handdator

Visa fullständig version : Hur är det tänkt att flygplan ska fungera när fossila bränslen försvinner?


agazza
2011-02-27, 15:32
Etanoldrift? :D

massor av trampor?

kall fusion och elmotorer?

jakke
2011-02-27, 15:46
Etanoldrift? :D

massor av trampor?

kall fusion och elmotorer?

Virgin har väl testat att flyga plan på etanol.

rooz
2011-02-27, 15:47
Som allting annat. Mängder med bananer, är inte det självklart?

J.V
2011-02-27, 15:48
Mängder med bananer, är inte det självklart?Och knäböj.

agazza
2011-02-27, 15:51
Det var så självklart att jag inte såg det fast det var precis framför näsan på mig

Apjavel
2011-02-27, 15:53
När tar det fossila bränslet slut? Lär finnas massa ny teknologi då.

Slartibartfast
2011-02-27, 15:57
magneter.

Olegh
2011-02-27, 15:59
När tar det fossila bränslet slut? Lär finnas massa ny teknologi då.

"Det löser sig." :thumbup:

agazza
2011-02-27, 16:06
Vilka jobbar med ersättning för det här då?

Bilar och andra fordon är ju relativt lätt att ordna med el. Men ett plan måste vara lätt nog för att lyfta, och ha nog med kräm för att klara sig hundratals mil

astrodog
2011-02-27, 16:09
Fågelkraft från fågelninja...

Joe Hardgainer
2011-02-27, 16:11
Vätefusion!!!
Nej men ett alternativ man tror på är solcellerna. Problemet är bara att effektiviteten är på tok för låg fortfarande, men det går framåt.
Däremot tror jag att höghastighetstågen kommer att utvecklas allt mer som substitut till flygen.

Transatlantiska expressen 2050 kanske??

Olegh
2011-02-27, 16:15
Vilka jobbar med ersättning för det här då?

Bilar och andra fordon är ju relativt lätt att ordna med el. Men ett plan måste vara lätt nog för att lyfta, och ha nog med kräm för att klara sig hundratals mil

http://www.aviationtoday.com/regions/usa/European-Air-Traffic-Management-Master-Plan-Overnight-News_32877.html

Gammal artikel, men det är ett exempel på ett ganska omfattande samarbete för att effektivisera flygtransporter.

I dagsläget finns det inget bra alternativt bränsle.

anton2000
2011-02-27, 16:22
magneter.
+1
http://trollscience.com/image/f/full/9a4bdbd5dbdd4f6c1e5337a5faa69078.jpg

Stefan J
2011-02-27, 16:35
Etanoldrift? :D

massor av trampor?

kall fusion och elmotorer?

Ved och kol :)

Durre
2011-02-27, 17:41
Svårt att säga, någon alkohol skulle kunna funka, bara det att restprodukten av att bränna olika alkoholer kan ge korrosion på turbinbladen och annat tjaffs, men nog ska det gå att bränna på något annat. Dem flesta el-kraftverken bränner allt möjligt i deras turbomaskiner.

Apos78
2011-02-27, 17:48
När tar det fossila bränslet slut? Lär finnas massa ny teknologi då.

Att få fram "massa ny teknologi" tills det att det börjar tryta i oljekällorna blir svårt, om inte omöjligt. Man måste nog helt enkelt inse att vi kan stå inför en situation utan direkta alternativ, något människan i väst inte är speciellt van vid. Oljan kommer att ta slut, det är det ingen tvekan om, och när detta händer är man inte helt överens om. Icke förvånande är de aktörer med en fot i oljeindustrin mest optimistiska till förrådens storlek. Men då det kommer fram uppgifter på att man överskattat förråden i ex Ghawar-fälten, uppgifter som även oljebolagen ställer sig bakom, så kan man förstå att det börjar närma sig en tom tank.

För att svara TS så tror jag att flyget kommer att marginaliseras till relativt stor del samtidigt som andra transportmedel, med tåg i spetsen, kommer att växa. Bilar går att lösa även utan den tillgång på olja vi har idag men flyget får det nog svårare.

C.E.J.
2011-02-27, 17:52
Men då det kommer fram uppgifter på att man överskattat förråden i ex Ghawar-fälten, uppgifter som även oljebolagen ställer sig bakom, så kan man förstå att det börjar närma sig en tom tank.

Bevis nog, alltså? Å andra sidan var det källor i Sydamerika som nyligen uppreviderades kraftigt. Inga problem.

Jag menar att du har fel. Varför? Glaset är halvfullt för mänskligheten :)

stridis
2011-02-27, 17:52
Vätefusion!!!
Nej men ett alternativ man tror på är solcellerna. Problemet är bara att effektiviteten är på tok för låg fortfarande, men det går framåt.
Däremot tror jag att höghastighetstågen kommer att utvecklas allt mer som substitut till flygen.

Transatlantiska expressen 2050 kanske??

Just transatlantiska resor blir nog jobbigt, snarare inom kontinenterna.

Vilka jobbar med ersättning för det här då?

Bilar och andra fordon är ju relativt lätt att ordna med el. Men ett plan måste vara lätt nog för att lyfta, och ha nog med kräm för att klara sig hundratals mil

Solceller klarar ju sig länge i luften (finns ju ett plan som klarat av att vara uppe i ett dygn), men inte så snabbt eller med kapacitet. Starter går ju alltid att fixa med hydraulik eller annat för en extra push upp.

proteinsynthesis
2011-02-27, 17:54
Etanoldrift? :D

massor av trampor?

kall fusion och elmotorer?

Försvinner gör det ej, men det kommer bli dyrare och dyrare i många decenier framöver.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Apos78
2011-02-27, 18:05
När tar det fossila bränslet slut? Lär finnas massa ny teknologi då.

Bevis nog, alltså? Å andra sidan var det källor i Sydamerika som nyligen uppreviderades kraftigt. Inga problem.

