handdator

Visa fullständig version : Ont i lårmuskelns fäste efter böj


corpsicle
2011-02-28, 14:13
Jag har kört SL 5x5 i nåt år nu, inte haft några problem ( lite knäppande knän och sånt kanske men inget allvarligt ).
Som mest var jag uppe på 5x5 122.5 kilo i böjen.
Sen började jag deffa lite och av någon anledning tappade jag mest i böjen.
Nu ligger jag på 115 på en bra dag, och på 100 i vanliga fall.
Senaste månaden eller så så har jag börjat få en värk i övre muskelfästet ( känns det som ) på vänster lårmuskel.
Det gör inte ont när jag tränar eller när jag går normalt eller sitter ner, utan det är i vissa skumma vinklar som det känns.
Ska jag vila ? Ska jag fortsätta som inget har hänt ? Ska jag uppsöka sjukgymnast ?
Finns det nånting jag kan kolla/testa själv för att med uteslutningsmetoden få fram vad som faktiskt är knas ?

Rickard
2011-02-28, 14:30
Sitter det vid det vita krysset på bilden?
http://triggerpoints.net/triggerpoints/iliopsoas.htm

corpsicle
2011-02-28, 14:32
Snarare det svarta krysset precis ovanför.
Det är faktiskt ömt där om jag trycker också.

Seriouscat
2011-02-28, 16:19
Hade precis samma när jag körde SL 5x5.

Gick till naprapat och fick reda på att det var ett klämt muskelfäste precis som du säger. Naprapaten sa att jag skulle stretcha framsida lår och verkligen skjuta ut höften för att stretcha maximalt och sen ta det lite lugnt med böjen i en vecka eller två.

corpsicle
2011-02-28, 16:22
Tack för tipset!
Jag kör på det.
Marka kan jag fortsätta med eller ?

Seriouscat
2011-02-28, 16:40
Jag det tror jag naprapaten sa var ok så länge det inte gjorde ont. Men kör inga hängande benlyft om du nu gör det, tror det kan irritera.

Fanns även en stretchingövning som han visade mig, svår att förklara men jag försöker.

Du sätter ena foten snett bakom ditt andra ben som du har tyngden på. Sen skjuter du fram höften så att det känns i fästet när du sträcker ut. Den var lite svår att få till så att det kändes rätt så jag körde mest på vanlig framsida lår stretch där man böjer benet bakom och håller i foten och skjuter fram höften. Den sista kan man även göra liggande på mage, det tar bra som faen.

siimon89
2011-02-28, 17:11
Det låter som att höftböjarn och även rectus femoris är stela. Börja jobba på rörligheten och även på muskelns kvalité (tänk foam roller, massage eller t.ex. rulla med en tennisboll på området).

Den här stretchen använder jag själv och tycker fungerar riktigt bra för att stretcha både höftböjarna och rectus femoris: http://img.medscape.com/pi/emed/ckb/sports_medicine/84611-90778-90993-91104.jpg

Om du inte har en foam roller att massera låret med, ta en 1-2 liters petflaska, fyll med vatten upp till toppen och massera med. Ett sätt att få snabb effekt mot smärtan och för att få upp rörligheten är att foam rolla låret först, för att sedan direkt efter stretcha med hjälp av stretchen jag länkade.

Det skadar absolut inte heller att börja inkludera foam rolling av olika slag som t.ex. uppvärmning innan träningen. Om du är mer intresserad av det rekommenderar jag att du läser denna artikel: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/feel_better_for_10_bucks

creperiet
2011-02-28, 17:33
Börja som sagt med att stretcha ut sartorius/RF/etc. Ingen av de "normala" stretchövningarna har hjälpt mig. Det som har fungerat är följande: Ryggliggandes, dra upp vänster häl mot höger skinka, vinkla benet utåt så att utsidan ligger mot underlaget. Låt det andra benet ligga rakt alternativt vinkla även ut det typ som en skräddarpose. Point is att stretchbenet ska vara längst ner. Tryck upp höften (spänn rumpan) och tryck bort svanken (juckrörelse), håll kvar hälen mot rumpan.

Eftersom problemen uppkommit av frekvent böjande tror jag det kan kan vara till hjälp.

siimon89
2011-02-28, 17:40
Tryck upp höften (spänn rumpan) och tryck bort svanken (juckrörelse), håll kvar hälen mot rumpan.

+1 Detta är ett riktigt bra tips när du stretchar höftböjarna och quadriceps (rectus femoris). Spänn rumpan på sidan du stretchar och även magen så undviker du att kompensera med ryggen.

Eftersom problemen uppkommit av frekvent böjande tror jag det kan kan vara till hjälp.

Tror knappast problemet kommit från att böja, problemet ligger snarare i allt sittande dagens människor gör dagligen. :)

corpsicle
2011-02-28, 18:33
En intressant reflektion är att jag tidigare har kört minst ett löp-pass i veckan, alternativt avslutat viktpasset med HIIT, för att sedan stretcha fram o baksida lår och vader.
Senaste 3-4 månaderna har jag dock _inte_ gjort det utan endast kört vikter och inte stretchat.

TurningTorso
2011-03-01, 00:38
Förhoppningsvis går det ju över med lite stretching, men om inte kan det vara bra att även tänka på höftleden. Kan vara lite svårt att känna exakt var det gör ont när det gäller höften kan jag tycka. Det finns något som kallas Femoral anterior glide syndrom. Kan hända under bl a knäböj. Lårbenshuvudet glider framåt i ledkapseln och skapar denna smärta. Starka gluteer, psoas och inte allt för tighta hamstrings är bra motmedel.

Kolla den här artikeln från Eric Cressey bl a:
http://ericcressey.com/newsletter150html

creperiet
2011-03-01, 00:59
Tror knappast problemet kommit från att böja, problemet ligger snarare i allt sittande dagens människor gör dagligen. :)

Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är dock knappast ovanligt att de som knäböjer ofta blir väldigt stela och ömma i höftböjarna för att de arbetar hårt i ett väldigt förkortat läge.