handdator

Visa fullständig version : Hälseneinflammation? Tidigt stadium


Långsmal
2011-02-27, 23:01
Kön: Man

Ålder: 20

Längd och vikt. 193 cm, 78kg

Smärtbeskrivning: Smärtan sitter i hälsenan/hälen och är helt klart tydligast på morgnarna då jag oftast känner mig riktigt stel. Känns ungefär som riktigt jävlig träningsvärk trots att man inte ansträngt sig mer än vanligt dagen innan. Smärtan och stelheten släpper i princip alltid efter några minuter. Ibland kan jag känna ömhet när jag springer eller belastar fötterna för annan ansträngning men känns inte lika mycket som på morgonen, kan även kännas ömt när man trycker på hälen. Smärtan har jag haft mer eller mindre i runt ett år men inte brytt mig mycket om eftersom den inte påverkar mitt vardagliga liv speciellt mycket.

Vad och hur mycket tränar du? Efter ett träningsuppehåll på ett par månader har jag nu börjat träna styrketräning 3 ggr vecka, löpträning/skidor 1 gång /vecka samt bordtennis 1 gång/vecka.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej men läste på hemsidan http://www.xn--hlseneinflammation-ltb.net/behandling.html att morgonstelhet kan vara ett varningssymtom på "hälseneinflamation", även kallad "achillestendinos".


Övrigt: Enligt hemsidan ovan så var den bästa metoden för att behandla achillestendinos "stötvågsbehandling". Jag undrar om det finns några andra metoder att se till att smärtan inte blir värre, för det är att det skall bli värre jag är rädd för.

Tror ni att det är achillestendinos det rör sig om? Någon som haft liknande och blivit av med detta?
Bör jag undvika eller göra några typer av övningar?

Ego
2011-02-28, 09:54
Förlitar mig på att du själv-diagnostiserade dig själv korrekt.

- Excentrisk träning för den drabbade sidan.
- Akupunktur rakt in i senan (gör freakishly ont:devil:).
- Shockwave-behadnling, helst fokuserad (stötvåg).
- Active Release Techniques.

Långsmal
2011-02-28, 10:21
Okej tack.
Stämmer det att Active release techniques är massage?
Excentrisk träning kan jag göra genom att fokusera på den negativa fasen i en tåhävning va?

Tomas W
2011-02-28, 10:23
Okej tack.
Excentrisk träning kan jag göra genom att fokusera på den negativa fasen i en tåhävning va?

Jepp, bra att göra i en trappa eller liknade. "Upp med två fötter, ner med en"

Ego
2011-02-28, 10:24
Okej tack.
Stämmer det att Active release techniques är massage?
Excentrisk träning kan jag göra genom att fokusera på den negativa fasen i en tåhävning va?

Nej, det är inte massage.

Massage, tvära friktioner, som brukar ges av sjukgymnaster och naprapater i liknande sammanhang är rätt ineffektiva för dessa typer av besvär.

Ego
2011-02-28, 10:24
Jepp, bra att göra i en trappa eller liknade. "Upp med två fötter, ner med en"

:thumbup:

Långsmal
2011-02-28, 10:46
hmm, har sökt lite på Active release techniques men hittar inte riktigt något enkelt svar på vad det innebär, kanske du som är sjukgymnast kan försöka dig på en förklaring?

Ego
2011-02-28, 14:25
hmm, har sökt lite på Active release techniques men hittar inte riktigt något enkelt svar på vad det innebär, kanske du som är sjukgymnast kan försöka dig på en förklaring?

http://www.activereleasetechnique.com/art.html

Långsmal
2011-02-28, 16:41
Hmm, ringde till hälsovårdscentralen och frågade om stötvågsbehandling. Hon som jobbade där verkade aldrig ha hört talas om det. I alla fall visste hon inte vart det utfördes. Skall man vända sig till privata sjukgymnaster då eller till ett sjukhus?

Ego
2011-02-28, 16:44
Hmm, ringde till hälsovårdscentralen och frågade om stötvågsbehandling. Hon som jobbade där verkade aldrig ha hört talas om det. I alla fall visste hon inte vart det utfördes. Skall man vända sig till privata sjukgymnaster då eller till ett sjukhus?

Riktigt tveksam till att sjukhus har den typen av maskinen. Var bor du någonstans?

Du får nog leta efter privata ja, akupunktur i senan gör förbaskat mycket ont, men går att stå ut med ;) *gah!*

HanSolo
2011-02-28, 23:21
Kollar man på de studier som gjorts på hälseneinflammation (http://www.hälseneinflammation.net) så står det att den effektivaste behandlingsmetoden är kombinerad stötvågsbehandling och excentriska tåhäv. Om Akupunktur står det att det inte har någon bevisad effekt, och detta enl sjukgymnasten Karin Grävare-Silbernagel, som i sin tur står bakom mycket forskning kring hälsenor. Eftersom det per se inte råder någon inflammation i senan, ffa inte efter ett år, så är all anti-inflammatorisk behandling verkningslös.

För att hitta någonstans där du kan få stötvågsbehandling så googlar du t.ex stötvågsbehandling stockholm eller stötvågsbehandling uppsala. Det är inte konstigt att din husläkare inte vet vad det är för något, stötvågsbehandling ges av privata kliniker.

Ego
2011-03-01, 11:55
Sedan har man den underbara "empiriska" evidensen där akupunktur kan faktiskt funka för vissa personer. Det är dumt att inte ta den chansen speciellt om man inte har tillgång till stötvågen.

Zorgus
2011-03-01, 19:05
Hmm, ringde till hälsovårdscentralen och frågade om stötvågsbehandling. Hon som jobbade där verkade aldrig ha hört talas om det. I alla fall visste hon inte vart det utfördes. Skall man vända sig till privata sjukgymnaster då eller till ett sjukhus?

Nä sjuksköterskorna på VC har ingen koll på sånt. Kolla in http://www.ergomove.no/index.php?cat=forside&lang=se för att se var det finns en stötvågsbehandlare nära dig och ring dem. De vet. Det finns förvisso stötvågsutrustning på sjukhusen, men de används för att krossa njursten och liknande.

astrodog
2011-03-01, 19:22
Foten framför subwoofern om man maxar funkar inte eller?