Jag menar att du har fel. Varför? Glaset är halvfullt för mänskligheten :)

Ja ingen av oss vet. Vi får helt enkelt vänta och se :).

shape
2011-02-27, 18:16
Fossila bränslen kommer ej att försvinna. Det som händer är, om samma teknik som idag nyttjas vill säga, är att priserna precis som idag skjuter i höjden. Fossila bränslen, eller ändliga bränslen tar ej slut - utan är en jordlig process som alltid fortsätter och som människan inte helt kan förstöra, bara bruka till en stor mängd.

Olja t.ex. finns det sinnesjukt mycket av, det är bara det att det hela tiden blir svårare att komma åt oljan när vi använt upp de som kommit upp till ytan de senaste hundra tusen åren.

Loka
2011-02-27, 18:18
Detta är nog det minsta problemet.
Olja behövs i otroligt många produkter som vi använder dagligen priserna på dessa varor kommer gå upp och all transport av varor kommer bli dyrare vilket också kommer öka priserna.

60% av världens oljeländer har passerat peak oil och fler och fler gör det hela tiden. Jag tror nog att vi kommer nå global peak oil inom 10-15 år och då sticker oljepriset iväg som fan. Kostnaden att gå från oljeberoende samhälle kommer vara för stort vilket antagligen kommer skapa en total ekonomisk kollaps.

Apos78
2011-02-27, 18:37
Att oljan tar slut är det nog ingen som nekar till. Inte i något av expertlagen. Inte heller tiden för peak är något man är sådär jätteoense om men sammantaget för alla uppskattningar är att åren till peak blir allt färre ganska snabbt. Ex har Amerikanska försvarsdepartementet sagt att:

"By 2012, surplus oil production capacity could entirely disappear, and as early as 2015, the shortfall in output could reach nearly 10 MBD" (10 miljoner fat om dagen är över tio procent av världsproduktionen) och "While it is difficult to predict precisely what economic, political, and strategic effects such a shortfall might produce, it surely would reduce the prospects for growth in both the developing and developed worlds. Such an economic slowdown would exacerbate other unresolved tensions, push fragile and failing states further down the path toward collapse. At best, it would lead to periods of harsh economic adjustment.".

Ekonomiskt har vi inte heller sett den mest stabila världen de senaste åren. Det har gjorts en rejält omfattande rapport på läget med oljan och hur pass långt i förväg vi måste agera för att undvika en allvarlig brist på bränslen (Robert L Hirsch - Peaking of oil production: Impacts, mitigation and risk management). Rapporten beställdes av Amerikanska energimyndigheten och slutsatsen där är att vi måste sätta in åtgärder 20 år innan peak för att undvika rejäla energiproblem. Jag tror inte att detta är något vi kommer mäkta med.

Oljekriser har vi varit med om förr. När oljan in till USA ströps tidigare under 1900-talet, så påverkade det samhället starkt. Ingen bilkörning tillåten på söndagar och ransonering av bränslet. Och då var det endast en minskning på 9% av det totala oljeinflödet. Det ställer snabbt till problem utan att överdriva.

shape
2011-02-27, 19:03
Att oljan tar slut är det nog ingen som nekar till. Inte i något av expertlagen. Inte heller tiden för peak är något man är sådär jätteoense om men sammantaget för alla uppskattningar är att åren till peak blir allt färre ganska snabbt. Ex har Amerikanska försvarsdepartementet sagt att:

"By 2012, surplus oil production capacity could entirely disappear, and as early as 2015, the shortfall in output could reach nearly 10 MBD" (10 miljoner fat om dagen är över tio procent av världsproduktionen) och "While it is difficult to predict precisely what economic, political, and strategic effects such a shortfall might produce, it surely would reduce the prospects for growth in both the developing and developed worlds. Such an economic slowdown would exacerbate other unresolved tensions, push fragile and failing states further down the path toward collapse. At best, it would lead to periods of harsh economic adjustment.".

Ekonomiskt har vi inte heller sett den mest stabila världen de senaste åren. Det har gjorts en rejält omfattande rapport på läget med oljan och hur pass långt i förväg vi måste agera för att undvika en allvarlig brist på bränslen (Robert L Hirsch - Peaking of oil production: Impacts, mitigation and risk management). Rapporten beställdes av Amerikanska energimyndigheten och slutsatsen där är att vi måste sätta in åtgärder 20 år innan peak för att undvika rejäla energiproblem. Jag tror inte att detta är något vi kommer mäkta med.

Oljekriser har vi varit med om förr. När oljan in till USA ströps tidigare under 1900-talet, så påverkade det samhället starkt. Ingen bilkörning tillåten på söndagar och ransonering av bränslet. Och då var det endast en minskning på 9% av det totala oljeinflödet. Det ställer snabbt till problem utan att överdriva.

Ja eftersom att det är i princip omöjligt att oljan tar slut så är det svårt att alla är ense om det.

Däremot blir oljan svårare att ta upp - och prishöjningar vad gäller WTI och brent svarar i slutändan för lönsamheten att ta upp oljan. Det är klart att det inte längre är lika lönsamt att plocka upp olja flera hundrameter ner i djupa hav som när man kunde hitta ett hål några meter i marken och det sprutade som en tysk porrskådis.

Apos78
2011-02-27, 19:24
Ja eftersom att det är i princip omöjligt att oljan tar slut så är det svårt att alla är ense om det.

Däremot blir oljan svårare att ta upp - och prishöjningar vad gäller WTI och brent svarar i slutändan för lönsamheten att ta upp oljan. Det är klart att det inte längre är lika lönsamt att plocka upp olja flera hundrameter ner i djupa hav som när man kunde hitta ett hål några meter i marken och det sprutade som en tysk porrskådis.

Korrekt, och när jag säger ta slut så menar jag det du säger - den lönsamt tillgängliga oljan tar slut.

Toununka
2011-02-27, 19:43
Bristen på prisvärda destillatbränslen kommer säkert att driva upp flygpriserna men det kommer inte ta slut, det finns gott om oljesand som förr eller senare kommer bli lukrativt att nyttja. Ett problem är vad man skall göra av all återstod då det pga. miljödirektiv blir allt dyrare att elda skitig olja. Till sjöss så kommer hela östersjön och stora delar av nordsjön tvingas sluta med HFO inom en snar framtid pga. svavel och NOx kvoterna. Om detta sedan om 20 år är praxis inom hela handelsflottan så försvinner ett stort hål där det länge har varit ok att dumpa skitigt bränsle. Så inte bara kommer priserna öka markant pga. brist på prisvärd pumpning utan även raffinaderierna kommer tvingas lägga på en rejäl summa för att täcka upp för en mindre åtråvärd återstod.

panzerpig
2011-02-27, 19:57
magneter.

