handdator

Visa fullständig version : Hög proteinsyntes och nerbrytning omfördelar musklerna?


Trashcan
2011-02-27, 15:41
Har en ganska lättbesvarad fråga som jag har gått runt och funderat på ett tag. Om både nerbrytning och syntes ökar betydligt efter ett styrkepass, kan muskler "stjäla" från andra muskler då? Jag tänker som så att nerbrytningen ökar mängden aminosyror i blodet som en annan muskel tar upp, så att effekten blir att kroppen kan omfördela muskler. Kan detta stämma?

limenka
2011-02-27, 15:46
Låter ju inte troligt? Den använda muskeln återanvänder det nedbrutna.

Anders The Peak
2011-02-27, 15:55
Har en ganska lättbesvarad fråga som jag har gått runt och funderat på ett tag. Om både nerbrytning och syntes ökar betydligt efter ett styrkepass, kan muskler "stjäla" från andra muskler då? Jag tänker som så att nerbrytningen ökar mängden aminosyror i blodet som en annan muskel tar upp, så att effekten blir att kroppen kan omfördela muskler. Kan detta stämma?

Metabolism (http://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolism)
Kika även på Deaminering och Transaminering

Zorban
2011-02-27, 16:13
Styrketräning ökar väl inte muskelnedbrytningen?

King Grub
2011-02-27, 16:20
Jo, efter passet. Men uppbyggnaden så mycket mer, förutsatt att aminosyror finns att tillgå.

King Grub
2011-02-27, 16:22
Om både nerbrytning och syntes ökar betydligt efter ett styrkepass, kan muskler "stjäla" från andra muskler då?

Indirekt; aminosyror till muskeluppbyggnad kommer bl a från nedbrutet muskelprotein, och det är naturligtvis inte bara från samma muskel det roteras runt runt. Men att träna en muskel innebär inte negativ proteinbalans för en annan bara för den sakens skull.

Sheogorath
2011-02-27, 16:26
Jag tror det TS fiskar efter är huruvida man på energibalans eller rent av energiunderskott kan omfördela muskelmassa på kroppen. Exempelvis om jag kan börja prioritera en viss muskelgrupp med resultatet att "biceps krymper med quadsen växer", så att säga.

Omfördelning av fett (från/till visceralt fett) är ju t.ex. inte ett okänt fenomen.

Zorban
2011-02-27, 17:35
Jo, efter passet. Men uppbyggnaden så mycket mer, förutsatt att aminosyror finns att tillgå.
Gäller detta direkt efter passet? MPS uppregleras väl inte förrän efter någon timme?

King Grub
2011-02-27, 18:02
http://jap.physiology.org/content/106/6/2026/T3.expansion.html