handdator

Visa fullständig version : Vad tycker du om AAS?


Sidor : [1] 2 3

IronBug
2011-02-28, 15:11
Hoppas moderatorerna tillåter tråden och omröstningen. Tycker det kan vara intressant att se var kolozzeums medlemmar står.

edit: förhoppningsvis har en liknande poll inte varit uppe innan.

emi23j
2011-02-28, 15:21
Lägger in röst på: "Okej för medicinskt bruk". Finner det ganska konstigt att du inte tagit med detta som alternativ.

tumme
2011-02-28, 15:25
Valde ok för privat bruk. Men tycker det är ok inom BB när alla andra gör det. Dopa sig till luciapokalen är fel men till Mr. O spelar det ju ingen roll. Bryr mig verkligen inte om någon annan går på AAS. Skulle själv inte ha några problem att ta lite själv, i små doser, för att få lite hjälp på traven om det inte var olagligt/dyrt (gissar här). Men sen har jag inte planer på att tävla.

IronBug
2011-02-28, 15:28
Lägger in röst på: "Okej för medicinskt bruk". Finner det ganska konstigt att du inte tagit med detta som alternativ.

Ok för medicinskt bruk hade jag inte en tanke på och när jag tänker efter ser jag detta bruket som ganska självklart (kanske därför jag inte hade en tanke på det?). Men moderator får gärna stoppa in det alternativet på lämplig plats.

C.E.J.
2011-02-28, 15:34
Klart det har varit på tapeten förut ;)

emi23j
2011-02-28, 15:35
Ok för medicinskt bruk hade jag inte en tanke på och när jag tänker efter ser jag detta bruket som ganska självklart (kanske därför jag inte hade en tanke på det?). Men moderator får gärna stoppa in det alternativet på lämplig plats.

Om vi utgår från standarden att det är ok ur medicinskt bruk så lägger jag min röst på "aldrig ok" främst för problemen som uppkommer.
Om man gör det lagligt för alla även i tävlingssyfte så tvingar man i princip folk att dopa sig för att nå eliten, om man å andra sidan väljer att göra det lagligt men inte i tävlingssyfte så uppstår problemet "jaha, denna person tog AAS när han/hon var 16. Nu är denna 18år och vill satsa på en elit-karriär inom någon idrott. Är denna person då för all framtid bannlyst från elit-verksamhet?"

tumme
2011-02-28, 15:41
om man å andra sidan väljer att göra det lagligt men inte i tävlingssyfte så uppstår problemet "jaha, denna person tog AAS när han/hon var 16. Nu är denna 18år och vill satsa på en elit-karriär inom någon idrott. Är denna person då för all framtid bannlyst från elit-verksamhet?"
Japp. Tack och hej. Man kan inte börja om sitt liv, vissa saker får man leva med.

IronBug
2011-02-28, 15:47
Klart det har varit på tapeten förut ;)

Poll, or it didn't happen! :P

bb X
2011-02-28, 15:55
Ok för alla(vissa) sporter tycker jag! Så länge som det brukas av i princip alla så är det i min mening INTE fusk. T.ex bodybuilding, eller amerikansk fotboll (i USA/NFL). Sporter blir mer underhållande av det och vill folk använda sig av AAS så gör det för all del...

C.E.J.
2011-02-28, 15:58
Ok för alla(vissa) sporter tycker jag! Så länge som det brukas av i princip alla så är det i min mening INTE fusk. T.ex bodybuilding, eller amerikansk fotboll (i USA/NFL). Sporter blir mer underhållande av det och vill folk använda sig av AAS så gör det för all del...

Hur avgör man att "i princip alla" inom en sport använder AAS?

bb X
2011-02-28, 16:03
Hur avgör man att "i princip alla" inom en sport använder AAS?

Jag vet inte, gå på en byggar tävling i USA och avgör själv?

emi23j
2011-02-28, 16:04
Ok för alla(vissa) sporter tycker jag! Så länge som det brukas av i princip alla så är det i min mening INTE fusk. T.ex bodybuilding, eller amerikansk fotboll (i USA/NFL). Sporter blir mer underhållande av det och vill folk använda sig av AAS så gör det för all del...


Då är frågan om atleterna i dessa sporter verkligen vill använda AAS, vilket jag är väldigt tveksam till, eller om de är tvingade att använda AAS för att kunna konkurrera.

C.E.J.
2011-02-28, 16:09
Jag vet inte, gå på en byggar tävling i USA och avgör själv?

Du menar att avgörandet ska bygga på att "men alla veeeet ju att de preppar"?

Insulinus
2011-02-28, 16:10
Röstade "ALDRIG ok! Men det stämmer inte riktigt då jag anser det vara befogat i medicinskt syfte. Men utöver det så är det aldrig ok.

bug
2011-02-28, 16:23
Det är alltid OK.

Åsberg
2011-02-28, 16:24
Vart är ze alternative Hårdrockare? Hm?

eternallord
2011-02-28, 16:31
Jag anser att det borde vara juridiskt OK i alla sporter, men det säger absolut inte att arrangörerna måste tycka att det är okej. Jag anser det vara upp till varje sportförbund att avgöra vad som är bäst för dem.

PCX
2011-02-28, 16:32
En del av mig tycker att det är fullt okej att bestämma själv över sin egen kropp så länge det inte skadar någon annan, men det är fusk i tävlingssammanhang oavsett hur man vinklar det. Å andra sidan så vill man ju se "freaks" som Cutler o Co. det bästa vore att ha olika kategorier. Fast det skulle ju aldrig gå att kontrollera till 100 %, knepig fråga det här :/.

vicarious
2011-02-28, 16:49
Skulle vara kul att veta hur de som röstar "Bara okej för privat bruk, ej för tävling" tänker.

vicarious
2011-02-28, 16:50
En del av mig tycker att det är fullt okej att bestämma själv över sin egen kropp så länge det inte skadar någon annan, men det är fusk i tävlingssammanhang oavsett hur man vinklar det. Å andra sidan så vill man ju se "freaks" som Cutler o Co. det bästa vore att ha olika kategorier. Fast det skulle ju aldrig gå att kontrollera till 100 %, knepig fråga det här :/.

Fast argumentet att det är "fusk" håller ju inte riktigt i en sport där alla brukar.

grisbil3n
2011-02-28, 16:52
Skulle aldrig falla mig in att l'a'gga mig i vad andra sysslar med n'a'r det inte paverkar mig ett dugg. Sa ja det aer bara att tuta o k'o'ra.

young_george
2011-02-28, 16:56
Jag anser att det borde vara juridiskt OK i alla sporter, men det säger absolut inte att arrangörerna måste tycka att det är okej. Jag anser det vara upp till varje sportförbund att avgöra vad som är bäst för dem.

Inte helt oväntat ett +1 på dig.

Sheogorath
2011-02-28, 16:58
Jag kan inte rösta här känner jag eftersom alternativen är en enda soppa. Jag tycker att allt bruk ska vara legalt eller i vart fall avkriminaliserat men att de olika förbunden självklart ska få bestämma helt och hållet vilka preparat som ska vara dopingklassade i deras förbund.

Edit: +1 på eternallord, då alltså. :)

Scoffan
2011-02-28, 16:58
Skulle vara kul att veta hur de som röstar "Bara okej för privat bruk, ej för tävling" tänker.

Tänker som så att man skall få bestämma över sin egen kropp, vill någon öka sina resultat med hjälp av prepp så kör hårt... För tävling skall det dock vara på lika vilkor, tänker inte på bodybuilding osv utan riktiga sporter. När egenproduktionen av testosteron minskar så kan jag mycket väl tänka mig att testa hormoner, mest i syfte att öka mitt välmående.

Proxy
2011-02-28, 16:59
Skulle vara kul att veta hur de som röstar "Bara okej för privat bruk, ej för tävling" tänker.

Vänd på frågan, varför skulle man inte få bruka endast privat?

Inom tävling så är det upp till varje förbund att säga vad som är fusk eller inte. Inom IPF så är all doping förbjuden, och jag tycker att det är fruktansvärt skamligt att dopa sig inom ett sådant förbund. Vad betyder en vinst ifall man har fuskat sig till den?

bb X
2011-02-28, 17:02
Du menar att avgörandet ska bygga på att "men alla veeeet ju att de preppar"?

Du låter fan som Bill O'reilly

Eddie Vedder
2011-02-28, 17:13
Du låter fan som Bill O'reilly

Ge honom ett vettigt svar istället. Jag tycker också din argumentation är helt värdelös. "Ta en titt och avgör" är din lösning, låter den genomtänkt tycker du? Och vem är det då som ska ges inflytandet att sätta sig och titta för att från åskådarplats avgöra att 100% av alla på scenen/planen/banan/isen...... kurar?

Själv är jag så PK att jag inte tycker man ska bryta mot lagen. Om det legaliserades skulle jag tycka att det är helt okej i byggningen och för random person som inte tävlar i något där det är förbjudet.

vrok
2011-02-28, 17:15
Det är aldrig ok. Skiter i om det är olagligt/förbjudet eller inte och jag skiter i om folk använder det, men det är inte ok oavsett. Tycker att gå över den gränsen i ett försök att bli "bättre" är ett totalt misslyckande i sig vad gäller tävlingsanda (mot sig själv, om man inte tävlar på riktigt) och självförtroende. Dålig karaktär helt enkelt. Gör man det för att "alla andra" gör det så sänker, inte höjer, man sig till deras nivå.

L-Sami
2011-02-28, 17:17
Jag tycker inte om AAS, jag tycker att det är bra som det är med förbud i idrott och att det är olagligt. Förespråkar hårdare straff om man ertappas med prestationshöjande doping i kroppen när man idrottar.

Inge Enveten
2011-02-28, 17:18
Det är aldrig ok. Skiter i om det är olagligt/förbjudet eller inte och jag skiter i om folk använder det, men det är inte ok oavsett. Tycker att gå över den gränsen i ett försök att bli "bättre" är ett totalt misslyckande i sig vad gäller tävlingsanda (mot sig själv, om man inte tävlar på riktigt) och självförtroende. Dålig karaktär helt enkelt. Gör man det för att "alla andra" gör det så sänker, inte höjer, man sig till deras nivå.

Det är inte okej därför att det projicerar "dålig tävlingsanda"? Menar du allvar?

n1tro
2011-02-28, 17:22
tycker mer o mer att det är ok för allting. använd det, sporta på, de som vill köra rent får köra rent. om herr robin rahm i färjestad lr vad det var dopa sig, ja då kan man undra hur det ser ut i NHL t.ex. ja tycker folk får g öra vafan de vill, och på så sätt få bort allt jidder om ren idrott. de som verkligen vill, får väl börja ta skiten om de vill hävda sig. utsuddandet av jidder är det viktigaste.

det går inte att köra rent verkar det som, det vore ju utopin, förstå mig inte fel. men det verkar inte gå. förr eller senare faller många en efter en. what to do liksom


mvh

Jockefoten
2011-02-28, 17:24
Allternativ 1.

vrok
2011-02-28, 17:25
Det är inte okej därför att det projicerar "dålig tävlingsanda"? Menar du allvar?
Det handlar inte om att projicera någonting. Det handlar om självrespekt. Eller snarare brist på sådan.

Inge Enveten
2011-02-28, 17:26
Det handlar inte om att projicera någonting. Det handlar om självrespekt. Eller snarare brist på sådan.

Så en brukare av anabola steroider har per automatik alltså ingen självrespekt. Intressant slutsats, tråkigt bara att du inte har någon som helst stöd för den.

Crippa90
2011-02-28, 17:30
Jag tycker inte det är okej med AAS => Jag använder inte AAS.

Vad andra gör/tycker är inget jag bör eller vill bry mig om.

RobbanColeman
2011-02-28, 17:31
tycker mer o mer att det är ok för allting. använd det, sporta på, de som vill köra rent får köra rent. om herr robin rahm i färjestad lr vad det var dopa sig, ja då kan man undra hur det ser ut i NHL t.ex. ja tycker folk får g öra vafan de vill, och på så sätt få bort allt jidder om ren idrott. de som verkligen vill, får väl börja ta skiten om de vill hävda sig. utsuddandet av jidder är det viktigaste.

det går inte att köra rent verkar det som, det vore ju utopin, förstå mig inte fel. men det verkar inte gå. förr eller senare faller många en efter en. what to do liksom


mvh

Tycker det är ok i proffsbyggning, dem är bäst oavsett. Om man sen tänker på att det kan vara som det sägs på forumen att det förekommer i AF, CBB osv här i Sverige, ja vad ska man säga. Otroligt dåliga resultat är det första jag kan komma på. Jag menar tänk om t ex femman på CBB skulle vara dopad, jämför honom med Mr O-startfältet som också kurar... :) Jag menar, lika vilkor har ju nämnts tidigare i tråden, hur bra är man då om man kör på samma vilkor som Cutler men kommer kasst på CBB i Sverige. Vad är meriten i det?

Det är vilket som dubbelmoral jag sitter inne med! Jag är ren men mina förebilder är fullproppade, och jag dömer inte ned dem pga det!

Är medveten om att det kan finnas dopade på eventuell tävling jag ska ställa upp i, det är upp till dem, jag kör mitt race och dem sitt.

thunder
2011-02-28, 17:32
Alltid Ok. Din kropp = gör vad du vill.

vrok
2011-02-28, 17:33
Så en brukare av anabola steroider har per automatik alltså ingen självrespekt. Intressant slutsats, tråkigt bara att du inte har någon som helst stöd för den.
Det intressanta är snarare att du vill lägga ord i munnen på mig även fast jag inte sticker under stolen med min åsikt.

Slutsatsen är snarare att dom skulle behöva en större dos självrespekt, men vill du tolka det extremt så varsågod. Det är även självklart som sagt en åsikt, så det är alltså inte det minsta intressant om du tycker att den saknar stöd eller inte.

King Grub
2011-02-28, 17:36
Upp till individen. Jag är inte intresserad av att använda, men andra får göra det hur mycket dom vill för mig. Jag önskar inte hindra andra från att använda, om dom så önskar.

JoeyP
2011-02-28, 17:37
Alltid okej, men mest okej om man vill tävla i BB annars ser jag ingen anledning att som hobby gymmare trycka AAS och ta del av bieffekterna.

Inge Enveten
2011-02-28, 17:41
Det intressanta är snarare att du vill lägga ord i munnen på mig även fast jag inte sticker under stolen med min åsikt.

Slutsatsen är snarare att dom skulle behöva en större dos självrespekt, men vill du tolka det extremt så varsågod. Det är även självklart som sagt en åsikt, så det är alltså inte det minsta intressant om du tycker att den saknar stöd eller inte.

Du skrev ju uttryckligen själv att det handlade om en brist på självrespekt. Varför skulle annars mer självrespekt behövs om det inte fanns en brist på det? Vill du förklara hur en ökad självrespekt ska hjälpa till, vad ska det förebygga och hur?

Så du skapar dig alltså åsiker om saker och ting utan något som helst stöd? Det är inte särskilt relevant men av nyfikenhet måste jag fråga, är du troende?

Dr Jones
2011-02-28, 17:42
Har inget emot dom som tar det, men jag tänker inte ta det själv.

bb X
2011-02-28, 17:44
Ge honom ett vettigt svar istället. Jag tycker också din argumentation är helt värdelös. "Ta en titt och avgör" är din lösning, låter den genomtänkt tycker du? Och vem är det då som ska ges inflytandet att sätta sig och titta för att från åskådarplats avgöra att 100% av alla på scenen/planen/banan/isen...... kurar?

Själv är jag så PK att jag inte tycker man ska bryta mot lagen. Om det legaliserades skulle jag tycka att det är helt okej i byggningen och för random person som inte tävlar i något där det är förbjudet.

Varför ska man avgöra om folk preppar eller inte? Vad tjänar du på att veta det? Inte kommer du njuta mer/mindre av sporten med den vetskapen. Vill någon person förbättra sina prestationer inom sin sport så får han kura, om han vill ta den risken. Inte ofta idrottare dopingtestas utanför Sverige (undantag OS och dyl.)

