handdator

Visa fullständig version : kaloriupptag vid överätning


jenni
2011-02-27, 16:34
Har varit på barnkalas, efter var det mer än hälften av all "mat" (tårta, godis, chips osv) kvar, vilket min väninna tvingade i mig, sin man och sig själv.
Jag kan nästan garantera att det blev minst 4000kcal+ till mitt vanliga dagsintag.
nu känner jag mig helt slutkörd och nästan bakis, stackars sambo får springa med citronvatten till mig ;)

Det jag undrar är om kroppen upp alla kalorier från frossandet? det var ju knappast näringsrik mat utan bara massa skräp,

konstiga är att jag känner mig absolut inte pigg och energisk av allt socker utan jättetrött och sömnig:(

mikaelj
2011-02-27, 16:44
Det spillde över, angående tröttheten & sömnigheten. Relaterat är http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161720

King Grub
2011-02-27, 16:52
Ungefär 5% av energin man äter hamnar i avföringen. Tillräckligt stort intag och spillet blir säkert större, men det du beskriver är inget speciellt eller över tarmens kapacitet.

Tarmen kan ta upp runt 5400 gram glukos och 4800 gram fruktos per dag.

jenni
2011-02-27, 17:00
Ungefär 5% av energin man äter hamnar i avföringen. Tillräckligt stort intag och spillet blir säkert större, men det du beskriver är inget speciellt eller över tarmens kapacitet.


Tarmen kan ta upp runt 5400 gram glukos och 4800 gram fruktos per dag.

så att jag som äter ca 2000kcal/dag har fått i mig ca 6000kcal nu kommer ta upp alla dessa kalorier?
men man kan väl inte gå upp i vikt över en natt?

King Grub
2011-02-27, 17:01
Du tar upp all energi förutom det lilla spill som alltid förekommer. Din värmeproduktion ökar också, så all energi lagras inte, men det är inga dramatiska mängder. Kroppen är effektiv på att ta tillvara den energi den får.

Visst går du upp i vikt av en dags överätning; dels lagras kolhydrat in som muskelglykogen, och därutöver ökar både fettinlagring från energiöverskottet och fettförbränningen minskar. Det innebär inte nödvändigtvis viktuppgång på sikt. Enstaka överätningar justeras oftast spontant.

jenni
2011-02-27, 17:04
Du tar upp all energi förutom det lilla spill som alltid förekommer.

Visst går du upp i vikt av en dags överätning; dels lagras kolhydrat in som muskelglykogen, och därutöver ökar både fettinlagring från energiöverskottet och fettförbränningen minskar. Det innebär inte nödvändigtvis viktuppgång på sikt.


så jag kan alltså mycket väl väga 1-2 kg mer imorgon

Sheogorath
2011-02-27, 17:05
så att jag som äter ca 2000kcal/dag har fått i mig ca 6000kcal nu kommer ta upp alla dessa kalorier?
men man kan väl inte gå upp i vikt över en natt?

Jo. Det är en viktig anledning till att jojobantning och svältdieter skapar smalfeta kärringar.

Förtydligande: om du svälter dig med motsvarande mängd kalorier imorgon kommer en hel del av det du förbränner då att vara muskelprotein, vilket inte var det du först och främst lagrade in av din lilla hetsätning idag. ;)

King Grub
2011-02-27, 17:05
så jag kan alltså mycket väl väga 1-2 kg mer imorgon

Ja. Varje gram muskelglykogen binder 2.7 gram vatten i muskeln, så kroppsvikten påverkas mer än vad själva dom inlagrade kolhydratgrammen åstadkommer. Den vikten varar dock bara till närmaste långvariga kroppsliga ansträngning.

jenni
2011-02-27, 17:07
Det spillde över, angående tröttheten & sömnigheten. Relaterat är http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161720


nu känner jag mig dum:em: men "spillde över"?

mikaelj
2011-02-27, 17:09
nu känner jag mig dum:em: men "spillde över"?

Jag som var otydlig. Du skrev att du hade förväntat dig att bli pigg och överenergisk. I själva verket blir många sömniga av att överäta (ordentligt) på kolhydrater. Jag blir det och får lite lätt ångest. Jag vet inte om det är serotonin eller tryptofan. Något av de två.

jenni
2011-02-27, 17:10
Ja. Varje gram muskelglykogen binder 2.7 gram vatten i muskeln, så kroppsvikten påverkas mer än vad själva dom inlagrade kolhydratgrammen åstadkommer. Den vikten varar dock bara till närmaste långvariga kroppsliga ansträngning.

många som går på diet här på kolo har ju "ätardag" blir det detsamma för dem?

