handdator

Visa fullständig version : Non-reponder till koffein?


Bakra
2011-02-28, 10:40
Hej!

Har lite funderingar angående det här med koffein!
det är nämligen så att jag kan dricka kaffe direkt innan jag ska sova till exempel, medans mina kompisar inte alls kan göra det, och detta trotts att dom dricker mycket mer kaffe än mej!

Till saken,
Jag dricker 1 max 2 koppar om dagen, ibalnd ingen alls till och med.
I förra veckan så hade jag träning på eftermiddagen och skulle sedan vara chaufför åt mina kompisar på kvällen, så jag köpte en "spike" energidricka som innehåller 300mg koffein i en burk, och drack hela den.
Sedan åkte jag hem efter träningen och satte mej att se på tv i väntan på kvällen, och av någon anledning så somnar jag framför tvn efter att jag druckit denna! (kan tillägga att det inte var så överdrivet hård träning äns)

Så, vad kan detta bero på? någon mer som vart emd om det? är koffein verkningslöst på mej då eller vad är grejjen?


MVH

rooz
2011-02-28, 10:45
Jag svarar också dåligt. Kan ta ca 1g och inte känna något. Kaffe har lite bättre effekt, men det är inget påtagligt.

Bakra
2011-02-28, 11:42
Jag svarar också dåligt. Kan ta ca 1g och inte känna något. Kaffe har lite bättre effekt, men det är inget påtagligt.

Okej!
På mej har varken heller någon skillnad, folk har ju berättat att dom blir helt skakiga efter en halv burk spike medans jag somnade efter den.

Funderade lite på hur då den övriga påverkan av koffein blir, allt det här goa förutom pigghet (som till exempel en liten ökning av fettförbränning bla. )

hejhopp79
2011-02-28, 12:54
Mycket som påverkar; vad du ätit, hur du sovit etc. En del upplever en smärre krasch av kaffe och blir trötta efter ett tag. Kan också vara en reaktion på koffeinets stressande effekt.

Bakra
2011-02-28, 15:21
Okej! då var det kanske inte en så konstig reaktion ändå!
Hade inte direkt räknat med att bli helt speedad eftersom jag inte har så stor reaktion på kaffe vanligtvis, men att jag somnade tycker jag känns lite märkligt!

JimmyFlessa
2011-02-28, 15:44
Jag känner samma "Problem" ibland. Har druckit kaffe nu under cirka 2 års tid så att för att märka av något stim/uppiggande över huvud taget så får jag dricka kaffe motsvarande 7-8 koppar. En kopp kaffe är som ett glas vatten för mig.

Scratch89
2011-02-28, 19:08
Jag känner inte heller något, har i princip aldrig gjort. Blir snarare tröttare av kaffe.

Beelz
2011-02-28, 19:15
"dåligt" koffein? Jag vet inte hur "bra" koffeinet i Spikes är men testa köp apotekets koffeinpiller och dra några, dom brukar vara jävligt bra. ät dom på helt fastande mage också.

JimmyFlessa
2011-02-28, 19:50
"dåligt" koffein? Jag vet inte hur "bra" koffeinet i Spikes är men testa köp apotekets koffeinpiller och dra några, dom brukar vara jävligt bra. ät dom på helt fastande mage också.

Tycker du? Jag märker absolut ingenting utav de koffeintabletterna, inte heller märker jag av PWO'S som ska vara så "stimmande" på grund utav höga halter koffein, då funkar beta alanin bättre på mig på något konstigt sätt. Jag tror jag har en otroligt hög koffeintröskel om man kan kalla det så. Jag ska nog ta och köra med enbart koffeinfritt kaffe under en period nu, typ en vecka och sedan dra i mig någon PWO eller liknande innan ett pass och se ifall jag märker av något då.

Långsmal
2011-02-28, 23:28
Verkar vanligt att inte svara nämnvärt på koffein. Hade en kompis som alltid drack kaffe på morgonen innan jobbet även om det var stressigt och jag tog för givet att det var för att piggna till. När vi sedan pratade om detta kom det fram att han endast drack för att det var gott på morgonen, någon energikick kände han inte av över huvud taget. Blev förvånad då jag hörde det då jag själv alltid känner av en kopp kaffe, men man är helt enkelt olika.

Bakra
2011-03-01, 09:54
Det kanske inte är så ovanligt som jag ändå trodde med att man inte märker av koffein, känner ingen som inte gör det men är ju flera här som inte gör det.

