handdator

Visa fullständig version : Höger armen domnar bort


Imagine
2011-02-26, 10:31
Jag har fått något väldigt obehagligt, min högra arm domnar bort rätt ofta. Från armbågen ut till lillfingret. Det blir oftast när jag ligger i sängen med armen rak eller när jag sitter vid ett skrivbord och armen vilar på bordet.

Har haft såhär i några dagar nu och undrar vad det kan bero på? Är det något som kommer i kläm i armbågen?

Jag har också upplevt det här här jag kört hammer curls sittande, då i dom sista repsen så kan armen domna till. Oftast inte varit så obehagligt så har inte tänkt på det så mycket.

Tack

Tunga Vikter
2011-02-26, 14:42
Jag har också haft det så väldigt ofta faktiskt. Brukar gå över utav sig själv efter ett par dagar på mig.

Tror att du skall försöka köra på som vanligt, kanske något lättare och är det inte bättre om en vecka så prova att vila i någon vecka eller gå till din husläkare.

Mvh,
Tunga Vikter

Tolkia
2011-02-26, 20:22
Det skulle kunna vara att du klämmer ulnarisnerven (bildgoogla "nervus ulnaris" för att se var den går). Undvik att stödja dig på armbågen när du sitter vid skrivbordet om det går, och se om det hjälper.

Imagine
2011-02-26, 20:28
Får hoppas att det går över av sig själv. Vad borde man göra annars?

Det kan mycket väl vara den nerven men ifall jag ligger i sängen så har jag försökt lägga armen ovanför huvudet, på magen, eller vid sidan av kroppen men det verkar inte spela någon roll hur jag har den. Då kan jag omöjligt stödja mig på den :/

Tack

hertzman
2011-02-26, 20:30
Jag hade mycket problem med det där, och underarmarna generellt. Smärta, domningar, känselbortfall i fingrarna. Sen slutade jag curla med stänger och det försvann.

Tolkia
2011-02-26, 21:13
Att armarna domnar om man sover med dem ovanför huvudet är rätt vanligt (fast då klämmer man högre upp än i armbågen). Jag skulle typ inte kunna röra dem när jag vaknade om jag gjorde det. Det är lite olika hur känslig man är för tryck; vissa domnar väldigt lätt, då får man vara lite försiktig.

Scratch89
2011-02-26, 21:21
Vilka fingrar är det som domnar bort? Är det allihopa, eller bara en del av dem? Lillfingret nämnde du, är det de två andra bredvid också?

Imagine
2011-02-26, 21:48
Till dig scratch så ja faktiskt, lillfingret, ringfingret och långfingret. Och bara halva handen.

Kanske får sluta curla då om det inte slutar om några dagar.

Scratch89
2011-02-26, 23:28
Då är det som Tolkia säger troligen ulnarisnerven som ligger i kläm eller allmänt jävlas.
http://www.akademiska.se/templates/page____33740.aspx

Finns tyvärr inte så jättemycket man kan göra, går du till sjukgymnast eller arbetsterapeut kan du få en ortos.

Du sover inte som ett mongo på natten då? :D