handdator

Visa fullständig version : Jag greppar 500 Nm - Vilken gripper?


Pungis
2011-02-27, 14:29
Tjabba. Jag har testat mitt maxgrepp och det är ca 500 Nm.

Vilken/vilka grippers lämpar sig för mig, någon som vet? :)

Finns det en lista över hur många N de olika kräver? Borde jag kanske ha en på 400-450Nm, eller vad tror ni?

Martinio0o
2011-02-27, 14:36
Grippers mäts upp i kg/pounds, inte N, så det är svårt att jämföra. Jag skulle föreslå att du frågar på någon affär om du får testa någon gripper.

http://ironmind.com/ironmind/opencms/Main/captainsofcrush.html

Som du ser står det lb (den siffran stämmer dock inte helt med verkligheten).

agazza
2011-02-27, 14:40
http://www.kylesconverter.com/force/newtons-to-Kilograms--Force

http://en.wikipedia.org/wiki/Captains_of_Crush_Grippers


Antingen Trainern då eller 1an

Martinio0o
2011-02-27, 14:44
http://www.kylesconverter.com/force/newtons-to-Kilograms--Force

http://en.wikipedia.org/wiki/Captains_of_Crush_Grippers


Antingen Trainern då eller 1an

Är du säker på att den övre inte syftar på resultaten man får av en RGC, för dem visar helt olika.

agazza
2011-02-27, 14:47
Är du säker på att den övre inte syftar på resultaten man får av en RGC, för dem visar helt olika.

RGC?

Det är väl bara en newton till kg tryck konverterare?

Martinio0o
2011-02-27, 14:49
RGC?

Det är väl bara en newton till kg tryck konverterare?

Redneck gripper calibrator, den mäter hur tung grippers är.

http://www.software-henritzi.net/Articles/MortonGripperCalibrationDevice.pdf

Konverteraren kanske syftar på vad som mäts upp med denna? Och om det är så, så är det inte trainern eller 1:an som gäller.

T.ex. så mäts CoC#4 upp till ungefär 200-215lb med en RGC medan Ironmind säger 365lb.

Fel länk ovan, men det är en likadan mätare, fast av annat märke, tror jag.

agazza
2011-02-27, 15:10
aha, då kan jag alltså inte alls hjälpa till här :)

hugok
2011-02-27, 16:31
Man kan väl ungefär översätta 10N till 1 kg eftersom gravitationskonstanten på de flesta ställen på jorden ligger kring 9,8 och F=ma där a är gravitationen, F är kraften i Newton och m är massan i kg. Sen kan du omvandla kg till lbs och välja lämplig RB gripper som har sina namn efter antalet lbs (har jag för mej) eller kolla vad de olika COC-gripperna har för motstånd i lbs.

Trashcan
2011-02-27, 16:42
Man kan väl ungefär översätta 10N till 1 kg eftersom gravitationskonstanten på de flesta ställen på jorden ligger kring 9,8 och F=ma där a är gravitationen, F är kraften i Newton och m är massan i kg. Sen kan du omvandla kg till lbs och välja lämplig RB gripper som har sina namn efter antalet lbs (har jag för mej) eller kolla vad de olika COC-gripperna har för motstånd i lbs.

Fast gravitation har ju ingenting med det här att göra, antagligen har någon tänkt lite tokigt. Känns inte som att man skulle kunna omvandla pounds på en gripper till kg, eftersom pounds i det här fallet är en kraft och kg en massa. Det är inte riktigt jämförbart. Snarare ska man gå direkt från pounds till newton. 500N(Inte Nm väl?) = 112 pounds.