Det var en dum fråga som jag inte orkade svara på, du måste vara bekant med sådana? :)

Dreas
2011-02-28, 17:50
tycker mer o mer att det är ok för allting. använd det, sporta på, de som vill köra rent får köra rent. om herr robin rahm i färjestad lr vad det var dopa sig, ja då kan man undra hur det ser ut i NHL t.ex.
mvhFast Robin gjorde det ju för att återhämta sig efter en operation, inte för att det gör saken mindre fel men men.

Jag anser att var person har rätt till sin egna kropp, personen får alltså göra vad den vill.

PCX
2011-02-28, 17:50
Fast argumentet att det är "fusk" håller ju inte riktigt i en sport där alla brukar.

Om vi snackar i de högre divisionerna självklart, men jag syftade mer på "amatörtävlingar" i stil med Decembercupen där folk använder "genetiskt max" som ursäkt för att kunna fortsätta utvecklas. För mig är det bara en genväg, men som sagt jag dömer ingen.

n1tro
2011-02-28, 17:53
Fast Robin gjorde det ju för att återhämta sig efter en operation, inte för att det gör saken mindre fel men men.

Jag anser att var person har rätt till sin egna kropp, personen får alltså göra vad den vill.

även det får dig att prestera under en period du kanske inte skulle ha kunnat prestera över huvud taget... = bättre på sikt under en hel säsong när folk åker på skador

vrok
2011-02-28, 17:57
Du skrev ju uttryckligen själv att det handlade om en brist på självrespekt. Varför skulle annars mer självrespekt behövs om det inte fanns en brist på det?
Du skrev ingen självrespekt. Det gjorde inte jag. Det var det enda jag poängterade.

Så du skapar dig alltså åsiker om saker och ting utan något som helst stöd? Det är inte särskilt relevant men av nyfikenhet måste jag fråga, är du troende?
Personer skaffar sig ofta åsikter baserade på egna erfarenheter och anekdotiska bevis. Du är välkommen att presentera din egna åsikt i ämnet om du har någon för vad du tycker om min är hemskt ointressant och ännu mer så om du inte har någon egen att presentera.

Nej, jag är inte troende och har aldrig varit.

C.E.J.
2011-02-28, 18:04
Varför ska man avgöra om folk preppar eller inte?

Det följer av din egen motivering:

Ok för alla(vissa) sporter tycker jag! Så länge som det brukas av i princip alla så är det i min mening INTE fusk. T.ex bodybuilding, eller amerikansk fotboll (i USA/NFL). Sporter blir mer underhållande av det och vill folk använda sig av AAS så gör det för all del...

Det är alltså, enligt dig, inte fusk om det brukas av i princip alla. Huruvida detta stämmer för någon given sport måste dock avgöras, och frågan är alltså fortfarande hur man ska avgöra detta - dvs att det brukas av i princip alla - och vem som ska göra det. You can't explain that.

hultman
2011-02-28, 18:14
Alltid OK. Jag skiter fullständigt i om folk brukar AAS, men visst är det omoraliskt att använda det i sporter där man förbinder sig att tävla ren. Men det sker ju redan idag så vem bryr sig?

bb X
2011-02-28, 18:18
Det följer av din egen motivering:



Det är alltså, enligt dig, inte fusk om det brukas av i princip alla. Huruvida detta stämmer för någon given sport måste dock avgöras, och frågan är alltså fortfarande hur man ska avgöra detta - dvs att det brukas av i princip alla - och vem som ska göra det. You can't explain that.

Fel av mig då, förlåt. Det är inte FUSK, vill alla inte använda det så skyll er själva för böveln. Men tycker ändå inte det ska vara olagligt och hindra andra från att förbättra sina prestationer. Tänk så här; Hur mycket bättre blir inte bodybuilding av AAS? Fatta om alla sporter skulle ha det, eller inte ha det... ni fattar ju själva vad jag menar, sluta tjafsa.

Pendelous
2011-02-28, 18:25
Ni som är för:

Ska det vara någon åldersgräns?

Var ska man köpa steroiderna? På vanliga kostillskottförsäljningssidor, eller?

Dreas
2011-02-28, 18:28
Ni som är för:

Ska det vara någon åldersgräns?

Var ska man köpa steroiderna? På vanliga kostillskottförsäljningssidor, eller?Går ju att avkriminalisera. Ska man legalisera måste ju någon typ av kontroll ske, kanske i form av att recept krävs ifrån doktor eller likt bolaget. Självklart ska det vara åldersgräns. 18 eller 20.

Inge Enveten
2011-02-28, 18:40
Du skrev ingen självrespekt. Det gjorde inte jag. Det var det enda jag poängterade.


Personer skaffar sig ofta åsikter baserade på egna erfarenheter och anekdotiska bevis. Du är välkommen att presentera din egna åsikt i ämnet om du har någon för vad du tycker om min är hemskt ointressant och ännu mer så om du inte har någon egen att presentera.

Nej, jag är inte troende och har aldrig varit.

Min åsikt är att människor borde vara fria att bruka vad de vill men olika kostnader som uppstår som en direkt följd av detta bruk (i många fall missbruk), som till exempel sjukvård, ska den brukande stå för.

Kort och gott -> Om någon använder steroider så skall han stå för att kostnader som uppstår i och med detta

kohai
2011-02-28, 18:46
Aldrig OK, vad fan finns det för nöje att uppnå en prestation om man vet att man fuskat sig dit?

Sheogorath
2011-02-28, 19:00
Aldrig OK, vad fan finns det för nöje att uppnå en prestation om man vet att man fuskat sig dit?

Detta är anledning till att det aldrig är OK för mig. Och anledning till att det aldrig är OK för dig. Men varför skulle den här standarden gälla för alla människor? För någon som inte ser äran i att träna ren? För någon som bara bryr sig om musklerna till varje pris?

Inge Enveten
2011-02-28, 19:01
Aldrig OK, vad fan finns det för nöje att uppnå en prestation om man vet att man fuskat sig dit?

På vilket sätt är det fusk?

Jorgen
2011-02-28, 19:08
På vilket sätt är det fusk?

Gissningsvis för att det inte är tillåtet när man tävlar.

stridis
2011-02-28, 19:10
Hade det varit lika ofarligt som kreatin så hade det inte varit dopingklassat antagligen. Så på det planet är det ju med andra ord lika lite fusk som kreatin för gemene man som inte tävlar. Ser dopingreglementet som ett skyddsnät för atleter så att de inte tvingas till sådana risker som det innebär att dopa sig, för att alla andra använder ju... På liknande sätt kan man se dopinglagstiftningen även om det inte är lika klockrent.

stridis
2011-02-28, 19:11
Gissningsvis för att det inte är tillåtet när man tävlar.

En prestation behöver inte vara gentemot andra...

McLR
2011-02-28, 19:13
Gissningsvis för att det inte är tillåtet när man tävlar.

Om man inte tävlar då?

b00m
2011-02-28, 19:13
Så om anledningen till att det är fusk, hur hade ni ställt er till det om ni bott i ett land där det var lagligt? ok?

I mina ögon är det upp till var och en, men ska man tävla ska man göra det på lika villkor.

elo_
2011-02-28, 19:17
aldrig okej.

tumme
2011-02-28, 19:20
Om man inte tävlar då?

Då kan man sätta högre mål. Du kommer inte få allting gratis bara för att du går på AAS.

agazza
2011-02-28, 19:20
Nej. Det bör användas till det som det var tänkt för, möjligtvis att testosteron till äldre skulle kunna diskuteras också.

stridis
2011-02-28, 19:22
Så om anledningen till att det är fusk, hur hade ni ställt er till det om ni bott i ett land där det var lagligt? ok?

I mina ögon är det upp till var och en, men ska man tävla ska man göra det på lika villkor.


This:
Hade det varit lika ofarligt som kreatin så hade det inte varit dopingklassat antagligen. Så på det planet är det ju med andra ord lika lite fusk som kreatin för gemene man som inte tävlar. Ser dopingreglementet som ett skyddsnät för atleter så att de inte tvingas till sådana risker som det innebär att dopa sig, för att alla andra använder ju... På liknande sätt kan man se dopinglagstiftningen även om det inte är lika klockrent.

b00m
2011-02-28, 19:23
Koffein är ju förbjudet på högre dos :)

mangemani
2011-02-28, 19:28
tycker varken bu eller bä.
alla får ju självklart göra vad dom vill med sina kroppar,väljer dom att få resultat snabbare,fine,varför skulle man ha nått emot det?ja kanske sticker i avundsjuka människors ögon,men om man bortser från dom,vad är problemet?använda i privat bruk,det är helt ok enligt mej,men under tävling,ja det är en annan sak,då är det fusk och då är det enligt mej fel.

Osten80
2011-02-28, 19:29
Jag tycker att allt bruk ska vara legalt eller i vart fall avkriminaliserat men att de olika förbunden självklart ska få bestämma helt och hållet vilka preparat som ska vara dopingklassade i deras förbund.


Ungefär så, ja.

Pendelous
2011-02-28, 19:35
Går ju att avkriminalisera. Ska man legalisera måste ju någon typ av kontroll ske, kanske i form av att recept krävs ifrån doktor eller likt bolaget. Självklart ska det vara åldersgräns. 18 eller 20.

Om vi säger att AAS avkriminaliseras, hur får man tag i det då?

På ett legalt sätt alltså.

Inge Enveten
2011-02-28, 19:41
Gissningsvis för att det inte är tillåtet när man tävlar.

Ska man tydligt behöva skriva ut varenda liten uppenbar förutsättning?

Otroligt.

Fatalist
2011-02-28, 19:44
Jag tycker att själva bruket är helt okej, det lägger jag mig inte i, däremot misstänker jag att en del pengar strömmar in till den kriminella sidan av sverige/europa från försäljning av dopningsmedel och det motsätter jag mig. Eventuella hälsorisker o s v står individen själv för, likaså följer man naturligtvis de regler som finns uppsatta i det gym / den klubb man tränar i.

Lite tudelad med andra ord.

Fredron
2011-02-28, 19:46
Om vi säger att AAS avkriminaliseras, hur får man tag i det då?

På ett legalt sätt alltså.

Om AAS avkriminaliseras och det finns en efterfråga så kommer marknaden försöka tillgodose den så fort som möjligt.

mpersson
2011-02-28, 19:48
Emot.

Arf Pingvin
2011-02-28, 19:56
Ni som tycker att man borde släppa det fritt. Hur tycker ni man ska rekrytera tjejer till olika sporter? För att konkurrera måste ni ta ett preparat som förstör er kropp. Hur skulle ni sälja in det?

Sheogorath
2011-02-28, 20:06
Ni som tycker att man borde släppa det fritt. Hur tycker ni man ska rekrytera tjejer till olika sporter? För att konkurrera måste ni ta ett preparat som förstör er kropp. Hur skulle ni sälja in det?

Avkriminalisering eller legalisering hindrar inte enskilda förbund att dopingklassa exempelvis AAS. "Gör vad ni vill, men inte i vår klubb tack så mycket."

Pendelous
2011-02-28, 20:08
Ni som tycker att man borde släppa det fritt. Hur tycker ni man ska rekrytera tjejer till olika sporter? För att konkurrera måste ni ta ett preparat som förstör er kropp. Hur skulle ni sälja in det?

Jag tror att de flesta som tycker att det ska släppas fritt tycker att idrottsförbunden själva ska avgöra om AAS ska vara tillåtet eller inte och även själva kontrollera detta vid ett eventuellt förbud. Hur nu det ska gå till...

eiri
2011-02-28, 20:15
okej för privat personer, samt borde finnas sporter där det är tillåtet att DOPA sig.

rajjan_dammit
2011-02-28, 20:22
Tävlingar ska vara på lika villkor.

bb X
2011-02-28, 20:27
Tävlingar ska vara på lika villkor.

Håller med! Dopar Arne sig så kan Olof också göra det!

eternallord
2011-02-28, 20:35
Ni som tycker att man borde släppa det fritt. Hur tycker ni man ska rekrytera tjejer till olika sporter? För att konkurrera måste ni ta ett preparat som förstör er kropp. Hur skulle ni sälja in det?

Om vi hade legaliserat AAS idag, tror du att en majoritet av träningsförbunden hade tillåtit dem då? Det tror inte jag.

ceejay
2011-02-28, 20:38
tävlingar ska imo vara på lika villkor. Förutom det är jag för eget bruk, man ska få göra det man vill.

IronBug
2011-02-28, 20:57
tävlingar ska imo vara på lika villkor. Förutom det är jag för eget bruk, man ska få göra det man vill.

Detta är för övrigt min åsikt med.

kohai
2011-02-28, 21:08
Det är olagligt = fusk. Verklighetsbilden ser dock annorlunda ut på riktigt hög nivå. Finns väl en anledning till att alla fotbollssproffs ute i europa, NHL proffs samt NFL proffs läker fort från skador?

Jag är mer inne på ett personligt plan, jag själv skulle aldrig kunna vara nöjd med en prestation om jag vetat att jag fuskat mig till den.

Spelar ingen roll om det är ett prov i skolan, doping för att kunna ta en plats i ett idrottslag eller en personlig prestation som t.e.x. trippla kroppsvikten i marklyft.

Det är ju upp till var och en att bedöma om det är värt det eller inte, jag upplever det som att dom som använder sig av AAS förnekar biverkningarna och ser bara det dom vinner på det. Rekommenderar filmen "Bigger, Stronger, Faster." Ett tydligt exempel på hur brukare förnekar nackdelarna med AAS.

Nå åter till Pollen. JAG skulle aldrig kunna vara nöjd med en prestation där jag fuskat, d.v.s. tagit prestationshöjande preparat. Om det innebär att jag inte kan springa lika fort, hoppa lika högt eller lyfta lika mycket som en som brukar så innebär det inte att jag är förloraren...

hidden
2011-02-28, 21:10
Skulle själv kunna tänka mig använda det om jag på något sätt slutar öka i styrka, men eftersom det inte är lagligt så kommer jag antagligen aldrig använda det. Hade varit andra bullar om man bara kunde gå till apoteket eller en affär som säljer kostillskott och säga "en steorid tack!" sen får man det.

Sebbe_H
2011-02-28, 21:43
Helt okej för eget bruk, ej tävling.

Slartibartfast
2011-02-28, 21:46
helt okej för eget bruk, ej tävling.

+1

Arf Pingvin
2011-02-28, 22:03
Jag tror att de flesta som tycker att det ska släppas fritt tycker att idrottsförbunden själva ska avgöra om AAS ska vara tillåtet eller inte och även själva kontrollera detta vid ett eventuellt förbud. Hur nu det ska gå till...

Om vi hade legaliserat AAS idag, tror du att en majoritet av träningsförbunden hade tillåtit dem då? Det tror inte jag.

Då är det inte fritt. Ska man registrera sig vid födseln i ett idrottsförbund? Vistelserapportera? Hur ska man veta vem som kurat i 5 år och sen börjat tävla i någon sport? Är de rena? Det skulle inte gå att lita på ett enda resultat. Jag tror att styrkelyft är faktisk relativt ren sport idag. Men jag vet ändå om folk som tar medaljer idag som kurat förut(på herrsidan). Hur skulle skulle det se ut om det var legaliserat tror ni?

eternallord
2011-02-28, 22:20
Då är det inte fritt. Ska man registrera sig vid födseln i ett idrottsförbund? Vistelserapportera? Hur ska man veta vem som kurat i 5 år och sen börjat tävla i någon sport? Är de rena? Det skulle inte gå att lita på ett enda resultat. Jag tror att styrkelyft är faktisk relativt ren sport idag. Men jag vet ändå om folk som tar medaljer idag som kurat förut(på herrsidan). Hur skulle skulle det se ut om det var legaliserat tror ni?
Du menar precis som idag? Att komma över AAS är extremt enkelt. Skillnaden är att om det är legalt så kan idrottsförbund vara mer öppna med sin approach, exempelvis så kanske deltagare måste lämna regelbundna tester, och deltagare som "plötsligt" träder in i sporten lämna regelbundna tester över en tid innan de får börja delta. Detta är teknikaliteter som är upp till förbunden att arbeta fram.

Personligen tror jag att all styrkerelaterad sport, oavsett om vi pratar styrkelyft, kampsport eller NFL är väldigt oren. Men det kan vi nog aldrig få reda på.

Upptaget
2011-02-28, 22:28
helt okej för eget bruk, ej tävling.

