handdator

Visa fullständig version : Teknikkritik: frivändningar


Lars Brinkhoff
2011-02-28, 09:27
Syftet här är lite generell explosivitetsträning, om möjligt gärna för snabbare löpning.

Vikterna i filmen är 40/45/50 kg. Som mest har jag testat 60 kg och har nog ett max strax över det.

BEEXQpadJqQ

creperiet
2011-02-28, 09:38
Tekniskt är det ok (ta på dig skor bara). Vill du lyfta mer måste du vara mer aggressiv. Tryck hårdare och snabbare och sträck kraftigare.

Arf Pingvin
2011-02-28, 09:44
Det är hängande styrkevändningar. Men det ser helt ok ut.

Lite rakare drag gärna. Tänk på att fullfölja med shrugrörelsen uppåt. Du lutar dig bakåt liksom, axlarna rör sig tydligt bakåt/uppåt.

mn8eii
2011-02-28, 09:51
I mina ögon är detta hängvändningar snarare än frivändningar.

Teknikmässigt så ser det väldigt bra ut. Det är lite svårt att se på videon men jag tycker mig ana en aningen för kort första rörelse när du sänker skivstången. Den skall sänkas en bit under knäet för att kunna dras som i ett marklyft några decimeter innan du exploderar upp. Vad detta gör är att det dels är skonsammare för kroppen då du slipper bromsa skivstången och explodera upp i samma rörelse. Samma koncept som varför man inte rycker igång ett marklyft. Dels så ger det dig bättre förutsättningar för accelerationen, du får lättare att trycka igenom höften i rörelsen och kan utveckla mer kraft.

Lars Brinkhoff
2011-02-28, 10:20
Tack för kommentarerna!

Tekniskt är det ok (ta på dig skor bara). Vill du lyfta mer måste du vara mer aggressiv. Tryck hårdare och snabbare och sträck kraftigare.

Ja, jag tycker det ser lite långsammare ut än filmer jag sett på nätet. Jag försöker dra så snabbt och explosivt som möjligt, men tycker det är svårt att få upp farten mer.

Anledningen till att jag inte har några skor, är att jag samtidigt vill träna upp styrkan i fötterna lite. Men om barfota tyngdlyftning anses helt förkastligt, kanske jag får tänka om.

Lite rakare drag gärna. Tänk på att fullfölja med shrugrörelsen uppåt. Du lutar dig bakåt liksom, axlarna rör sig tydligt bakåt/uppåt.

Jag har sett på filmer att många verkar ha en liten bakåtlutning, så jag har försökt härma det. Men det är alltså fel?

Ju högre vikter, desto svårare tycker jag det är att få med axlarna ordentligt. Jag är nog bara svag i axlarna, helt enkelt.

Det är lite svårt att se på videon men jag tycker mig ana en aningen för kort första rörelse när du sänker skivstången. Den skall sänkas en bit under knäet för att kunna dras som i ett marklyft några decimeter innan du exploderar upp.

Jag är lite förvirrad vad gäller bästa positionen för starten på explosiva lyftet ("andra draget"?). En del säger i knähöjd, men många verkar förespråka betydligt högre upp, kanske mitt på låret? Här är två exempel på det, eller har jag missuppfattat?

http://vimeo.com/2145884

6tXcS0Xp1aE

siimon89
2011-02-28, 10:23
Dina armbågar pekar bakåt när du utför lyftet, de ska peka i samma riktning som skivstången. Så när du lyfter flyger armbågarna upp och till sidorna istället för bak direkt. Det som händer nu är att armbågarna inte kan rotera tillräckligt snabbt och fritt för ett riktigt effektivt lyft. Så jobba på det :) Det blir viktigare destu närmre ditt riktiga max du kommer.

Ego
2011-02-28, 10:32
Landningen av stången på axlarna är lite otimad. Jämför videon du postade och din egen.

filmjölk
2011-02-28, 10:50
Tekniken ser ok ut i mina ögon, men ta i mer och bygg upp musklerna med andra övningar. Folk med mycket sämre teknik än dig vänder dubbelt så mycket vikt. Ett par kg muskelmassa och lite jävlaranamma i själva lyftet efterlyses.

Du kanske tänker för mycket? Fart, bästa positionen, explosivitet, bakåtlutning etc etc, blir lite mycket att fokusera på när du skall lyfta. Rensa huvudet, eye of the tiger, frusta och hantera stången som du vill skada den.

Anders The Peak
2011-02-28, 10:54
Dålig tajmning. Du möter inte vikten det gör du först när du är klar med frivändningen.
Kanske en petitess i sammanhanget. Gå till en lyftarklubb och lär dig lite teknik.

emi23j
2011-02-28, 11:08
Detsom jag lägger märke till:
1. Upp med armbågarna, och axlarna. Tänk dig att axlarna skall upp till öronen.
2. Längre "drag" och få in stången mer mot kroppen.
3. Du förflyttar dig ständigt bakåt. Försök dra stången rakt uppåt och själv "hoppa in" under stången.

Det ser dock bra ut. Bara små detaljer att ändra, och det är väl dessvärre dessa som är svåra att få till utan coachning. Så har jag i alla fall upplevt det.
Om jag varit du hade jag dock tränat på drag och att inte hoppa när jag utför övningen.
Mitt internet är så jävla söligt just nu så det tar för lång tid att gå in och tuba för mig. Men om du har möjlighet och ork tuba "clean pull"

C.E.J.
2011-02-28, 11:27
Den skall sänkas en bit under knäet

Nej, hängvändningar kan man starta från många olika positioner.

mikaelj
2011-02-28, 11:30
Dålig tajmning. Du möter inte vikten det gör du först när du är klar med frivändningen.
Kanske en petitess i sammanhanget. Gå till en lyftarklubb och lär dig lite teknik.

MAK? Vilken i Göteborg kan du rekommendera?

