handdator

Visa fullständig version : Barn och näring


Inge Enveten
2011-02-25, 17:16
Tanken slog mig nyligen; hur hade ett barn som bortsett från utövande av olika lekar samt kanske någon idrott i form av fotboll/handboll eller annan icke styrkefokuserad sport, sett ut om näringsintaget var förhållandevis proteinrikt låt säga 1.5 g / kg kv och i övrig hållt precis rimligt kaloriöverskott för att kunna växa etc utan att grisa på choklad, chips, godis och så vidare?

Frågorna är väl egentligen; är det en stor skillnad jämfört med hur det vore för en vuxen istället? Samt, om det vore en skillnad mellan barnet i exemplet och dennes kompis som istället åt mindre protein säg 0,5 g / kg kv och som tränade identiskt och gjorde det hans polare inte gjorde dvs förutom att ha ett lägre proteinintag även äta mer choklad, chips, godis och så vidare.

Ganska random rant, jag vet, men nyfikenhet att få höra om olika teorier och eventuell vetenskap vore trevligt.

Sverker
2011-02-25, 18:09
Jag gissar att tillväxthormonet tillåter stor variation av proteinmängd utan att tillväxten förändras. Är bara energibehovet och proteinkvalitén uppfylld så ska det nog gå från 0.5 g / kg kropsvikt upp till Kollomängder.