handdator

Visa fullständig version : Tar inte på "främre sidan av kroppen"


luukaz8
2011-02-26, 17:27
Shenare, jag heter Lukas och jag har precis börjat träna, (2 månader ungefär).
I början när jag började träna så fick jag ofta träningsvärk i hela kroppen, men nuförtiden blir det bara på "bakre sidan av kroppen", det vill säga, triceps, rygg, vader, axlar. Men mage, bröst och biceps känner jag inte av så mycket varken i efterhand eller under själva träningen. Magen kan jag träna så det bränner som f*n, men inte bröst och biceps. Några tips? För det känns som ingenting händer med träningen. :confused:

Tack på förhand!

sp123ltd1
2011-02-26, 17:38
chocka kroppen med nya övningar, andra vikter och andra reps så ska du se att du får träningsvärk;)

Forqie
2011-02-26, 17:43
Träningsvärk är inte ett kvitto på att man tränat bra/dåligt. Det är ett resultat av att musklerna är ovana på den belastning den utsätts för. Dessutom varierar det från person till person.
Jag skulle vara sjukt glad om jag aldrig fick träningsvärk av mitt gymmande.

luukaz8
2011-02-26, 17:48
Okej tack för svaret, men det är ju de att det inte känns under träningen heller, speciellt inte biceps, tillslut orkar jag inte köra mer reps, men biceps är inte trött, fattar ni :)?
Okej men ska försöka variera lite.

Tolkia
2011-02-26, 18:09
... tillslut orkar jag inte köra mer reps, men biceps är inte trött, fattar ni?
Nej, jag fattar inte alls. Du orkar inte köra mer, men är inte trött? Utveckla.

Ang. träningsvärk, så +1 på den som skrev att det inte är något kvitto på hur "bra" man tränar eller hur bra träningen "tar". Om så vore skulle typ Body Pump vara den optimala träningen, och det tror jag ganska få här som skulle hålla med om (inte jag heller, för den delen).

luukaz8
2011-02-26, 18:14
Nej, jag fattar inte alls. Du orkar inte köra mer, men är inte trött? Utveckla.

Ang. träningsvärk, så +1 på den som skrev att det inte är något kvitto på hur "bra" man tränar eller hur bra träningen "tar". Om så vore skulle typ Body Pump vara den optimala träningen, och det tror jag ganska få här som skulle hålla med om (inte jag heller, för den delen).

Det jag menar är när jag tränar biceps så tar det mer i underarmen före det tar i biceps, alltså så jobbas mina muskler men inte biceps som det var jag var ute efter. Vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det, men biceps övningarna tar på under armen innan den riktigt jobbar biceps! Hoppas du förstår nu :)!

Kischen
2011-02-26, 18:23
chocka kroppen med nya övningar, andra vikter och andra reps så ska du se att du får träningsvärk;)

Japp, kroppen blir helchockad av att köra triceps kickbacks istället för extensions typ ;-)

Zorban
2011-02-26, 18:34
Det jag menar är när jag tränar biceps så tar det mer i underarmen före det tar i biceps, alltså så jobbas mina muskler men inte biceps som det var jag var ute efter. Vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det, men biceps övningarna tar på under armen innan den riktigt jobbar biceps! Hoppas du förstår nu :)!
För min del är träningsvärk i princip helt kopplat till den excentriska träningen. Kör jag låångsamma excentriska rörelser får jag träningsvärk, annars känner jag ingenting alls.

Det där med att bicepsövningarna mest känns i underarmarna är vanligt. Försök att ha handlederna raka och krama inte stången så hårt. Eller så är dina underarmar helt enkelt väldigt klena jämfört med biceps. Hur som helst så kommer det jämna ut sig.

Forqie
2011-02-26, 18:37
Det jag menar är när jag tränar biceps så tar det mer i underarmen före det tar i biceps, alltså så jobbas mina muskler men inte biceps som det var jag var ute efter. Vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det, men biceps övningarna tar på under armen innan den riktigt jobbar biceps! Hoppas du förstår nu :)!

Det beror på hur du kör dina curls. Men det väl vara att dina underarmar är lite underutvecklade och därmed belastas proportionellt mer än dina biceps. I slutändan tränas ändå biceps så du behöver inte oroa dig. Sålänge du blir starkare så blir du förmodligen större och då är det nemas problemas!

luukaz8
2011-02-26, 18:52
För min del är träningsvärk i princip helt kopplat till den excentriska träningen. Kör jag låångsamma excentriska rörelser får jag träningsvärk, annars känner jag ingenting alls.

Det där med att bicepsövningarna mest känns i underarmarna är vanligt. Försök att ha handlederna raka och krama inte stången så hårt. Eller så är dina underarmar helt enkelt väldigt klena jämfört med biceps. Hur som helst så kommer det jämna ut sig.

Det beror på hur du kör dina curls. Men det väl vara att dina underarmar är lite underutvecklade och därmed belastas proportionellt mer än dina biceps. I slutändan tränas ändå biceps så du behöver inte oroa dig. Sålänge du blir starkare så blir du förmodligen större och då är det nemas problemas!

Tack vädligt mycket för svaren Zorban och Forqie! :hbang:

Tolkia
2011-02-26, 20:16
Jag vill betona det här med handlederna i bicepscurl lite extra. Det är lätt hänt att man utför bicepscurls som om de verkligen gick ut på att krulla ihop hela armen istället för att böja i armbågen. Då slaktar man underarmarna ganska bra. Håll koll på handlederna så att inte dina bicepscurls blir typ jätte-jättetunga handledscurls.

luukaz8
2011-02-26, 21:15
Jag vill betona det här med handlederna i bicepscurl lite extra. Det är lätt hänt att man utför bicepscurls som om de verkligen gick ut på att krulla ihop hela armen istället för att böja i armbågen. Då slaktar man underarmarna ganska bra. Håll koll på handlederna så att inte dina bicepscurls blir typ jätte-jättetunga handledscurls.

Ja okej ska försöka tänka på det, tack för alla tips och svar jag fått av alla!

luukaz8
2011-03-01, 10:25
Fortsätt gärna kommentera tips och annat :)!