Hur fungerar magneter?

C.E.J.
2011-02-27, 20:24
Det skulle ju bli brist på koppar när Kina började modernisera på 70-talet... oh le fu, technological progress loskade i domedragsprofeternas fejjor!

champion
2011-02-27, 21:22
http://svt.se/content/1/c8/02/06/35/93/Untitled-8.jpg

SVT (http://svt.se/2.108068/1.2063593/framtida_flyg_utan_flytande_bransle)
Flygplanskroppen är stor som en personbil medan vingspannet är som ett jumbojets, täckt med solceller som kan bli framtidens sätt att flyga.

Målet är att sväva i ett dygn utan att nyttja en droppe bränsle.

I sju år har den schweiziska gruppen ingenjörer, innovatörer och äventyrare byggt ett plan som helt ska drivas med solenergi. Planet Solar Impulse skulle till sist ha lyft på torsdagen från ett militärt flygfältet i Payerne. Men innan starten upptäcktes att sändarutrustning gått sönder.

Mycket sol
Fortfarande finns möjligheten de närmaste veckorna, då den planerade 25-timmarsresan måste göras när natten är kort och solljuset starkt.

- Vi är stressade och vi hoppas att allt ska fungera, sade grundaren Bertrand Piccard - som var först med att flyga en luftballong jorden runt vid en äventyrlig resa 1999. Hans farfar Auguste slog höjdrekord med ballong på 1920-talet - och blev förebild till Tintinskaparen Hergés professor Kalkyl.

Men den kanske största utmaningen för solflyget är hur Solar Impulse ska klara av att flyga i nattmörker, utan solljus, och undersöka i fall batterierna kan behålla flygförmågan till gryningen.

Men piloten och medgrundaren André Borschberg, får dessutom den svåra uppgiften att flyga det bångstyriga, ensitsiga planet i drygt ett dygn. Medan själva flygkroppen bara väger 1,5 ton, så är det 61 meter mellan vingspetsarna. Sammanlagt fins 12 000 solceller på flygplanskroppen och marschfarten beräknas till 70 kilometer i timmen på drygt 8 000 meters höjd.

Tio provflygningar
Planet har redan provflugits tio gånger sedan det första försöket för sju månader sedan. Som mest har Solar Impulse varit 14 timmar i luften ? men då under soliga förhållanden.

Förhoppningen med denna flygande perpetuum mobile är att utveckla nya, hållbara energikällor för flygtrafiken.

- Det stora äventyret är inte längre att landa på månen, för det har vi redan lyckats med. Nu handlar det om att föra samhället bort från beroendet av fossila bränslen, sade Piccard.

Ape3
2011-02-27, 22:00
Det är "på gång" genmodifierade bakterier/alger som ska fotosyntetisera och bilda oljor som skördas. Craig Venter har till exempel tänkt sig detta. http://www.jcvi.org/

Vet ej hur långt fram i tiden man tänker sig detta men 20+ år är väl rimligt, om jag minns rätt.

Här är direkt till projektet:
http://www.jcvi.org/cms/research/groups/synthetic-biology-bioenergy/

victor_n
2011-02-27, 22:02
detta är så löjligt, människan kommer dö ut innan all jordens råolja tar slut /thread

Olegh
2011-02-27, 22:05
detta är så löjligt, människan kommer dö ut innan all jordens råolja tar slut /thread

Ok. Du har övertygat mig med din bländande kunskap, auktoritet och oklanderliga argumentation.

victor_n
2011-02-27, 22:06
Ok. Du har övertygat mig med din bländande kunskap, auktoritet och oklanderliga argumentation.

Ja jag köper inte BS om att råoljan börjar ta slut. Its all about making money!

Nigle
2011-02-27, 22:21
Tja ett alternativ vore Fische-Tropsch processen som användes i Tyskland redan innan WW2.

Eklast vore att mata denna med kol och ta ut vaxer som man sedan krackar till lämplig läng. i detta fall då kerosin. Fråga gärna mera, jag är iaf lite insatt i ämnet. :-)

Baan
2011-02-27, 22:26
Diesel. Bra bränsleekonomi samt att skatten börjar bli mer human.

Apos78
2011-02-27, 22:34
Ja jag köper inte BS om att råoljan börjar ta slut. Its all about making money!

Hur får du det till BS? Kom gärna med argument.

För övrigt:

The year 2008 has witnessed unprecedented fluctuations in the oil prices. During the first three-quarters, the oil price abruptly increased to $140/bbl, a level that has never been reached before; then because of the global economic crisis, the price dramatically plunged to less than $50/bbl by the end of the year losing more than 64% of the maximum price in less than three months period. The supply of crude oil to the international market oscillated to follow suite according to the law of supply and demand. This behavior affected oil production in all exporting countries. Nonetheless, the demand for crude oil in some developing countries, such as China and India, has increased in the past few years because of the rapid growth in the transportation sector in addition to the absence of viable economic alternatives for fossil fuel. The rapid growth in fuel demand has forced the policy makers worldwide to include uninterrupted crude oil supply as a vital priority in their economic and strategic planning.