+1

wessmen
2011-02-28, 22:33
Svår fråga, då det finns så många olika preparat. En del är stygga, en del är väldigt snälla. Tänker inte gå på djupet då man inte får diskutera detta här.

Men de milda sakerna, varför inte? Med tanke på hur skadligt det är så är det mer en moralisk fråga vi blivit påtvingade under ~90-talet och styra upp lagar som bygger på moral är nästan snäppet dummare än att styra de efter "Guds ord".

En jämförelse vore; "Ska KNARK vara lagligt?"

Finns allt från cannabis till heroin...

filmjölk
2011-02-28, 22:51
Jag skall gå emot strömmen och säga att det är ok om jag använder det, men använder andra det är det fusk.

Baan
2011-02-28, 22:55
Gillar inte riktigt effekten andra får av det. Brukar det inte själv och får inte samma effekt :) I övrigt, ingen stark åsikt. Är inte liberal för sakens skull som vissa; är det fler fördelar med förbud än att släppa det fritt har jag inget mot ett förbud. Hur det ligger till med den saken vet jag inte.

stevebc
2011-02-28, 22:58
Jag skiter i om någon använder det i privat bruk, men tävlar man ska man ge fan i det.

emi23j
2011-02-28, 23:09
Det är olagligt = fusk. Verklighetsbilden ser dock annorlunda ut på riktigt hög nivå. Finns väl en anledning till att alla fotbollssproffs ute i europa, NHL proffs samt NFL proffs läker fort från skador?

Jag är mer inne på ett personligt plan, jag själv skulle aldrig kunna vara nöjd med en prestation om jag vetat att jag fuskat mig till den.

Spelar ingen roll om det är ett prov i skolan, doping för att kunna ta en plats i ett idrottslag eller en personlig prestation som t.e.x. trippla kroppsvikten i marklyft.

Det är ju upp till var och en att bedöma om det är värt det eller inte, jag upplever det som att dom som använder sig av AAS förnekar biverkningarna och ser bara det dom vinner på det. Rekommenderar filmen "Bigger, Stronger, Faster." Ett tydligt exempel på hur brukare förnekar nackdelarna med AAS.

Nå åter till Pollen. JAG skulle aldrig kunna vara nöjd med en prestation där jag fuskat, d.v.s. tagit prestationshöjande preparat. Om det innebär att jag inte kan springa lika fort, hoppa lika högt eller lyfta lika mycket som en som brukar så innebär det inte att jag är förloraren...

Ja där måste de ju använda olagliga medel för att kunna konkurrera. Jag är dock rätt säker på att de flesta av dem hellre inte skulle ta dessa preparat. MEN nu är dem ju mer eller mindre tvingade till det för att klara av en säsong. Nu vet jag inte direkt så mkt om NHL och europeisk fotboll, men i t ex NBA spelar man ju 82 matcher plus slutspel per säsong, och utöver detta träningar. Känns inte så troligt att dessa karlar kör utan preparat.. Sen är det ju bara att titta på hur de utvecklas de första åren i ligan.

Svår fråga, då det finns så många olika preparat. En del är stygga, en del är väldigt snälla. Tänker inte gå på djupet då man inte får diskutera detta här.

Men de milda sakerna, varför inte? Med tanke på hur skadligt det är så är det mer en moralisk fråga vi blivit påtvingade under ~90-talet och styra upp lagar som bygger på moral är nästan snäppet dummare än att styra de efter "Guds ord".

En jämförelse vore; "Ska KNARK vara lagligt?"

Finns allt från cannabis till heroin...

Här kommer dock min dubbelmoral in. Cannabis tycker jag borde vara lagligt.

Spinkis
2011-02-28, 23:34
Får jag välja mellan att alla dopar sig och att ingen dopar sig så väljer jag ingen! Därför tycker jag att det aldrig är okej!

Henchman
2011-03-01, 00:01
Aldrig okej, men jag tycker inte att bruk bör vara straffbart som det är nu.

Man kanske borde förbjuda sport eftersom det höjer efterfrågan av doping, hmmm *jorgen*

eternallord
2011-03-01, 00:09
Aldrig okej, men jag tycker inte att bruk bör vara straffbart som det är nu.

Man kanske borde förbjuda sport eftersom det höjer efterfrågan av doping, hmmm *jorgen*
Klockren överförmyndarlogik, i like!

MtotheM
2011-03-01, 00:18
Här kommer dock min dubbelmoral in. Cannabis tycker jag borde vara lagligt.

Jag tycker ändå att det är skillnad mellan cannabis och dopning. Drar du en joint lite då och då så pressar ju inte du precis andra till att ta en också. Med AAS blir det som stridis tidigare påpekat att andra atleter blir pressade till att också bruka på grund av konkurrens eller att helt enkelt lägga ner.

Sedan att cannabis är dopningsklassat (eller iaf THC) av WADA är något jag tycker är smått löjligt.

noob76
2011-03-01, 00:27
Men vilka är argumenten för att AAS skall vara förbjudet/olagligt/omoraliskt etc. ?

Att det kan skada brukaren ? = Fast det gör ju alkohol och tobak också, folk dör som flugor av cancer från cigaretter.

Att brukaren kan skada andra ? = Fast det gör ju redan alkoholbrukarna , otrolig mängd med barn och kvinnomisshandel sker varje helg.

Jag har svårt att se vettiga anledningar till att AAS skall vara olagligt i skuggan av att de dödliga drogerna alkohol och cigaretter är lagliga - så jag tänker inte kasta sten på brukare av AAS även om jag själv väljer att inte bruka vare sig cigaretter,AAS eller alkohol.

När det gäller idrott måste det vara konsekvent, antingen FRI dopning eller totalförbud med täta kontroller vilket vi vet INTE fungerar eftersom de med mest pengar hittar sätt runt dopingtesterna.

jaaaaag
2011-03-01, 00:57
Så länge som det är olagligt att bruka aas så tycker jag inte heller att det är OK att göra det. Jag bryr mig dock inte om vad min omgivning stoppar i sig/inte stoppar i sig, det är upp till var och en. Men det är såklart tråkigt när man går i tävlingstankar och vet vad motståndet stoppar i sig, men sen när blev livet helt rättvist. ^^

noob76
2011-03-01, 01:48
Jaaaaag ; Jo det är faktiskt en intressant aspekt ! På ett sätt vet man ju om förutsättningarna innan en tävling - men inte fasiken är det rättvist !

Spinkis
2011-03-01, 07:36
Men vilka är argumenten för att AAS skall vara förbjudet/olagligt/omoraliskt etc. ?

Att det kan skada brukaren ? = Fast det gör ju alkohol och tobak också, folk dör som flugor av cancer från cigaretter.

Att brukaren kan skada andra ? = Fast det gör ju redan alkoholbrukarna , otrolig mängd med barn och kvinnomisshandel sker varje helg.

Jag har svårt att se vettiga anledningar till att AAS skall vara olagligt i skuggan av att de dödliga drogerna alkohol och cigaretter är lagliga - så jag tänker inte kasta sten på brukare av AAS även om jag själv väljer att inte bruka vare sig cigaretter,AAS eller alkohol.

När det gäller idrott måste det vara konsekvent, antingen FRI dopning eller totalförbud med täta kontroller vilket vi vet INTE fungerar eftersom de med mest pengar hittar sätt runt dopingtesterna.

dubbelnegativ=positiv?

Tycker alla drogliberaler är så töntiga och vill rättfärdiga en ny drog bara för att det redan finns andra som är lagliga!

C.E.J.
2011-03-01, 07:47
Tycker alla drogliberaler är så töntiga och vill rättfärdiga en ny drog bara för att det redan finns andra som är lagliga!

Ah, men nu är det faktiskt så att redan de gamla grekerna använde AAS, cannabis osv, ergo, legalisera!!!!11111oneonreonertgertet

Manta
2011-03-01, 08:14
Man kanske borde förbjuda sport eftersom det höjer efterfrågan av doping, hmmm *jorgen*

Låt inte politikerna spinna loss på den tankebanan, det kan sluta illa.

Arf Pingvin
2011-03-01, 09:00
Du menar precis som idag? Att komma över AAS är extremt enkelt. Skillnaden är att om det är legalt så kan idrottsförbund vara mer öppna med sin approach, exempelvis så kanske deltagare måste lämna regelbundna tester, och deltagare som "plötsligt" träder in i sporten lämna regelbundna tester över en tid innan de får börja delta. Detta är teknikaliteter som är upp till förbunden att arbeta fram.

Personligen tror jag att all styrkerelaterad sport, oavsett om vi pratar styrkelyft, kampsport eller NFL är väldigt oren. Men det kan vi nog aldrig få reda på.

Styrkelyft i sverige är mycket ren idag. Det finns inga klubbar med hårdare antidopingavtal än vissa SL-klubbar. Klart det finns syndare i alla större förbund men att det skulle vara utspritt fusk är helt enkelt felaktigt. Men att folk tror att det ser ut så gör att styrkelyft måste fortsatt jobba stenhård med frågan. Här kan du läsa min klubbs policy i frågan: http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Antidoping/

Eddie Vedder
2011-03-01, 09:41
Varför ska man avgöra om folk preppar eller inte? Vad tjänar du på att veta det? Inte kommer du njuta mer/mindre av sporten med den vetskapen. Vill någon person förbättra sina prestationer inom sin sport så får han kura, om han vill ta den risken. Inte ofta idrottare dopingtestas utanför Sverige (undantag OS och dyl.)

Det är ju du som säger det. Man ska tillåta det i sporter där man "vet att alla gör det" och bedömningen skall enligt dig göras utifrån att man tittar på idrottarna i fråga. Resonemanget är ju löjligt dåligt.

Det var en dum fråga som jag inte orkade svara på, du måste vara bekant med sådana? :)

Ja jag får en del såna, ofta från dig.:)

z_bumbi
2011-03-01, 10:53
Koffein är ju förbjudet på högre dos :)

Koffein försvann från röda listan för ca 5 år sedan.

Om vi säger att AAS avkriminaliseras, hur får man tag i det då?

På ett legalt sätt alltså.

Eftersom det är fullt lagligt att använda det redan idag så skulle det gå till precis som idag, utskrivet av läkare och köps på apoteket eller administreras av sjukvårdspersonal.
Om man, mot förmodan, skulle tillåta bruk för idrottsändamål så måste man alltså ha en läkare som skriver recept på medicin som inte behövs (brott mot lagar, riktlinjer och läkared) och sen be en sjuksyster (som också kan sägas begå samma förseelser) sköta om injektioner alt köra med tabletter. Priset skulle i många fall vara mångfalt högre än vad svarta marknaden idag ligger på då de senare inte betalar moms, arbetsgivaravgifter eller kvalitetskontroll. Eftersom det inte heller är medicinskt motiverat så skulle de som vill använda sig av det få betala hela priset för läkarbesök etc.

Adama
2011-03-01, 10:59
Tror nog dopingliberalerna ser framför sig hur de går och handlar mellanmjölk på ICA samtidigt som de tar en ask steroider vid kassan från hyllan där panodil ligger. Det blir 75:- tack, har du ICA kort får du rabatt osv.

hultman
2011-03-01, 11:21
Tror nog dopingliberalerna ser framför sig hur de går och handlar mellanmjölk på ICA samtidigt som de tar en ask steroider vid kassan från hyllan där panodil ligger. Det blir 75:- tack, har du ICA kort får du rabatt osv.

Hih. Skojigt hörru! Om du någonsin varit utomlands hade du kanske sett att AAS säljs öppet på apotek till vem fan son helst i en jävla massa länder.

agazza
2011-03-01, 11:32
Hih. Skojigt hörru! Om du någonsin varit utomlands hade du kanske sett att AAS säljs öppet på apotek till vem fan son helst i en jävla massa länder.

Behövs väl recept i dom flesta länder ändå, bland annat thailand, men det säljs utan verkar det som eftersom dom inte bryr sig särskilt mycket

Lillgrabben
2011-03-01, 11:34
Ogillar det.

Företeelsen med AAS, liksom allt annat fusk, förstör själva grundidén med idrott.

Adama
2011-03-01, 11:40
Hih. Skojigt hörru! Om du någonsin varit utomlands hade du kanske sett att AAS säljs öppet på apotek till vem fan son helst i en jävla massa länder.

Ja då stämmer ju min liknelse ganska väl. Det är så de vill ha det.

Lillgrabben
2011-03-01, 11:40
Med ogillar menar jag givetvis att AAS nyttjas av idrottsmän för att öka sin prestationsförmåga inom idrotten.

Att en del av preparaten faktiskt också har en medicinsk användning & där måste få fortsätta finnas är givetvis en helt annan femma.:)

TheGhr
2011-03-01, 12:10
I mina ögon är det upp till var och en, men ska man tävla ska man göra det på lika villkor.
Detta är ett argumentationsfel. I själva verket tävlar inte folk på lika villkor vilket säkert är ett av skälen för många som väljer att fuska. Jag såg Carolina Kluft stå på nån idrottsgala för ett par år sig och beklaga sig över de som fuskar, men vad hon glömmer är att hon själv lika väl kan ha fötts med genetiska fördelar som omöjliggör för många andra att naturligt kunna bli lika bra som henne. För mig återstår därför bara om preparaten är farliga eller ej, är de det så måste de vara förbjudna och man får acceptera att såna som Carro står och beklagar sig över dem som väljer att jämna ut spelfältet genom fusk. Är de ofarliga och därmed kan vara lagliga så återstår ändå det rent genetiska som utslagsgivande.

mini
2011-03-01, 12:23
En del av idrottens villkor är att man har med sig olika förutsättningar. Att preppa sig till fördelar är inte ett annat av villkoren. Det är fusk.
Använda, utveckla och optimera det man har på tillåten väg = idrott.
Att använda otillåtna medel = fusk.
Svårt att förstå?

hultman
2011-03-01, 12:31
Behövs väl recept i dom flesta länder ändå, bland annat thailand, men det säljs utan verkar det som eftersom dom inte bryr sig särskilt mycket

Beror på. I ett otal länder säljs det till vem som helst över disk, dessa länder tenderar dessutom att ha mindre utbredda "problem" med doping. Jag kan heller inte erinra mig ett enda land i världen som har liknande häxjakt på dopinganvändare som Sverige.

Ja då stämmer ju min liknelse ganska väl. Det är så de vill ha det.

Nej. Du försökte göra dig lustig över AAS-användare genom att exemplifiera med ett löjligt scenario. Jag vill avreglera alkoholmarknaden men har ingen lust att se billigt skitvin på ICA som folk köper i bulk, t.ex.

TheGhr
2011-03-01, 12:47
En del av idrottens villkor är att man har med sig olika förutsättningar. Att preppa sig till fördelar är inte ett annat av villkoren. Det är fusk.
Använda, utveckla och optimera det man har på tillåten väg = idrott.
Att använda otillåtna medel = fusk.
Svårt att förstå?
Det är detta vi under förutsättningarna får lov att acceptera ja, då doping är farligt. Däremot så innebär dessa spelregler även att tävlanden i hög grad tävlar mot sig själva precis som motionärerna gör och jag tycker det är viktigt att vara ärliga med att reglerna i praktiken skyddar de genetiskt begåvade från konkurrens av övriga befolkningens strävanden.

stevebc
2011-03-01, 13:18
Det är detta vi under förutsättningarna får lov att acceptera ja, då doping är farligt. Däremot så innebär dessa spelregler även att tävlanden i hög grad tävlar mot sig själva precis som motionärerna gör och jag tycker det är viktigt att vara ärliga med att reglerna i praktiken skyddar de genetiskt begåvade från konkurrens av övriga befolkningens strävanden.Jag tycker iofs styrkelyft är en väldigt "rättvis" sport i det avseendet att det inte finns en kroppsform som är bättre än en annan.

Jämför med basket, har dvärgar en chans där? I styrkelyft är de ofta bra i bänk och böj.

Ta tyngdlyftning, har en väldigt lång person fördelar där? Nja, men i marklyft så är ofta vinklarna bra.

Korta armar ger fördel i bänkpress, men nackdel i marklyft. Korta ben ger fördel i knäböj, men nackdel i marklyft.

Detta medför att alla har sin egen specialitet som man kan utnyttja för att "komma ikapp" det man förlorar i andra grenar.