Lars Brinkhoff
2011-02-28, 11:46
Dina armbågar pekar bakåt när du utför lyftet, de ska peka i samma riktning som skivstången.

Tack, ska tänka på det.

Ett par kg muskelmassa och lite jävlaranamma i själva lyftet efterlyses. Du kanske tänker för mycket?

Mer muskelmassa är nog inte aktuellt eftersom jag främst tränar löpning.

Ja, jag kanske tänker för mycket eftersom jag försöker slipa på tekniken. Får väl testa att bara dra upp skiten så aggresivt som möjligt ibland.

Landningen av stången på axlarna är lite otimad. Jämför videon du postade och din egen.

Dålig tajmning. Du möter inte vikten det gör du först när du är klar med frivändningen.

Stången har kanske en tendens att gå lite för högt eftersom jag brukar använda en inte alltför tung vikt som jag vet jag kan hantera utan att tekniken blir dålig.

Hur ska jag göra för att dra en lätt stång med hög explosivitet, utan att landningen blir dåligt timad?

1. Upp med armbågarna, och axlarna. Tänk dig att axlarna skall upp till öronen.
2. Längre "drag" och få in stången mer mot kroppen.
3. Du förflyttar dig ständigt bakåt. Försök dra stången rakt uppåt och själv "hoppa in" under stången.

Tackar. Försöker göra lite "clean pulls" för att förbättra axlarnas involvering, så ska fortsätta med det.

Jag har tidigare fått kritik för att stången är för långt ut. Jag har funderat på det, men jag vet inte hur jag ska förbättra detta. Tips på det?

Är det fel att överkroppen under en kort stund är vinklad lite bakåt? Se t ex
http://www.youtube.com/watch?v=wSm8XMlo198&t=0m16s

openside
2011-02-28, 12:22
För att dra explosivare. Tänk att denna gånge ska jag sätta fart på stånge så att den flyger upp i taket, prova att bar fokusera på det ett lyft.

siimon89
2011-02-28, 12:36
Jag tror timingen löser sig naturligt om du bara fokuserar på att fixa armbågarnas position.

mn8eii
2011-02-28, 12:47
Nej, hängvändningar kan man starta från många olika positioner.

Man kan göra hängvändningar ståendes på ett ben om man vill. Min poäng var att om han går djupare kommer han få bättre vinklar i fotled, knäled och i höften för att utveckla maximalt med kraft och kunna hantera större vikter.

Rickard
2011-02-28, 13:31
MAK? Vilken i Göteborg kan du rekommendera?

Finns bara en lyftarklubb i Göteborg.
Inte som förr när det var bättre och det fanns en handfull.

Supermicke
2011-02-28, 13:35
Dina armbågar pekar bakåt när du utför lyftet, de ska peka i samma riktning som skivstången. Så när du lyfter flyger armbågarna upp och till sidorna istället för bak direkt. Det som händer nu är att armbågarna inte kan rotera tillräckligt snabbt och fritt för ett riktigt effektivt lyft. Så jobba på det :) Det blir viktigare destu närmre ditt riktiga max du kommer.

förstår itne riktigt hur du menar. Som en drag till hakan rörelse med armbågarna riktade åt sidorna? mark rippetoe säger ju typ att man bara ska slänga upp dom

emi23j
2011-02-28, 13:45
Tack, ska tänka på det.



Mer muskelmassa är nog inte aktuellt eftersom jag främst tränar löpning.

Ja, jag kanske tänker för mycket eftersom jag försöker slipa på tekniken. Får väl testa att bara dra upp skiten så aggresivt som möjligt ibland.





Stången har kanske en tendens att gå lite för högt eftersom jag brukar använda en inte alltför tung vikt som jag vet jag kan hantera utan att tekniken blir dålig.

Hur ska jag göra för att dra en lätt stång med hög explosivitet, utan att landningen blir dåligt timad?



Tackar. Försöker göra lite "clean pulls" för att förbättra axlarnas involvering, så ska fortsätta med det.

Jag har tidigare fått kritik för att stången är för långt ut. Jag har funderat på det, men jag vet inte hur jag ska förbättra detta. Tips på det?

Är det fel att överkroppen under en kort stund är vinklad lite bakåt? Se t ex
http://www.youtube.com/watch?v=wSm8XMlo198&t=0m16s

Jag tror det kommer lösa sig automatiskt om du över att få ett bättre drag. Och som svar på båda frågorna, Om du t ex tittar på video 1 och video 2 med pierre roy (teaching the clean pull) så ser du att stången är mot kroppen i hela draget. överkroppen skall inte lutas bakåt, men det kan säkert se ut som att den gör det på grund av att man skjuter höfterna framåt.

http://www.youtube.com/watch?v=HawrkyNYGjo

emi23j
2011-02-28, 13:47
förstår itne riktigt hur du menar. Som en drag till hakan rörelse med armbågarna riktade åt sidorna? mark rippetoe säger ju typ att man bara ska slänga upp dom

2 min in i videon så har du ett bra exempel på vad han menar. Du får den grimasen om du gör rätt!

EeJay
2011-02-28, 13:54
förstår itne riktigt hur du menar. Som en drag till hakan rörelse med armbågarna riktade åt sidorna? mark rippetoe säger ju typ att man bara ska slänga upp dom

Jag kan förklara :)

Lyftet ser helt ok (!) ut tills stången kommer upp i samma höjd som armbågarna. Efter det går vikten ut från kroppen och ditt (lite obetydliga) hopp för kraften bakåt samtidigt som vikten måste sträva tillbaka in mot kroppen.

Du vill åstakomma att vikten kommer rakt uppåt, så långt som möjligt. På så sätt så måste du leda med armbågarna uppåt så långt du kan.

Testa att innan vändningarna ställa dig och köra med en lägre vikt och bara dra stången upp till hakan (utan att vända). Tyngdpunkten i denna övning är att hela tiden ha armbågarna högre upp än stången. På så sätt så lägger du in det i muskelminnet att leda med armbågarna.