Even though forecasting should be handled with extreme caution, it is always desirable to look ahead as far as possible to make an intellectual judgment on the future supplies of crude oil. Over the years, accurate prediction of oil production was confronted by fluctuating ecological, economical, and political factors, which imposed many restrictions on its exploration, transportation, and supply and demand. The objective of this study is to develop a forecasting model to predict world crude oil supply with better accuracy than the existing models. Even though our approach originates from Hubbert model, it overcomes the limitations and restrictions associated with the original Hubbert model. As opposed to Hubbert single-cycle model, our model has more than one cycle depending on the historical oil production trend and known oil reserves. The presented method is a viable tool to predict the peak oil production rate and time. The model is simple, accurate, and totally data driven, which allows a continuous updating once new data are available. The analysis of 47 major oil producing countries estimates the world’s ultimate crude oil reserve by 2140 BSTB and the remaining recoverable oil by 1161 BSTB. The world production is estimated to peak in 2014 at a rate of 79 MMSTB/D. OPEC has remaining reserve of 909 BSTB, which is about 78% of the world reserves. OPEC production is expected to peak in 2026 at a rate of 53 MMSTB/D. On the basis of 2005 world crude oil production and current recovery techniques, the world oil reserves are being depleted at an annual rate of 2.1%.

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ef901240p

Nigle
2011-02-27, 22:34
Diesel. Bra bränsleekonomi samt att skatten börjar bli mer human.

Jodå det vore också ett alternativ. Antar att det är relativt genomförbart att konfigurera jetmotorerna för att köra disel men jag misstänker att det kan bli en hel del problem med bränslet som sådant och dess egenskaper (viscositet osv).

Hur vore naturgas då, det finns det ju iaf jävligt mycket av och det bränner man ju fan i facklor vid oljekällorna utan någon vinning alls.

mattilainen
2011-02-27, 22:36
Ja jag köper inte BS om att råoljan börjar ta slut. Its all about making money!

Herregud. Allt i världen leds av en hemlig organisation också va? Samt att muslimer mördade Palme?

Apos78
2011-02-27, 22:45
Samt att muslimer mördade Palme?

Nejnej. PKK såklart. Inte vara elak mot alla muslimer nu.

stevebc
2011-02-27, 22:48
Hiphoppare, kurder och uteliggare. Palme var inte älskad i alla kretsar.

Apos78
2011-02-27, 22:49
Hiphoppare, kurder och uteliggare. Palme var inte älskad i alla kretsar.

Han hade en kär vän i Christer P iaf.

proteinsynthesis
2011-02-27, 22:50
Ja jag köper inte BS om att råoljan börjar ta slut. Its all about making money!

Oljan började taslut i samma sekund som vi började utvinna den. Nybildandet av olja tar sådan tid att man kan anta att mängden är konstant.

C.E.J.
2011-02-27, 22:51
Frågan är egentligen fel ställd. Den bör vara: Kommer vi fortfarande att använda flygplan när oljan börjar sina? Självklart inte :)

http://mychinaconnection.com/wp-content/uploads/2010/08/beam_me_up_scotty1.jpg

victor_n
2011-02-27, 22:57
Jaja garva på, jag och generationer efter mig kommer vara döda sen länge innan detta verkligen är på tapeten so could not care less.

Finns ju idioter som tar vaccin mot vartenda influensa som medier pumpar ur, antar att dessa är samma personer som tror att det ens kommer vara aktuellt att råoljan tar slut inom närmsta 1000 åren.

shape
2011-02-27, 23:13
Bristen på prisvärda destillatbränslen kommer säkert att driva upp flygpriserna men det kommer inte ta slut, det finns gott om oljesand som förr eller senare kommer bli lukrativt att nyttja. Ett problem är vad man skall göra av all återstod då det pga. miljödirektiv blir allt dyrare att elda skitig olja. Till sjöss så kommer hela östersjön och stora delar av nordsjön tvingas sluta med HFO inom en snar framtid pga. svavel och NOx kvoterna. Om detta sedan om 20 år är praxis inom hela handelsflottan så försvinner ett stort hål där det länge har varit ok att dumpa skitigt bränsle. Så inte bara kommer priserna öka markant pga. brist på prisvärd pumpning utan även raffinaderierna kommer tvingas lägga på en rejäl summa för att täcka upp för en mindre åtråvärd återstod.

Ja, alternativet till tung råolja är oljesand, eller som man bör uttrycka det tjärsand. 40%, mer nu antagligen på senare år, av oljeförbrukningen kommer från oljesand, så det används redan friskt. Det är även den enskilda största oljegruppen vad gäller nyttjande.

Problemet är att det är en jävla skitraffinad process, och urbota dumt att man öht beblandar sig med oljesand istället för att satsa mer krut på djupshavsborrningar. Det är ytterst icke-miljövänligt att raffinera oljesand, alltså.

Problemet med att djuphavsborra är ju just att det är otroligt svårt att mäta halter och naturligtvis få upp skiten.

Men vad har man smarta personer för tycker man :)

Loka
2011-02-27, 23:29
Ja jag köper inte BS om att råoljan börjar ta slut. Its all about making money!

Herregud snacka om att inte ha någon koll överhuvudtaget. Har du ens gått i gymnasiet? Vore otroligt roligt att höra dig förklara hur du kan vara så övertygad om att det bara handlar om att tjäna pengar.

agazza
2011-02-27, 23:59
Hur länge antar man att oljan vi faktiskt kan nyttja, kommer räcka?

C.E.J.
2011-02-28, 00:05
Hur länge antar man att oljan vi faktiskt kan nyttja, kommer räcka?

No offense bro, men du är fan sämst på att leta information! :D

Kolla om du hittar nåt här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

Best of luck Gazzman!

victor_n
2011-02-28, 00:56
Herregud snacka om att inte ha någon koll överhuvudtaget. Har du ens gått i gymnasiet? Vore otroligt roligt att höra dig förklara hur du kan vara så övertygad om att det bara handlar om att tjäna pengar.

Herregud snacka om att inte ha någon koll överhuvudtaget. Har du ens gått i gymnasiet? Vore otroligt roligt att höra dig förklara hur du kan vara så övertygad att det inte bara handlar om att tjäna pengar.

Loka
2011-02-28, 01:11
Herregud snacka om att inte ha någon koll överhuvudtaget. Har du ens gått i gymnasiet? Vore otroligt roligt att höra dig förklara hur du kan vara så övertygad att det inte bara handlar om att tjäna pengar.

Ja först och främst så har jag läst massor om det och alla forskare på ämnet säger att det är så det ligger till. Det enda dom är oense om är när peaken kommer.