I vilken annan sport kan dvärgar på 50 kg tävla mot 2 meter långa individer på 150 kg?

Adama
2011-03-01, 13:28
Nej. Du försökte göra dig lustig över AAS-användare genom att exemplifiera med ett löjligt scenario. .

Alla scenarion med laglig fri doping är precis lika löjliga.

firarjulen
2011-03-01, 13:50
Släpper man det fritt så kan man ge upp alla förhoppningar om "ren idrott". En gammal preppare har fördelar gentemot en helt ren idrottare även om den är ren nu. Även om jag brukar tycka att varje människa har rätt till sin egen kropp, står jag ännu hellre bakom arbetet för en helt ren idrott!

Möjligtvis att jag tycker att bruket inte borde bestraffas med mer än avstängning från tävlingsverksamhet för all framtid. Langare däremot borde tas om hand med hårdhandskarna.

TheGhr
2011-03-01, 14:00
Jag tycker iofs styrkelyft är en väldigt "rättvis" sport i det avseendet att det inte finns en kroppsform som är bättre än en annan.

Jämför med basket, har dvärgar en chans där? I styrkelyft är de ofta bra i bänk och böj.

Ta tyngdlyftning, har en väldigt lång person fördelar där? Nja, men i marklyft så är ofta vinklarna bra.

Korta armar ger fördel i bänkpress, men nackdel i marklyft. Korta ben ger fördel i knäböj, men nackdel i marklyft.

Detta medför att alla har sin egen specialitet som man kan utnyttja för att "komma ikapp" det man förlorar i andra grenar.
I vilken annan sport kan dvärgar på 50 kg tävla mot 2 meter långa individer på 150 kg?
wtf, tävlar dvärgar mot 150-kilosbiffar? Hur vet du för övrigt att de exempel du tar upp tar ut varandra ungefär exakt? Varför tar du inte upp andra saker som skiljer, såsom naturlig testosteronhalt?

stridis
2011-03-01, 14:04
I vilken annan sport kan dvärgar på 50 kg tävla mot 2 meter långa individer på 150 kg?

Bangolf, kanske? Liggande skytte, kast med dvärg...

stevebc
2011-03-01, 14:07
wtf, tävlar dvärgar mot 150-kilosbiffar? Hur vet du för övrigt att de exempel du tar upp tar ut varandra ungefär exakt? Varför tar du inte upp andra saker som skiljer, såsom naturlig testosteronhalt?Med wilks-koefficienten kan man jämföra resultaten ja, som man gör vid serieomgångar och Lag-SM.

Testosteronhalt, mja. Det är enormt mycket teknik och koordination inblandat också. Högre naturligt testosteron ger ju anabola fördelar, men det finns mycket annat som styr också. Det är inte sällan man ser individer med mindre muskelmassa vinna över muskulärt större grabbar.

En i vår klubb snodde ju för inte så länge sedan världsrekordet i bänkpress från en snubbe som tidigare var fälld för doping med anabola hormoner.

hultman
2011-03-01, 14:09
Släpper man det fritt så kan man ge upp alla förhoppningar om "ren idrott". En gammal preppare har fördelar gentemot en helt ren idrottare även om den är ren nu. Även om jag brukar tycka att varje människa har rätt till sin egen kropp, står jag ännu hellre bakom arbetet för en helt ren idrott!

Möjligtvis att jag tycker att bruket inte borde bestraffas med mer än avstängning från tävlingsverksamhet för all framtid. Langare däremot borde tas om hand med hårdhandskarna.

De flesta "brukare" har någon gång varit "langare", om än i liten utsträckning. Jag kan väl inte påstå att jag har något emot det heller.

tobbe89
2011-03-01, 14:25
För idrottens skull får vi hoppas på teknikutveckling som kan påvisa om en individ någonsin har brukat dopingpreparat. Kan vi åka till månen så kan vi säkert göra det också.

I övrigt anser jag att det är upp till var och en att avgöra, men anser trots allt att det är fel i alla lägen. Har man någonsin dopat sig har man ingenting i idrottsvärlden att göra. Det är därför viktigt att antidopingarbetet fortsätter, även om liberaliseringar skulle ske.

TheGhr
2011-03-01, 14:39
Med wilks-koefficienten kan man jämföra resultaten ja, som man gör vid serieomgångar och Lag-SM.
Det spelar ingen roll, jag antar biffarna lyfter mer pga olika förutsättningar? Eller gör kanske dvärgar det pga mindre hävarm och -ben?


Testosteronhalt, mja. Det är enormt mycket teknik och koordination inblandat också. Högre naturligt testosteron ger ju anabola fördelar, men det finns mycket annat som styr också. Det är inte sällan man ser individer med mindre muskelmassa vinna över muskulärt större grabbar.
Andra saker ja, såsom delvis medfött psyke för träning och/eller tävling.

Är det i SL en fördel, nackdel eller på ett ut med mer testosteron i kroppen?

En i vår klubb snodde ju för inte så länge sedan världsrekordet i bänkpress från en snubbe som tidigare var fälld för doping med anabola hormoner.
Det säger ingenting i sig självt enligt tidigare resonemang, det kan, men inte nödvändigtvis bero på andra saker än träning. På ren elitnivå där folk lever med sin träning och tar del av samma forskning om träning torde dock dessa saker spela in ännu mera.

JusupWillkosz
2011-03-01, 14:50
Jusup har fortfarande inte gjort det trots tio års träning.

the_PL_man
2011-03-01, 14:51
Eftersom alternativet att det används i medicinskt syfte inte finns med så svarar jag ALDRIG OK. Inga undantag.

filmjölk
2011-03-01, 14:52
Hih. Skojigt hörru! Om du någonsin varit utomlands hade du kanske sett att AAS säljs öppet på apotek till vem fan son helst i en jävla massa länder.

Det förutsatt att de förstår vad man vill köpa:)

"I want some steroids please! Nonono not Kortison. Steroids to make my muscles grow! Nonono this is for bald men i want testosterone! No not vitamines! Big muscles! Want pills to make muscles grow! Nonono NOT that! Steroids! undestor? dianabol? deca- durabilin? Winstrohl? No? Ge mig fakking jävla oxar då! NOOOO not viagra! Do i look like i want to buy viagra or products for baldness! I just want steroids!" Seriously? No sleeping pills, i dont have insomnia, i want steroids! Can i look myself behind your counter? I cant? Well, just give me a bottle of water then.

Sen går man därifrån tomhänt.

the_PL_man
2011-03-01, 14:53
Men tycker ändå inte det ska vara olagligt och hindra andra från att förbättra sina prestationer. Tänk så här; Hur mycket bättre blir inte bodybuilding av AAS?

Inte alls, snarare sämre. Dambyggningen var som företeelse bland breda lager som störst under Cory Eversons tid, ,men stendöd sedan Lena Murray.

Steve Reeves eller Ronnie Coleman? Steve, varje dag i veckan.

carl0
2011-03-01, 14:56
om 10 år vill jag inte stå där med 90% rena muskler och jämra mig över att jag gjort en kur som enbart gett mig 0,2 kilo muskler och sänkte psyket och träningsmoralen långt efter..

Om man ska spekulera när det är OK att kura som en vanlig svensson är det när man är väldigt nära sitt genetiska maximum och man verkligen vill komma längre, då om man är lite svag kanske man kan testa, annars totalt onödigt.

emi23j
2011-03-01, 14:59
Men vilka är argumenten för att AAS skall vara förbjudet/olagligt/omoraliskt etc. ?

Att det kan skada brukaren ? = Fast det gör ju alkohol och tobak också, folk dör som flugor av cancer från cigaretter.

Att brukaren kan skada andra ? = Fast det gör ju redan alkoholbrukarna , otrolig mängd med barn och kvinnomisshandel sker varje helg.

Jag har svårt att se vettiga anledningar till att AAS skall vara olagligt i skuggan av att de dödliga drogerna alkohol och cigaretter är lagliga - så jag tänker inte kasta sten på brukare av AAS även om jag själv väljer att inte bruka vare sig cigaretter,AAS eller alkohol.

När det gäller idrott måste det vara konsekvent, antingen FRI dopning eller totalförbud med täta kontroller vilket vi vet INTE fungerar eftersom de med mest pengar hittar sätt runt dopingtesterna.


Har alkohol och tobak samma prestationshöjande effekt som AAS?


Detta är ett argumentationsfel. I själva verket tävlar inte folk på lika villkor vilket säkert är ett av skälen för många som väljer att fuska. Jag såg Carolina Kluft stå på nån idrottsgala för ett par år sig och beklaga sig över de som fuskar, men vad hon glömmer är att hon själv lika väl kan ha fötts med genetiska fördelar som omöjliggör för många andra att naturligt kunna bli lika bra som henne. För mig återstår därför bara om preparaten är farliga eller ej, är de det så måste de vara förbjudna och man får acceptera att såna som Carro står och beklagar sig över dem som väljer att jämna ut spelfältet genom fusk. Är de ofarliga och därmed kan vara lagliga så återstår ändå det rent genetiska som utslagsgivande.

Jag kan thålla med om att vissa idrottare har större potential än andra idrottare. Detta är helt enkelt någonting man får leva med. Men om man kommer till korta inom ett område kan man i flera fall kompensera det med att vara exceptionell i andra områden.

Att bruka AAS för att göra förutsättningarna lika är inget hållbart argument. Det är typ lika ohållbart som att alla i såna fall borde ha tillgång till likadan expertis inom sin gren under uppväxten...

filmjölk
2011-03-01, 15:09
om 10 år vill jag inte stå där med 90% rena muskler och jämra mig över att jag gjort en kur som enbart gett mig 0,2 kilo muskler och sänkte psyket och träningsmoralen långt efter..

Om man ska spekulera när det är OK att kura som en vanlig svensson är det när man är väldigt nära sitt genetiska maximum och man verkligen vill komma längre, då om man är lite svag kanske man kan testa, annars totalt onödigt.

Tänk om du står där om 10år med en rejält schysst fysik, du är stark som en oxé och har bättre självförtroende för att du ser bättre ut. Du får ligga med hotta blonderade b-rudar med svanktatuering, sillisar och bokstaven Z istället för S nånstans i sitt namn.

Jämför då om du hade tränat rent, då står du där om tio år, lönnfet och halvgrov, lite starkare än medelsvensson och har dåligt självförtroende för att du börjar bli gammal och ful. Du får ligga med frånskilda överviktiga trebarnsmödrar som färgar över sitt gråa hår som jobbar på ålderdomshem med dubbelnamn, Ing-Britt, Maj-Britt, SolBritt.

Det är du som väljer.

tp_88
2011-03-01, 15:10
Inte alls, snarare sämre. Dambyggningen var som företeelse bland breda lager som störst under Cory Eversons tid, ,men stendöd sedan Lena Murray.

Steve Reeves eller Ronnie Coleman? Steve, varje dag i veckan.
När du ändå är inne på det spåret, när var herrbyggningen som störst? När var prispengarna störst (justerat för inflation), sponsorpengarna, antalet aktiva etc? Reeves tid?

Dessutom kan vi ju ganska tydligt se vad som är mest populärt av ren och icke ren kroppsbyggning. Även på damsidan skulle jag tro, utan ha någon större koll.

tobbe89
2011-03-01, 15:17
När var prispengarna störst (justerat för inflation),

Är väl lika bra att justera för köpkraft också, annars säger det inte så mycket. 1972 tjänade en genomsnittlig industriarbetare 3000kr i månaden och 1998 tjänade en genomsnittlig arbetare 21000kr i månaden. En Igloo kostade 0,75kr 1972 och 7kr 1998.

Grazzafukkinrazzi
2011-03-01, 15:19
Detta är ett argumentationsfel. I själva verket tävlar inte folk på lika villkor vilket säkert är ett av skälen för många som väljer att fuska. Jag såg Carolina Kluft stå på nån idrottsgala för ett par år sig och beklaga sig över de som fuskar, men vad hon glömmer är att hon själv lika väl kan ha fötts med genetiska fördelar som omöjliggör för många andra att naturligt kunna bli lika bra som henne. För mig återstår därför bara om preparaten är farliga eller ej, är de det så måste de vara förbjudna och man får acceptera att såna som Carro står och beklagar sig över dem som väljer att jämna ut spelfältet genom fusk. Är de ofarliga och därmed kan vara lagliga så återstår ändå det rent genetiska som utslagsgivande.

Hahaha, det där var det sämsta jag hört i hela mitt liv.

tp_88
2011-03-01, 15:21
Är väl lika bra att justera för köpkraft också, annars säger det inte så mycket. 1972 tjänade en genomsnittlig industriarbetare 3000kr i månaden och 1998 tjänade en genomsnittlig arbetare 21000kr i månaden. En Igloo kostade 0,75kr 1972 och 7kr 1998.
Justera för vad du vill, resultatet blir det samma iaf.

stevebc
2011-03-01, 15:22
Det spelar ingen roll, jag antar biffarna lyfter mer pga olika förutsättningar? Eller gör kanske dvärgar det pga mindre hävarm och -ben?

Andra saker ja, såsom delvis medfött psyke för träning och/eller tävling.

Är det i SL en fördel, nackdel eller på ett ut med mer testosteron i kroppen?

Det säger ingenting i sig självt enligt tidigare resonemang, det kan, men inte nödvändigtvis bero på andra saker än träning. På ren elitnivå där folk lever med sin träning och tar del av samma forskning om träning torde dock dessa saker spela in ännu mera.Du snackar om att regler mot doping skyddar de genetiskt begåvade i varje idrott. Gener styr även hur bra man svarar på doping, och hur mycket man klarar av. Så det finns en annan sida av det myntet.

Givetvis är mer testosteron en fördel. Det är det i nästan alla sporter som kräver en fysisk prestation. Men det är sällan som det är helt avgörande.

Att de tre rörelserna i styrkelyft (knäböj, bänkpress, marklyft) är helt olika biomekaniskt gör att kroppsform spelar mindre roll än i sporter där man endast har ett sätt att agera eller röra sig på. T ex att vara byggd för ett effektivt löpsteg, eller vara lång i basket där korgen är högt upp. Jag har i min tid som styrkelyftare sätt dvärgar tävla på samma tävlingar som riktigt långa lyftare. Det är unikt i en fysiskt krävande sport.

Folk som har mindre testosteron har svårare att bygga muskler, så det tar längre tid att lägga på sig massa. Men ökar gör man om man tränar smart och progressivt. De genetiskt begåvade i styrkelyft är ofta de som peakar tidigt eftersom de redan har goda grundförutsättningar med "rätt" fiberfördelning och bra anlag för att bygga massa, å andra sidan är det lätt hänt att dessa ökar så snabbt att de skadar sig tidigt i karriären. Så även där finns det en baksida till myntet.

Man kan säga att de fördelar som finns i styrkelyft, som jag ser det, är följande:
* Anlag att bygga muskelmassa (en tidsfråga - goda anlag gör att man bygger samma massa på kortare tid)
* Fördelaktig biomekanik (pga tre helt olika lyft fungerar detta för alla kroppstyper, långa som korta och stabbiga)
* Fördelaktig muskelfiberfördelning (denna kan tränas upp till den explosivare typen)
* Koordination och utnyttjande av CNS, ett "härdat" golgis senorgan (alla dessa tränas upp med tunga vikter och gott utförande)
* Psyket (även detta tränas upp)

Det är väl de punkter jag kommer på, på rak arm. De handlar mer eller mindre om tid. Är man genetiskt begåvad ökar man i dessa punkter snabbare än de som är genetiskt obegåvade.

Arf Pingvin
2011-03-01, 15:24
Tänk om du står där om 10år med en rejält schysst fysik, du är stark som en oxé och har bättre självförtroende för att du ser bättre ut. Du får ligga med hotta blonderade b-rudar med svanktatuering, sillisar och bokstaven Z istället för S nånstans i sitt namn.

Jämför då om du hade tränat rent, då står du där om tio år, lönnfet och halvgrov, lite starkare än medelsvensson och har dåligt självförtroende för att du börjar bli gammal och ful. Du får ligga med frånskilda överviktiga trebarnsmödrar som färgar över sitt gråa hår som jobbar på ålderdomshem med dubbelnamn, Ing-Britt, Maj-Britt, SolBritt.