Det här tycker jag är en väldigt bra video som demonstrerar frivändningar. Dock ingen kommentator men förmodligen en av de renaste teknikerna jag sett. Jag skulle dock vilja att hon efter hoppet landar lite bredare med benen.

siimon89
2011-02-28, 13:58
Jag kan förklara :)

Lyftet ser helt ok (!) ut tills stången kommer upp i samma höjd som armbågarna. Efter det går vikten ut från kroppen och ditt (lite obetydliga) hopp för kraften bakåt samtidigt som vikten måste sträva tillbaka in mot kroppen.

Du vill åstakomma att vikten kommer rakt uppåt, så långt som möjligt. På så sätt så måste du leda med armbågarna uppåt så långt du kan.


+1 Slapp jag förklara :)

Supermicke
2011-02-28, 14:05
Efter det går vikten ut från kroppen och ditt (lite obetydliga)

nu är jag ju inte ts då utan undrade bara över det :angel:

förstår bättre iaf. Tack EeJay och emi23j :)

EeJay
2011-02-28, 14:10
Vad roligt att jag misslyckades posta länken :P

http://www.youtube.com/watch?v=6TlbDQUWs0s&feature=related

EeJay
2011-02-28, 14:12
nu är jag ju inte ts då utan undrade bara över det :angel:

förstår bättre iaf. Tack EeJay och emi23j :)

hehe :P Jag höll inte koll på namnen, har ju lite bråttom till gymmet :)

Springer
2011-02-28, 14:19
J

Det här tycker jag är en väldigt bra video som demonstrerar frivändningar.

Vilken video menar du? Edit: ja, nu kom länken. ;)

Opher
2011-02-28, 14:24
Vad roligt att jag misslyckades posta länken :P

http://www.youtube.com/watch?v=6TlbDQUWs0s&feature=related

Riktigt bra video, måste jag säga! Tack för det :)

Springer
2011-02-28, 14:33
Om jag får sno tråden, var börjar man? Förstått att en bra början är att göra front squat så man får in stångplaceringen när man fångar den?

Lars Brinkhoff
2011-02-28, 14:42
Om jag får sno tråden, var börjar man?

Googla på "power clean" och liknande, så kommer en hel del nybörjartips. Samma på youtube.

Här är t ex två sökträffar: ;)
http://stronglifts.com/the-ultimate-beginners-guide-to-power-cleans/
http://www.powerclean.se/

EeJay
2011-02-28, 17:51
Om jag får sno tråden, var börjar man? Förstått att en bra början är att göra front squat så man får in stångplaceringen när man fångar den?

Nej Front Squats är ju sista delen i övningen :)

Sök på "Clean Shrug" om du vill göra frivändningar från marken. Det är första momentet, sen får du utöka den till "clean pull". Sen så kan du börja vända stången :)

cero
2011-02-28, 19:24
En fråga: Hur gör ni när ni ska få stången från slutposition till startposition? Att bara låta stången falla ned till knäna som TS gör i filmen ser inte ut att vara särskilt bra för armarna, speciellt om man kör på lite högre vikter. Man kan ju inte bromsa vikten på vägen ned. Men jag antar att det är det enda sättet om man inte släpper vikten och marklyfter upp den igen.

Vad heter övningen på engelska förresten?

C.E.J.
2011-02-28, 19:37
En fråga: Hur gör ni när ni ska få stången från slutposition till startposition? Att bara låta stången falla ned till knäna som TS gör i filmen ser inte ut att vara särskilt bra för armarna, speciellt om man kör på lite högre vikter. Man kan ju inte bromsa vikten på vägen ned. Men jag antar att det är det enda sättet om man inte släpper vikten och marklyfter upp den igen.

Vad heter övningen på engelska förresten?

Man gör precis så: håller emot med armarna, och böjer på ben/rygg för att ta emot. Funkar även med tunga vikter.

http://www.ironscene.com/videos/1454/pyrros_dimas_training

Frivändning heter clean och styrke(fri)vändning heter power clean.

Lars Brinkhoff
2011-03-18, 08:33
Lite rakare drag gärna. Tänk på att fullfölja med shrugrörelsen uppåt. Du lutar dig bakåt liksom, axlarna rör sig tydligt bakåt/uppåt.

Men ett visst bakåtlut borde väl vara acceptabelt? Några bilder från OS 2000:

http://www.sportexpert.biz/wl/videogramm/OG-2000-Tech%20Analysis/OG-Sydney-2000-Men-105kg/Men-105kg-Tavakoli-Hossein-IRI-Snatch-190kg-1pl/Snatch-05.jpghttp://www.sportexpert.biz/wl/videogramm/OG-2000-Tech%20Analysis/OG-Sydney-2000-Men-62kg/OG-2000-M-62kg-Pechalov-Nikolay-CRO-Snatch-150kg-1pl/Snatch-05.jpghttp://www.sportexpert.biz/wl/videogramm/OG-2000-Tech%20Analysis/OG-Sydney-2000-Men-94kg/Men-94kg-Petrov-Alexei-RUS-Snatch-180kg-3pl/Snatch-05.jpg
http://www.sportexpert.biz/wl/videogramm/OG-2000-Tech%20Analysis/OG-Sydney-2000-Men-94kg/Men-94kg-Kakhiashvilis-Akakios-GRE-Snatch-185kg-1pl/Snatch-05.jpghttp://www.sportexpert.biz/wl/videogramm/OG-2000-Tech%20Analysis/OG-Sydney-2000-Men+105kg/Men+105kg-Rezazadeh-Hossein-IRI-Snatch-212.5kg-1pl/Snatch-05.jpg

Control_61
2011-03-18, 08:56
Vill du lära dig tyngdlyftning ordentligt stavas lösningen MAK...