Forqie
2011-02-27, 17:10
Om jag inte misstar mig, är det inte så att kroppen i vissa fall försöker göra sig av med överkonsumtion genom att röra sig och producera mig värme än vanligt och på så vis förbränna mer energi?

Sheogorath
2011-02-27, 17:14
många som går på diet här på kolo har ju "ätardag" blir det detsamma för dem?

Ett av de största misstagen man kan göra på diet är att tro att ätardagen är magisk. Om man ska gå ner t.ex. 0,5 kg i veckan och samtidigt skall smälla i sig 6000-7000 kcal på sin ätardag måste man skapa ett mycket stort underskott på veckans övriga sex dagar. Man måste skapa ett så pass stora underskott att kroppen bokstavligt talat måste äta upp sina egna muskler för att man gå ner de där 0,5 kg i veckan. Lagom är att ligga på energibalans på sin ätardag (vilket för mig är en dag där jag får äta vad jag vill sålänge jag inte överäter fruktos) och sen skapar man underskottet de andra dagarna, vilket då blir ett lagom stort underskott för att bibehålla muskelmassa. Med en sådan här approach har man dessutom åtminstone lite marginaler vilket alltid är bra.

jenni
2011-02-27, 17:21
Jo. Det är en viktig anledning till att jojobantning och svältdieter skapar smalfeta kärringar.

Förtydligande: om du svälter dig med motsvarande mängd kalorier imorgon kommer en hel del av det du förbränner då att vara muskelprotein, vilket inte var det du först och främst lagrade in av din lilla hetsätning idag. ;)

Ett av de största misstagen man kan göra på diet är att tro att ätardagen är magisk. Om man ska gå ner t.ex. 0,5 kg i veckan och samtidigt skall smälla i sig 6000-7000 kcal på sin ätardag måste man skapa ett mycket stort underskott på veckans övriga sex dagar. Man måste skapa ett så pass stora underskott att kroppen bokstavligt talat måste äta upp sina egna muskler för att man gå ner de där 0,5 kg i veckan. Lagom är att ligga på energibalans på sin ätardag (vilket för mig är en dag där jag får äta vad jag vill sålänge jag inte överäter fruktos) och sen skapar man underskottet de andra dagarna, vilket då blir ett lagom stort underskott för att bibehålla muskelmassa. Med en sådan här approach har man dessutom åtminstone lite marginaler vilket alltid är bra.

nej jag hade ju inte tänkt att äta mindre imorgon, tror inte jag kommer orka med måndagen då.
usch, känner mig så dåligt insatt i näringslära nu:em:

om man överäter fruktos eller socker då? som du undviker

Långsmal
2011-02-27, 17:23
så jag kan alltså mycket väl väga 1-2 kg mer imorgon

Kan hända att du väger nått kilo extra innan du varit på toa etc..
Men 4000 kcal motsvarar bara 0,6 kilo kroppsvikt så vitt jag vet så mer än så borde du egentligen inte lägga på dig.

Rätta mig någon om jag har fel.

Apos78
2011-02-27, 17:24
om man överäter fruktos eller socker då? som du undviker

Ingen skillnad sett enbart till energin. Givetvis så länge energimängden motsvarar den efter ex en överätning av fett.

jenni
2011-02-27, 17:24
Kan hända att du väger nått kilo extra innan du varit på toa etc..
Men 4000 kcal motsvarar bara 0,6 kilo kroppsvikt så vitt jag vet så mer än så borde du egentligen inte lägga på dig.

Rätta mig någon om jag har fel.

åh, hoppas du har rätt :)
det var ju inget nyttigt fett vi smällde i oss ;)

jenni
2011-02-27, 17:26
Ingen skillnad sett enbart till energin. Givetvis så länge energimängden motsvarar den efter ex en överätning av fett.

det var ju kalasmat, chips tårta godis = socker, fett och massa tillsatser och E-nummer :(

Apos78
2011-02-27, 17:31
det var ju kalasmat, chips tårta godis = socker, fett och massa tillsatser och E-nummer :(

Bara olika former av energi. Tårta ger inget mer än lika stor mängd energi från knäckebröd bara för att det är tårta.

Tillsatser och E-nummer kommer inte att påverka energiomsättning eller energibalans åt något håll.

jenni
2011-02-27, 17:34
Bara olika former av energi. Tårta ger inget mer än lika stor mängd energi från knäckebröd bara för att det är tårta.