Det är du som väljer.

Om du har tränat i 10 år ren och inte blivit grövre än att du dvärgar snart sagt alla på dansgolvet då har du gjort nåt brutalt fel. Det är väl redan avgjort att Slari har den optimala kroppen men är man bara Brad Pitt-grov så räcker det. Ingen har slartis gener men lika grova som brad pitt i fight club kan alla bli. Om det var ligga som var målet.

tobbe89
2011-03-01, 15:29
Justera för vad du vill, resultatet blir det samma iaf.

Givetvis finns det mer pengar inom herrbyggning nu än tidigare, frågan är om det, i sig, avgör kvaliteten på herrbyggningen. Vi får väl hoppas att medicinskåpen inte förkortar sina liv, i så fall är ju dagens byggning bara tragisk, oavsett pengamängd.

filmjölk
2011-03-01, 15:30
Om du har tränat i 10 år ren och inte blivit grövre än att du dvärgar snart sagt alla på dansgolvet då har du gjort nåt brutalt fel. Det är väl redan avgjort att Slari har den optimala kroppen men är man bara Brad Pitt-grov så räcker det. Ingen har slartis gener men lika grova som brad pitt i fight club kan alla bli. Om det var ligga som var målet.

Säg att du inte är särskilt rik, smart, charmig eller snygg. 10 års träning med dopingpreparat gör att du får ligga mycket ändå. Det slår tio års ren träning med hästlängder. Särskilt om du är gay. Näe skall sluta trolla, sorry.

stevebc
2011-03-01, 15:32
Tänk om du står där om 10år med en rejält schysst fysik, du är stark som en oxé och har bättre självförtroende för att du ser bättre ut. Du får ligga med hotta blonderade b-rudar med svanktatuering, sillisar och bokstaven Z istället för S nånstans i sitt namn.

Jämför då om du hade tränat rent, då står du där om tio år, lönnfet och halvgrov, lite starkare än medelsvensson och har dåligt självförtroende för att du börjar bli gammal och ful. Du får ligga med frånskilda överviktiga trebarnsmödrar som färgar över sitt gråa hår som jobbar på ålderdomshem med dubbelnamn, Ing-Britt, Maj-Britt, SolBritt.

Det är du som väljer.Jag har även hört att förkrympta testiklar och bitch tits går hem hos damerna.

hultman
2011-03-01, 15:36
Är väl lika bra att justera för köpkraft också, annars säger det inte så mycket. 1972 tjänade en genomsnittlig industriarbetare 3000kr i månaden och 1998 tjänade en genomsnittlig arbetare 21000kr i månaden. En Igloo kostade 0,75kr 1972 och 7kr 1998.

Någon läser NEK A i Uppsala hör jag :)

stevebc
2011-03-01, 15:38
Är väl lika bra att justera för köpkraft också, annars säger det inte så mycket. 1972 tjänade en genomsnittlig industriarbetare 3000kr i månaden och 1998 tjänade en genomsnittlig arbetare 21000kr i månaden. En Igloo kostade 0,75kr 1972 och 7kr 1998.Haha. Det var det jävligaste. Försämrad köpkraft (av glass) på 26 år. Vilken usel tillväxt. Man tycker att både industriarbetaren och glassproduktionen borde vara mer effektiv 1998 än 1972.

tobbe89
2011-03-01, 15:43
Någon läser NEK A i Uppsala hör jag :)

Guvå kanske har samma föreläsningar varje år? *gah!*

tp_88
2011-03-01, 15:47
Givetvis finns det mer pengar inom herrbyggning nu än tidigare, frågan är om det, i sig, avgör kvaliteten på herrbyggningen. Vi får väl hoppas att medicinskåpen inte förkortar sina liv, i så fall är ju dagens byggning bara tragisk, oavsett pengamängd.
Pl-man sa att dambyggningen är stendöd nu jämfört med förr, men glömde, konstigt nog, helt att berätta att herrbyggningen har gått åt andra hållet.

Att byggarna dessutom är bättre idag, utifrån bedömningskriterierna, är nog ganska självklart.

filmjölk
2011-03-01, 17:57
Jag har även hört att förkrympta testiklar och bitch tits går hem hos damerna.

Ok för att vara lite seriös; Jag tror att potensproblem och gubbtuttar faktiskt är (mycket) vanligare hos folk som inte brukar aas. Ännu större skillnad ju högre upp i åldern man kommer. Ser mest fördelar med ett bruk faktiskt. Visst finns det biverkningar, särskilt vid stora doser, men ett terapeutiskt användande är säkert bättre än att vara clean när man passerat 30/40 nånstans, även om man inte är sjuk på något sätt utan bara fått normala ålderskrämpor.

Man ser bättre ut, mår bättre, blir starkare, återhämtar sig från skador fortare, presterar bättre fysiskt, presterar bättre sexuellt, och när träningen ger bättre resultat får man bättre motivation och håller sig friskare och mer hälsosam. Mindre risk för prostatabesvär. Bättre, starkare och lyckligare helt enkelt.

Hade det vart lagligt och jag slapp sponsra någon partyknarkande GASP-gymidiot för att få tag i det alternativt smuggla hade jag använt.

C.E.J.
2011-03-01, 18:01
Jag har även hört att förkrympta testiklar och bitch tits går hem hos damerna.

Tuttsen kan man ju skära bort, landstinge' betalar! Och ballarna, ja det är så JÄVLA STORA ÄNDÅ!!

von huff
2011-03-01, 18:02
Skulle jag inte ha så många fel redan skulle jag troligtvis preppa när resultaten blir långsammare och kroppen blir äldre, inte skäms jag för det.Skulle jag däremot tävla oavsett sport skulle jag inte ha gott samvete.Inom tävlingsidrott är jag emot doping annars bryr jag mig inte så mycket, även om man blir förbannad på folk som får bättre och snabbare resultat än mig själv:)

hultman
2011-03-01, 18:15
Guvå kanske har samma föreläsningar varje år? *gah!*

Jo. Jag läste den kursen för några år sedan. Samma exempel :D

z_bumbi
2011-03-01, 18:16
När du ändå är inne på det spåret, när var herrbyggningen som störst? När var prispengarna störst (justerat för inflation), sponsorpengarna, antalet aktiva etc? Reeves tid?

Dessutom kan vi ju ganska tydligt se vad som är mest populärt av ren och icke ren kroppsbyggning. Även på damsidan skulle jag tro, utan ha någon större koll.

Du verkar ha missat bodyfitness, af, bikini etc som i stort sätt har ersatt dambyggningen. När jag var på mitt första SM var tungvikten ca 25 damer, senaste SM jag var på var det tre eller fyra.

Herrbyggningen är inte heller direkt översållad av tävlande.

Internationellt och på högsta nivå finns det mer pengar på herrsidan, på damsidan är det rejält dött och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om vinnaren i någon form av fitness eller t o m bikinivarianten tjänar mycket mer pengar än MsOlympia gör.
Frågan är om någon kvinnlig proffsbyggare någon sin har tjänat så mycket pengar på sin byggning? Då räknar jag inte "privata brottningsmatcher" och liknande...
Cory är väl t ex den enda som fått några filmroller att tala om och hon var ju inte med dagens mått så särskilt stor.

filmjölk
2011-03-01, 18:41
På tal om doping och styrkelyft verkar det göra en rejält stor skillnad för kvinnliga atleter. Visst, de odopade damerna som tävlar på SM är jävligt bra, grymt imponerande med 170kgs böjar, 140kg bänkpress till exempel.

Men kolla på amerikanska lyfterskor. Vad lyfter de bästa damerna i IPF 600-650kg? Becca Swanson har en bästa total på 930kg. Hon har en RAW-total som över vad IPF-damerna gör med utrustning. Vem i IPF kan dra 240kg i sju reps raw? Knappt Jwzrd och han är ingen dam.

BenchFreak
2011-03-01, 19:29
Ja, det är väll si och så man bryter ju mot lagen om man köper och använder det, är det okej att bryta lagarna? Flytta till ett land där det är lagligt och gör va ni vill, men i Sverige är det inte lagligt. Förstör Styrkelyft med doping tycker jag. Min åsikt bara.

tp_88
2011-03-01, 19:33
Du verkar ha missat bodyfitness, af, bikini etc som i stort sätt har ersatt dambyggningen. När jag var på mitt första SM var tungvikten ca 25 damer, senaste SM jag var på var det tre eller fyra.

Herrbyggningen är inte heller direkt översållad av tävlande.

Internationellt och på högsta nivå finns det mer pengar på herrsidan, på damsidan är det rejält dött och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om vinnaren i någon form av fitness eller t o m bikinivarianten tjänar mycket mer pengar än MsOlympia gör.
Frågan är om någon kvinnlig proffsbyggare någon sin har tjänat så mycket pengar på sin byggning? Då räknar jag inte "privata brottningsmatcher" och liknande...
Cory är väl t ex den enda som fått några filmroller att tala om och hon var ju inte med dagens mått så särskilt stor.
Ehh, va? Jag har inte sagt något om varken AF, BF, Bikini eller annat? Jag sa att jag trodde att det är mer intressant och större pengar i FBB med doping än utan, jag gjorde ingen som helst jämförelse med andra klasser.

Och jodå, bodybuilding är den Olympia-gren på damsidan där man tjänar mest.

2010, första priser:

FBB -$30k
Fitness - $23k
Bikini -$20k

http://fullspike.com/bodybuilding/bodybuilding-competitions/2010-ms-olympia-results-miss-olympia-winners.asp


Iår ska det ju komma ytterligare en klass, som jag inte kommer ihåg vad den heter, men detta var 2010 års prispengar iaf.

Jorgen
2011-03-01, 19:55
Att byggarna dessutom är bättre idag, utifrån bedömningskriterierna, är nog ganska självklart.

Tycker du det? Jag vet inte det jag.

Pansartax
2011-03-01, 19:58
Aa just det, var ju inne och röstade igår men glömde skriva något om det eller varför.

"Ok för kroppsbyggare" , med andra ord OK för proffs, det verkar inte skada någon direkt.

tp_88
2011-03-01, 20:02
Tycker du det? Jag vet inte det jag.
Så du menar att Steve Reeves skulle vunnit Mr. Olympia 2011?

Sheogorath
2011-03-01, 20:02
Aa just det, var ju inne och röstade igår men glömde skriva något om det eller varför.

"Ok för kroppsbyggare" , med andra ord OK för proffs, det verkar inte skada någon direkt.

Så först ska man bli proffs utan steroider, och sen börja bruka?

Pansartax
2011-03-01, 20:07
Så först ska man bli proffs utan steroider, och sen börja bruka?

Man ska pressa sin kropp till det absolut yttersta (Genetiskt max+), och sen är det okej att ta för att vidare flytta gränserna om man verkligen vill satsa på att flexa på scen, ja. AAS blir då ett REDSKAP och HJÄLPMEDEL och inte någon GENVÄG eller ENKEL LÖSNING.

Under kontrollerade former med läkare och allt precis som Cutler med flera borta i USA gör såklart.

C.E.J.
2011-03-01, 20:42
Aa just det, var ju inne och röstade igår men glömde skriva något om det eller varför.

"Ok för kroppsbyggare" , med andra ord OK för proffs, det verkar inte skada någon direkt.

Problemet är då, igen, hur man ska kontrollera detta.

Man ska pressa sin kropp till det absolut yttersta (Genetiskt max+), och sen är det okej att ta för att vidare flytta gränserna om man verkligen vill satsa på att flexa på scen, ja. AAS blir då ett REDSKAP och HJÄLPMEDEL och inte någon GENVÄG eller ENKEL LÖSNING.

Det kommer ju inte hindra icke-proffs från att fortsätta ta det som genväg.

Jorgen
2011-03-01, 21:04
Så du menar att Steve Reeves skulle vunnit Mr. Olympia 2011?

Nej, det skrev jag väl inte?

wessmen
2011-03-01, 21:40
Så först ska man bli proffs utan steroider, och sen börja bruka?

Det brukar vara dubbelmoral i detta ämnet.

Steroider är jättefel på alla möjliga plan, men Arnold, Coleman och Levrone ses som Gudar oavsett om de pillade i kakburken eller inte.

Antingen eller!

Inge Enveten
2011-03-01, 22:09
Nej, det skrev jag väl inte?

Nä det gjorde du inte men det verkar som om det var det du antydde. Vad menade du?

Jorgen
2011-03-01, 22:19
Nä det gjorde du inte men det verkar som om det var det du antydde. Vad menade du?

Tycker du? Hur drog du den slutsatsen då?

dupper
2011-03-01, 22:43
Tycker du det? Jag vet inte det jag.

Ponera att Cutler och Reeves tävlar om Mr.O. Vem vinner?

Du säger att Cutler inte är bättre än Reeves enligt kriterierna, därav kan man dra slutsatsen att du Reeves borde vinna.

Eller hur menade du?

porja
2011-03-02, 00:06
köper man AAS och brukar det så stödjer man efterfrågan efter doping och droger, och därmed langare och kriminalitet.

De som brukar AAS är inget bra för idrott Sverige, barn och ungdomar...

För några veckor sedan var det ett stort tillslag/operation av polisen i Stockholm, snart kommer det till Göteborg, Malmö och andra städer...

Jorgen
2011-03-02, 05:32
Ponera att Cutler och Reeves tävlar om Mr.O. Vem vinner?

Du säger att Cutler inte är bättre än Reeves enligt kriterierna, därav kan man dra slutsatsen att du Reeves borde vinna.

Eller hur menade du?

Det är ni som pratar om Reeves, inte jag.

filmjölk
2011-03-02, 08:27
köper man AAS och brukar det så stödjer man efterfrågan efter doping och droger, och därmed langare och kriminalitet.

...

Åker man själv utomlands, handlar aas på ett apotek, smugglar och använder för eget bruk, vad för kriminalitet sponsrar man då? (Förutom då smugglingen och bruket :/ )

bubbe
2011-03-02, 08:37
Åker man själv utomlands, handlar aas på ett apotek, smugglar och använder för eget bruk, vad för kriminalitet sponsrar man då? (Förutom då smugglingen och bruket :/ )

Du stödjer ekonomiskt en fortsatt försäljning av steroider för missbruk. Du är en del i att minska det moraliska motståndet till missbruk av steroider.

tp_88
2011-03-02, 08:39
Det är ni som pratar om Reeves, inte jag.
Eftersom att vi pratade om Reeves (och den tiden), och du hoppade in i diskussionen och svarade utan att göra några tillägg om att du pratade om en helt annan tid så är det väl inte precis helkonstigt att anta att du pratade om samma tid?

Men visst, om någon skriver att glass är gott och jag citerar denne och svarar: "Ja, det tycker jag med." så menar jag naturligtvis att pizza är gott.

Järvskan
2011-03-02, 09:57
Jag tycker att NFL sköter sin dopingpolicy bra. Om någon NFL-spelare blir fast för doping så får de en fyra matchers avstängning. Sedan sopas allt under mattan och media skriver knappt någonting om det. Jag tar för givet allt allihopa är dopade i NFL, och jag tycker inte heller att det är något fel med det. Tack vare doping så får jag uppleva en betydligt mer underållande idrott med hårdare tacklingar och snabbare spel.
Faktum är att dopingtesterna alltid varit steget efter dopinpreparaten, och så kommer det högst sannolikt också att föbli. De som dopar sig kommer allitid hitta sätt att undkomma dopingtesterna. Det rättvisaste och ärligaste för alla parter hade varit att legalisera all form av doping, men eftersom folk har en negativ syn på doping så skulle det aldrig ske. Jag anklagar inte idrottare för att dopa sig, man måste dopa sig för att vara världsbäst.
Därför röstade jag på "ok för alla sporter", och då menar jag främst elitidrott.

tp_88
2011-03-02, 10:09
Faktum är att dopingtesterna alltid varit steget efter dopinpreparaten, och så kommer det högst sannolikt också att föbli.
Antagligen. Jag vill minnas att WADAs forskningsboudget är i storleksordningen $30-40miljoner om året - mindre än vad en boxare kan tjäna på en enda match, för att ta ett exempel.

