handdator

Visa fullständig version : Simning VS Löpning


Mathce
2011-02-25, 19:12
Jag behöver komma i form, läs min förgående tråd
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161537

men jag tycker de är riktigt tråkigt att löpträna, spec utomhus. Får ont i knän och leder och de är väl där de klämmer.
Men simmning har jag alltid gillat och där känns de liksom som att man gör något.
Nu undrar jag om det går att få den kondition som jag eftersträvar utav mer simning och mindre löpning. Min tanke är att börja löpa lite på band eller sån där trappmaskin för att minska slitage och sen köra löpning inomhus lite färre gånger än vad som är tänkt från början

Är de en dum ide ?

King Grub
2011-02-25, 19:15
Du får bra kondition av att simma, men du kan inte överföra dom konditionsförbättringarna till löpningr. Vill du bli bättre löpare, måste du springa.

Förbättringar från en träningsform är inte överförbara till en annan.

Specificity of VO2max

Fifteen men trained 1 hour daily, 3 days a week, for 10 weeks. For all subjects, treadmill running and tethered swimming tests measured VO2max before and after training. Vigoruous swimming elicits a general circulatory overload, so the researchers expected at least a minimal improvement (or "transfer") in aerobic power from swimming to running. This did not happen.

Almost total specificity accompanied the VO2max improvement with swim training. Treadmill running alone to assess swim training effects would have mistakenly concluded no swim training effect!

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006, p471.

For example, aerobic improvements derived from running (a complex activity) have been shown to produce improvements in the aerobic work of cycling (a simpler activity where the work occurs in fewer large muscle groups). The amount of the transfer is marginal at best. For example, the aerobic benefits that could be derived from 100 hours of endurance running might translate into the equivalent effect of 10 hours of endurance training for cycling.

http://coachsci.sdsu.edu/csa/vol12/rushall1.htm

Dennis93
2011-02-25, 19:29
Varför är det såhär? Om man förutsätter att man har två person som är lika duktiga teknikmässigt på att simma. Den första springer milen på 60min och den andra 45min, men de skulle alltså simma lika snabbt ?

Jag trodde kondition var mer generell än såhär, man lär sig nåt nytt varje dag :)

delta_mats
2011-02-25, 19:39
Självklart har man fördel av att ha bra kondition när man tränar någonting annat. En vältränad pump slutar inte vara vältränad bara för att man hoppar i plurret.

King Grub
2011-02-25, 19:42
Men man kan som sagt inte använda konditionen man skaffat i en gren i en annan. Det är inget att diskutera, så är det bara. Vedertagna fakta.

delta_mats
2011-02-25, 19:45
Men man kan som sagt inte använda konditionen man skaffat i en gren i en annan. Det är inget att diskutera, så är det bara. Vedertagna fakta.

Har ju inte så mycket med själva syreupptagningsförmågan och pumpen att göra som att tekniken är bristfällig och att musklerna inte är vana att arbeta på det viset. En marathonlöpare i världsklass kommer alltid vara en bättre skidåkare än en svensson som sitter i soffan om båda två har exakt samma teknik.

King Grub
2011-02-25, 20:29
ar ju inte så mycket med själva syreupptagningsförmågan... att göra

Det kallas "Specificity of VO2max" av en anledning.

Och här talar vi om en persons grenspecifika VO2max. Den personen kan inte förbättra sin grenspecifika VO2max i löpning genom att simma.

Taffalito
2011-02-25, 20:46
Men man kan som sagt inte använda konditionen man skaffat i en gren i en annan. Det är inget att diskutera, så är det bara. Vedertagna fakta.

Charlotte Kalla slutade tvåa i 10-kilometersloppet i K22-klassen på Lidingöloppet. Tiden blev 37.10 minuter. För ett tag sedan var det dessutom en manligt elithandbollsspelare som kom tvåa i Kungsholmen runt (halvmaraton) på strax över timmen...

Klart som fan att befintlig kondition kan användas med framgång inom vitt skilda idrottsgrenar!

King Grub
2011-02-25, 21:01
Charlotte Kalla slutade tvåa i 10-kilometersloppet i K22-klassen på Lidingöloppet. Tiden blev 37.10 minuter. För ett tag sedan var det dessutom en manligt elithandbollsspelare som kom tvåa i Kungsholmen runt (halvmaraton) på strax över timmen...

Klart som fan att befintlig kondition kan användas med framgång inom vitt skilda idrottsgrenar!

En tredjedel av min träning är ren löpning

Charlotte Kalla.

mn8eii
2011-02-25, 21:39
Grub har rätt i teorin, det är svårt att bygga en bra grenspecifik kondition utan att träna grenspecifikt. Men att säga att man ej kan använda kondition man skaffat sig i en gren i en annan är en så grav förenkling att den blir felaktig.