Annars tror jag inte du ska stirra dig blind på 1000 olika småförändringar. Se till att nöta övningen, och fokusera på någon enstaka sak. Inte allt på en gång.

Arf Pingvin
2011-03-18, 08:57
En olympisk tyngdlyftare får göra som han vill. De är inte mänskliga.

Här finns exempel på OL och annat: http://cathletics.com/exercises/section.php?sectionID=2

Johan O
2011-03-18, 09:09
Vad heter övningen på engelska förresten?

Aaah! Hang power clean.:) En av mina favoritövningar. Tekniken tyckte jag såg ganska bra ut. Själv brukar jag inte böja benen lika mycket när jag tar emot vikten, men det är väl en världslig sak.

EeJay
2011-03-18, 18:22
Men ett visst bakåtlut borde väl vara acceptabelt? Några bilder från OS 2000:

http://www.sportexpert.biz/wl/videogramm/OG-2000-Tech%20Analysis/OG-Sydney-2000-Men+105kg/Men+105kg-Rezazadeh-Hossein-IRI-Snatch-212.5kg-1pl/Snatch-05.jpg

Jag tycker denna bild är rolig, man ser hur magen sätter lite stopp :)

Men tyvärr är bilderna du visat på övningen "snatch", vilket är "ryck" på svenska, inte frivändning. Tekniken blir således lite annorlunda :) Tänk på att du är som starkast när vikten ligger så nära kroppen som möjligt. Sen när styrkelyftarna här gör sina maxlyft så blir ju tekniken ofta lite bristfällig.

bubbe
2011-03-18, 18:30
Jag tycker denna bild är rolig, man ser hur magen sätter lite stopp :)

Men tyvärr är bilderna du visat på övningen "snatch", vilket är "ryck" på svenska, inte frivändning. Tekniken blir således lite annorlunda :) Tänk på att du är som starkast när vikten ligger så nära kroppen som möjligt. Sen när styrkelyftarna här gör sina maxlyft så blir ju tekniken ofta lite bristfällig.

Detta inlägget är helt tvärtom i min värld. Ryck och stöt är väldigt lika varann i draget. Vid maxlyft så är tekniken som bäst. Måste utnyttja gränserna så mycket som möjligt för att få upp stången och godkänt lyft (stången så nära kroppen som möjligt, maximal acceleration, snabbt sitt, perfekt balans etc).

EeJay
2011-03-18, 18:58
Detta inlägget är helt tvärtom i min värld. Ryck och stöt är väldigt lika varann i draget. Vid maxlyft så är tekniken som bäst. Måste utnyttja gränserna så mycket som möjligt för att få upp stången och godkänt lyft (stången så nära kroppen som möjligt, maximal acceleration, snabbt sitt, perfekt balans etc).

Jag känner mest att man arbetar lite tidigare på raka armar för att komma ned och under stången i rycket. Därför är det "lätt hänt" att man lutar sig bakåt som herrarna på de flesta bilder.

Sen är väl det individuellt, som du säger, med maxlyften. Själv känner jag att ett superkorrekt utfört lyft absolut kan innebära ett högre dagsmax. Men att man ofta går in så supertaggad att man går gärna mer på råstyrkan för att kriga upp vikten. Du kanske har mycket grundligare inlärd teknik än jag också så att den sitter mycket mer i ryggmärgen.

Lars Brinkhoff
2011-04-06, 06:49
Jag tror detta är lite bättre? Har mest fokuserat på de tips om armbågarna jag fick (tack!).

55, 65 (tidigare max), 67,5 och 70 kg.
oHmzyZoRhNQ

Skor ej inköpta, besök på Mossebergs AK planerat.

Lars Brinkhoff
2011-07-16, 18:58
Har varit på Mosseberg, men Staffan kom inte med så många kommentarer. (Möjligen för att jag som nybörjare inte skulle förvirras med för många detaljer.)

Jag forsätter nöta på egen hand. Tycker tekniken har förändrats lite, förhoppningsvis till det bättre. Upp till 70 kg känns det hyfsat bra. 75 brukar komma upp, men med varierande känsla. Testade 77,5 men det gick inte riktigt.

Har också testat styrkeryck. Känns som att jag inte får upp farten på stången så värst mycket.

K4Xt4q0AuHI
RQGYYlwh3XI

Appendix: Boxhopp, ifall någon har några tips. 110 cm är nytt PB.
http://youtu.be/arNK2ZbRL78

ceejay
2011-07-16, 19:13
dureser ryggen för tidigt, håll kvar ryggens vinkel mot golvet tills stången är ovanför knäna, det är därför stången kommer kommer en bit från kroppen samt att du får svårt att använda höften att ta fart med. Det gäller både cleans och snatchsen

vXZt4PhdUns

MilkmaN
2011-07-16, 19:19
Vändningarna:

För lite TRYCK ifrån höften. Jag skulle börja längre ned med höften, dra lugnt till knäet och där drar du på för kung och fosterland, trycker fram höften, drar upp axlarna, upp på tå. Du saknar explosiviteten eftersom du använder höften för lite, det blir enklare och vinklarna blir bättre om du sänker startpositionen en aning.

Rycken:

Samma sak, börja lägre, dra inte med armarna. Kan du hålla bredare?

emi23j
2011-07-16, 21:55
Har inte tittat på de andra men Box Hoppen: Vars är explosiviteten? Tror det finns mycket höjd att hämta i dina hopp. Det är som att du hoppar i slowmotion, jobba på armrörelsen och timingen i själva hoppet. Ser ut som att du har små stopp som tar centimetrar från dina hopp. Bra att komma upp på 110cm ändå!

Hemi
2011-07-16, 22:36
En olympisk tyngdlyftare får göra som han vill. De är inte mänskliga.