Tillsatser och E-nummer kommer inte att påverka energiomsättning eller energibalans åt något håll.

okej, tack för svaret :)
Men det hade ju ändå vart bättre att fått i sig samma kalorimängd från knäckebröd med lax och avocado :D

Apos78
2011-02-27, 17:41
okej, tack för svaret :)
Men det hade ju ändå vart bättre att fått i sig samma kalorimängd från knäckebröd med lax och avocado :D

Ja det skulle jag nog säga. Även om du med säkerhet kommer att få svaret att det fett du åt minsann är lika nyttigt som något annat fett. Knäckebröd med lax och avokado räknar jag som en mindre måltid. Det du åt skulle jag kalla....barnkalas:).

Tveksamt dock om du skulle må bättre av x antal tusen kcal från knäcke, lax och avokado...

jenni
2011-02-27, 17:44
aja, tur att man inte behöver vara med på kalas allt för ofta ;)

Sheogorath
2011-02-27, 17:46
Ingen skillnad sett enbart till energin. Givetvis så länge energimängden motsvarar den efter ex en överätning av fett.

Vilket ju rimligen inte är därför man väljer att utesluta raffinerat socker/kristallin fruktos från sin diet. Det är vad som händer vid överätning av fruktos som är intressant.

jenni
2011-02-27, 17:51
min korkade sambo påstår att jag hamnat i matkoma, finns det något som heter matkoma? eller driver han med mig? märker att allt socker jag ätit fördummar mig ;)

King Grub
2011-02-27, 17:54
många som går på diet här på kolo har ju "ätardag" blir det detsamma för dem?

Ja, men som sagt, viktpåverkan är inte permanent. Samma tidpunkt en vecka senare, innan nästa ätardag, har kroppsvikten vanligen gått ner i alla fall.

King Grub
2011-02-27, 17:55
min korkade sambo påstår att jag hamnat i matkoma, finns det något som heter matkoma? eller driver han med mig? märker att allt socker jag ätit fördummar mig ;)

Det finns ingen medicinsk term som heter så, men visst, i folkmun kan man säga det.

jenni
2011-02-27, 18:00
Det finns ingen medicinsk term som heter så, men visst, i folkmun kan man säga det.

men vad menar man när man säger så? syftar han på att jag vägrar gå upp från soffan sen jag kom hem?
Det är ju lite svårt att rör på sig nu, jag är smal och med så mycket mat orkar min kropp inte bära mig, bokstavligen

Fredron
2011-02-27, 19:07
men vad menar man när man säger så? syftar han på att jag vägrar gå upp från soffan sen jag kom hem?
Det är ju lite svårt att rör på sig nu, jag är smal och med så mycket mat orkar min kropp inte bära mig, bokstavligen

Du vet vad koma är antar jag.
Matkoma är bara ett begrepp som beskriver när man ätit väldigt mycket och känner sig alltför trött/slö för att orka göra något.

Apos78
2011-02-27, 19:44
Vi måste iaf använda de riktiga uttrycket för fenomenet:).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paltkoma

Ja jag präglas av de norra delarna.

Anders The Peak
2011-02-27, 19:53
men vad menar man när man säger så? syftar han på att jag vägrar gå upp från soffan sen jag kom hem?
Det är ju lite svårt att rör på sig nu, jag är smal och med så mycket mat orkar min kropp inte bära mig, bokstavligen

postprandial somnolence (http://www.medical-hypotheses.com/article/S0306-9877(04)00308-1/abstract)

Onigiri
2011-02-27, 21:30
Ja matkoma finns, vad det innebär i verkligheten eller kallas vet jag inte men jag var enormt brädad varje/varannan kväll under min senaste grisbulk i höstas.

Nice med 6000 kcal förövrigt :D

machine gun
2011-02-27, 21:56
Överåt massor av kcal, från godis och mat (mest kolhydrater och fett) för några veckor sen i samband med ett långt styrelsemöte (godisskålar på bordet, mycket fika, efterrätter, utemiddag osv). Dvs massor av kcal in och i princip inga kcal ut. Vaknade morgonen efter och kände mig bakis. Till historien hör att jag inte hade druckit en klunk alkohol.

