handdator

Visa fullständig version : Återhämtningstid olika muskler?


TräningsFarmor
2011-02-26, 11:29
Hej,

Jag har börjat (1,5 mån) att styrketräna och spinna.
Jag kör ca 2 gånger i veckan hela överkroppen (mage, ryg, axel, biceps, triceps , bröst).
Jag brukar tänka minst två dagar mellan träningarna. T ex tränar jag måndag så blir nästa först på torsdag.

Jag försöker också köra spinning då mitt mål är att få bättre kondis och gå ner i vikt.
Samtidigt tänkte jag att det kan inte skada att träna musklerna också.

Nu har jag inte spunnit på ett tag och tiderna på helgen är bara på morgonen så det har jag missat.

Jag tänkte gå till gymet i eftermiddag och köra benpass istället.
Är det samma sak att man ska ha 2 dagars vila med benen t ex kan jag inte gå till spinningen förens tisdag om jag kör benpass idag?

När det gäller magen hör man ofta folk säga att "jag gör x antal sittups varje dag" och då har man ju inte 2 dagars återhämtning.

Är det lika lång återhämtning för alla muskler?
Och kan man köra konditionsträning mellan passen som involverar samma muskler utan större inverkan?

/Farmor

Pjotor
2011-02-26, 12:27
Är det samma sak att man ska ha 2 dagars vila med benen t ex kan jag inte gå till spinningen förens tisdag om jag kör benpass idag?

Det beror helt och hållet på hur hårt du tränade innan. Om du anpassar intensiteten så kan du träna helkroppspass varje dag i veckan.

Så länge inte din träning blir lidande så är det ingen fara att träna ofta.

När det gäller magen hör man ofta folk säga att "jag gör x antal sittups varje dag" och då har man ju inte 2 dagars återhämtning.

Är det lika lång återhämtning för alla muskler?

Jag upprepar det jag skrev tidigare: så länge din träning inte blir lidande så är det ingen fara att träna ofta.

Återhämtningstiden för liknande typer av muskler är i princip densamma. Mellangärde, mage och rygg är stabiliserande muskler som orkar arbeta kontinuerligt under lång tid, medan det inte gäller för musklerna i armar och ben i samma utsträckning.

Och kan man köra konditionsträning mellan passen som involverar samma muskler utan större inverkan?

Ja, absolut. Från en viss (ganska så hög!) nivå är det svårt att bli både starkare och mer uthållig, men det är få motionärer som kommer så långt.

Tränar du löpning dagen efter ett tungt benpass så kommer löpningen självklart att bli lidande.

young_george
2011-02-26, 12:38
Pjotor skriver bra.

Om det inte gick att använda samma muskler dag in och dag ut så skulle inte mänskligheten ha överlevt särskilt länge.

Vi har kroppar som är anpassade för att kunna arbeta hårt varje dag, däremot är det inte nödvändigtvis optimalt för muskeluppbyggnad, men för hälsans skull bör man aktivera sig dagligen.

creperiet
2011-02-26, 13:12
Återhämtningstiden för liknande typer av muskler är i princip densamma. Mellangärde, mage och rygg är stabiliserande muskler som orkar arbeta kontinuerligt under lång tid, medan det inte gäller för musklerna i armar och ben i samma utsträckning.

Det där håller jag verkligen inte med om. Den faktor som ofta begränsar träningsfrekvens och volym i mark, böj och OL är just de små stabiliserande musklerna i bålen. Benen är ruskigt stryktåliga, armar/axlar/bröst generellt lite känsligare p g a lägre initial träningsgrad.

Pjotor
2011-02-26, 14:46
Det där håller jag verkligen inte med om. Den faktor som ofta begränsar träningsfrekvens och volym i mark, böj och OL är just de små stabiliserande musklerna i bålen. Benen är ruskigt stryktåliga, armar/axlar/bröst generellt lite känsligare p g a lägre initial träningsgrad.

Det fetstilta som du nämner är övningar, inte muskler. Då blir svaret ett helt annat.

creperiet
2011-02-26, 15:06
Det blir svårt att utföra övningar utan att använd musklerna.

TurningTorso
2011-02-26, 15:22
Det blir svårt att utföra övningar utan att använd musklerna.

Vi behöver bara mer bollsportstänkande på gymmet. - Grabbar, låt vikterna göra jobbet!! :)

Om man ser till övningar så är det ju även så att man som nybörjare ibland kan återhämta sig snabbare pga att nervsystemet är så ineffektivt så man inte kan trötta ut musklerna. Men då pratar vi mer om återhämtning från en övning.

Gorilla
2011-02-26, 15:43
Vi behöver bara mer bollsportstänkande på gymmet. - Grabbar, låt vikterna göra jobbet!! :)

Om man ser till övningar så är det ju även så att man som nybörjare ibland kan återhämta sig snabbare pga att nervsystemet är så ineffektivt så man inte kan trötta ut musklerna. Men då pratar vi mer om återhämtning från en övning.
Visst, fast nervsystemet tar i regel lång tid att återhämta sig det med.

TurningTorso
2011-02-26, 17:54
Visst, fast nervsystemet tar i regel lång tid att återhämta sig det med.

Absolut, men frågan är hur trött man blir i nervsystemet när man är otränad och ligger på vikter som är en bråkdel av ens potential.

TräningsFarmor
2011-02-27, 19:22
Tackar för svaren.

Jag valde att köra 90 minuter på träningscykel istället igår, blev helt slut.
Idag körde jag mitt vanliga pass, inga ben, och för första gången gick det sämre än gången innan :(.
Jag har också ätit lite mindre idag och igår för att gå ner i vikt.
Så frågan är tror ni det beror mer på att jag körde slut mig på cykeln igår eller att jag ätit mindre som är huvudorsaken till att jag kunde lyfta mindre?

Pjotor
2011-02-28, 02:32
Tackar för svaren.

Jag valde att köra 90 minuter på träningscykel istället igår, blev helt slut.
Idag körde jag mitt vanliga pass, inga ben, och för första gången gick det sämre än gången innan :(.
Jag har också ätit lite mindre idag och igår för att gå ner i vikt.
Så frågan är tror ni det beror mer på att jag körde slut mig på cykeln igår eller att jag ätit mindre som är huvudorsaken till att jag kunde lyfta mindre?

Det är mest sannolikt att det var träningscykelpasset, men eftersom du har förändrat (minst) två olika variabler är det omöjligt att ge ett exakt svar.