Allan skrev ett bra inlägg en gång om detta, medaljlyft och världsrekord är sällan snygga eller stilrena.

tntballe
2011-07-16, 23:27
http://www.pendlay.com/Videos_ep_45-1.html
Bra nybörjarövningar och lättförståeliga serier i hur man kan börja med ryck och stöt.
Postat via en mobil enhet

emi23j
2011-07-17, 10:03
Glömde att tillägga: På boxhoppen, och hopp övningar överhuvudtaget. Försök att få en kraftfullare nedgång. Ser ut som att du är lite försiktig i det momentet.

Lars Brinkhoff
2011-07-18, 07:55
du reser ryggen för tidigt, håll kvar ryggens vinkel mot golvet tills stången är ovanför knäna, det är därför stången kommer kommer en bit från kroppen samt att du får svårt att använda höften att ta fart med.
För lite TRYCK ifrån höften. Jag skulle börja längre ned med höften, dra lugnt till knäet och där drar du på för kung och fosterland, trycker fram höften, drar upp axlarna, upp på tå. Du saknar explosiviteten eftersom du använder höften för lite, det blir enklare och vinklarna blir bättre om du sänker startpositionen en aning.

Tack! Jag har studerat andra filmklipp och ser vad ni menar. Ska försöka börja med lägre höft och inte resa ryggen för tidigt.

Jag har sett att många verkar börja det explosiva draget senare, nästan mitt på låren. Har testat det själv ibland, men tycker jag inte får någon kraft. Jag kanske ska jobba mer med hängvändningar från den positionen och fokusera på höften?

Kan du hålla bredare?

Ja, jag höll inte ända ut. Det går nog att flytta ut 5 cm.

http://www.pendlay.com/Videos_ep_45-1.html
Bra nybörjarövningar och lättförståeliga serier i hur man kan börja med ryck och stöt.
Postat via en mobil enhet

Tack!

Några slow motion-klipp jag hittade:
http://youtu.be/P9zaajrJpLI
http://youtu.be/uHBtG0xaLUY
http://youtu.be/X5xazOFJ4G0

MilkmaN
2011-07-18, 11:56
Draget börjar när du passerar knäet, eller åtminstone accelerationen. Däremot så sker det maximala trycket högre upp och det är där du kickar in genom att dra upp axlarna och går upp på tå.

Försök hålla bredare i rycken då, du är ju ganska lång så du bör hålla brett.

Lars Brinkhoff
2011-07-18, 11:56
Vars är explosiviteten? Tror det finns mycket höjd att hämta i dina hopp. Det är som att du hoppar i slowmotion, jobba på armrörelsen och timingen i själva hoppet. Ser ut som att du har små stopp som tar centimetrar från dina hopp.

Tack! Nu har jag tittat på lite klipp och ser att du har rätt. T ex denna:
HxTxN89xwDk

På boxhoppen, och hopp övningar överhuvudtaget. Försök att få en kraftfullare nedgång. Ser ut som att du är lite försiktig i det momentet.

Rätt, det ser lite mesigt och återhållsamt ut.

emi23j
2011-07-18, 13:56
Tack! Nu har jag tittat på lite klipp och ser att du har rätt. T ex denna:


Rätt, det ser lite mesigt och återhållsamt ut.

Precis. Tror som sagt det finns mycket höjd att hämta i dina hopp=).

Vet att du tränar friidrott också. Har du provat köra jämfota häckhopp? Kan nog vara en bra övning att köra. Där måste du vara aggressiv i hoppen annars tar du dig inte över.

Lars Brinkhoff
2011-07-19, 12:09
Draget börjar när du passerar knäet, eller åtminstone accelerationen. Däremot så sker det maximala trycket högre upp och det är där du kickar in genom att dra upp axlarna och går upp på tå.

Försök hålla bredare i rycken då, du är ju ganska lång så du bör hålla brett.

Det är i alla fall så jag försöker att göra, fast jag glömmer ofta koppla in axlarna.

Ska testa bredare grepp.

Tror som sagt det finns mycket höjd att hämta i dina hopp=).

Vet att du tränar friidrott också. Har du provat köra jämfota häckhopp? Kan nog vara en bra övning att köra. Där måste du vara aggressiv i hoppen annars tar du dig inte över.

Tack, det vore ju trevligt att komma någon decimeter högre.

Nej, jag har knappt provat någon träning med häckar, eftersom jag sällan är på den arenan där det finns utrustning. Oftast försöker jag jobba med vad som finns på gymmet.

På vilket sätt är man tvungen att vara mer agressiv menar du? Är det de upprepade hoppen som gör det?

tntballe
2011-07-19, 13:01
Här är en som visar en lite annorlunda teknik än vad dom flesta här rekommenderar.
JC69zUozSEw
Power cleanen kommer vid 1:20, titta på fotarbetet och se hur all kraft kommer från höft/lår

Tomas W
2011-07-19, 13:24
Power cleanen kommer vid 1:20, titta på fotarbetet och se hur all kraft kommer från höft/lår

Det han gör är att han börjar draget med hjälp av armflexor (biceps osv) innan han lägger in accerlationen ifrån höften, detta kommer begränsa han betydligt på tyngre vikter, inget bra förslag.

tntballe
2011-07-19, 13:33
Det han gör är att han börjar draget med hjälp av armflexor (biceps osv) innan han lägger in accerlationen ifrån höften, detta kommer begränsa han betydligt på tyngre vikter, inget bra förslag.

Jo, men tror det var pga för lätt vikt för han som visar. Det är ändå en mycket erfaren herre som lekt med större vikter än så. Det var mest hur kraften kom från höften och att det inte var nån shrug som jag ville visa.

emi23j
2011-07-19, 15:51
Här är en som visar en lite annorlunda teknik än vad dom flesta här rekommenderar.
JC69zUozSEw
Power cleanen kommer vid 1:20, titta på fotarbetet och se hur all kraft kommer från höft/lår

Just det där "jucket" är oftast det som "står ut" när man ser en korrekt frivändning. Går du på gym runt omkring landet så ser man sällan, eller vågar nog säga aldrig, det där tillskjutet men går man på tyngdlyftningsklubb så är det givetvis en helt annan sak.