För mycket av det goda är helt enkelt inte bra, men man tar knappast skada av ett enstaka tillfälle. Värre är om man gör det till någon slags vana.

mikaelj
2011-02-27, 22:07
machine gun: uttorkad, kanske? kolhydrater binder vätska, och om du inte får i dig tillräckligt med vatten ihop med det tror jag att det kan ge just huvudvärk.

jenni
2011-02-28, 11:49
inte så intressant men jag tänkte bara skriva en liten uppföljning,
Jag gick inte upp ett gram,
Men natten var jobbig, kändes som jag hade 40 graders feber, fick killen att flytta sängen till fönstret och ändå svettades jag som bara den.
Och likt machine gun så känner jag mig bakis idag och har en huvudvärk from hell. *grr*

Apos78
2011-02-28, 11:53
inte så intressant men jag tänkte bara skriva en liten uppföljning,
Jag gick inte upp ett gram,
Men natten var jobbig, kändes som jag hade 40 graders feber, fick killen att flytta sängen till fönstret och ändå svettades jag som bara den.
Och likt machine gun så känner jag mig bakis idag och har en huvudvärk from hell. *grr*

Det dröjer till nästa kalasätning?

jenni
2011-02-28, 11:56
Det dröjer till nästa kalasätning?

haha, ja, jag får hålla mig borta från barnkalas så gott jag kan ;)

Sheogorath
2011-02-28, 19:23
nej jag hade ju inte tänkt att äta mindre imorgon, tror inte jag kommer orka med måndagen då.
usch, känner mig så dåligt insatt i näringslära nu:em:

om man överäter fruktos eller socker då? som du undviker

Anledningen till att man bör vara ytterst restriktiv med mat/snacks som är rik på fruktos är att leverns förmåga att ta hand om fruktos är väldigt begränsad. Från naturliga källor så som färsk frukt och färska bär är mängden så pass liten att levern vid en normalkonsumtion inte har några problem att ta hand om det. Om vi däremot går över på torkad frukt och fruktjuice är det precis lika illa som godis och läsk, med skillnaden att man får lite vitaminer på köpet. De största fruktosbovarna annars är socker, sirap samt glukos-fruktos-sirap. I vissa produkter finns också rent fruktos tillsatt som sötningsmedel. För högt fruktosintag kan över tiden ge fettlever (alkis-lever utan att man är alkis), högt blodtryck (genom bildning av urinsyra) och stor inlagring av fett kring de inre organen i buken (dvs skapa den "farliga" fetman). Ska man göra en kostanpassning så är det restriktion av fruktos som bör vara den man gör, i min mening.

Apos78
2011-02-28, 19:32
Anledningen till att man bör vara ytterst restriktiv med mat/snacks som är rik på fruktos är att leverns förmåga att ta hand om fruktos är väldigt begränsad. Från naturliga källor så som färsk frukt och färska bär är mängden så pass liten att levern vid en normalkonsumtion inte har några problem att ta hand om det. Om vi däremot går över på torkad frukt och fruktjuice är det precis lika illa som godis och läsk, med skillnaden att man får lite vitaminer på köpet. De största fruktosbovarna annars är socker, sirap samt glukos-fruktos-sirap. I vissa produkter finns också rent fruktos tillsatt som sötningsmedel. För högt fruktosintag kan över tiden ge fettlever (alkis-lever utan att man är alkis), högt blodtryck (genom bildning av urinsyra) och stor inlagring av fett kring de inre organen i buken (dvs skapa den "farliga" fetman). Ska man göra en kostanpassning så är det restriktion av fruktos som bör vara den man gör, i min mening.

Dock kanske urinsyrabildningen kopplat till fruktosintaget främst gäller drycker sötade med isoglukos, dvs läsk sötad i USA. I Europa är det främst sackaros som används och det skapar inte fruktosen förrän i ett senare skede.

Sheogorath
2011-02-28, 19:51
Dock kanske urinsyrabildningen kopplat till fruktosintaget främst gäller drycker sötade med isoglukos, dvs läsk sötad i USA. I Europa är det främst sackaros som används och det skapar inte fruktosen förrän i ett senare skede.

Både isoglukos (glukos-fruktos-sirap) och sackaros är spjälkade till glukos respektive fruktos när de går in i blodbanan. Det är när fruktos metaboliseras som urinsyra bildas. I vilken form fruktosen intas är härvidlag oväsentligt.

Apos78
2011-02-28, 20:19
Både isoglukos (glukos-fruktos-sirap) och sackaros är spjälkade till glukos respektive fruktos när de går in i blodbanan. Det är när fruktos metaboliseras som urinsyra bildas. I vilken form fruktosen intas är härvidlag oväsentligt.

Är detta visat? Alltså att även fruktosen från sackarosen ger denna effekt på urinsyrabildningen? Lär en okunnig:).

Sheogorath
2011-02-28, 20:32
Är detta visat? Alltså att även fruktosen från sackarosen ger denna effekt på urinsyrabildningen? Lär en okunnig:).

Ja, det är visat. Redan 1980 faktiskt (snabbsökning på PubMed).