Men för att göra det riktigt enkelt. Vi lever på en planet där alla resurser på planeten är finita. Ok?

Olja är en sådan finit resurs. Som du kanske känner till så finner man olja under marken. Ibörjan av 1900 talet så räckte det att sticka en pinne ner i marken där det fanns mycket olja och den rann fram av sig själv. Nu har vi förbrukat enorma mängder olja i 100 år och all den där lätt tillgängliga oljan är tyvärr slut, nu måste vi investera massa energi för att komma åt oljan som ligger väldigt långt ner under marken. Mängden energi vi måste använda för att få upp oljan ökar hela tiden ju mer olja vi förbrukar. Håller du med om detta eller är detta bara påhittad?

Nu kanske du tänker att nä men det finns ju olje sand och vi hittar nya ställen med olja men tyvärr så kostar det massor med energi att producera olja från oljesand så den oljan är riktigt dyr och nya oljefyndigheter hittas inte tillräckligt snabbt ens för att täcka ökning av behovet av olja.

Fast du som är så övertygad av att allt detta är skitsnack kan ju berätta varför och vilken del?
Vore ju förbannat lustig om USA tex. ljög om att det nådde peak oil 1971 och började importera olja för miljarder och haft några krig för att säkra tillgången på olja. Allt för att tjäna pengar på något märkligt sätt?

Kan vi få höra din argument nu?

Asdf
2011-02-28, 01:26
Ja först och främst så har jag läst massor om det och alla forskare på ämnet säger att det är så det ligger till. Det enda dom är oense om är när peaken kommer.

Men för att göra det riktigt enkelt. Vi lever på en planet där alla resurser på planeten är finita. Ok?

Olja är en sådan finit resurs. Som du kanske känner till så finner man olja under marken. Ibörjan av 1900 talet så räckte det att sticka en pinne ner i marken där det fanns mycket olja och den rann fram av sig själv. Nu har vi förbrukat enorma mängder olja i 100 år och all den där lätt tillgängliga oljan är tyvärr slut, nu måste vi investera massa energi för att komma åt oljan som ligger väldigt långt ner under marken. Mängden energi vi måste använda för att få upp oljan ökar hela tiden ju mer olja vi förbrukar. Håller du med om detta eller är detta bara påhittad?

Nu kanske du tänker att nä men det finns ju olje sand och vi hittar nya ställen med olja men tyvärr så kostar det massor med energi att producera olja från oljesand så den oljan är riktigt dyr och nya oljefyndigheter hittas inte tillräckligt snabbt ens för att täcka ökning av behovet av olja.

Fast du som är så övertygad av att allt detta är skitsnack kan ju berätta varför och vilken del?
Vore ju förbannat lustig om USA tex. ljög om att det nådde peak oil 1971 och började importera olja för miljarder och haft några krig för att säkra tillgången på olja. Allt för att tjäna pengar på något märkligt sätt?

Kan vi få höra din argument nu?

Sluta nu, det finns massvis med personer här på forumet ( inkl mig själv ) som investerar i tungolje och oljesandsbolag. Nya tekniker för att på ett lönsamt sätt få upp denna typ av olja har skapat enorma tenbaggers de senaste 1-2 åren. Så allt prat om vad det kostar att få upp oljan gentemot nyttjandegrad etc är bara trams.

Världen är föränderlig, du kan inte sitta här och säga si o så om framtiden eller göra antaganden om den.

Loka
2011-02-28, 01:36
Sluta nu, det finns massvis med personer här på forumet ( inkl mig själv ) som investerar i tungolje och oljesandsbolag. Nya tekniker för att på ett lönsamt sätt få upp denna typ av olja har skapat enorma tenbaggers de senaste 1-2 åren. Så allt prat om vad det kostar att få upp oljan gentemot nyttjandegrad etc är bara trams.

Världen är föränderlig, du kan inte sitta här och säga si o så om framtiden eller göra antaganden om den.

Du tror detta kommer gå i tiotals eller tom hundratals år till? Bra sätt att skjuta fram problemet inget annat. Och ur investeringssynpunkt är det såklart intressant. Det är ju dom flesta oljebolag också eftersom oljas pris elasticitet gör att prishöjningar inte sänker demand nämnvärt så går det tjäna grymt med pengar på olja ett bra tag till.

Jag hoppas ärligt talat att jag har fel men jag tror inte jag har det, vill ogärna ha en total ekonomisk kollaps.

Durre
2011-02-28, 07:05
Diesel. Bra bränsleekonomi samt att skatten börjar bli mer human.

Men det är ju från råolja =S...

Olegh
2011-02-28, 07:39
Sluta nu, det finns massvis med personer här på forumet ( inkl mig själv ) som investerar i tungolje och oljesandsbolag. Nya tekniker för att på ett lönsamt sätt få upp denna typ av olja har skapat enorma tenbaggers de senaste 1-2 åren. Så allt prat om vad det kostar att få upp oljan gentemot nyttjandegrad etc är bara trams.

Världen är föränderlig, du kan inte sitta här och säga si o så om framtiden eller göra antaganden om den.

Jag förstår du rakt inte vad det har med saken att göra, att det finns personer här på forumet som investerar i oljeindustrin. Ändrar det på faktumet att oljan är en ändlig resurs?

Det är givet att det inte går att sia om framtiden med någon hundraprocentig säkerhet, men i fallet med olja så är det inte en fråga om oljan "tar slut", utan när den gör det.

MasterChief
2011-02-28, 07:59
Infinite Improbability Drive tror jag är det rimligaste alternativet.

MasterChief
2011-02-28, 08:08
Har inte sett denna länk i tråden. Sammanfattar läget samt staplar upp en del referenser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_biofuel

shut teh face
2011-02-28, 09:39
Det finns många alternativ

Man kan göra om vatten eller luft till energi, alternativt ladda rymdtid i en ZPM, såhär ser den ut:

http://sturla.simnet.is/image.axd?picture=2009%2F2%2FZpm.jpg

Cold Fusion och anti-materia är också två säkra kort som vi kan använda oss utav

Loke
2011-02-28, 09:55
Hur länge antar man att oljan vi faktiskt kan nyttja, kommer räcka?

