handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt bryts musklerna ner?


elinelinelin
2011-02-27, 14:57
Jag har nu varit på läger i en vecka utan någon som helst träning förutom första dagen då jag åkte snowboard och sen gick jag några lugna promenader resten av dagarna. Under veckan fick vi frukost, lunch, middag och kvällsmat på det sättet att vi fick gå och hämta maten vid ett bord där vi blev serverade. Under hela veckan åt jag godis (mycket!!!) i princip varje dag.

Tre dagar innan vi åkte har jag antecknat att jag vägde 63.5kg morgonvikt och nu i morse vägde jag mig igen innan frukost och vägde då 62.5kg. Trots noll styrketräning, i princip ingen annan övrig motion och mängder av onyttigheter har jag alltså gått ner 1kg. Jag vet att det kan vara vågen som det är fel på, men jag hade räknat med att jag i alla fall hade gått upp 2-3kg och absolut inte ner.

Min första tanke är nu att jag har förlorat muskelmassa eftersom det känns omöjligt att jag har legat på energiunderskott. Min fråga är alltså, hur snabbt förlorar man egentligen muskelmassa om man inte styrketränar?

elinelinelin
2011-02-27, 15:13
Just ja! Kom på att det säkert är vatten som har försvunnit som har gjort att jag har gått ner (har inte druckit särskilt mycket i veckan), så glöm hela berättelsen om hur jag har gått ner, men svara gärna på frågan om hur snabbt muskelmassa bryts ner :)

Flonkz
2011-02-27, 15:38
Tror King Grub sa att det tar ett tag tills musklerna försvinner, dock så förloras styrkan ganska snabbt. detta är iofs väldigt individuellt, gener, kost etc.

agazza
2011-02-27, 15:43
Beror på kaloribalans, vilken nivå man ligger på osv, men har för mig att vid kaloribalans och med behovet av EAA uppfyllt så krävs det runt en månads sängliggande innan men börjar förlora muskelmassa.

Kommer endast ihåg det här väldigt flyktigt så det kan mycket möjligt vara rent påhitt

Spridis
2011-02-27, 15:48
Har du inte varit immobiliserad och sängliggande i en vecka så har du nog bara mått bra av lite ledighet från träningen! Din muskelmassa är troligen nära till intakt ellet t.o.m. har den ökat lite på grund av din överätning + vila.

limenka
2011-02-27, 15:53
Nej du kommer inte ha förlorat något. Kunde jag klara 6 veckor utan träning så klarar du 1 vecka utan förlust.

Spridis
2011-02-27, 15:57
Beror på kaloribalans, vilken nivå man ligger på osv, men har för mig att vid kaloribalans och med behovet av EAA uppfyllt så krävs det runt en månads sängliggande innan men börjar förlora muskelmassa.


http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/9/4351

A loss of muscle mass and functional capacity are two of the more deleterious consequences of prolonged muscular inactivity. Our data demonstrate that essential amino acid and carbohydrate supplementation during 28 d of bedrest provided an anabolic stimulus capable of ameliorating the loss of lean muscle mass. However, the maintenance of lean muscle mass in the absence of a neuromuscular stimuli such as exercise was not sufficient to fully preserve muscle strength.

childman
2011-02-27, 16:06
Detta är jag också orolig över. Har brutit käken och kommer inte kunna träna på minst 1 vecka till.. Sedan kanske jag kommer kunna börja med lätta gymövningar.

Har legat i en vecka med ensidig kost, såsom:
- Smoothies och yoghurt gjorda på kvarg & bär.
- Tomatsoppa (55 kcal / dl)
- Whey-100
- Proteinfluff
- Gräddglass med choklad/kolasås

Är ytterst tveksam om jag ligger på kaloribalans... Förmodligen inte. Trots förtäring av gräddglass i ganska rejäla lass. (4 liter på 1 vecka)

agazza
2011-02-27, 16:10
Olja olja och mer olja ifall det är kcalbehovet du bara behöver fylla

Kischen
2011-02-27, 16:16
Under så kort tid tappar man obefintligt med muskler även om man har ett mindre kalorieunderskott.

Har tom för mig att grub en gång skrev att ett kalorieunderskott bevarar fettfri massa bättre än ett överskott?

King Grub
2011-02-27, 16:27
Lever ni ett normalt rörligt liv händer det inget speciellt på ett par veckor. Första träningspasset efter vilan kommer kanske ändå att kännas trögt, om man försöker göra lika mycket som före uppehållet, eftersom mängden muskelglykogen snabbt anpassar sig efter aktivitetsnivån.

Om vilan innebär sängläge inträder både mätbar och märkbar katabolism inom dom två första dygnen. Överätning vid total vila (sängläge) innebär större muskelförlust än energibalans.

elinelinelin
2011-02-27, 17:24
Okej! Då behöver jag alltså inte vara särskilt orolig för att jag har tappat ett kilo muskelmassa. Överätningen var inte så brutal, men det var mycket onyttigheter jämfört med vad jag brukar äta i vardagen.

King Grub
2011-02-27, 18:03
Att överäta vid normalt liv innebär inte ökad muskelförlust, tvärtom. Det är om man blir sängliggande.

C.E.J.
2011-02-27, 18:17
Om vilan innebär sängläge inträder både mätbar och märkbar katabolism inom dom två första dygnen. Överätning vid total vila (sängläge) innebär större muskelförlust än energibalans.

Huh! Vet man varför det är så?

Evilkitty
2011-02-27, 18:33
Överätning vid total vila (sängläge) innebär större muskelförlust än energibalans.

Känns inte logiskt alls. Givetvis kan det vara så, men hur är trovärdigheten på den källan?

King Grub
2011-02-27, 18:57
http://www.ajcn.org/content/88/4/950.full