handdator

Visa fullständig version : Variation?


zipper90
2011-02-27, 19:55
Tjena, har en fråga angående repsantal. Jag har tränat drygt ett år och körde nästan hela tiden 6 reps och 3 set i stort sett genom hela kroppen. Sen fick jag höra att variation kan va ganska bra :) Så har nu kört 12 reps och 3 set genom hela kroppen förutom på bänken då jag kör efter MM2K programmet.
Så min fråga lyder: Är det bra att tex köra 1 månad 12x3 och nästa månad 10x3, 8x3..osv, eller ska man variera oftare/mer sällan?

Jag har en till sak på hjärtat som jag skulle behöva få svar på. Jag kör rygg/biceps och undrar om de verkligen är bra att köra de på samma pass då jag börjar med ryggen och när jag sen ska börja med biceps så känner jag att jag verkligen inte klarar de jag egentligen skulle klara om jag började med biceps.

tack på förhand:)

SiSenior
2011-02-27, 20:20
Kanske, kanske inte. Beror även på vad du har för mål med din träning. Vill du bli stark och öka ditt RM1 ska du köra ettor ofta. Är det volym och muskelmassa du vill ha kan det vara fördelaktigt att variera repantalet mellan 6-12 reps/ set, ja. Däremot att gör det i perioder som du gör tycker jag låter tråkigt. Variera från pass till pass, eller under passen istället.

sandberg93
2011-02-27, 20:27
Tjena, har en fråga angående repsantal. Jag har tränat drygt ett år och körde nästan hela tiden 6 reps och 3 set i stort sett genom hela kroppen. Sen fick jag höra att variation kan va ganska bra :) Så har nu kört 12 reps och 3 set genom hela kroppen förutom på bänken då jag kör efter MM2K programmet.
Så min fråga lyder: Är det bra att tex köra 1 månad 12x3 och nästa månad 10x3, 8x3..osv, eller ska man variera oftare/mer sällan?

Jag har en till sak på hjärtat som jag skulle behöva få svar på. Jag kör rygg/biceps och undrar om de verkligen är bra att köra de på samma pass då jag börjar med ryggen och när jag sen ska börja med biceps så känner jag att jag verkligen inte klarar de jag egentligen skulle klara om jag började med biceps.

tack på förhand:)

3 månader 12 reps, 3 månader 10 reps osv osv ner till 5-6 reps för byggning.
angående rygg/biceps frågan, biceps är inte en stor muskel så man tar inte så mycket vikt i vilket tillstånd som helst, så ja, det funkar att träna rygg/biceps.

zipper90
2011-02-27, 20:31
3 månader 12 reps, 3 månader 10 reps osv osv ner till 5-6 reps för byggning.
angående rygg/biceps frågan, biceps är inte en stor muskel så man tar inte så mycket vikt i vilket tillstånd som helst, så ja, det funkar att träna rygg/biceps.
3 månader låter väldigt mycket.. är det något du kör på eller som fungerar bra?
När jag körde 6x3 så kom jag upp till 17,5 i hantlar ( då körde jag biceps före rygg ). Så nu när jag kör 12 reps så blir jag rädd när jag börjar på 12,5 och går ner till 10 för att lyckas klara de sista repsen.

eJohansson
2011-02-27, 20:48
Du kan prova att köra efter ett "4periods-system" där varje period kan vara 2-4 veckor. Första perioden kan du köra 10 reps i allt, andra kan du köra 8 reps i allt, tredje - 6 reps i allt och fjärde - 4 reps i allt. Setantalet kan man välja själv.
Det går ju att designa lite hur du själv vill, t.ex att du alltid siktar på 12 reps när du tränar biceps.
Man kan ju ändra ett sånt system väldigt mycket så att det passar just dig bra.

Jag kör rygg och biceps ihop. Funkar bra för mig.

sandberg93
2011-02-27, 20:48
3 månader låter väldigt mycket.. är det något du kör på eller som fungerar bra?
När jag körde 6x3 så kom jag upp till 17,5 i hantlar ( då körde jag biceps före rygg ). Så nu när jag kör 12 reps så blir jag rädd när jag börjar på 12,5 och går ner till 10 för att lyckas klara de sista repsen.

varför skulle du vara rädd? det är ingen avsevärd stor skillnad på 6-12 reps när det kommer till att bygga volym, men om du kör samma hela tiden så kommer kroppen att anpassa sig så att den inte anstränger sig så mycket vid det rep antalet du kör, själv kör jag 5 reps nu efter att ha kört 10 reppare på allt som anstänger handleden( skadad). du måste komma upp till 30/40+rep om det ska bli konditions träning. och vikten kan du inte tänka som en viktigt faktor när du bygger, det handlar om att anstränga musklen så mycket som möjligt, och om det nu är så att du får använda 10kgs hantlar för att anstänga musklen så för du ju göra det :)

zipper90
2011-02-27, 20:59
Okej, tack för alla svar. Kanske testar en 2veckors period då. Börjar på 10 reps imorgon och sakta men säkert komma ner till 5.