Sanningen är att ingen vet. Ingen har den blekaste aning. Om någon hade någon koll på just den frågan skulle problemet inte ens vara hälften så stort.

Det finns ju förhoppningar om att tillgången ska följa en bell-kurva, men det finns inga garantier för det.

shape
2011-02-28, 10:05
Sanningen är att ingen vet. Ingen har den blekaste aning. Om någon hade någon koll på just den frågan skulle problemet inte ens vara hälften så stort.

Det finns ju förhoppningar om att tillgången ska följa en bell-kurva, men det finns inga garantier för det.


Frågan är snarare vilket pris vi är beredda att betala för oljan. Vi behöver inte oroa oss för att den skall ta slut, utan för kostnaden. Jag menar i nuläget vill vi betala 90-110, vad händer vid 200, eller 400? När kommer sektorer börja vikta om till andra alternativ?

Risken finns ju att marknaden kommer hålla nere priset för länge, när monopolet till slut kommer fram till att deras lönsamhet inte är lika god längre vad gäller framförhållning. Ja då kan det ju med lätthet bli som med guldet "Oj jävlar det här ser inte så bra ut" och vi har en dubblering på ett år :cool:

filmjölk
2011-02-28, 10:06
När vi har mer begränsat med fossila bränslen tror jag vi under ett tag kommer in i en gyllene ålder vad gäller turism och flygtrafik. Priserna kommer bli högre, och då slipper man alla Svennar, invandrare, arbetare, och annat löst folk på flygplanen och på turistorterna. Då kommer det bara vara bra människor på playan och man slipper lyssna på Glenn från Göteborg som pratar fotboll på planet när man skall ner till Troppan och glassa.

Tänk er det, bara glida ut på nattklubben på Luffen eller var var som och inte se bensinmackssolbrillor, risiga blonderingar och snusprillor. Bara hotta brudar och härliga grabbar med gucci och prada.

Olegh
2011-02-28, 10:14
Frågan är snarare vilket pris vi är beredda att betala för oljan. Vi behöver inte oroa oss för att den skall ta slut, utan för kostnaden. Jag menar i nuläget vill vi betala 90-110, vad händer vid 200, eller 400? När kommer sektorer börja vikta om till andra alternativ?

Risken finns ju att marknaden kommer hålla nere priset för länge, när monopolet till slut kommer fram till att deras lönsamhet inte är lika god längre vad gäller framförhållning. Ja då kan det ju med lätthet bli som med guldet "Oj jävlar det här ser inte så bra ut" och vi har en dubblering på ett år :cool:

Och om priset skenar samtidigt som det inte finns något gångbart alternativ?

Jag begriper verkligen inte hur man kan bagatellisera den teknologiska inlåsningen och det oljeberoendet vi har i dagsläget. Om det bara var att ersätta oljan med något annat så hade vi inte suttit i den här rävsaxen.

Asdf
2011-02-28, 10:33
Du tror detta kommer gå i tiotals eller tom hundratals år till? Bra sätt att skjuta fram problemet inget annat. Och ur investeringssynpunkt är det såklart intressant. Det är ju dom flesta oljebolag också eftersom oljas pris elasticitet gör att prishöjningar inte sänker demand nämnvärt så går det tjäna grymt med pengar på olja ett bra tag till.

Jag hoppas ärligt talat att jag har fel men jag tror inte jag har det, vill ogärna ha en total ekonomisk kollaps.

Vi använder oljan just nu eftersom den än så länge är lönsam att använda, det behöver inte betyda att vi kommer använda den tills den tar slut absolut sett och vi sedan står som frågetecken och undrar vad som hände

Nya oljefält, olja på platser vi inte kunnat utvinna ifrån än, olika typer av olja som med ny teknik är åtkomlig relativt billigt. Allt detta är faktorer du inte kan ta in i dina prognoser

Oljan kommer ta slut en dag, det stämmer. Men när sker det? Det finns 1000-tals alternativa lösningar idag men de är för dyra i jämförelse. Den dag oljan helt enkelt _blir_ för dyr kan vi se något annat. Om inte de alternativa lösningarna innan det blir billigare med.

Du ser, man kan inte ens diskutera detta för det är för många ingående variabler. Vad vi kan säga säkert dock är att man alltid diskuterat sådant här i alla tider, och teknokraterna har alltid vunnit iaf

Cerberus
2011-02-28, 10:40
vi lär väl ha större problem då men ja vette fan..jag e apatisk:P

agazza
2011-02-28, 10:56
Vi använder oljan just nu eftersom den än så länge är lönsam att använda, det behöver inte betyda att vi kommer använda den tills den tar slut absolut sett och vi sedan står som frågetecken och undrar vad som hände

Nya oljefält, olja på platser vi inte kunnat utvinna ifrån än, olika typer av olja som med ny teknik är åtkomlig relativt billigt. Allt detta är faktorer du inte kan ta in i dina prognoser

Oljan kommer ta slut en dag, det stämmer. Men när sker det? Det finns 1000-tals alternativa lösningar idag men de är för dyra i jämförelse. Den dag oljan helt enkelt _blir_ för dyr kan vi se något annat. Om inte de alternativa lösningarna innan det blir billigare med.

Du ser, man kan inte ens diskutera detta för det är för många ingående variabler. Vad vi kan säga säkert dock är att man alltid diskuterat sådant här i alla tider, och teknokraterna har alltid vunnit iaf

Problemet jag funderar på är att vi har ingen alternativ lösning när det gäller flyg och lufttransport som kan matcha behovet.

Loka
2011-02-28, 13:15
Vi använder oljan just nu eftersom den än så länge är lönsam att använda, det behöver inte betyda att vi kommer använda den tills den tar slut absolut sett och vi sedan står som frågetecken och undrar vad som hände

Nya oljefält, olja på platser vi inte kunnat utvinna ifrån än, olika typer av olja som med ny teknik är åtkomlig relativt billigt. Allt detta är faktorer du inte kan ta in i dina prognoser

Oljan kommer ta slut en dag, det stämmer. Men när sker det? Det finns 1000-tals alternativa lösningar idag men de är för dyra i jämförelse. Den dag oljan helt enkelt _blir_ för dyr kan vi se något annat. Om inte de alternativa lösningarna innan det blir billigare med.