Ska prova att köpa sånna koffeinpiller från apoteket och se om det hjälper mej nått då jag är som en zombie på morgonen ibland när jag går till jobbet ;)

Insulinus
2011-03-01, 12:52
Många som somnar fint trots en bra koffeindos innan läggdags. Nackdelen är att kvaliteten på sömnen blir lidande så det är inget jag rekommenderar att fortsätta med direkt.

Scratch89
2011-03-01, 17:47
Många som somnar fint trots en bra koffeindos innan läggdags. Nackdelen är att kvaliteten på sömnen blir lidande så det är inget jag rekommenderar att fortsätta med direkt.

Inget som är hugget i sten dock. Jag sover jättedjupt, alltid, och folk har flyttat på mig och dragit mig ur sängen utan att jag vaknat. Skulle det komma en inbrottstjuv hem till mig skulle han kunna backa in med bilen och ta allt av värde, jag hade ändå inte vaknat förrän alarmet piper. :D

wird
2011-03-01, 17:55
Ämnet kommer upp då och då, jag känner flera som inte kan dricka kaffe sent då får dom problem att somna. Jag känner inte att jag blir pigg av att dricka kaffe.

monk
2011-03-01, 18:22
jag e ganska koffein tålig men taurin tål jag inte alls pröva det somnar inte om jag får en snutta taurin

carl0
2011-03-01, 19:27
Vänta nu, sa du efter träning? verkar som att ditt blodsockervärde har spelat allan på dig, och koffeinets effekt har påökat detta.


Btw, inte bra att dricka energidricka efter träning, speciellt inte med taurin i.


= Taurinet som är boven + allt socker i energidrycken.

sleepy sleepyzzZZZ


Du jämnför med dina kompisar som dricker kaffe, medans det du druckit inte är kaffe.

Och nej kaffe och eneridryck är långt ifrån samma sak, både innehållsmässigt och effektmässigt.

malfunction
2011-03-01, 20:02
Jag vill påstå att jag nyligen läste något om att det finns olika varianter av CYP1A2 som påverkar hur snabbt man metaboliserar koffein. Du kanske omvandlar det snabbt varav en märkbar effekt uteblir. Det finns också variationer i omsättningshastighet som beror på t.ex. ålder, graviditet och viss medicinering.

Insulinus
2011-03-01, 23:29
Inget som är hugget i sten dock. Jag sover jättedjupt, alltid, och folk har flyttat på mig och dragit mig ur sängen utan att jag vaknat. Skulle det komma en inbrottstjuv hem till mig skulle han kunna backa in med bilen och ta allt av värde, jag hade ändå inte vaknat förrän alarmet piper. :D

Nej, finns väl inget som är direkt hugget i sten numera! :D

Men generellt sägs det att sömnkvaliteten påverkas, det tar längre tid att få REM-faserna. Under 8h sömn når du REM sömnen i snitt 5ggr. Tror studier visat att de med koffein nådde REM sömnen senare samt att perioderna blev kortare.

Förvisso har det senare visat sig att kroppen anpassar sin sömn utefter behov. Om du haft dålig REM-sömn under ett par nätter så kommer kroppen kompensera för det den natten då du sover bra med att stanna en längre tid i REM-cyklerna!

Hur som helst undviker jag iaf koffein sent på kvällarna, jag somnar som en stock trots ett par koppar kaffe i magen men brukar inte känna mig riktigt lika utvilad när jag sedan vaknar!

Bakra
2011-03-02, 12:08
Vänta nu, sa du efter träning? verkar som att ditt blodsockervärde har spelat allan på dig, och koffeinets effekt har påökat detta.


Btw, inte bra att dricka energidricka efter träning, speciellt inte med taurin i.


= Taurinet som är boven + allt socker i energidrycken.

sleepy sleepyzzZZZ


Du jämnför med dina kompisar som dricker kaffe, medans det du druckit inte är kaffe.

Och nej kaffe och eneridryck är långt ifrån samma sak, både innehållsmässigt och effektmässigt.

Okej, tog efter träningen eftersom jag egentligen inte vill bli trött och äcklig innan kvällen men det sket sej ju ;)

dock tror jag inte att det är taurin i den, och inget socker heller, men kan ha fel! "Spike Shooter, 250 ml,"

nee att det inte är samma är jag inte förvånad över, men tycker som sagt att en sån mängd koffein skulle klara hålla mej vaken! =)