David_wigren
2011-02-27, 18:49
Omöjligt att säga. Alla som producerar grippers använder fiktiva siffror. De enda siffrorna som stämmer är de som kommer från RNC. Men då mäter man från kanten av handtaget, så att översätta det till vad man presterat på en dynamo blir omöjligt.
Alla hand dynamometrar mäter olika och är olika konstruerade, det räcker med väldigt små skillnader för att handen ska få ett mekaniskt övertag resp. underläge.
500N på en random dynamo kan betyda precis vad som helst. Allt från en CoC sport till en CoC 3.
Vet du vad genomsnitts resultatet är på den? Då blir det mycket lättare att uppskatta vilken gripper som skulle passa.

hugok
2011-02-27, 19:48
Fast gravitation har ju ingenting med det här att göra, antagligen har någon tänkt lite tokigt. Känns inte som att man skulle kunna omvandla pounds på en gripper till kg, eftersom pounds i det här fallet är en kraft och kg en massa. Det är inte riktigt jämförbart. Snarare ska man gå direkt från pounds till newton. 500N(Inte Nm väl?) = 112 pounds.

När man mäter med den Redneck-metoden (kommer inte ihåg vad den heter) tar man väl en vikt och hänger på grippern och ser om den går ihop om jag ar förstått det rätt. Då blir det ju en massa på grippern. Då blir den kraften som grippern klarar massan gånger gravitationen (accelerationen). Både kg och pounds är mått på massor som kan översättas till mått på kraft på en gripper med hjälp av den redneck-metoden.

stromming
2011-02-27, 20:08
När man mäter med den Redneck-metoden (kommer inte ihåg vad den heter) tar man väl en vikt och hänger på grippern och ser om den går ihop om jag ar förstått det rätt. Då blir det ju en massa på grippern. Då blir den kraften som grippern klarar massan gånger gravitationen (accelerationen). Både kg och pounds är mått på massor som kan översättas till mått på kraft på en gripper med hjälp av den redneck-metoden.

Precis. Ifall man säger att det har en kraft på 100 kg, så menar man att det är samma kraft som en 100-kg-sten utövar på en yta där den ligger. Alltså 1000 N.

Pungis
2011-02-27, 20:39
Omöjligt att säga. Alla som producerar grippers använder fiktiva siffror. De enda siffrorna som stämmer är de som kommer från RNC. Men då mäter man från kanten av handtaget, så att översätta det till vad man presterat på en dynamo blir omöjligt.
Alla hand dynamometrar mäter olika och är olika konstruerade, det räcker med väldigt små skillnader för att handen ska få ett mekaniskt övertag resp. underläge.
500N på en random dynamo kan betyda precis vad som helst. Allt från en CoC sport till en CoC 3.
Vet du vad genomsnitts resultatet är på den? Då blir det mycket lättare att uppskatta vilken gripper som skulle passa.

Skolrekordet ligger på 1000N. Klassens starkaste tjej drar 400N, och de svagare killarna runt 500 och dom starkare kanske 650-700.. Skulle jag uppskatta

Jag har 37cm runt armarna - Kanske är lättare att utgå ifrån? ;)

Hur många reps vill man klara på sin nyinköpta gripper? Ett par, och byta när man är uppe i 15 eller något sådant?

Problemet är ju att det inte finns några butiker här omkring som säljer riktiga grippers. Man vill ju inte ha nån stadiumvariant ..

Martinio0o
2011-02-27, 22:27
Skolrekordet ligger på 1000N. Klassens starkaste tjej drar 400N, och de svagare killarna runt 500 och dom starkare kanske 650-700.. Skulle jag uppskatta

Jag har 37cm runt armarna - Kanske är lättare att utgå ifrån? ;)

Hur många reps vill man klara på sin nyinköpta gripper? Ett par, och byta när man är uppe i 15 eller något sådant?

Problemet är ju att det inte finns några butiker här omkring som säljer riktiga grippers. Man vill ju inte ha nån stadiumvariant ..

37cm underarmar?

Jag skulle säga att man vill ha flera grippers på en gång. En som man kan stänga från början, men inte så jättemånga reps (5 kanske?) och en som man inte kan stänga, men nästan. Så att man har något att jobba mot. Men egentligen kan man köra med endast en för svår och köra negativa hela tiden, men det är nog rätt trist.

Men om det inte finns någon butik i närheten är det svårt att avgöra vad du ska köpa.