handdator

Visa fullständig version : Ersätta dips och turkish get up?


ByggarBertil
2011-02-26, 23:24
Nu är det så att jag har kollat lite på Stronglifts 5x5 advanced http://stronglifts.com/stronglifts-advanced-strength-muscle-building-training-program/
och där finns dips och turkish get ups men jag skulle inte vilja köra dips på grund av den höga skaderisken och turkish
getups skulle jag helst också vilja byta ut. Jag skulle vilja ha tips på ilka övningar man kan ersätta dips och turkish getups med?

mikaelj
2011-02-26, 23:33
Den första: bänk med olika bredd.
Den andra: varför ersätta? Bra rörlighetsträning.

ByggarBertil
2011-02-26, 23:45
Den första: bänk med olika bredd.
Den andra: varför ersätta? Bra rörlighetsträning.

Så jag ersätter dipsen med smalbänk då vanlig bänkpress är på samma pass :)
Jag kan väl ge turkish get ups ett försök iallafall :)

tomn
2011-02-26, 23:46
Personligen gillar jag liggande tricepsextensions väldigt mycket. Skulle iaf välja någon av: liggande tricepsextensions, frenchpress eller smalbänk. (som alternativ till dips då)

kettlebellGuden
2011-02-27, 06:09
turkish
getups skulle jag helst också vilja byta ut.

tips på ilka övningar man kan turkish getups med?

Vafför vill du byta ut den här?



Kan annars tänka mig att du ersätter den med...

crunch
sned crunch
t-spine extension
höftresning
varenda rotatorcuff-övning du kan komma på
bent press
den därade magövningen när man håller en vikt i näven och lutar sig åt sidan
utfall
och windmill...

till att börja med iaf. Så får du iaf med en bråkdel av vad get upen gör för dig. Kanske inte de väsentliga delarna, men något iaf. :thumbup:

Dakke
2011-02-27, 09:31
hög skaderisk av dips?

mikaelj
2011-02-27, 09:44
Axlarna får hög belastning i hur någon bicepssena fäster på skulderbladet, eller hur det var. Lätt att få väldigt ont av det, själv varit där.

Åtgärdas ganska enkelt med uppvärmning före och efteråt töjning och lite triggerpunktmassage.

tomn
2011-02-27, 10:07
Axlarna får hög belastning i hur någon bicepssena fäster på skulderbladet, eller hur det var. Lätt att få väldigt ont av det, själv varit där.

Åtgärdas ganska enkelt med uppvärmning före och efteråt töjning och lite triggerpunktmassage.

Skaderisken kommer ju alltid vara hög även om du kör uppv, töj & massage.. AC-leden mår inte så bra.

Supermicke
2011-02-27, 12:49
Vafför vill du byta ut den här?



Kan annars tänka mig att du ersätter den med...

crunch
sned crunch
t-spine extension
höftresning
varenda rotatorcuff-övning du kan komma på
bent press
den därade magövningen när man håller en vikt i näven och lutar sig åt sidan
utfall
och windmill...

till att börja med iaf. Så får du iaf med en bråkdel av vad get upen gör för dig. Kanske inte de väsentliga delarna, men något iaf. :thumbup:

väntade på att någon skulle skriva vad den var bra för :D

ByggarBertil
2011-02-27, 12:53
Vafför vill du byta ut den här?



Kan annars tänka mig att du ersätter den med...

crunch
sned crunch
t-spine extension
höftresning
varenda rotatorcuff-övning du kan komma på
bent press
den därade magövningen när man håller en vikt i näven och lutar sig åt sidan
utfall
och windmill...

till att börja med iaf. Så får du iaf med en bråkdel av vad get upen gör för dig. Kanske inte de väsentliga delarna, men något iaf. :thumbup:

Jag kan väl ge getupen ett försök ifall den är så bra :)