Bra video för att illustrera själva höftrörelsen. Sen är det ju en helt annan grej att själv lyckas med det.

emi23j
2011-07-19, 15:58
Det är i alla fall så jag försöker att göra, fast jag glömmer ofta koppla in axlarna.

Ska testa bredare grepp.



Tack, det vore ju trevligt att komma någon decimeter högre.

Nej, jag har knappt provat någon träning med häckar, eftersom jag sällan är på den arenan där det finns utrustning. Oftast försöker jag jobba med vad som finns på gymmet.

På vilket sätt är man tvungen att vara mer agressiv menar du? Är det de upprepade hoppen som gör det?

Okej. Du borde prova ta dig till en arena med häckar. Nu kan jag ju inte garantera att just du tycker det är roligt. Men jag stor trivs verkligen med den typen av träning och det är utan tvekan de roligaste passen på veckan för mig.

Ja typ. Är du inte tillräckligt aggressiv i det inledande hoppet så kommer det bli svårt (svårare) att ta sig över resten av häckarna. I ofs är väl principen samma som med box-hopp men i häckhopp så tycker jag kraven på explosivitet, balans och koordination är mycket större. Troligtvis pga av landningarna som är en väldigt viktig del i plyometrisk träning och som man till stor del går miste av vid box-hopp.

Tomas W
2011-07-19, 19:15
Jo, men tror det var pga för lätt vikt för han som visar. Det är ändå en mycket erfaren herre som lekt med större vikter än så. Det var mest hur kraften kom från höften och att det inte var nån shrug som jag ville visa.

Klart kraften ska komma ifrån höften och sedan kopplar man in trapzen som en "shrug". Det tar inte bort att det inte är en optimal teknik han visar på filmen.

Lars Brinkhoff
2012-01-03, 08:33
Har nyligen börjat försöka med sittvändningar. Jag tror jag ser ett antal detaljer som behöver förbättras, men det vore intressant att höra andras åsikter.

3AgIZ8NL4GI

emi23j
2012-01-03, 09:17
Vid en snabb blick så ser det ut som att du inte får en fullständig extension i knäleden. Du hoppar som "utåt" med benen istället för att trycka på uppåt.

Detta kanske kan vara en övning att börja köra?
http://www.pendlay.com/Dirty-Dancing_df_71.html
och även http://www.pendlay.com/The-Rock-and-Roll-Drill-_df_70.html

EeJay
2012-01-03, 10:08
Har nyligen börjat försöka med sittvändningar. Jag tror jag ser ett antal detaljer som behöver förbättras, men det vore intressant att höra andras åsikter.


En pausning på 0.28 (toppläget) visar vissa saker.

-Du har inte extenderat varken höft eller knäled tillräckligt. Du tappar en hel del kraft där.
Ett "knep" är att få in tankesättet om att "hoppa upp" stången. Då brukar man vilja sträcka ut lite mer.

-Du leder inte stången med armbågarna, vilket kommer begränsa dig i framtiden. Du vill att armbågarna ska vara högre än stången så långt som möjligt.
Det deltränar du med att köra stående rodd med frivändningsfattning upp till hakan. Börja att köra med en lätt vikt och strikt så du kan koncentrera dig på att "armbågarna ska vara ovanför stången hela tiden". Sen börjar du att öka vikten så att du måste "fuska" upp den genom att driva på lite med höften och svinga. För då har du stortsett en frivändning.

-Pausar man något tidigare, alldeles innan ditt drag börjar så ser man dessutom att din placering över stången är lite långt bak. När du börjar den stora rörelsen så vill du få fram axlarna något framför stången. Det kommer att ge dig en arbetsrörelse i lite mer en båge i toppläget vilket möjliggör mer kraft. I och med att du då får med höften och knäna mycket bättre.

Som så.
http://www.theboatshedfitness.co.uk/wp-content/uploads/2011/02/power-clean.jpg

emi23j
2012-01-03, 13:46
Inte för att vara överkritisk mot dig Lars, men av egna erfarenheter så är det lättare att börja om och göra rätt och fokusera på en sak åt gången än att ändra på en felaktig teknik. (nu vet jag inte om du redan har provat detta tillvägagångsätt, men i såna fall är det väl bara att göra det en gång till).

Så mitt råd är att följa pendlays progression serie. Jag kan nästa lova dig att med ca 10pass kommer du känna signifikanta skillnader i utförandet och det kommer att kännas som att du får en ruskig fart på stången.

EDIT:

Hur går hoppträningen? Har du några nya hopp-videos som du skulle vilja visa?

Lars Brinkhoff
2012-01-03, 19:01
Vid en snabb blick så ser det ut som att du inte får en fullständig extension i knäleden.

-Du har inte extenderat varken höft eller knäled tillräckligt. Du tappar en hel del kraft där.
Ett "knep" är att få in tankesättet om att "hoppa upp" stången. Då brukar man vilja sträcka ut lite mer.

Tackar. Jag instämmer. Jag tror det beror på att jag är van vid styrkevändningar, och att jag därför överdriver sittmomentet genom att påbörja det för tidigt.

Detta kanske kan vara en övning att börja köra?
http://www.pendlay.com/Dirty-Dancing_df_71.html
och även http://www.pendlay.com/The-Rock-and-Roll-Drill-_df_70.html

Jag har testat dem, och håller med om att det är bra övningar. De är faktiskt anledningen till att jag ville prova att göra riktiga sittvändningar ("retreat the hips!"). Men jag tycker inte de hjälper till för att sträcka ut mer?

