28, 18:17
Nej, tvärtom.

Joe Hardgainer
2011-02-28, 18:18
Problemet är ju just det. Folk har en tendens att ändra om sina kostvanor för mycket bara för att dom ska "bulka" . Ut flyger grönsakerna och in kommer pastan och riset och brödet i stora mängder. Mat som utan större problem leder till onödig överätning. Och du skriver ju det själv. Du har mer energi och verkar må bättre med din nuvarande kost. Varför ändra?

Kischen
2011-02-28, 18:22
Det låter lite som en dålig väg att vandra in på och folk ger tips hur ts ska kunna fortsätta nojja?

Lägg dig på ett svagt överskott, slappna av lite. Du kommer bli starkare, snyggare och definitivt inte rasa tillbaka bara poff.

z_bumbi
2011-02-28, 18:36
det låter lite som en dålig väg att vandra in på och folk ger tips hur ts ska kunna fortsätta nojja?

Lägg dig på ett svagt överskott, slappna av lite. Du kommer bli starkare, snyggare och definitivt inte rasa tillbaka bara poff.

+1

Vox
2011-02-28, 18:55
Mikaelj låter i vanlig ordning som en trasig LP som fastnat på samma spår.

Vill du justera din vikt? LCHF är svaret.

Begynnande ätstörningar? LCHF är svaret.

Revolution i Libyen? LCHF är svaret.

Insulinus
2011-02-28, 19:02
Lite större portioner, fundera inte på vad du äter, ät bara när du är hungrig och ät sånt du tycker är gott.
Gillar du inte grönsaker så skippa dem och fyll ut den platsen på tallriken med lite extra sås t.ex.

Blir du sugen på glass/godis/bakfyllepizza på helgerna så ät det. Håller du koll på vågen och ser så att vikten inte skenar så ser jag inga problem. Som sagts innan, det är knappast så att du hux flux har gått upp 10kg, det tar tid ;)

Sheogorath
2011-02-28, 19:04
Mikaelj låter i vanlig ordning som en trasig LP som fastnat på samma spår.

Vill du justera din vikt? LCHF är svaret.

Begynnande ätstörningar? LCHF är svaret.

Revolution i Libyen? LCHF är svaret.

"Can squats cure canc...?"
"YES!!!!!" *grr*

eriksvensson
2011-02-28, 19:13
Mikaelj låter i vanlig ordning som en trasig LP som fastnat på samma spår.

Vill du justera din vikt? LCHF är svaret.

Begynnande ätstörningar? LCHF är svaret.

Revolution i Libyen? LCHF är svaret.

Valet är ditt. Fet mat eller trettio bananer om dagen, någon annan lösning finns inte.

ballerboy20
2011-02-28, 20:32
Ska testa tipset att lägga till extra fett i kosten, feta såser eller creme freice i kycklingwoken osv. Då borde jag kunna bibehålla upplägget med 2 mål per dag och periodisk fasta.

Hur är det generellt när man börjar bulka efter att ha deffat en längre period med muskeltillväxten?

Har läst att man kan få en extra boost då kroppen "suger åt sig" bättre och mer av energin går till muskeltillväxt?

Kischen
2011-02-28, 20:47
Ska testa tipset att lägga till extra fett i kosten, feta såser eller creme freice i kycklingwoken osv. Då borde jag kunna bibehålla upplägget med 2 mål per dag och periodisk fasta.

Hur är det generellt när man börjar bulka efter att ha deffat en längre period med muskeltillväxten?

Har läst att man kan få en extra boost då kroppen "suger åt sig" bättre och mer av energin går till muskeltillväxt?

Ptja, det är ganska så tillfredställande att ha mer glykogen i muklerna. Både för träningen och estetiken.

Fredrik_S
2011-02-28, 21:03
Säkraste och mest beprövade bulkmetoden för ökad muskelmassa är att du äter ca 6 gånger om dagen med väldigt mycket protein lagom mängd kolhydrater och ganska låg mängd fett.

Det finns folk som lyckas med att äta färre gånger och/eller med mer fett, men det är relativt nya sätt för kroppsbyggare att bete sig på och jag tror att folk lyckas okej trots det beteendet inte tack vare...

Sniggel
2011-02-28, 21:44
Jag tycker du har ett bra läge för att göra en kontrollerad bulk. Har du redan rutiner som du håller är det lätt att införa några nya. Lägg till ris pasta eller potatis t ex till dina vanliga måltider. 100g ris eller pasta är typ 350 kalorier. Om det är för lite så kan man ju lägga till 200g om dagen, eller 100g + nåt alternativ med fett, t ex sås.

Sniggel
2011-02-28, 21:46
Mest beprövade metoden är nog det som du nämner Fredrik_S. Men jag håller inte med om att det är den säkraste. Hur många gånger har inte folk misslyckats med sin träning av just den anledningen att de går från sin vanliga kost till en "nyttig" där de utesluter en massa fett och i slutändan lyckas minska sitt kaloriintag trots att de äter mycket större volym mat?

mikaelj
2011-02-28, 21:54
Mikaelj låter i vanlig ordning som en trasig LP som fastnat på samma spår.

Vill du justera din vikt? LCHF är svaret.

Ja, det kan inte vara lätt att ha lässvårigheter:

Har fått in väldigt fasta rutiner för hur jag äter och jag har även slutat helt med kolhydrater som pasta,ris,potatis osv men jag lider inte något alls av det

*swooosh*

Baboom
2011-02-28, 22:03
När jag går från deff till "bulk" höjer jag kolhydraterna ordentligt, fettet en del och kan t.om. sänka proteinet lite.

Förutom det så äter jag fritt om det bjuds på kalas eller liknande. Dumt att leva hela sitt liv i en matlåda :)

ByggarBertil
2011-02-28, 22:20
"Can squats cure canc...?"
"YES!!!!!" *grr*

:laugh:

Multidebba
2011-03-01, 06:37
när jag går från deff till "bulk" höjer jag kolhydraterna ordentligt, fettet en del och kan t.om. Sänka proteinet lite.

Förutom det så äter jag fritt om det bjuds på kalas eller liknande. Dumt att leva hela sitt liv i en matlåda :)

+1

Sheogorath
2011-03-01, 07:04
+1

+2

Pretorian
2011-03-01, 07:33
+3 till TS! Mycket bra fråga som jag själv känner igen mig i. Men när det väl är dags för mig att öka intaget så blir det nog väldigt försiktigt. Först kaloribalans sen lite plus men kosten består av ungefär samma saker som jag äter idag.

Och jag kommer säkerligen äta lite mer godis på helgerna.

Sushipinne
2011-03-02, 08:55
Men problemet är ju att jag bara äter protein, fett och grönsaker. Blir det inte väldigt svårt att öka i vikt då? För att inte tala om dyrt?

kolhydrater är väl i stort sett bara energi?
Muskler byggs av protein samt fett.
Om du nu har deffat ner dig så du är spinkig kan du behöva mer kolhydrater för att kunna få lite fett, så du får muskler plus att det kommer bli lättare på gymmet. Men skit i godis bara, så är det nyttigt. Potatisar och sådant är inte farligt så länge du TRÄNAR!

Eddie Vedder
2011-03-02, 09:00
kPotatisar och sådant är inte farligt så länge du TRÄNAR!

Det är inte farligt annars heller. Om nu inte solanin utvecklats men det är en annan femma. :D

Sushipinne
2011-03-03, 11:59
Det är inte farligt annars heller. Om nu inte solanin utvecklats men det är en annan femma. :D

haha men tänkte mer på om han inte vågar gå upp i vikt igen och sånt.. xD