handdator

Visa fullständig version : Varför inte till fail?


lirberr
2011-02-28, 14:48
Varför säger vissa att man inte ska köra till fail?

hariiis
2011-02-28, 14:49
Sliter på CNS är väl en anledning, vilket gör att det tar längre tid att återhämtas.
(Tror jag)

Trashcan
2011-02-28, 14:50
Sliter mycket på muskler, men framförallt på nervsystemet. Det tar oproportionerligt längre tid för återhämtningen jämfört med hur mycket du vinner i ev ny styrka.

jovas
2011-02-28, 14:51
men om man enbart tränar

måndag
onsdag
fredag

är det då bättre att köra till fail?

lirberr
2011-02-28, 14:54
Någon som har källa på att det skulle slita på CNS? låter väldigt konstigt..

Honken
2011-02-28, 15:02
men om man enbart tränar

måndag
onsdag
fredag

är det då bättre att köra till fail?

Beror på vad du gör under de tre dagarna.

Om du tränar till failure så har du inte råd att köra många övningar med enorm volym, samt att frekvensen blir lägre då det tar längre tid att återhämta sig.

Någon som har källa på att det skulle slita på CNS? låter väldigt konstigt..

Let me google that for you. (http://www.google.se/search?hl=en&safe=off&client=opera&hs=fU4&rls=en&channel=suggest&q=central+nervous+system+fatigue&aq=f&aqi=g2g-m1g-v7&aql=&oq=)

jovas
2011-02-28, 15:03
Beror på vad du gör under de tre dagarna.

Om du tränar till failure så har du inte råd att köra många övningar med enorm volym, samt att frekvensen blir lägre då det tar längre tid att återhämta sig.



Let me google that for you. (http://www.google.se/search?hl=en&safe=off&client=opera&hs=fU4&rls=en&channel=suggest&q=central+nervous+system+fatigue&aq=f&aqi=g2g-m1g-v7&aql=&oq=)

men fan, stannar man innan failure så är de ju inte så jobbigt att träna?

hariiis
2011-02-28, 15:05
men fan, stannar man innan failure så är de ju inte så jobbigt att träna?

Träningen måste inte vara "träna tills du är absolut slut i kroppen annars ger det inget"

Vill minnas att King Grub postade en studie som visade att man inte måste träna så jättetungt för hypertrofi.

jovas
2011-02-28, 15:11
Träningen måste inte vara "träna tills du är absolut slut i kroppen annars ger det inget"

Vill minnas att King Grub postade en studie som visade att man inte måste träna så jättetungt för hypertrofi.

okej.

men då kan jag ju träna på utan att bli riktigt trött.

asdzxc
2011-02-28, 15:12
Det här slitaget på CSN och även återhämtningen, hur ser det ut?
Är det tal om att återbilda/uppta neurotransmittorer, synapsförsvagning/stärkning eller energiförsörjning eller vad är det mer ingående som sker?

RobbanColeman
2011-02-28, 15:14
men fan, stannar man innan failure så är de ju inte så jobbigt att träna?

Då tror du oerhört fel!

Arf Pingvin
2011-02-28, 15:17
men fan, stannar man innan failure så är de ju inte så jobbigt att träna?

Du vill stimulera kroppen till att öka i storlek och styrka men inte slita mer än nödvändigt. Om du inte tränar till total utmattning kan du träna oftare och tyngre.

Adama
2011-02-28, 15:20
Jag har inga problem att genomföra ett pass som gör mig rejält trött utan att gå till fail.

Vill minnas att jag hade lite av det här "problemet" tidigt i min tränings-"karriär". När jag senare lärde mig att ta i på riktigt i form av 5x5 knäböj så försvann det.

Dennis93
2011-02-28, 15:27
Träningen måste inte vara "träna tills du är absolut slut i kroppen annars ger det inget"

Vill minnas att King Grub postade en studie som visade att man inte måste träna så jättetungt för hypertrofi.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160171

Springer
2011-02-28, 15:31
Om man inte kör till fail, hur vet man när det är dags att öka vikter? jag försöker alltid sätta rekord i dips och chins och militöäpress (kör 1-2 dgar per vecka), men det är alltså egentligen lika bra att hålla igen lite på vikterna (och repsen när det gäller chins/dips)?

Tröttar man ut hela kroppen genom att köra till fail i en del, så att min löpning blir lidande av att jag gör chins till fail jämfört med att hålla igen lite?

Edit: ute efter styrka i första hand, volym i andra.

jovas
2011-02-28, 15:37
jag kör bumbis 3 dagars program hur bör jag då göra?

köra till fail?

