handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det egentligen ?


skumpah
2011-02-25, 16:57
Hej när jag kör min deff och styrkeperiod tänkte jag köra:

Träna tungt och pressa mig själv och ibland köra till fail.
4-6 reps och 2-4 set varje övning. Varje muskelgrupp 2-3 övningar.

Men om jag sen ska köra volym tänkte jag bara byta repsen till 8-12 reps och sen sänka vikterna så lite jag kan för att klara repsen.

Men hur viktigt är det med att byta övnigar och köra superset och
dropset ? (det är roliga och sköna övningar jag har nu så om jag inte behöver byta hade jag avstått)

Har nämligen satt ihop ett eget schema med mestadels basövningar som jag kommer köra på deff och styrkeperioderna. Men för volym ska jag byta övningar då och måste jag lägga in superset och dropset ?:O

mikaelj
2011-02-25, 16:59
Du behöver inte alls byta övningar. Om du vill kan du skala ned din träning till 4-5 st.

skumpah
2011-02-25, 17:03
Du behöver inte alls byta övningar. Om du vill kan du skala ned din träning till 4-5 st.

så egentligen kan man köra på ett schema man tycker väldigt mycket typ nästan hela sin "gym tid" :) ? bara ändra reps till 8-12 för volym och sen öka mer när det är uthålighet :O ?

skala ned min träning till 4-5 st vadå :O ?

mikaelj
2011-02-25, 17:08
så egentligen kan man köra på ett schema man tycker väldigt mycket typ nästan hela sin "gym tid" :) ?

Ja, att ändra övningar för sakens skull är poänglöst.

skala ned min träning till 4-5 st vadå :O ?

Övningar. Böj, bänk, rodd, militärpress, marklyft, t ex. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

skumpah
2011-02-25, 17:14
Ja, att ändra övningar för sakens skull är poänglöst.



Övningar. Böj, bänk, rodd, militärpress, marklyft, t ex. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

kolla mitt förra inlägg ändrade en grejj där :) alltså att man ändrar repsen bara ?

men vad är det jag skalar av :O ? fattar inte riktigt ? Övningar och schema har jag som jag ska följa ? *rolleyes*

och superset och dropset behövs då alltså inte ?

RobbanColeman
2011-02-25, 17:17
Lite som att fråga, hur bra tv behöver jag ha? Vi har alla olika mål och krav.

Finns fetare tv-apparater men en HD-ready duger bra och den kommer du långt med. Tycker vissa, och andra inte...

mikaelj
2011-02-25, 17:24
kolla mitt förra inlägg ändrade en grejj där :) alltså att man ändrar repsen bara ?

Du kan hålla konstant reps och set och träna på en lägre vikt men med kortare setvila, t ex 5 reps på 5RM för styrkedelen, 5 reps på 10RM för volymdelen.

men vad är det jag skalar av :O ? fattar inte riktigt ?

Många kan skala bort många övningar.

Övningar och schema har jag som jag ska följa ? *rolleyes*

Har du eller har du inte? Hur tränar du nu?

och superset och dropset behövs då alltså inte ?

Behövs och behövs... Superset är bara för att spara tid. Dropset har väl sin poäng, men för nybörjare är det poänglöst.

skumpah
2011-02-25, 17:27
Du kan hålla konstant reps och set och träna på en lägre vikt men med kortare setvila, t ex 5 reps på 5RM för styrkedelen, 5 reps på 10RM för volymdelen.



Många kan skala bort många övningar.



Har du eller har du inte? Hur tränar du nu?



