handdator

Visa fullständig version : Tonårsflickor mår bättre av D-vitamin


forslund
2011-02-26, 11:31
Artikel hos DN.se

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tonarsflickor-mar-battre-av-d-vitamin

Tonårsflickor bör få i sig betydligt högre halter av D-vitamin än vad Livsmedelsverket rekommenderar, visar ny forskning. Vitaminbrist kan leda till hälsoproblem.

Men nu har forskare från Irland, Danmark och Finland kommit fram till att flickor bör sträva efter att få i sig mer än dubbelt så stora mängder D-vitamin för att få hälsosamma blodnivåer. Det överensstämmer också med nya rekommendationer i USA och Kanada.

Studien är publicerad i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition

Någon som kan jaga tag på studien i fråga? Hur som helst är det roligt med ännu mer positiv forskning rörande D-vitamin. :thumbup: Borde väl inte dröja för länge innan Livsmedelsverket ändrar sina rekommendationer?

Zorgus
2011-02-26, 12:35
Studien:

http://www.ajcn.org/content/early/2011/01/26/ajcn.110.006577.abstract

JimmyFlessa
2011-02-27, 08:05
Hörde om detta på nyhaterna härom dagen och visst låter det intressant, speciellt nu när man har läst igenom en studie. Jag trot dock tyvärr att det kommer att ta tid för livsmedelsverket att ändra sina rekommendationer, de brukar vara väldigt sega med sådant och ha svårt att ändra sådana rekommendationer/förhållningar de har stått fast vid ett tag.

Jag hoppas dock att detta studieresultat samt att bland annat USA ändrat sina rekommendationer ska få svenska livsmedelsverket att göra detsamma.

Eddie Vedder
2011-02-27, 08:31
Hörde om detta på nyhaterna härom dagen och visst låter det intressant, speciellt nu när man har läst igenom en studie.

Jag kommer inte ens åt den. Hur kontrollerade man kostintag?

King Grub
2011-02-27, 14:19
Jag kommer inte ens åt den. Hur kontrollerade man kostintag?

Självifyllda (tillsammans med förälder) frågeformulär för födoämnesfrekvens, vilka listade livsmedel som bidrog med 95% av vitamin D-intaget och 75% av kalciumintaget enligt senaste studierna för näringsämnesintag på populationsnivå i Danmark.

Eddie Vedder
2011-02-27, 16:03
Självifyllda (tillsammans med förälder) frågeformulär för födoämnesfrekvens, vilka listade livsmedel som bidrog med 95% av vitamin D-intaget och 75% av kalciumintaget enligt senaste studierna för näringsämnesintag på populationsnivå i Danmark.

Okej, ett FFQ. Alltid bra att veta.