-Du leder inte stången med armbågarna, vilket kommer begränsa dig i framtiden. Du vill att armbågarna ska vara högre än stången så långt som möjligt.
Det deltränar du med att köra stående rodd med frivändningsfattning upp till hakan. Börja att köra med en lätt vikt och strikt så du kan koncentrera dig på att "armbågarna ska vara ovanför stången hela tiden". Sen börjar du att öka vikten så att du måste "fuska" upp den genom att driva på lite med höften och svinga.

Tack, ska tänka på detta. Fast jag tror det kan vara lite svårt att få till samtidigt som armarna ska vara raka så länge det explosiva draget varar. Eller har jag missuppfattat det där?

-Pausar man något tidigare, alldeles innan ditt drag börjar så ser man dessutom att din placering över stången är lite långt bak. När du börjar den stora rörelsen så vill du få fram axlarna något framför stången. Det kommer att ge dig en arbetsrörelse i lite mer en båge i toppläget vilket möjliggör mer kraft. I och med att du då får med höften och knäna mycket bättre.

Uppfattat.

Inte för att vara överkritisk mot dig Lars, men av egna erfarenheter så är det lättare att börja om och göra rätt och fokusera på en sak åt gången än att ändra på en felaktig teknik. (nu vet jag inte om du redan har provat detta tillvägagångsätt, men i såna fall är det väl bara att göra det en gång till).

Så mitt råd är att följa pendlays progression serie.

Detta är en omstart inspirerad av just den progressionen. Oftast tränar jag på hängande lyft just som rekommenderas där. Men det skulle nog inte skada att titta på filmerna igen och se om jag missuppfattat något.

Hur går hoppträningen? Har du några nya hopp-videos som du skulle vilja visa?

Den går så där. Vad gäller höjd på hoppen har det inte hänt något alls. Men har har inte prioriterat den träningen så mycket än, utan ser det mer som en mjukstart inför kommande träning. Fast jag hade ju hoppats (hehe) att resultaten skulle förbättrats lite i alla fall.

Det finns nog några filmer på enbenta boxhopp och djuphopp i min journal.

EeJay
2012-01-03, 21:02
Tack, ska tänka på detta. Fast jag tror det kan vara lite svårt att få till samtidigt som armarna ska vara raka så länge det explosiva draget varar. Eller har jag missuppfattat det där?



Nu är jag inte helt med på vad du menar? I själva trippelextensionen så skall armarna vara initialt raka för att inte gå miste om kraft som kommer ur att dom i trippelextensionen skulle extenseras igen. Men såfort du når toppen utav trippelextensionen så måste du böja armarna för att hålla vikten nära kroppen och kunna komma in under.

emi23j
2012-01-03, 21:48
Jag har testat dem, och håller med om att det är bra övningar. De är faktiskt anledningen till att jag ville prova att göra riktiga sittvändningar ("retreat the hips!"). Men jag tycker inte de hjälper till för att sträcka ut mer?


Detta är en omstart inspirerad av just den progressionen. Oftast tränar jag på hängande lyft just som rekommenderas där. Men det skulle nog inte skada att titta på filmerna igen och se om jag missuppfattat något.

Den går så där. Vad gäller höjd på hoppen har det inte hänt något alls. Men har har inte prioriterat den träningen så mycket än, utan ser det mer som en mjukstart inför kommande träning. Fast jag hade ju hoppats (hehe) att resultaten skulle förbättrats lite i alla fall.

Det finns nog några filmer på enbenta boxhopp och djuphopp i min journal.

Hmm. förutsättningen för att kunna "retreat the hips" är att man gjort en full extension i höftleden annars känns övningen rätt meningslös.

Okej det är ju bra! I såna fall kanske du bara har gått lite för snabbt fram. Hur ser det ut i dagsläget när du gör en häng vändning som illustreras i de första videorna (alltså bak med axlarna, böj på knäna varpå du extenderar kraftfullt)?

Angående hoppträningen. Den största anledningen till att jag undrar är för att hoppträning sannerligen skulle kunna vara fördelaktigt i syftet att lära sig extendera höft- och knäled fullt. Hade varit intressant att se hur du hoppar.

Lars Brinkhoff
2012-01-04, 08:42
I själva trippelextensionen så skall armarna vara initialt raka för att inte gå miste om kraft som kommer ur att dom i trippelextensionen skulle extenseras igen. Men såfort du når toppen utav trippelextensionen så måste du böja armarna för att hålla vikten nära kroppen och kunna komma in under.

Tack, då förstår jag hur det ska se ut.

Jag har haft problem med att jag börjar böja armarna för tidigt, redan i början av trippelextensionen. Det tog ganska lång tid innan jag kom på ett sätt att undvika det. I senaste filmen finns fortfarande antydningar till detta, fast kanske inte så allvarligt om ingen påpekat det?

Jag misstänker att jag kan få svårt att hitta rätt tillfälle att börja böja armarna; varken för tidigt eller för sent. Så ytterligare tips om det skulle mottas tacksamt.

Lars Brinkhoff
2012-01-04, 08:54
Trippelextension under styrkevändning. Ser mer fullständig ut.

Lars Brinkhoff
2012-01-04, 09:25
Hmm. förutsättningen för att kunna "retreat the hips" är att man gjort en full extension i höftleden annars känns övningen rätt meningslös.

Efter att ha läst nedanstående artiklar, har jag (miss?)uppfattat det som att just denna övningen främst är till för nybörjare som har svårt att växla från extension till att snabbt gå ner med höften. Alltså att fokus inte är att få till en bra extension, utan att kvickt växla från extension till flexion.