En fråga om turkish get ups, om man ska göra 5 reps, är det då meningen att man ska göra 5 reps då man håller i kettlebellen med höger hand och fem då man håller i den med vänster hand? Man kan väl inte köra med samma arm hela tiden eller har jag missupfattat övningen?

kettlebellGuden
2011-02-27, 12:54
väntade på att någon skulle skriva vad den var bra för :D

Den är ju "tyvärr" bra för en hel del som inte alls kom med på listan. Och det beror ju sen lite på hur man tränar sin get up med. RKC-varianten får med lite stretch av skinksnöre och höftböjare, lär kroppen synka olika muskelgrupper för att bibehålla tension där det krävs osv. *cupid*

Som sektmedlem ser jag den som ett måste.

kettlebellGuden
2011-02-27, 12:59
Jag kan väl ge getupen ett försök ifall den är så bra :)

En fråga om turkish get ups, om man ska göra 5 reps, är det då meningen att man ska göra 5 reps då man håller i kettlebellen med höger hand och fem då man håller i den med vänster hand? Man kan väl inte köra med samma arm hela tiden eller har jag missupfattat övningen?

Du behöver inte köra den med en kettlebell.. Går hyfsat bra med hantel med (största nackdelen där är att du inte lika lätt kan ha neutral vrist, och att "packa" axeln ofta blir svårare). Toppenkul är att köra med en standard skivstång - blir intressant rotation på skiten som man måste motverka.

Står det 5xget up så brukar det menas 5 på högern och 5 på vänstern. Märk väl att en repetition är upp från golvet och ner igen (eller tvärtom där du har utgångsläget ståendes). Om du byter hand varje rep eller var tredje rep eller vad du känner för kvittar lika.

Jag brukar lära ut den med en sko istället för en fast vikt till att börja med. Knuten näve och sko balanserade ovanpå liksom. Alternativt en plastmugg med vatten... blir man blöt så gör man fel. :cool:


:tillägg: den är inte så bra. Den är mycket bättre. Jag har ingen aning om hur jag skulle lyckats rehabba min axel utan den jäkeln.

ByggarBertil
2011-02-27, 15:08
Du behöver inte köra den med en kettlebell.. Går hyfsat bra med hantel med (största nackdelen där är att du inte lika lätt kan ha neutral vrist, och att "packa" axeln ofta blir svårare). Toppenkul är att köra med en standard skivstång - blir intressant rotation på skiten som man måste motverka.

Står det 5xget up så brukar det menas 5 på högern och 5 på vänstern. Märk väl att en repetition är upp från golvet och ner igen (eller tvärtom där du har utgångsläget ståendes). Om du byter hand varje rep eller var tredje rep eller vad du känner för kvittar lika.

Jag brukar lära ut den med en sko istället för en fast vikt till att börja med. Knuten näve och sko balanserade ovanpå liksom. Alternativt en plastmugg med vatten... blir man blöt så gör man fel. :cool:


:tillägg: den är inte så bra. Den är mycket bättre. Jag har ingen aning om hur jag skulle lyckats rehabba min axel utan den jäkeln.

Okej nu förstår jag :D Ska kolla på youtube hur man ska göra och sen öva med en sko här hemma, tack för förklaringen :)

Ego
2011-02-27, 15:14
Lämpliga ersättningar för dips :

- Variationer av decline pressar (hantlar, stång etc)
- Liggande Hantelpress med händerna i Neutral position (i samma position som hantelcurls)

Supermicke
2011-02-27, 16:37
http://markjpitcher.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/06/tgu1.jpg

är det bra utförande?

J.V
2011-02-27, 16:41
är det bra utförande?Nej, det ska se ut såhär:
uDQUlshxO_8

the_matsson
2011-02-27, 16:54
Nej, det ska se ut såhär:
uDQUlshxO_8

Spelar väl ingen större roll?

Största skillnaden är i hur han manövrerar benen, och det känns som att det kvittar så länge övriga viktiga punkter stämmer.

MilkmaN
2011-02-27, 18:14
Hahah, fantastisk video :D