handdator

Visa fullständig version : Fettfördelning vid snabb resp. långsam uppgång


Sir Anselm
2011-02-28, 13:13
Jag funderar på om det är någon skillnad på hur kroppen fördelar fettet beroende på hur snabbt en person går upp i vikt? Tänk er så här:

Person 1 väger 70kg, börjar överäta så att han/hon efter 12 månader väger 75kg.
Person 2 väger 70kg, men äter istället upp sig så att han/hon väger 75 efter 3 månader, därefter exakt kaloribalans nästa 9 månader.

Person 1 och 2 är exakta genetiska kopior av varandra, lever och rör på sig exakt likadant.

Kommer deras kroppsbyggnad skilja sig åt? Isåfall hur?

Inge Enveten
2011-02-28, 13:42
Skillnaden som jag tänker mig är att den som går upp långsamma lägger på sig mer muskler

Reaper123
2011-02-28, 14:02
Mitt sunda förnuft säger mig att person 1 kommer vara marginellt större gällande muskelmassa. Men vad kan det röra sig om, 1kg muskelmassa om ens det?

Skulle man jämföra bådas progression på gymmet under dessa 12mån så tror jag faktiskt skillnaden inte skulle vara mätbar!?

Det må hända att person 2 får ett försprång på 3 mån med "extra" energi i kroppen, då person1 ligger mer eller mindre på energibalans under hela året (5kg/12mån innebär ju i runda slängar ett kcalöverskott per dag om ~100kcal). Men lär vara galet tajt här med gällande skillnaden när dessa 12mån har gått!

Edit: Vore mer intressant att jämföra +500kcal/dag över 12mån VS grisbulk+deff till samma vikt! :)

Apos78
2011-02-28, 14:15
Vid exakt samma förhållanden kommer sannolikt person 2 att lägga på sig mer fett samt mindre muskler. Dels är en snabb viktuppgång sällan optimalt för muskelbygge och sen har person 1 en positiv energibalans över mycket längre tid, vilket också ger bättre förutsättningar för att bygga ny muskelmassa. Bara överskottet i sig kanske till och med kan visa sig vara en enskild signal för hypertrofi vid styrketräning.

Ola Wallengren
2011-02-28, 15:02
Eftersom du inte nämnt det så förutsätter jag att ingen av dessa enäggstvillingar tränar. De kommer då få samma resultat. Energiöverskottet är förlitet för att göra någon skillnad.

stevebc
2011-02-28, 15:22
Eftersom du inte nämnt det så förutsätter jag att ingen av dessa enäggstvillingar tränar. De kommer då få samma resultat. Energiöverskottet är förlitet för att göra någon skillnad.Om vi förutsätter att båda tränar, är det fortfarande försumbar skillnad då?

Apos78
2011-02-28, 15:55
Kanske var lite snabb i tankarna. Räknade med att båda tränade.

Sir Anselm
2011-02-28, 16:12
Jag är nog mer ute efter själva funktionen när det gäller fettinlagring. Kan kroppen "välja" depåer beroende på hur snabbt den behöver lagra in?

Ola Wallengren
2011-02-28, 17:59
Om vi förutsätter att båda tränar, är det fortfarande försumbar skillnad då?

Jag tror nästan det eftersom vi i båda fallen pratar om totalt 5kg på ett år. Oavsett hur det ser ut efter 3 mån för den ena så hinner det hända en hel del på de där 9 mån i utjämningsfas. Man kan inte vara i energibalans i 9 mån, det är helt omöjligt att uppnå.
Energiöverskottet utslaget på ett år är så litet att det förmodligen kommer handla mer om näringstajming.

C.E.J.
2011-02-28, 18:08
Man kan inte vara i energibalans i 9 mån, det är helt omöjligt att uppnå.