Innan kunde jag bara göra strykevändningar, och hade ingen aning om hur jag skulle bete mig för att få till en vetting sittvändning. Med denna övningen har jag i alla fall fått en aning om hur det ska gå till.

http://www.pendlay.com/Dirty-Dancing_df_100.html
http://www.pendlay.com/Retreat-the-Hips_df_86.html

Fokus i Rock and Roll-övningen uppfattar jag som att använda höften ordentligt. För min del, om jag bara tänker "hoppa uppåt", tycker jag att jag kan få sämre kraft från höften.

http://www.pendlay.com/The-Rock-and-Roll-Drill_df_101.html

EeJay
2012-01-04, 10:01
Trippelextension under styrkevändning. Ser mer fullständig ut.

yes!

emi23j
2012-01-04, 23:09
Efter att ha läst nedanstående artiklar, har jag (miss?)uppfattat det som att just denna övningen främst är till för nybörjare som har svårt att växla från extension till att snabbt gå ner med höften. Alltså att fokus inte är att få till en bra extension, utan att kvickt växla från extension till flexion.

Innan kunde jag bara göra strykevändningar, och hade ingen aning om hur jag skulle bete mig för att få till en vetting sittvändning. Med denna övningen har jag i alla fall fått en aning om hur det ska gå till.

http://www.pendlay.com/Dirty-Dancing_df_100.html
http://www.pendlay.com/Retreat-the-Hips_df_86.html

Fokus i Rock and Roll-övningen uppfattar jag som att använda höften ordentligt. För min del, om jag bara tänker "hoppa uppåt", tycker jag att jag kan få sämre kraft från höften.

http://www.pendlay.com/The-Rock-and-Roll-Drill_df_101.html

Ja. (men erkänner att jag bara läste retreat the hips artikeln) men där står det "he said that you not only have to get an athlete to extend the hips, you have to get them to retreat the hips immediately or they will “float” and not go under quickly." och längre ned "If you are coaching the pull correctly, the hips are going to be moving forward quickly and explosively at the end of the pull. In this situation, retreating the hips is the correct way to begin the 3rd pull, or, going under the bar."
Alltså extension följt av retreat.

hur som helst. Bilden du laddade upp ser riktigt bra ut! men det där syns ju tvyvärr inte i videon ?!

En idé kanske kan vara att ta bort hopp-tänket helt och hållet? Jag har märkt att det fungerar bättre för mig när jag fokuserar helt och hållet på att höften skall uppåt, men samtidigt försöka stanna på golvet och inte hoppa.

Control_61
2012-01-05, 08:26
Jag tycker du ska ösa på med mer repetitioner istället för att analysera så förbannat.
Fokusera på din största svaghet, ös på med repetitioner, så kommer de flesta problemen att lösa sig tillslut. Du har ju helt okej teknik redan. Din kropp kommer själv att hitta den bästa vägen.

Tiga
2012-01-05, 15:56
Hej!

Lånar tråden lite. Hoppas det är ok =)

Är det frivändningar Bolt kör? Och vilka muskler tar den övningen han kör? Någon som kör den? Och är den bra? http://www.youtube.com/watch?v=KOC7O9JOY3Y

Control_61
2012-01-05, 16:09
Hej!

Lånar tråden lite. Hoppas det är ok =)

Är det frivändningar Bolt kör? Och vilka muskler tar den övningen han kör? Någon som kör den? Och är den bra? http://www.youtube.com/watch?v=KOC7O9JOY3Y

Ser ut som en blandning av omvänd bicepscurl och frivändning från höften.

Vill du bli explosiv och köra något liknande så lär dig riktigt styrkevändningar eller hängande styrkevändningar.

Frivändningar tränar i stort sett alla "dragmuskler" i kroppen, dvs hela baksidan av kroppen.

Lars Brinkhoff
2012-01-05, 16:18
Bilden du laddade upp ser riktigt bra ut! men det där syns ju tvyvärr inte i videon ?!

En idé kanske kan vara att ta bort hopp-tänket helt och hållet? Jag har märkt att det fungerar bättre för mig när jag fokuserar helt och hållet på att höften skall uppåt, men samtidigt försöka stanna på golvet och inte hoppa.

Nej, bilden är från ett tidigare träningspass då jag gjorde styrkevändningar.

I går gjorde jag både styrke- och sittvändningar. Jag märkte att om jag fullföljde draget som under en styrkevändning, så kunde jag få en bra extension även på sittvändningarna. Innan var jag tydligen för ivrig att snabbt gå ner under stången.

Jag tycker du ska ösa på med mer repetitioner istället för att analysera så förbannat.
Fokusera på din största svaghet, ös på med repetitioner, så kommer de flesta problemen att lösa sig tillslut. Du har ju helt okej teknik redan. Din kropp kommer själv att hitta den bästa vägen.

Jag tycker att det lätt blir så att jag tror att jag har bra teknik, men i själva verket nöter jag in ett flertal ovanor.

Lars Brinkhoff
2012-01-05, 16:20
Ser ut som en blandning av omvänd bicepscurl och frivändning från höften.

Ser ut ungefär som något från BodyPump?

Lars Brinkhoff
2012-01-05, 18:49
Hängryck där jag försökte få till armbågarna bättre. Först ett misslyckat försök.
7ivFvPVWNkc

Styrkevändning och sittvändning där jag försökte få till extensionen ordentligt.
nsd1R-LjaIw

tobake75
2012-01-05, 23:38
Jag avråder starkt till att köra olympiska lyft i ett power rack. Förr eller senare kommer du att behöva rädda vikten framåt eller bakåt. Det lär inte vara helt trevligt när det händer om du befinner dig där inne.

tntballe
2012-01-05, 23:53
Klart kraften ska komma ifrån höften och sedan kopplar man in trapzen som en "shrug". Det tar inte bort att det inte är en optimal teknik han visar på filmen.

Finns en hel del som klarar tunga lyft med den tekniken.
UrQ7Jq1s95o

http://www.pendlayforum.com/showpost.php?p=28243&postcount=2
Du ser ut att vilja lägga mest kraft på hopp och shrug för att få upp stången. Jag säger som tidigare, mer med höften.

Spana in dessa och jämför.
http://www.cathletics.com/exercises/exercise.php?exerciseID=167
http://www.cathletics.com/exercises/exercise.php?exerciseID=70
Postat via en mobil enhet