handdator

Visa fullständig version : Träning för att tåla högrekylerande skjutvapens påverkan på händer/handleder?


Whistler
2011-02-26, 21:42
Den här frågan är riktad till Arne, Obesogen och eventuellt andra fysiologiskt kunniga, då det här möjligen är en något ovanlig frågeställning.

Ett av mina största intressen är långhållsskytte med revolver. Vi skjuter högrekylerande vapen med patroner som vanligen bara ses i gevär, t ex .444 Marlin och .30-30 Winchester på avstånd upp till 300 meter.

Min fråga är hur händerna och handlederna påverkas av att utsättas för de här krafterna, dels den akuta effekten och dels över tid. Det gör ju minst sagt ont i nävarna efter att ha skjutit en serie på 40 smällar, så någon form av långtidspåverkan är ju inte osannolikt. Effekten med trög rörlighet och viss smärta av en intensiv helg kan sitta i händerna och handlederna i två-tre dagar efteråt.

Min greppträning med CoC-grippers har absolut hjälpt mig i den akuta fasen av rekylen. Det är inte många som lyckas hantera min stora BFR-revolver i .444 Marlin. Det vore dock trist att få lägga skyttet på hyllan för att man slitit ut lederna...

Här är en film på när jag skjuter .444 Marlin ur revolver:
ZUzvF-c9qoc

Tack på förhand.

Förståsigpåare och macho-människor som spelar för mycket CS behöver inte göra sig besvär att skriva i tråden bara för att det handlar om skjutvapen. Det här gäller skytte som sport! Punkt.

Handcuff
2011-02-27, 10:19
Ingen expert men pangar ganska mycket...

Din skjutställning ser inte helt stabil ut? Tycker att det ser ut som att du lutar lite bakåt och att du inte "låser ut" armarna.

Nu skjuter du ju revolver (kanske får revlovern i pannan om du använder min skjutställning :D)...men när man skjuter pistol så har man i alla fall bra hjälp av en stabil skjutställning.

I övrigt så är det som jag kan tänka mig träningsmässigt = greppträning där du lyfter tungt t ex. marklyft och chins mm.

Whistler
2011-02-27, 16:20
Njae, teknikmässigt så är det mer eller mindre raka motsatsen till att skjuta 9x19, .45ACP etc. Skjutställningen kallas ju "Fat n' lazy" av en anledning. Är man inte avslappnad så går lederna sönder. Så ryktas det ju i alla fall och det ligger nog en del sanning i det.

Filmen var iofs från första gången jag höll i just den bössan. Annars är det ju liggande skytte som gäller, vilket ställer betydligt högre krav på greppstyrkan (eftersom man oftast bara håller med en hand).

Donkey Kong
2011-02-27, 20:20
Mitt "enkronasråd" är Kettlebells bra för grepp och handled? :D

rooz
2011-02-27, 20:24
Mitt "enkronasråd" är Kettlebells bra för grepp och handled? :D
Jag tycker det. Men sedan om det är den ultimata lösningen vet jag icke, men du svingar en metallklump, det hjälper att stärka greppet.

Långsmal
2011-02-27, 23:16
Det enda jag skulle kunna tänka mig är att att en liten risk för vibrationsskador finns om du kör långa skjutsessioner.

Enligt hemsidan Vibrosense.se är detta varningstecken:

Man brukar dela in hand-arm vibrationsskadorna i tre grupper som ger olika problem eller symptom:

* Neurologiska problem, ger bl.a. domningar, smärta, nedsatt känsel, försämrad finmotorik, fumlighet.
* Cirkulationsproblem (vasospastiska), sk vita fingrar som beror på skador i handens tunna blodkärl.
* Muskel/skelett-problem, ger bl.a. försämrad gripkraft.

Upplever du något av ovanstående som håller i sig i mer än ett par dagar bör du nog uppsöka läkare för bedömning, annars är det nog ingen fara så länge du har vett att sluta innan du blir så gammal att ditt skelett blivit skört.

Angående just vibrationsskador så står det att risken är större om händerna är kalla när dom utsätts för vibration så det kan ju vara bra att göra någon typ av uppvärmning/undvika att skjuta när det är kallt och jävligt.