Arf Pingvin
2011-03-02, 10:16
Jag blir mörkrädd när jag läser era åsikter men jag uppskattar er ärlighet. Det moraliska förfallet är långt gånget :cryout:

Jag tror inte mina åsikter är mer sympatiska men har man inte de naturliga förutsättningarna att bli bäst utan doping så ska man inte heller vara bäst i en hårt konkurrensutsatt idrott. Jag skulle inte grina ifall Marit Björgen var tvungen sluta använda sin astmamedicin tex men är det tillåtet så är det ok för mig.

Jag tycker inte heller att det är riktigt rättvist att folk ska ha olika förutsättningar. Men det är så det ska vara. Livet är orättvist. Hårt och orättvist.

Börje H
2011-03-02, 10:23
Har man inte de naturliga förutsättningarna att bli bäst utan doping så ska man inte heller vara bäst i en hårt konkurrensutsatt idrott.

Så djävla sant.

Adama
2011-03-02, 10:33
Jag blir mörkrädd när jag läser era åsikter men jag uppskattar er ärlighet. Det moraliska förfallet är långt gånget :cryout:


Äh så allvarligt är det inte. I verkliga livet, på ett flertal stora arbetsplatser, så har jag aldrig stött på någon annan åsikt än avsky för alla fuskare inom idrott. Det är ju inte direkt höga tankar om folk som Johan Mulegg exempelvis. Ett träningsforum där folk har BB-drömmar är inte på något sätt representativt.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 10:51
köper man AAS och brukar det så stödjer man efterfrågan efter doping och droger, och därmed langare och kriminalitet.

De som brukar AAS är inget bra för idrott Sverige, barn och ungdomar...

För några veckor sedan var det ett stort tillslag/operation av polisen i Stockholm, snart kommer det till Göteborg, Malmö och andra städer...

Droger? Vad har doping att göra med droger? Och vad har doping f.ö. att göra med det rekreationella bruket av AAS?

stevebc
2011-03-02, 11:14
Jag anklagar inte idrottare för att dopa sig, man måste dopa sig för att vara världsbäst.Nej, det måste man inte.

Man måste inte ens dopa sig för att vara bäst i världen, någonsin.

Järvskan
2011-03-02, 11:27
Nej, det måste man inte.

Man måste inte ens dopa sig för att vara bäst i världen, någonsin.

Då är vi av olika åsikter. Man måste dopa sig för att kunna hävda sig i konkurrensen. Om man inte själv dopar sig så är det garanterat någon annan som gör det. Den som är världsbäst får också största delen av prispengarna, sponsorintäkter och folkets beundran. Det är ju just det som varje idrottare drömmer om - Pengar och beundran.
Själv är jag övertygad att fler än 95% av alla VM- och OS-medaljörer är dopade. Dessvärre kan jag inte bevisa det, och ingen kommer erkänna det för den delen heller.

Zoidy
2011-03-02, 11:29
Nej, det måste man inte.

Man måste inte ens dopa sig för att vara bäst i världen, någonsin.

Gå in och säg det på Magnus Samuelsson tråden på flashback och se vad du får för svar ;) Säger inte att jag håller med dem dock

stevebc
2011-03-02, 11:30
Då är vi av olika åsikter. Man måste dopa sig för att kunna hävda sig i konkurrensen. Om man inte själv dopar sig så är det garanterat någon annan som gör det. Den som är världsbäst får också största delen av prispengarna, sponsorintäkter och folkets beundran. Det är ju just det som varje idrottare drömmer om - Pengar och beundran.
Själv är jag övertygad att fler än 95% av alla VM- och OS-medaljörer är dopade. Dessvärre kan jag inte bevisa det, och ingen kommer erkänna det för den delen heller.Jag kan bara tala för den sporten jag själv tävlar i: styrkelyft. Att träna och umgås med Sverige-, och Europamästare och t o m någon som sätter världsrekord och gång på gång klarar dopingtest är enormt inspirerande.

stevebc
2011-03-02, 11:32
Gå in och säg det på Magnus Samuelsson tråden på flashback och se vad du får för svar ;) Säger inte att jag håller med dem dockMagnus Samuelsson är totalt ointressant för mig. Det han sysslar med är mer av en uppvisning än en idrott, åtminstone i Sverige där förbundet inte är med i RF och därmed inte behöver följa den dopingpolicy som idrotter i det här landet måste göra.

I en idrott med rigorös dopingkontroll, som styrkelyft, tillåts icke-dopade lyftare att komma långt och vinna tävlingar. Men det mest imponerande av allt är de som sätter världsrekord och slår lyftare som fällts för doping.

Det visar att med hård och smart träning kan man som ren lyftare knäcka någon som har dopat sig, även med anabola hormoner. Det är verkligen en sjukt rolig insikt.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 11:32
Jag kan bara tala för den sporten jag själv tävlar i: styrkelyft. Att träna och umgås med Sverige-, och Europamästare och t o m någon som sätter världsrekord och gång på gång klarar dopingtest är enormt inspirerande.

Det är nog lite skillnad mellan periferisporter, och sporter som kan göra en till miljonär.

Järvskan
2011-03-02, 11:33
Jag kan bara tala för den sporten jag själv tävlar i: styrkelyft. Att träna och umgås med Sverige-, och Europamästare och t o m någon som sätter världsrekord och gång på gång klarar dopingtest är enormt inspirerande.

Dopingtest är värdelösa. Man kunde lika bra be alla styrkelyftare fylla i ett frågeformulär om de dopat sig.

Zoidy
2011-03-02, 11:33
Magnus Samuelsson är totalt ointressant för mig. Det han sysslar med är mer av en uppvisning än en idrott, åtminstone i Sverige där förbundet inte är med i RF och därmed inte behöver följa den dopingpolicy som idrotter i det här landet måste göra.

De har pratat lite allmänt om idrott i den tråden också och 100% av alla därinne har konstaterat att man måste dopa sig för att kunna konkurrera oavsett sport, typ. Håller verkligen inte heller med, men hade vart ganska kul om nån sa emot därinne

rooz
2011-03-02, 11:34
Tycker det är imponerande hur stor insyn Järvskan har i NFL. Måhända att hon är aktiv?

stevebc
2011-03-02, 11:34
Det är nog lite skillnad mellan periferisporter, och sporter som kan göra en till miljonär.Ja. Men Järvskan et al som kom med påståendet gjorde inte den avgränsningen.

Dopingtest är värdelösa. Man kunde lika bra be alla styrkelyftare fylla i ett frågeformulär om de dopat sig.Nej, det finns en hel del som fälls i dopingtester i styrkelyft. Både i Sverige och internationellt.

Oanmälda dopingtester är nog ganska effektiva i vår sport.

De har pratat lite allmänt om idrott i den tråden också och 100% av alla därinne har konstaterat att man måste dopa sig för att kunna konkurrera oavsett sport, typ. Håller verkligen inte heller med, men hade vart ganska kul om nån sa emot därinneMen Flashback. Vad vet 13-åringar om elitidrottare och doping? Tränar de regelbundet med idrottare på världsnivå, eller sitter de bara framför en dataskärm hela dagen lång?

Doctor Snuggles
2011-03-02, 11:34
Dopingtest är värdelösa. Man kunde lika bra be alla styrkelyftare fylla i ett frågeformulär om de dopat sig.

Eh, av med foliehatten.

Järvskan
2011-03-02, 12:01
Tycker det är imponerande hur stor insyn Järvskan har i NFL. Måhända att hon är aktiv?

Han :)

Nej, jag är inte aktiv.

Eh, av med foliehatten.

Sluta blunda för verkligheten.

rooz
2011-03-02, 12:02
Jomensåatt

Du sitter och gissar?

z_bumbi
2011-03-02, 12:03
Ehh, va? Jag har inte sagt något om varken AF, BF, Bikini eller annat? Jag sa att jag trodde att det är mer intressant och större pengar i FBB med doping än utan, jag gjorde ingen som helst jämförelse med andra klasser.

Läs det som du kommenterade så kanske det klarnar. Dambyggningen har minskat i omfattning och ersatts av grenar där doping gör mindre skillnad eller om man ska vara riktigt krass där deltagarna i många fall ser ut som äldre tiders dambyggare.

Och jodå, bodybuilding är den Olympia-gren på damsidan där man tjänar mest.

2010, första priser:

FBB -$30k
Fitness - $23k
Bikini -$20k

http://fullspike.com/bodybuilding/bodybuilding-competitions/2010-ms-olympia-results-miss-olympia-winners.asp


Iår ska det ju komma ytterligare en klass, som jag inte kommer ihåg vad den heter, men detta var 2010 års prispengar iaf.

Ja prispengarna är högre men hur mycket tjänar de på sporten?

Järvskan
2011-03-02, 12:09
Jomensåatt

Du sitter och gissar?

Jag påstår att så gott som alla är dopade inom NFL och även inom andra sporter där idrottare tjänar mångmiljonbelopp. Givetvis har jag inga konkreta bevis förutom spelare som testats positivt för doping.

rooz
2011-03-02, 12:14
Jag påstår att så gott som alla är dopade inom NFL och även inom andra sporter där idrottare tjänar mångmiljonbelopp. Givetvis har jag inga konkreta bevis förutom spelare som testats positivt för doping.
Inte alls otroligt. Finns det miljoner dollar att tjäna så tror jag absolut folk tar chansen.

Jag vet att doping är vanligt i yngre åldrar, iaf i hockeyn. Sett & hört en del saker från Kanadensiska juniorligor.

filmjölk
2011-03-02, 12:23
Jag kan bara tala för den sporten jag själv tävlar i: styrkelyft. Att träna och umgås med Sverige-, och Europamästare och t o m någon som sätter världsrekord och gång på gång klarar dopingtest är enormt inspirerande.

Jag förstår hur du tänker men din sport är extremt nerlusad av doping. IPF i Sverige sköter sig bra, men hur är det i andra länder? Ryssland, Ukraina, Ungern, Vitryssland etc etc.

Dopandet är rejält utbrett i Svensk lyftning med, det behöver man bara ta en titt på den digra listan över avstängda för att förstå.

Kollat igenom snabbt, men det är en klar överrepresentation av din sport.

http://www.rf.se/Arbetsrum/Tidningen_Svensk_Idrott/Bestraffningar/


Hur många dopade åker dit för det tro? Man kan gissa, jag gissar på väldigt få. Jag anklagar ingen av dina träningskompisar, men bli inte chockad och bestört om de kissar positivt nån gång.



Edit: hahahaha svenska bouleförbundet har dopingavstängda, Där sprack all min tro på ren idrott.:D

Nitrometan
2011-03-02, 12:27
Dopandet är rejält utbrett i Svensk lyftning med, det behöver man bara ta en titt på den digra listan över avstängda för att förstå.

Kollat igenom snabbt, men det är en klar överrepresentation av din sport.

http://www.rf.se/Arbetsrum/Tidningen_Svensk_Idrott/Bestraffningar/


Fast de flesta "styrkelyftare" på den listan är motinärer eller annat löst folk som tränar på en anläggning som drivs av en klubb som är ansluten till svenska styrkelyftförbundet.

Hur kan det komma sig att nån öht testar positivt om testerna är så värdelösa som Järvskan säger?

Nitrometan
2011-03-02, 12:30
hahahaha svenska bouleförbundet har dopingavstängda, Där sprack all min tro på ren idrott.:D
Det är miljonerna och de flashiga turneringarna på rivieran som gör det.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 12:38
Sluta blunda för verkligheten.

Den verkligheten där folk åker fast i dopingkontroller, även inom de mest prestigefyllda sporterna?
Jag tror du kanske har din egna lilla definition av "värdelös".

C.E.J.
2011-03-02, 12:40
Eh, av med foliehatten.

Säger han som är mest nitisk och polemisk i cannabislegaliseringstrådar.

Järvskan
2011-03-02, 12:52
Hur kan det komma sig att nån öht testar positivt om testerna är så värdelösa som Järvskan säger?

Gissningsvis eftersom man måste ha kunskap hur man använder AAS, hur mycket man ska använda, spårtider och så vidare. Jag tror majoriteten av de som fastnar i dopingkontroller inte har så stor koll vad de trycker i sig. När Finlands skidlandslag åkte fast för doping i Lahtis 2001 så var det däremot ledarstaben och läkarna som tabbade sig. Detta med att dopingpreparaten alltid är ett steg före dopingtesterna.

tp_88
2011-03-02, 12:59
Läs det som du kommenterade så kanske det klarnar. Dambyggningen har minskat i omfattning och ersatts av grenar där doping gör mindre skillnad eller om man ska vara riktigt krass där deltagarna i många fall ser ut som äldre tiders dambyggare.

Ja prispengarna är högre men hur mycket tjänar de på sporten?
Du kanske borde läsa det som har skrivits. Jag har aldrig förnekat att dambyggningen har gått bakåt, utan jag sa att jag trodde att det fortfarande var mer pengar och intresse i dambyggning med AAS än utan.

Att det sedan är större intresse för t.ex. Bikini än dambyggning utan tester tror jag absolut är fullt möjligt. På Arnold Classic till helgen så kommer Bikini-finalen vara tillsammans med herrbyggningsfinalen, som jag har förstått det t.ex, men inte dambyggningen. Det brukar vara gigantiska startfält i bikiniklasserna i USA både på amatör- och proffssidan, osv. Inget av detta har jag försökt förneka, eller ens uttalat mig om.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 13:00
Säger han som är mest nitisk och polemisk i cannabislegaliseringstrådar.

Pray tell, hur lyckas du dra någon som helst parallell mellan att jag är rationell och diskussionsvillig angående legalisering av droger, och min åsikt att dopingtester inte är helt verkningslösa? Jag är idel öra.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 13:03
Gissningsvis eftersom man måste ha kunskap hur man använder AAS, hur mycket man ska använda, spårtider och så vidare. Jag tror majoriteten av de som fastnar i dopingkontroller inte har så stor koll vad de trycker i sig. När Finlands skidlandslag åkte fast för doping i Lahtis 2001 så var det däremot ledarstaben och läkarna som tabbade sig. Detta med att dopingpreparaten alltid är ett steg före dopingtesterna.

Mao så är testerna inte värdelösa, även om man bara ser till "human error".
Sedan så är det inte garanterat att dopingen kan hålla "ett steg före" (hur väl nu det påståendet stämmer) i all evighet.

C.E.J.
2011-03-02, 13:05
Pray tell, hur lyckas du dra någon som helst parallell mellan att jag är rationell och diskussionsvillig angående legalisering av droger, och min åsikt att dopingtester inte är helt verkningslösa? Jag är idel öra.

Du kan ju inte hävda att du är rationell och diskussionsvillig i såna debatter, och samtidigt hävda att du är idel öra.

Nitrometan
2011-03-02, 13:07
Gissningsvis eftersom man måste ha kunskap hur man använder AAS, hur mycket man ska använda, spårtider och så vidare. Jag tror majoriteten av de som fastnar i dopingkontroller inte har så stor koll vad de trycker i sig.

Verkar vara mycket att ha koll på för att klara sig ifrån värdelösa tester.

Om man då tänker sig att man har oförberedda tester under en träningsperiod blir det inte svårt att "ha koll på vad man trycker i sig" i förhållande till att klara de värdelösa testerna då?

C.E.J.
2011-03-02, 13:09
Verkar vara mycket att ha koll på för att klara sig ifrån värdelösa tester.

Han menar väl ändå att testerna är värdelösa i den bemärkelsen att de kan kringgås.

the_PL_man
2011-03-02, 13:10
Dopingtest är värdelösa. Man kunde lika bra be alla styrkelyftare fylla i ett frågeformulär om de dopat sig.

Jaså? Innan du kollat in ADAMS bör du nog vara försiktig med att uttrycka så stark övertygelse.

Nitrometan
2011-03-02, 13:11
Dopingtest är värdelösa. Man kunde lika bra be alla styrkelyftare fylla i ett frågeformulär om de dopat sig.

Han menar väl ändå att testerna är värdelösa i den bemärkelsen att de kan kringgås.

Så tolkade inte jag formuleringen.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 13:13
Du kan ju inte hävda att du är rationell och diskussionsvillig i såna debatter, och samtidigt hävda att du är idel öra.

Du anklagar någon annan för att inte vara rationell samtidigt som du återigen inte förmår att dra en korrekt parallell? Vad har att jag är idel öra för din härledning angående mina bidrag i drogdiskussioner att göra med om jag är rationell eller ej i de diskussionerna?