Använder man sig inte av förenklingar och tankeexperiment inom kost/näring/fysiologi? ;)

Ola Wallengren
2011-02-28, 18:22
Använder man sig inte av förenklingar och tankeexperiment inom kost/näring/fysiologi? ;)

Inte om man vill komma fram till något vettigt.

Du kan ju börja med att försöka definiera vad som menas med energibalans i ovanstående scenario.

C.E.J.
2011-02-28, 18:47
Du kan ju börja med att försöka definiera vad som menas med energibalans i ovanstående scenario.

Definition: Näringsfysiologisk motsvarighet till att bortse från friktion på gymnasiefysiken.

Ola Wallengren
2011-02-28, 18:56
Du får ursäkta, den där liknelsen förstår jag inte, försök igen tack.

C.E.J.
2011-02-28, 19:33
Ola, jag förstår inte vad du menar. Alla studier gör ju förenklingar och antaganden, man testar t.ex. inte allt som kan testas, utan utgår från att det man inte testar för inte heller kommer att påverka utfallet markant.

Apos78
2011-02-28, 19:39
Ola, jag förstår inte vad du menar. Alla studier gör ju förenklingar och antaganden, man testar t.ex. inte allt som kan testas, utan utgår från att det man inte testar för inte heller kommer att påverka utfallet markant.

Alla dessa förenklingar och antaganden bidrar också givetvis till att styrkan i resultatet blir klenare. Det går såklart inte att kompensera för precis alla ev confounders men ju närmare man kommer, desto mer säger kanske resultatet.

Ola Wallengren
2011-02-28, 22:24
Ola, jag förstår inte vad du menar. Alla studier gör ju förenklingar och antaganden, man testar t.ex. inte allt som kan testas, utan utgår från att det man inte testar för inte heller kommer att påverka utfallet markant.

Okej, lite förvirring. Jag trodde du försökte förklara definitionen på energibalans genom att dra någon parallell till friktion.

Om en faktor spelar roll bör man försöka ta hänsyn till den, men naturligtvis måste man känna till den. Tex. hur hög maxhastighet har en bli som väger 1000kg och 10kW om det inte finns någon friktion? Är det över huvud taget lönt att räkna på?

stevebc
2011-02-28, 22:53
Ola, jag förstår inte vad du menar. Alla studier gör ju förenklingar och antaganden, man testar t.ex. inte allt som kan testas, utan utgår från att det man inte testar för inte heller kommer att påverka utfallet markant.Man är ju aldrig i energibalans om man använder upplösningen sekunder, eller ens timmar. I så fall hade man ju fått ha någon slags dropp som levererade energi i samma takt som man förbrände. Dygn, veckor, månader - där borde man kunna hålla sig någorlunda i energibalans.

Så man har korta perioder av anabolt läge och korta perioder av katabolt läge under de 9 månaderna av konstant vikt. I och med att man styrketränar, och i "bästa" fall tränar progressivt och med högkvalitativt protein efter träningen så lär kroppen gradvis bygga på mer och mer muskelmassa, medan det sker en nettoförbränning av kroppsfett pga de katabola stunderna under samma period och de förmånliga hormonförändringar som sker pga träningen.

C.E.J.
2011-02-28, 23:36
Man är ju aldrig i energibalans om man använder upplösningen sekunder, eller ens timmar. I så fall hade man ju fått ha någon slags dropp som levererade energi i samma takt som man förbrände. Dygn, veckor, månader - där borde man kunna hålla sig någorlunda i energibalans.

Så man har korta perioder av anabolt läge och korta perioder av katabolt läge under de 9 månaderna av konstant vikt. I och med att man styrketränar, och i "bästa" fall tränar progressivt och med högkvalitativt protein efter träningen så lär kroppen gradvis bygga på mer och mer muskelmassa, medan det sker en nettoförbränning av kroppsfett pga de katabola stunderna under samma period och de förmånliga hormonförändringar som sker pga träningen.

Jo, jag vet, jag är faktiskt medlem på kolo :smash:;)