På en, som trådskaparen, relativt otränad individ är teorin inte lika applicerbar. Du kommer att få en bättre kondition av simträning och det kommer hjälpa dig att göra bättre ifrån dig på polisens cooper-test. Det bästa vore såklart att träna just löpning om du vill göra bra ifrån dig på ett löptest men att rakt av hävda att timmar i bassängen skulle vara bortkastade i ditt fall är fel.

Cross-training is a widely used approach for structuring a training programme to improve competitive performance in a specific sport by training in a variety of sports. Despite numerous anecdotal reports claiming benefits for cross-training, very few scientific studies have investigated this particular type of training. It appears that some transfer of training effects on maximum oxygen uptake (VO2max) exists from one mode to another. The nonspecific training effects seem to be more noticeable when running is performed as a cross-training mode. Swim training, however, may result in minimum transfer of training effects on VO2max. Cross-training effects never exceed those induced by the sport-specific training mode. The principles of specificity of training tend to have greater significance, especially for highly trained athletes. For the general population, cross-training may be highly beneficial in terms of overall fitness. Similarly, cross-training may be an appropriate supplement during rehabilitation periods from physical injury and during periods of overtraining or psychological fatigue.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7871294

Everest
2011-02-25, 21:43
Då undrar man ju varför Kalla överhuvudtaget tränar någon löpning om det inte gynnar skidåkningen ett skit? 25 timmar alternativ konditionsträning/vecka för att hon tycker det är roligt?

Det här går helt emot det jag upplevt när jag kört relativt hårt i flera konditionsformer senaste 7 månaderna iaf.

Tycker man kommer in i den andra konditionsformen mycket mycket snabbare och att ökningarna blir betydligt lättare när man förbättrat grunden med hjälp av annan träning.

cero
2011-02-25, 21:53
Everest: Kan det ha något att göra med att skidåkning är ganska "likt" löpning sett till vilka muskler man använder?

(Charlotte Kalla)
http://cdnstatic.expressen.se/polopoly/bilder/2008/01/13/1.1002172TS1278169535436_slot100slotWide75ArticleF ull.jpg

King Grub
2011-02-25, 21:54
Grub har rätt i teorin, det är svårt att bygga en bra grenspecifik kondition utan att träna grenspecifikt. Men att säga att man ej kan använda kondition man skaffat sig i en gren i en annan är en så grav förenkling att den blir felaktig.

På en, som trådskaparen, relativt otränad individ är teorin inte lika applicerbar. Du kommer att få en bättre kondition av simträning och det kommer hjälpa dig att göra bättre ifrån dig på polisens cooper-test. Det bästa vore såklart att träna just löpning om du vill göra bra ifrån dig på ett löptest men att rakt av hävda att timmar i bassängen skulle vara bortkastade i ditt fall är fel.



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7871294

Det är inte "teori".

Löpning och skidåkning är så lika att man säkert kan se en viss anpassning över grenarna, men man kan inte för trådstartaren som önskar förbättra sin löpning som ett specifikt mål rekommendera simning som ett effektivt sätt att ta sig dit.

Att det är "highly beneficial in terms of overall fitness" att kombinera olika träningsformer är det ingen tvekan om.

Everest
2011-02-25, 22:03
Löpning och skidåkning är så lika att man säkert kan se en viss anpassning över grenarna

Är väl i princip bara diagonalåkning där rörelsen för benen är lika. Även de som kör långloppsvärldscupen i längdskidor och är grymt framgångsrika, Oskar Svärd, Daniel Tynell och Jerry Ahrlin löper massor under deras grundsäsong, trots att dubbelstakning där benen är nästan helt stilla står för säkert 90% av åkningen. Hade det varit så gynsamt att alltid vara på snö jämfört med alternativ träning skulle garaterat någon i toppen göra det?

Springer
2011-02-25, 22:14
Oskar Svärd är en jäkla bra orienterare också.

Nåt är det som gör att löpning (ffa terränglöpning) och skidåkning komplementerar varandra bra. Om inte överföring av VO2Max, vad är det då?

Poxeman
2011-02-26, 17:24
Jag tror absolut att du kommer ha fördel av en viss del simning för din löpning.
Om inte annat så för att vänja dig vid ansträning och att lära dig köra hårt.

Mitt råd är att du springer minst två gånger i veckan och kompletterar med två simpass där du fokuserar på att använda benen. Kanske t.o.m kan fixa en "wetwest" och springa i bassängen?