Jag utmanar dig förresten att visa på ett enda exempel där jag har varit irrationell. Do it. (Nu skulle det förstås ha krävt att jag var irrationell i majoriteten av mina inlägg för att ditt påstående ska stämma, men jag gör det lätt för dig. )

Min ursprungliga fråga kvarstår, dessutom.

RobbanColeman
2011-03-02, 13:15
Tyvärr matas ungdomarna idag med att en fysik 175cm, 75kg deffad skulle vara ett max för vad dem kan uppnå utan doping. Hade jag trott det på fullaste allvar då jag var 18 år gammal, då hade jag inte varit ren hela tiden som jag nu valt att vara.

Vad är det för jävla dopingpropaganda! Om man inte har som mål att bygga upp sig till Brad Pitt eller Zlatan så går ju tankarna direkt till AAS! Vi har ett ansvar här, vi som hållit på länge.

Vill man bli världens bästa byggare så sattes ribban för många, många år sen av allt annat än rena individer. Dessa gamla stjärnor och dagens stjärnor förtjänar dock enligt mig all cred de fått då de är bäst i världen oavsett. Utan doping tror jag iaf vi hade haft samma Mr O-segrare. Det kryllar av dopinganvändare, dessutom tunga users, men det kryllar inte av Mr O material iaf.

the_PL_man
2011-03-02, 13:18
Jag förstår hur du tänker men din sport är extremt nerlusad av doping. IPF i Sverige sköter sig bra, men hur är det i andra länder? Ryssland, Ukraina, Ungern, Vitryssland etc etc.

Dopandet är rejält utbrett i Svensk lyftning med, det behöver man bara ta en titt på den digra listan över avstängda för att förstå.

Kollat igenom snabbt, men det är en klar överrepresentation av din sport.

http://www.rf.se/Arbetsrum/Tidningen_Svensk_Idrott/Bestraffningar/


Hur många dopade åker dit för det tro? Man kan gissa, jag gissar på väldigt få. Jag anklagar ingen av dina träningskompisar, men bli inte chockad och bestört om de kissar positivt nån gång.



Edit: hahahaha svenska bouleförbundet har dopingavstängda, Där sprack all min tro på ren idrott.:D

Och som vanligt så kläcker vissa ur sig en del utan att ha koll:
- På den listan finns 3 licensierade (varav två är avstängda 24 månader. En är avstängd 6 månader pga cannabis). Dessutom finns det en ex-licensierad. Resten är motionärer(3 av licensierade alltså).
- Om du kollar på siffrorna som gäller F&S som inte ens bedriver tävlingsverksamhet så får du en intressant jämförelsebas. Drar du slutsatsen att doping är utbrett in friidrott i Sverige också, baserat på de siffrorna (eftersom F&S är anslutna till friidrottsförbundet)?

Stefan J
2011-03-02, 13:20
På tal om doping och styrkelyft verkar det göra en rejält stor skillnad för kvinnliga atleter. Visst, de odopade damerna som tävlar på SM är jävligt bra, grymt imponerande med 170kgs böjar, 140kg bänkpress till exempel.

Men kolla på amerikanska lyfterskor. Vad lyfter de bästa damerna i IPF 600-650kg? Becca Swanson har en bästa total på 930kg. Hon har en RAW-total som över vad IPF-damerna gör med utrustning. Vem i IPF kan dra 240kg i sju reps raw? Knappt Jwzrd och han är ingen dam.

Men suck, man får aldrig blanda WPC-lyftning med IPF-lyftning. Förutom att man får dopa sig fritt i WPC så har de även dubbla eller trippla dräkter, och en godkänd böj är betydligt grundare i WPC än i IPF. Det blir alltså helt brutala skillnader bara genom utrustning och bedömning, lägg därefter på fri doping så kommer du upp i helt sanlösa resultat. Jag tror inte Becca kommit upp i mycket över 700 totalt i IPF-utrustning och fulldjupa böjar.

C.E.J.
2011-03-02, 13:21
Du anklagar någon annan för att inte vara rationell samtidigt som du återigen inte förmår att dra en korrekt parallell? Vad har att jag är idel öra för din härledning angående mina bidrag i drogdiskussioner att göra med om jag är rationell eller ej i de diskussionerna?

Jag utmanar dig förresten att visa på ett enda exempel där jag har varit irrationell. Do it. (Nu skulle det förstås ha krävt att jag var irrationell i majoriteten av mina inlägg för att ditt påstående ska stämma, men jag gör det lätt för dig. )

Min ursprungliga fråga kvarstår, dessutom.

Ok, svar: Utgår man från att det är riktigt att du är rationell i brajdebatterna, så är min parallell felaktig.

Osten80
2011-03-02, 13:24
Du stödjer ekonomiskt en fortsatt försäljning av steroider för missbruk. Du är en del i att minska det moraliska motståndet till missbruk av steroider.

Varför skulle det vara fel att inte ha ett moraliskt motstånd till doping och varför är du/ni så benägna att beivra och bestraffa människor som inte delar din/er moral? Det finns hur många företeelser och beteenden som helst som jag anser vara förkastliga, omoraliska och som jag inte skulle ägna en sekund av mitt liv åt, men varför skulle min åsikt betyda att de som inte delar den med lag och straff skall stoppas, särskilt när dessa handlingar inte skadar andra människor direkt?
Du får gärna även ge din definition av ordet missbruk som används felaktigt av så gott som samtliga personer som inte har tänkt längre än det med hull och hår svalda innehållet i doping/knark-broschyren. Hur skiljer du på två personer där den ena har ett faktiskt missbruk med allt vad det innebär, och den andra som bara har använt ett par gånger men trots det ska benämnas missbrukare och behandlas därefter?
Det är smått fantastiskt att så många av er fortfarande inte har lärt er att skilja på bruk och missbruk.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 13:32
Ok, svar: Utgår man från att det är riktigt att du är rationell i brajdebatterna, så är min parallell felaktig.

Vad är det för svar? Du gör bara en enkel logisk slutledning. Du har fortfarande inte backat upp till påstående om att jag inte varit rationell i de debatterna. Eller förklarat hur min eventuella irrationalitet och engagemang i dem debatterna har att göra med att jag inte anser att dopingtester är värdelösa.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 13:32
Ok, svar: Utgår man från att det är riktigt att du är rationell i brajdebatterna, så är min parallell felaktig.

Vad är det för svar? Du gör bara en enkel logisk slutledning. Du har fortfarande inte backat upp till påstående om att jag inte varit rationell i de debatterna. Eller förklarat hur min eventuella irrationalitet och engagemang i dem debatterna har att göra med att jag inte anser att dopingtester är värdelösa.
Don't start something you can't finish, son.

bubbe
2011-03-02, 13:32
Varför skulle det vara fel att inte ha ett moraliskt motstånd till doping och varför är du/ni så benägna att beivra och bestraffa människor som inte delar din/er moral? Det finns hur många företeelser och beteenden som helst som jag anser vara förkastliga, omoraliska och som jag inte skulle ägna en sekund av mitt liv åt, men varför skulle min åsikt betyda att de som inte delar den med lag och straff skall stoppas, särskilt när dessa handlingar inte skadar andra människor direkt?
Du får gärna även ge din definition av ordet missbruk som används felaktigt av så gott som samtliga personer som inte har tänkt längre än det med hull och hår svalda innehållet i doping/knark-broschyren. Hur skiljer du på två personer där den ena har ett faktiskt missbruk med allt vad det innebär, och den andra som bara har använt ett par gånger men trots det ska benämnas missbrukare och behandlas därefter?
Det är smått fantastiskt att så många av er fortfarande inte har lärt er att skilja på bruk och missbruk.

Moral är kanske fel ord, inställning borde kanske vara bättre. Det finns ett avståndstagande som är ställt av majoriteten. Att enstaka pappskallar vill köra sitt eget race gör det inte mer rätt, sen finns det naturligtvis massa regler och andra moraliska ramar som man per person inte vill följa men doping ligger ganska långt utanför accepterade ramar.

Vad det gäller ordet så valde jag av rent anti-koloism att skriva "miss" därför att liberalprepparna hellre talar om bruk. För mig är bruk när medicinen används till det som den är avsedd för. Jämför tex bruk av lugnande tabletter, bruk/missbruk. Att använda AAS utan att vara i behov av det och samtidigt hävda att det är bruk för att en sjuk person använder en bråkdel av dosen är att ljuga för sig själv, precis som alkoholmissbruk, tablettmissbruk etc.

filmjölk
2011-03-02, 13:51
Medicinen kan användas för att förhindra negativa effekter av åldrande. Mindre benskörhet, bättre potens, snabbare rehab efter skador, motverka prostatabesvär, träningen ger bättre resultat, ökat välbefinnande pga förbättrad hälsa Etc etc. Lyft blicken från "OMG PREPP FUSK JELP MARKUS RUHL REN IDROTT!" och se det från ett annat håll är ni gulliga.

the_PL_man
2011-03-02, 13:52
Men suck, man får aldrig blanda WPC-lyftning med IPF-lyftning. Förutom att man får dopa sig fritt i WPC så har de även dubbla eller trippla dräkter, och en godkänd böj är betydligt grundare i WPC än i IPF. Det blir alltså helt brutala skillnader bara genom utrustning och bedömning, lägg därefter på fri doping så kommer du upp i helt sanlösa resultat. Jag tror inte Becca kommit upp i mycket över 700 totalt i IPF-utrustning och fulldjupa böjar.

Glöm inte heller att Becca då hade en testohalt som vida överstiger både din & min ihop.

Stefan J
2011-03-02, 13:55
Glöm inte heller att Becca då hade en testohalt som vida överstiger både din & min ihop.

Jo, plus 10 andra män tillsammans. Men det täcks väl av det jag skrev att man får preppa fritt. Och extra mycket dessutom inför tävlingarna.

C.E.J.
2011-03-02, 14:08
Vad är det för svar? Du gör bara en enkel logisk slutledning. Du har fortfarande inte backat upp till påstående om att jag inte varit rationell i de debatterna. Eller förklarat hur min eventuella irrationalitet och engagemang i dem debatterna har att göra med att jag inte anser att dopingtester är värdelösa.
Don't start something you can't finish, son.

Backa upp tänker jag inte göra, är inte en sådan koloit som spar inlägg på datorn tills de ev. kommer till användning. Jag menade att du kan vara ödmjuk nog att inte säga åt nån annan att ta av foliehatten när jag tycker du själv har den på i cannabisdebatter.

edit: Sista inlägget, nog off topic.

Osten80
2011-03-02, 14:18
Moral är kanske fel ord, inställning borde kanske vara bättre. Det finns ett avståndstagande som är ställt av majoriteten. Att enstaka pappskallar vill köra sitt eget race gör det inte mer rätt, sen finns det naturligtvis massa regler och andra moraliska ramar som man per person inte vill följa men doping ligger ganska långt utanför accepterade ramar.

Ordklyverier om moral eller inställning kan vi lämna därhän. Frågan var varför du vill lagstifta om och bestraffa människor som inte delar din ståndpunkt, trots att de inte skadar andra människor direkt. Varför inte nöja dig med att just du lever efter de värderingar du själv tycker är värdefulla, omge dig med folk som går bra ihop med dig, och inte att med hot om straff försöka tvinga andra människor att dela din åsikt?
Varför är det så tvunget att din moral ska vara lagstiftad och helst följas av så gott som alla? Vad får du ut av det?
Det är långt ifrån enstaka "pappskallar" som handlar efter sin egna moraliska kompass i stället för att tvunget definiera sina moraliska villkor efter lagboken.
Du kommer säkert själv på massvis av tillfällen i ditt eget liv där du själv begått brott utan att anmäla dig själv, och kanske ännu fler där andra människor har begått brott utan att du anmält detta till polisen.
Trafikbrott kan ju vara en ledtråd här, ofta en typ av brott som till skillnad från diverse doping inte sällan orsakar direkt fara för andra människor.
När anmälde du senast en person på motorvägen som gjorde en korkad omkörning i alldeles för hög hastighet?

Vad det gäller ordet så valde jag av rent anti-koloism att skriva "miss" därför att liberalprepparna hellre talar om bruk. För mig är bruk när medicinen används till det som den är avsedd för. Jämför tex bruk av lugnande tabletter, bruk/missbruk. Att använda AAS utan att vara i behov av det och samtidigt hävda att det är bruk för att en sjuk person använder en bråkdel av dosen är att ljuga för sig själv, precis som alkoholmissbruk, tablettmissbruk etc.

Varför kallar du det då inte för medicinskt bruk i stället för din egna defintion av bruk, för nog förstår du väl ändå att det blir problematiskt att med en term beskriva en person som befinner sig i ett missbruk och att med samma term beskriva någon annan som använder drogen mer sällan, inte är beroende eller har fått några andra negativa inverkningar på sitt liv av detta droganvändande.
Ditt alkoholexempel passar ju bra här. Hur är alkohol avsett av användas för att räknas som bruk, och när passerar du gränsen från bruk till missbruk?
Om vi nu väljer att inte börja tjabba om den där påstådda och omtvistade effekten på det kardiovaskulära systemet av ett glas vin får man leta länge efter ett legitimt medicinskt bruk av alkohol, men du klarar förmodligen väldigt väl av att, när det gäller den drogen, skilja på brukare och missbrukare, men misslyckas när det kommer till andra droger.
Det är ingen skillnad på beroende och -missbruksproblematikens natur beroende på drogens legala status, så varför ska begrepp och uppfattning skilja sig åt för att drogen byter namn? Det går att både bruka och missbruka i princip varenda förekommande drog. Det handlar inte om att kalla alla för antingen det ena eller det andra, utan att ge rätt benämning beroende på hur situationen ser ut. Bruk när det är bruk, och missbruk när det är missbruk, svårare än så är det inte.

Osten80
2011-03-02, 14:25
Backa upp tänker jag inte göra, är inte en sådan koloit som spar inlägg på datorn tills de ev. kommer till användning. Jag menade att du kan vara ödmjuk nog att inte säga åt nån annan att ta av foliehatten när jag tycker du själv har den på i cannabisdebatter.

edit: Sista inlägget, nog off topic.

Jag har då aldrig under mina år här sett något foliehattspostande från snuggles och skulle gärna också höra varför du tycker att snuggles har foliehatten på i cannabisdebatter. Vill du inte vara offtopic här kan du ju till exempel svara i någon av de här trådarna

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156073&highlight=cannabis

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141187&highlight=narkotika

C.E.J.
2011-03-02, 14:40
Jag har då aldrig under mina år här sett något foliehattspostande från snuggles och skulle gärna också höra varför du tycker att snuggles har foliehatten på i cannabisdebatter. Vill du inte vara offtopic här kan du ju till exempel svara i någon av de här trådarna

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156073&highlight=cannabis

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141187&highlight=narkotika

Så klart :)

Apjavel
2011-03-02, 14:57
medicinen kan användas för att förhindra negativa effekter av åldrande. Mindre benskörhet, bättre potens, snabbare rehab efter skador, motverka prostatabesvär, träningen ger bättre resultat, ökat välbefinnande pga förbättrad hälsa etc etc. Lyft blicken från "omg prepp fusk jelp markus ruhl ren idrott!" och se det från ett annat håll är ni gulliga.

+ 1

Nitrometan
2011-03-02, 15:01
Medicinen kan användas för att förhindra negativa effekter av åldrande. Mindre benskörhet, bättre potens, snabbare rehab efter skador, motverka prostatabesvär, träningen ger bättre resultat, ökat välbefinnande pga förbättrad hälsa.
Lyckas du få en läkare i Sverige att skriva ut testo tror du?

Dessutom har WADA sagt att de aldrig kommer att ge dispens för HRT.

Apjavel
2011-03-02, 15:10
HRT ges ju till kvinnor så varför skulle inte män också kunna få det? Prostatacancer är ju trots allt den vanligaste cancerformen bland män i Sverige.

Nitrometan
2011-03-02, 15:16
HRT ges ju till kvinnor så varför skulle inte män också kunna få det? Prostatacancer är ju trots allt den vanligaste cancerformen bland män i Sverige.
Jag har inte hört talas om det i Sverige.