Du ser, man kan inte ens diskutera detta för det är för många ingående variabler. Vad vi kan säga säkert dock är att man alltid diskuterat sådant här i alla tider, och teknokraterna har alltid vunnit iaf

Nu pratar vi ju utvinning av energi till bekostnad av energi. Självklart kan vi utvinna olja även om den är på havets botten under nordpolen men energin som går åt för att göra det är för hög för energin som oljan ger. Det finns ingen mening. Och vetenskap är inte magi där man kan få energi grattis genom någon slags ny teknik.

Men visst du har rätt vi kan börja utvinna olja från svåråtkomliga platser och oljesand osv. Men inte till 100 dollar fatet. Vad tror du händer med ekonomin när fatpriset ligger på 150-250 dollar? Vad hände 2007 när oljepriset låg på 140 dollar? CPI i USA gick upp vilket pressa mortage räntan upp vilket satte igång finanskrisen.
Det är riktigt jävla risky business enligt mig att gå på den taktiken, jag tycker man skulle satsat mycket mer för 10 år sen på en övergång men det sker så jävla halvhjärtat.

Jag säger inte att allt är kört och det är bara att ge upp men det finns för många som inte inser svårigheterna med problemet och vilka kostnader det rör sig om. Det är inte bara flygresor som blir dyrare och att man måste köpa en elbil. ALLT blir dyrare, det finns inte en enda produkt på marknaden som inte påverkas av oljepriset idag.

Asdf
2011-02-28, 14:37
Nu pratar vi ju utvinning av energi till bekostnad av energi. Självklart kan vi utvinna olja även om den är på havets botten under nordpolen men energin som går åt för att göra det är för hög för energin som oljan ger. Det finns ingen mening. Och vetenskap är inte magi där man kan få energi grattis genom någon slags ny teknik.

Men visst du har rätt vi kan börja utvinna olja från svåråtkomliga platser och oljesand osv. Men inte till 100 dollar fatet. Vad tror du händer med ekonomin när fatpriset ligger på 150-250 dollar? Vad hände 2007 när oljepriset låg på 140 dollar? CPI i USA gick upp vilket pressa mortage räntan upp vilket satte igång finanskrisen.
Det är riktigt jävla risky business enligt mig att gå på den taktiken, jag tycker man skulle satsat mycket mer för 10 år sen på en övergång men det sker så jävla halvhjärtat.

Jag säger inte att allt är kört och det är bara att ge upp men det finns för många som inte inser svårigheterna med problemet och vilka kostnader det rör sig om. Det är inte bara flygresor som blir dyrare och att man måste köpa en elbil. ALLT blir dyrare, det finns inte en enda produkt på marknaden som inte påverkas av oljepriset idag.

Jag är väl medveten om det du skriver. Men det du behöver ta i beaktande är att tusentals ingenjörer/forskare världen över arbetar på detta problem dagligen. De _kommer_ lösa det, du behöver inte oroa dig.

Att övergången ännu ej skett kan ha många olika anledningar som inte behöver bero på ursprungsproblemet i sig. Stora oljebolag som ofta beskylls senarelägga utvecklingen satsar själva miljardbelopp på alternativa lösningar de tror på. Frågan är _vilken_ som blir den dominerande, det är inte kul att vara den store investeraren till något man trodde på först men som senare visade sig en flopp.

Chrillee
2011-02-28, 15:23
Jag är väl medveten om det du skriver. Men det du behöver ta i beaktande är att tusentals ingenjörer/forskare världen över arbetar på detta problem dagligen. De _kommer_ lösa det, du behöver inte oroa dig.
Att övergången ännu ej skett kan ha många olika anledningar som inte behöver bero på ursprungsproblemet i sig. Stora oljebolag som ofta beskylls senarelägga utvecklingen satsar själva miljardbelopp på alternativa lösningar de tror på. Frågan är _vilken_ som blir den dominerande, det är inte kul att vara den store investeraren till något man trodde på först men som senare visade sig en flopp.

Sjukt soft inställning, gillar't. :cool:

Jag själv är mer cynisk och tror vi gått förbi tippunkten och allt hopp är ute.

Olegh
2011-02-28, 17:38
Jag är väl medveten om det du skriver. Men det du behöver ta i beaktande är att tusentals ingenjörer/forskare världen över arbetar på detta problem dagligen. De _kommer_ lösa det, du behöver inte oroa dig.

Att övergången ännu ej skett kan ha många olika anledningar som inte behöver bero på ursprungsproblemet i sig. Stora oljebolag som ofta beskylls senarelägga utvecklingen satsar själva miljardbelopp på alternativa lösningar de tror på. Frågan är _vilken_ som blir den dominerande, det är inte kul att vara den store investeraren till något man trodde på först men som senare visade sig en flopp.

Å du klentrogne..

Det är inte domedagen som är på väg, men problematiken är så pass omfattande att det finns ingen enkel lösning som något skickligt forskarlag kan klämma fram. Förändringarna kommer bli omvälvande och i värsta fall omskakande. Betänk även att oljan bara tjänar som det mest akuta och konkreta exemplet, resursproblematiken förekommer t.ex. även för alla mineraler vi plockar upp ur jordskorpan.

shape
2011-02-28, 18:06
Och om priset skenar samtidigt som det inte finns något gångbart alternativ?

Jag begriper verkligen inte hur man kan bagatellisera den teknologiska inlåsningen och det oljeberoendet vi har i dagsläget. Om det bara var att ersätta oljan med något annat så hade vi inte suttit i den här rävsaxen.

Ja, men det finns ju redan alternativ där bioenergi skulle vara det ledande alternativet.

Längst ut på snöret står ju tåg och väntar när det helt plötsligt blir mer lönsamt att frakta varor med hjälp av t.ex. tåg, då priset för olja är för högt.

Olegh
2011-02-28, 18:18
Ja, men det finns ju redan alternativ där bioenergi skulle vara det ledande alternativet.