Arf Pingvin
2011-02-28, 15:45
Om man inte kör till fail, hur vet man när det är dags att öka vikter? jag försöker alltid sätta rekord i dips och chins och militöäpress (kör 1-2 dgar per vecka), men det är alltså egentligen lika bra att hålla igen lite på vikterna (och repsen när det gäller chins/dips)?

Tröttar man ut hela kroppen genom att köra till fail i en del, så att min löpning blir lidande av att jag gör chins till fail jämfört med att hålla igen lite?

Edit: ute efter styrka i första hand, volym i andra.

Du följer ett program. Då behöver du inte veta nånting. Väljer du rätt startvikter, tex många program utgår från ditt 1 RM, så räknar den som skapade programmet att du ökar enligt plan. I princip ser varje pass olika ut, så man kan säga att du ökar viktern varje pass, efter några veckor kanske du sänker vikten och repsen och kör en ny stegring i ett nytt repsintervall.

Springer
2011-02-28, 15:55
De flesta (alla?) program jag har sett utgår från att man i stort sett bara tränar vikter, och då hela kroppen. Men har du ett överkroppsprogram för 1 dag i veckan med en 4-5 övningar liggande, så säg gärna till!

Supermicke
2011-02-28, 16:06
tkr också att köra till fail (eller tills man vet man inte har någon repetition kvar i kroppen) är ett bekvämt sätt att veta att man blir starkare.

JimmyFlessa
2011-02-28, 20:01
men fan, stannar man innan failure så är de ju inte så jobbigt att träna?

Höj vikten, sänk repsen och det blir garanterat jobbigt utan att köra till total fail. Du kan ju fortfarande köra strikt och köra på till teknisk fail, men att stå och pumpa på 15+ reps är kanske inget man borde göra allt för ofta om man vill bli lite grov kanske..

cero
2011-02-28, 20:08
jag kör bumbis 3 dagars program hur bör jag då göra?

köra till fail?

Som nybörjare tycker jag du kan strunta i det. Spara 1-2 reps.

sandberg93
2011-02-28, 20:25
varför allt opti snack? det är omanligt o inte träna till fail ,end of thread?

mini
2011-02-28, 20:28
varför allt opti snack? det är omanligt o inte träna till fail ,end of thread?

Sluta trolla.

JimmyFlessa
2011-02-28, 20:29
varför allt opti snack? det är omanligt o inte träna till fail ,end of thread?

Jag tycker dock att det är skillnad på fail och fail om man säger så.. Att toalt stå och pumpa på lätta vikter tills man inte orkar en rep till eller att till exempel köra lite striktare samt lite tyngre och bara köra till teknisk fail är enligt min mening, två helt olika saker.

sandberg93
2011-02-28, 20:31
jag tycker dock att det är skillnad på fail och fail om man säger så.. Att toalt stå och pumpa på lätta vikter tills man inte orkar en rep till eller att till exempel köra lite striktare samt lite tyngre och bara köra till teknisk fail är enligt min mening, två helt olika saker.

+1

sandberg93
2011-02-28, 20:32
sluta trolla.

ot.

Matsa
2011-02-28, 21:17
tkr också att köra till fail (eller tills man vet man inte har någon repetition kvar i kroppen) är ett bekvämt sätt att veta att man blir starkare.

Hur vet du om det beror på att du har blivit starkare eller på att din dagsform är lite bättre? Prestationsförmågan varierar lite från dag till dag.

Supermicke
2011-02-28, 22:22
Hur vet du om det beror på att du har blivit starkare eller på att din dagsform är lite bättre? Prestationsförmågan varierar lite från dag till dag.

Jadu. Jag kör så många jag orkar om jag känner mig fräsch. Om dagsformen suger så nöter jag lite lugnare vikter istället. Sen när jag känner mig fräsch och redo kör jag och maxar igen så om jag klår det har jag blivit starkare antar jag. Kör till fail kanske var annan eller var tredje vecka.

Matsa
2011-02-28, 23:17
Jadu. Jag kör så många jag orkar om jag känner mig fräsch. Om dagsformen suger så nöter jag lite lugnare vikter istället. Sen när jag känner mig fräsch och redo kör jag och maxar igen så om jag klår det har jag blivit starkare antar jag. Kör till fail kanske var annan eller var tredje vecka.

Ok, på så vis. Det är inget dumt sätt att göra det på, om man använder någon sorts autoregulation som du verkar göra tror jag absolut att sådan träning kan vara bra. Problemet som jag ser det är att gå till fail mer eller mindre varje pass och förvänta sig öka, förr eller senare tryter formen.

Jag är inte emot träning till fail, jag har själv kört lågvolym (typ rest pause eller myo-reps) på komplementövningar ett tag för att korta ned passen och då ligger jag ganska nära fail.