Menar du att testo skulle ha visats motverka prostatacancer eller fungera som behandling mot denna?

Doctor Snuggles
2011-03-02, 15:18
Backa upp tänker jag inte göra, är inte en sådan koloit som spar inlägg på datorn tills de ev. kommer till användning. Jag menade att du kan vara ödmjuk nog att inte säga åt nån annan att ta av foliehatten när jag tycker du själv har den på i cannabisdebatter.

edit: Sista inlägget, nog off topic.

Det är en konkret "anklagelse" ergo borde du kunna backa upp den med konkreta exempel. Skulle din åsikt vara baserad på något annat än en "känsla" så skulle det inte vara så svårt att hitta ett exempel (och då eventuellt bumpa relevant tråd). Eller menar du att man ödmjukt skall erkänna att man har fel vid varje godtyckliga påpekande om att man har det av random person på internet?

bubbe
2011-03-02, 15:21
Lyckas du få en läkare i Sverige att skriva ut testo tror du?

Dessutom har WADA sagt att de aldrig kommer att ge dispens för HRT.

Testosteron finns på röda listan över läkemedel som säljs i sverige. Så det är inte alls omöjligt. Vad jag dock tycker är en avsevärd skillnad är den mängd som kan skrivas ut till sjuka etc mot vad preppnisse behöver för att stilla sin iver att bygga muskler snabbare.

Är det inte så att höga testosteronhalter ger ökad risk för prostatacancer? min farfar dog pga prostata, min pappa är i farozonen och jag själv kommer behöva kontrollera värderna vid 50.

Apjavel
2011-03-02, 15:29
Jag har inte hört talas om det i Sverige.

Menar du att testo skulle ha visats motverka prostatacancer eller fungera som behandling mot denna?

Har för mig att höga halter av SHBG har visats minska risken för prostatacancer. Någon mer kunnig får gärna flika in då jag har begränsad kunskap inom ämnet.

Nitrometan
2011-03-02, 15:31
Testosteron finns på röda listan över läkemedel som säljs i sverige. Så det är inte alls omöjligt. Vad jag dock tycker är en avsevärd skillnad är den mängd som kan skrivas ut till sjuka etc mot vad preppnisse behöver för att stilla sin iver att bygga muskler snabbare.
Fast jag tror de använder plåster eller liknande. HRT har inte blivit populärt i Sverige. Vet inte ens om man får en läkare att tända på den idén. De flesta anser att det är normalt åldrande.
Är det inte så att höga testosteronhalter ger ökad risk för prostatacancer? min farfar dog pga prostata, min pappa är i farozonen och jag själv kommer behöva kontrollera värderna vid 50.
Hitta en läkare som är bra på prostatcancer, att tolka PSA-värden och prostatpalpationer är inte lätt.

Förresten:
Testosteronets roll i uppkomsten av prostatacancer har diskuterats under många år. En färsk poolad analys av 20 prospektiva studier visade ingen ökad risk för prostatacancer hos män med höga cirkulerande testosteronnivåer.
Att sänka dihydrotestosteron med 5α-reduktas inhibitorn finasterid gav minskad frekvens av prostatacancer i the Prostate Cancer Prevention Trial (PCPT), en stor randomiserad, placebokontrollerad studie. Dock rapporterades ett högre antal hög¬gradiga tumörer i finasteridgruppen jämfört med placebogruppen.
Behandling av symtom associerade med hypogonadism, dvs för låga nivåer av testosteron, har blivit vanligare. Data på säkerhet och effekt av testosteronbehandling är begränsade men det finns inga kontrollerade studier som tyder på att denna behandling ökar risken för prostatacancer. Detta rapporterar Sara Wirén, AT-läkare på Sunderby sjukhus i Luleå och docent Pär Stattin, på Urologkliniken, Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Nitrometan
2011-03-02, 15:34
Har för mig att höga halter av SHBG har visats minska risken för prostatacancer. Någon mer kunnig får gärna flika in då jag har begränsad kunskap inom ämnet.

Ett samband har iaf observerats, man vet inte om det är ett orsakssamband.

Från länken i inlägget ovan:
Prospektiva studier av sambandet mellan serum-testosteron och prostatacancer
Det finns idag ca 20 prospektiva studier på förhållandet mellan serumnivåer av testosteron och andra androgener och risk för prostatacancer. I år publicerades en poolad analys av 18 av dessa studier av the Endogenous Hormones and Prostate Cancer Collaborative Group. Denna analys inkluderade 3 886 fall av prostatacancer och 6 438 kontroller. Inga av de undersökta androgenerna var signifikant associerade med risk för prostatacancer. Höga nivåer av SHBG var dock associerat med en signifikant minskning av risken för prostatacancer med 14 %.

Apjavel
2011-03-02, 15:37
Tack för länken:)

stevebc
2011-03-02, 15:50
Jag förstår hur du tänker men din sport är extremt nerlusad av doping. IPF i Sverige sköter sig bra, men hur är det i andra länder? Ryssland, Ukraina, Ungern, Vitryssland etc etc.

Dopandet är rejält utbrett i Svensk lyftning med, det behöver man bara ta en titt på den digra listan över avstängda för att förstå.

Kollat igenom snabbt, men det är en klar överrepresentation av din sport.

http://www.rf.se/Arbetsrum/Tidningen_Svensk_Idrott/Bestraffningar/

Hur många dopade åker dit för det tro? Man kan gissa, jag gissar på väldigt få. Jag anklagar ingen av dina träningskompisar, men bli inte chockad och bestört om de kissar positivt nån gång.

Edit: hahahaha svenska bouleförbundet har dopingavstängda, Där sprack all min tro på ren idrott.:DStyrkelyft är en dopingbesudlad sport ja, trots att den befinner sig i periferin i ett antal avseenden.

Just det faktum att hela länder stängs av visar både hur utbredd dopingen är, och vilka krafttag man gör mot doping i vår idrott.

Jag hoppas att strängare regler kommer lobbas igenom internationellt, och att rädslan för avstängning av en hel nation gör att dopingdrabbade länder skjuter ifrån sig och stänger av fuskande lyftare. Kanske är jag naiv, men min förhoppning är att det blir bättre hela tiden. Jämfört med 70- och 80-talet vill jag tro att förekomsten av doping har minskat.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 16:02
Jag tror det faktiskt är fullt realistiskt att i princip kunna stoppa doping inom styrkelyft. Den viktigaste anledningen är just att det är en såpass liten sport där det inte finns stora monetära intressen, eller publikt utbredd nationell stolthet/tradition/prestige. Ju mer avancerad dopingkontrollen blir, ju bökigare/dyrare blir det för tränande att dopa sig - i synnerhet då man inte har ett läkarteam bakom sig.

Jorgen
2011-03-02, 16:17
Eftersom att vi pratade om Reeves (och den tiden), och du hoppade in i diskussionen och svarade utan att göra några tillägg om att du pratade om en helt annan tid så är det väl inte precis helkonstigt att anta att du pratade om samma tid?

Men visst, om någon skriver att glass är gott och jag citerar denne och svarar: "Ja, det tycker jag med." så menar jag naturligtvis att pizza är gott.

Du får väl läsa den texten jag citerade (din) och se om där står något om Steve Reeves eller vilken era inom bodybuilding det gäller där. Jag kunde inte hitta något.
Att du sen drar en felaktig slutsats kan inte jag hjälpa.

Zoidy
2011-03-02, 18:08
Men Flashback. Vad vet 13-åringar om elitidrottare och doping? Tränar de regelbundet med idrottare på världsnivå, eller sitter de bara framför en dataskärm hela dagen lång?

Självklart är det så. Lite kul, verkar som de som är allra mest på om att alla dopar sig överallt är såna som inte kommit särskilt långt själv i träningen, lite i stil med "meh, jag har ju tränat i typ fyra år nu, och jag kan inte bänka i närheten av 250 än trots dödsmördarmängder med doping!!! Då måste ju de bästa ta ännu mer!"

Avundsjuka blir snabbt ganska löjligt ibland :)

Zoidy
2011-03-02, 18:09
Du får väl läsa den texten jag citerade (din) och se om där står något om Steve Reeves eller vilken era inom bodybuilding det gäller där. Jag kunde inte hitta något.
Att du sen drar en felaktig slutsats kan inte jag hjälpa.

Steve Reeves kanske inte hade vunnit Mr. Olympia idag, men jag tror jag är långtifrån den enda som tycker att han har enormt mycket snyggare fysik än tex Coleman

Järvskan
2011-03-02, 18:21
Den verkligheten där folk åker fast i dopingkontroller, även inom de mest prestigefyllda sporterna?
Jag tror du kanske har din egna lilla definition av "värdelös".

Mao så är testerna inte värdelösa, även om man bara ser till "human error".
Sedan så är det inte garanterat att dopingen kan hålla "ett steg före" (hur väl nu det påståendet stämmer) i all evighet.

Testerna är i mitt tycke värdelösa om enbart en liten minoritet testar positivt fastän den absoluta majoriteten använt otillåtna preparat. Alla dopingtester kan i dags dato kringgås. Idrottare och/eller stab känner mycket väl till hur man kringgår testerna.

Jaså? Innan du kollat in ADAMS bör du nog vara försiktig med att uttrycka så stark övertygelse.

Nej, jag vet inte vad ADAMS är. Informera mig gärna.

Verkar vara mycket att ha koll på för att klara sig ifrån värdelösa tester.

Om man då tänker sig att man har oförberedda tester under en träningsperiod blir det inte svårt att "ha koll på vad man trycker i sig" i förhållande till att klara de värdelösa testerna då?

Ingen vill bli fast för doping, därför läser man in sig hur man kringgår att testa positivt. De oförberedda testerna tycks inte heller fungera särskilt bra om dopade idrottare testar negativt. Alla idrottare känner till konsekvenserna om de blir fast för doping. Se bara på Ludmila Engqvist eller Mika Myllylä.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 18:28
Testerna är i mitt tycke värdelösa om enbart en liten minoritet testar positivt fastän den absoluta majoriteten använt otillåtna preparat. Alla dopingtester kan i dags dato kringgås. Idrottare och/eller stab känner mycket väl till hur man kringgår testerna.


Hur vet du att majoriteten har använt otillåtna preparat, om detta inte visats med testning? Det är ungefär som att säga att alla som är anklagade för brott har begått det, men man kan inte eller har inte bevisat det i domstol, än. Eller att yeti:s finns, men man kan inte bevisa eller har visat det vetenskapligt, än.
Hörsägen och rykten och "det är allmänt känt" är inga bevis.
Att man tror att det kan vara på det sättet är en annan sak, och isf motiverar bättre testning, men spekulationer är bara spekulationer.

Järvskan
2011-03-02, 18:32
Hur vet du att majoriteten har använt otillåtna preparat, om detta inte visats med testning? Det är ungefär som att säga att alla som är anklagade för brott har begått det, men man kan inte bevisa det i domstol. Eller att yeti:s finns, men man kan inte bevisa det vetenskapligt.

Jag baserar det på intervjuer från före detta idrottare som talat om doping. Jag har också tagit en del åsikter från Flashback. Men nej, jag har inga konkreta bevis.

Doctor Snuggles
2011-03-02, 18:35
Jag baserar det på intervjuer från före detta idrottare som talat om doping. Jag har också tagit en del åsikter från Flashback. Men nej, jag har inga konkreta bevis.

Då kanske du ska uttrycka dig lite mindre kategorativt. T.ex. "jag förmodar", "jag upplever det sannolikt" osv.
Det finns anledningar till varför hörsägen inte godtas i domstol, som sagt.
Märk t.ex. hur snabbt människor "anklagar" folk i sin bekantskapskrets för doping, trots att i 99% av fallen är helt världsfrånvänt.
Det finns många anledningar till varför människor säger saker. Att "uttrycka den absoluta sanningen" brukar vara ganska långt ner på listan av skäl.

hultman
2011-03-02, 18:45
Självklart är det så. Lite kul, verkar som de som är allra mest på om att alla dopar sig överallt är såna som inte kommit särskilt långt själv i träningen, lite i stil med "meh, jag har ju tränat i typ fyra år nu, och jag kan inte bänka i närheten av 250 än trots dödsmördarmängder med doping!!! Då måste ju de bästa ta ännu mer!"

Avundsjuka blir snabbt ganska löjligt ibland :)

Jag skulle nog säga att koloiter är blåögda och okunniga kring ämnet snarare än att alla är rena i sporter där alla testar negativt. Det är ju väldigt uppenbart att en överväldigande majoriteti tråden inte vistas i kretsar där doping är vanligt förekommande. Kan ju även vara så att människor inte berättar det för halva stan heller, särskilt inte de som är starkt emot AAS.

Det finns fortfarande en rad dopingpreparat som är helt ospårbara.

Järvskan
2011-03-02, 18:45
Då kanske du ska uttrycka dig lite mindre kategorativt. T.ex. "jag förmodar", "jag upplever det sannolikt" osv.
Det finns anledningar till varför hörsägen inte godtas i domstol, som sagt.
Märk t.ex. hur snabbt människor "anklagar" folk i sin bekantskapskrets för doping, trots att i 99% av fallen är helt världsfrånvänt.
Det finns många anledningar till varför människor säger saker. Att "uttrycka den absoluta sanningen" brukar vara ganska långt ner på listan av skäl.

Jag har aldrig sagt något annat än min personliga åsikt. Det jag sagt står jag också för. Personligen har jag inget emot om folk dopar sig, det är deras val och deras kropp.

spoon
2011-03-02, 18:50
Jag skulle nog säga att koloiter är blåögda och okunniga kring ämnet snarare än att alla är rena i sporter där alla testar negativt. Det är ju väldigt uppenbart att en överväldigande majoriteti tråden inte vistas i kretsar där doping är vanligt förekommande. Kan ju även vara så att människor inte berättar det för halva stan heller, särskilt inte de som är starkt emot AAS.

Det finns fortfarande en rad dopingpreparat som är helt ospårbara.

I vilka kretsar är dopning vanligt förekommande? Jag har inte vistats i den omgivningen så jag är nyfiken. Det har inte förekommit en dopingkultur i någon av dom sporter som jag har hållit på med. Jag tror inte heller att vi har en utbredd dopingkultur inom idrotten i Sverige.

Sverker
2011-03-02, 18:51
Det finns fortfarande en rad dopingpreparat som är helt ospårbara.

Vilka då ?
Det som kommer in måste också komma ut. Finns det ett läkemedel finns det också en metod att analysera nedbrytningsprodukterna. Det går inte att göra ett läkemedel utan att veta vart det tar vägen någonstans.

Beelz
2011-03-02, 18:52
Vem är stolt över att byggt upp en kropp genom "fusk"?! Jag skulle inte vara det iaf!

eternallord
2011-03-02, 18:53
Vem är stolt över att byggt upp en kropp genom "fusk"?! Jag skulle inte vara det iaf!

...haha

von huff
2011-03-02, 18:55
Vem är stolt över att byggt upp en kropp genom "fusk"?! Jag skulle inte vara det iaf!

Det där är en av dom löjligaste kommentarerna folk kommer med

filmjölk
2011-03-02, 19:07
Kanske är jag naiv, men min förhoppning är att det blir bättre hela tiden. Jämfört med 70- och 80-talet vill jag tro att förekomsten av doping har minskat.

Jag tror med att det är färre dopare än på 70- och 80-talet. Men de som dopar sig dopar destå mer, så konsumtionen ligger nog på samma nivå kanske :/

Hört skrönor om den gamla trotjänaren ryssfemmor. Idrottsmän toppade en kur på fem tabletter om dagen på tidigt 80-tal, snorungar på slutet av 90-talet, började på 10 tabletter och toppade på 20. När jag själv köpte totalt aningslös -97 eller -96 fick jag rådet av en gammal sl-räv att ta en fjärdedel av vad alla andra rekommenderade.

Nu finns säkert inte det preparatet kvar ens, och tur är väl det, men höll den trenden i sig, undrar vad folk trycker i sig idag?

isterbuk
2011-03-02, 19:12
Har inget behov av att ta några anabola steroider själv, men de som anser att dom är i behov av detta får gärna göra det så länge de noga överväger sitt beslut och inte låter andra påverkas (att de själv undviker och försöker minimera "bieffekter" så mycket som möjligt) eller lida för sitt bruk.