Längst ut på snöret står ju tåg och väntar när det helt plötsligt blir mer lönsamt att frakta varor med hjälp av t.ex. tåg, då priset för olja är för högt.

Bioenergi, javisst. Men det kommer aldrig kunna ersätta olja, ens som energikälla. Nej, kärnkraft är inget realistiskt alternativ. Fusion, om eller när det dyker upp.

Vad tror du tåg drivs av? Diesel eller el. Var kommer en absolut majoritet av all elkraft ifrån? Fossila bränslen.

När man påstår att i princip ALLT är beroende av olja så är det ingen underdrift. Det är en så pass omfattande inlåsning att det skulle ta decennier att byta ut dessa system, även med ett bra alternativ. Som inte finns i dagsläget.

Och då har jag inte ens nämnt den olja som inte används som energikälla.

Asdf
2011-03-01, 15:00
Bioenergi, javisst. Men det kommer aldrig kunna ersätta olja, ens som energikälla. Nej, kärnkraft är inget realistiskt alternativ. Fusion, om eller när det dyker upp.

Vad tror du tåg drivs av? Diesel eller el. Var kommer en absolut majoritet av all elkraft ifrån? Fossila bränslen.

När man påstår att i princip ALLT är beroende av olja så är det ingen underdrift. Det är en så pass omfattande inlåsning att det skulle ta decennier att byta ut dessa system, även med ett bra alternativ. Som inte finns i dagsläget.

Och då har jag inte ens nämnt den olja som inte används som energikälla.

Jag är fascinerad över vilken enorm kunskapsbank du besitter som helt seriöst gör det ena antagandet efter det andra. Är du professor?

Det gör mig förvånad varför du inte även tagit i beaktande att en stor asteroid snart kanske även dundrar in i jorden och utplånar oss

tjabon
2011-03-01, 16:24
Etanoldrift? :D

massor av trampor?

kall fusion och elmotorer?

Jete-Stora gymmisnoddar ???

250cc
2011-03-01, 20:10
Jag instämmer med med Apos78 och Olegh och jag blir fascinerad över hur vissa inte verkar inse vidden av problemet.

C.E.J.
2011-03-01, 20:39
Jag instämmer med med Apos78 och Olegh och jag blir fascinerad över hur vissa inte verkar inse vidden av problemet.

Vi ser möjligheter istället :thumbup:

Olegh
2011-03-01, 21:24
Jag är fascinerad över vilken enorm kunskapsbank du besitter som helt seriöst gör det ena antagandet efter det andra. Är du professor?

Det gör mig förvånad varför du inte även tagit i beaktande att en stor asteroid snart kanske även dundrar in i jorden och utplånar oss

Det läskiga är ju att väldigt lite är antaganden. Men det ligger givetvis även i sakens natur när man uttalar sig om framtida händelseförlopp, att man inte vet, utan att man drar rimliga slutsatser utifrån givna data. Om någon uppfinner t.ex. en tidsmaskin eller en mackapär av likande betydelse så faller hela mitt resonemang platt.

Att det skulle ta flera decennier att ersätta alla system där olja ingår som ett viktigt kugghjul kan jag möjligtvis ge med mig på. Det är ett antagande, men knappast orimligt. Ha gärna i åtanke att världen är stor och att det inte ser ut som här i Sverige överallt.

Du får gärna ha med Asteroider som möjlig riskfaktor i din verklighet. Jag tycker dock det är bra mycket vettigare att oroa sig över saker som, tro det eller ej, är något mer inom mänsklig kontroll.

Loke
2011-03-01, 21:53
Jag är väl medveten om det du skriver. Men det du behöver ta i beaktande är att tusentals ingenjörer/forskare världen över arbetar på detta problem dagligen. De _kommer_ lösa det, du behöver inte oroa dig.

Problemet med det här problemet ni talar om är nog att det egentligen är så att ni talar om helt olika problem... Men jag är rätt tveksam till om en metadiskussion om vad problemet egentligen är kommer funka på ett internetforum :P

Sen har ju Asdf ett problem med sin tankegång här ovan, och det är ju att när ett område har väldigt många forskare så betyder inte det att det kommer lösas snart, det snarare att problemen inom området är enormt stora.

Fusion läggs det enorma summor på, men det är verkligen oklart om det någonsin kommer bli kommersiell verklighet. Alkemin och astrologin lockade de flesta som kunde kalla sig lärda på den tiden, idag vet vi att målen med dessa protovetnskaper är omöjliga att nå och det enda positiva de förde med sig var grunderna för den moderna fysiken och kemin.

Asdf
2011-03-02, 00:12
Min tankegång var inte menad att man löser ett problem enbart för att man arbetar på det utan att belysa det faktum att vi inte har en antingen eller situation idag ( vilket jag fick som intryck av Olegh). Det satsas enormt på alla möjliga typer av alternativ, frågan är vilken som blir den dominerande, inte om vi lyckas eller ej.

Jag känner mig tveksam om man kan dra paralleller mellan dagens fusionsforskning och dåtidens satsning på alkemi/astrologi. Förstår din poäng men det känns lite väl magstarkt.

Vad jag däremot gärna vill påpeka är att de största "impacts" inte varit de man satsat på stenhårt från första början, utan de som man kom på av en slump. Exemplen är oändliga.

Det är av den anledningen jag tror på att man kommer lösa det på ett eller annat sätt, men oftast inte på det vis man antog från första början ( eller om det nu blir så iaf vem vet)

Mr.Sarkastisk
2011-03-02, 00:36
Vi behöver inga flygplan, vi använder teleport då istället.

Dav0d
2011-03-02, 00:46
Det finns många alternativ

Man kan göra om vatten eller luft till energi, alternativt ladda rymdtid i en ZPM, såhär ser den ut:

http://sturla.simnet.is/image.axd?picture=2009%2F2%2FZpm.jpg

Cold Fusion och anti-materia är också två säkra kort som vi kan använda oss utav

Så vacker bild! :D Väcker många känslor och jag förstår inte varför tråden fortsatte efter den bilden. Liksom, den har ju alla svar! :D