Här (2010):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19626358

Här (1980):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7443098

Helt självklart egentligen eftersom det är metaboliseringen av fruktosen som skapar urinsyra. Sackaros och isoglukos är redan spjälkade till monosackarider när de finns i blodet. Fruktos är fruktos. Det finns ingen markör på dom som berättar att de här molekylerna faktiskt satt tillsammans med glukos när de stoppades i munnen och därför ska behandlas annorlunda.

Apos78
2011-02-28, 20:41
Ja, det är visat. Redan 1980 faktiskt (snabbsökning på PubMed).

Här (2010):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19626358

Här (1980):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7443098

Helt självklart egentligen eftersom det är metaboliseringen av fruktosen som skapar urinsyra. Sackaros och isoglukos är redan spjälkade till monosackarider när de finns i blodet. Fruktos är fruktos. Det finns ingen markör på dom som berättar att de här molekylerna faktiskt satt tillsammans med glukos när de stoppades i munnen och därför ska behandlas annorlunda.

Minns bara att jag läst om det där någonstans. Det var tydligen Läkartidningen som hade en artikel.

Möjligen är sambandet mellan läsk och gikt ett amerikanskt problem, eftersom läsk i USA uteslutande sötas med isoglukos. Isoglukos framställs enzymatiskt från majssirap och har en varierande sammansättning med upp till 90 procent fruktos och resten glukos. I Europa sötas läsk med sackaros, som är en disackarid som bryts ned till fruktos och glukos i kroppen. Att sackaros skulle ha samma effekt på urinsyraproduktionen som fruktos och därmed på utvecklingen av gikt finns det ännu så länge inget som tyder på.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=9577

Men då jag snabbt läser igenom fullängdsdiskussionen så hittar jag inget om det påståendet där. Menar då denna:

http://www.bmj.com/content/336/7639/309.full.pdf?sid=012999a0-cb0d-437a-8d5e-5b763d2e3b3b

Där säger man sammanfattningsvis att

In conclusion, our findings provide prospective
evidence that consumption of sugar sweetened soft
drinks and fructose is strongly associated with an
increased risk of gout. Furthermore, fructose rich fruits
and fruit juices may also increase the risk. In contrast,
diet softdrinks were not associated with the risk ofgout

Så då är jag med på din linje.

Sheogorath
2011-02-28, 20:52
Det där uttalandet om att isoglukos i USA kan innehålla upp emot 90 % fruktos är dessutom vilseledande. Nästan så att man kan få för sig att Läkartidningen går sockerindustrins ärenden. Isoglukos kan mycket väl innehålla MINDRE fruktos än vanligt strösocker och ligger vanligtvis mellan 45 och 55 % fruktos. HFCS-55 är den som används i amerikansk läsk. Skillnaden jämfört med strösocker är mao försumbar.

Apos78
2011-02-28, 21:12
Det där uttalandet om att isoglukos i USA kan innehålla upp emot 90 % fruktos är dessutom vilseledande. Nästan så att man kan få för sig att Läkartidningen går sockerindustrins ärenden. Isoglukos kan mycket väl innehålla MINDRE fruktos än vanligt strösocker och ligger vanligtvis mellan 45 och 55 % fruktos. HFCS-55 är den som används i amerikansk läsk. Skillnaden jämfört med strösocker är mao försumbar.

Ok. Varje dag lär man sig något uppenbarligen :).

creperiet
2011-02-28, 22:31
Anledningen till att man bör vara ytterst restriktiv med mat/snacks som är rik på fruktos är att leverns förmåga att ta hand om fruktos är väldigt begränsad.

Plus det faktum att söt smak manipulerar aptiten och gör det mesta väldigt lättätet. För- och nackdel dvs.

Tacos
2011-03-01, 07:52
Anledningen till att man bör vara ytterst restriktiv med mat/snacks som är rik på fruktos är att leverns förmåga att ta hand om fruktos är väldigt begränsad. Från naturliga källor så som färsk frukt och färska bär är mängden så pass liten att levern vid en normalkonsumtion inte har några problem att ta hand om det. Om vi däremot går över på torkad frukt och fruktjuice är det precis lika illa som godis och läsk, med skillnaden att man får lite vitaminer på köpet. De största fruktosbovarna annars är socker, sirap samt glukos-fruktos-sirap. I vissa produkter finns också rent fruktos tillsatt som sötningsmedel. För högt fruktosintag kan över tiden ge fettlever (alkis-lever utan att man är alkis), högt blodtryck (genom bildning av urinsyra) och stor inlagring av fett kring de inre organen i buken (dvs skapa den "farliga" fetman). Ska man göra en kostanpassning så är det restriktion av fruktos som bör vara den man gör, i min mening.

Väldigt intressant. Då får man hålla utskick vad vissa saker innehåller, samt vad dom är sötade med.