Behövs och behövs... Superset är bara för att spara tid. Dropset har väl sin poäng, men för nybörjare är det poänglöst.

bröst och triceps och underarmar:

bänkpress: 4x6
pushdowns: 4x6
lutande hantelpress/bänkpress: 4x6
dips: 3xmax
tricepextensions: 3x6
cableflyes: 3x6
underarmsträning 3x6

rygg och biceps mage:

marklyft: 4x6
latsdrag: 4x6
T-bar rodd/enhands hantelrodd: 3x6
Shrugs: 3x5
sittande kabelrodd brett: 3x6
skivstångscurl: 4x6
hantelcurl: 3x6
preacher curl/koncentrationscurl: 2x6
cable crunch/ annan magövning: 4x6

axlar och ben:

benpress: 4x6
benspark: 5x6
maskin för baksida lår: 4x6
sittande vadpress: 5x6
skivstångspress bakom huvudet: 4x6
hantellyft åt sidan: 3x6
maskin för baksida axel: 4x6

detta kör jag nu. Deffar just nu och ska snart börja på styrkeperiod och äta mera osv. Men det blir exakt samma
för styrkeperioden nu då som detta schema tänkte jag då.

Vad menar du me 5RM och 10RM ?

mikaelj
2011-02-25, 17:28
N RM = en vikt där du klarar max N repetitioner.

Jag hade aldrig orkat med så många övningar som knappt ger något och fullt med överlapp. Men om du gillar det och får bra ökningar så ska du fortsätta med det.

skumpah
2011-02-25, 17:32
N RM = en vikt där du klarar max N repetitioner.

Jag hade aldrig orkat med så många övningar som knappt ger något och fullt med överlapp. Men om du gillar det och får bra ökningar så ska du fortsätta med det.

vart tycker du det är för mycket :) ?

okey men kommer nog köra på med detta och kanske skala av något set och övning kanske. Sen köra för volym att höja reps osv då :)

mikaelj
2011-02-25, 17:35
vart tycker du det är för mycket :) ?

Ptja, tre olika curlvarianter och tre olika tricepsövningar efter varandra? Till vilken nytta?

Jag är mer för ett minimalistiskt träningsschema där varje övning gör något vettigt.

okey men kommer nog köra på med detta och kanske skala av något set och övning kanske. Sen köra för volym att höja reps osv då :)

Varifrån har du fått programmet?

skumpah
2011-02-25, 17:37
Ptja, tre olika curlvarianter och tre olika tricepsövningar efter varandra? Till vilken nytta?

Jag är mer för ett minimalistiskt träningsschema där varje övning gör något vettigt.



Varifrån har du fått programmet?

Jag har gjort det själv med främst basövningar då sen dom jag tycker är roliga och sköna typ :) sen försökt få till det så att det inte blir för mycket därför jag undrade var du tyckte det var för mycket :)

mikaelj
2011-02-25, 17:39
Vad är ditt mål? Vad tar du i bänk, mark, böj och militärpress (det du kallar "skivstångspress ovanför huvudet")?

lind3r
2011-02-25, 17:39
rygg och biceps mage:

marklyft: 4x6
latsdrag: 4x6
T-bar rodd/enhands hantelrodd: 3x6
Shrugs: 3x5
sittande kabelrodd brett: 3x6
skivstångscurl: 4x6
hantelcurl: 3x6
preacher curl/koncentrationscurl: 2x6
cable crunch/ annan magövning: 4x6
Det var ett jävla pass!

skumpah
2011-02-25, 17:44
Att öka så mycket jag kan i övningarna jag har utan att lägga på mig för mycket fett. Nu när jag börjar denna period då. Just nu "deffar" jag och har snart nått min vikt jag som jag ville åt :)

Bänk: 72,5 för att vara petig :)
mark: tränat i 1 år ungefär men har inte förens nu kört mark så kör på 80kg men fortfarande
lite teknikträning.

böj: gillar inte böjövningar men: benspark 85kg baksida lår: 55kg vader: 80kg

skivstångpress bakom huvudet: 50kg

skumpah
2011-02-25, 17:46
Det var ett jävla pass!

OJ har glömt ta bort t-bar rodd :P den ska bort :)

mikaelj
2011-02-25, 17:59
Att öka så mycket jag kan i övningarna jag har utan att lägga på mig för mycket fett. Nu när jag börjar denna period då. Just nu "deffar" jag och har snart nått min vikt jag som jag ville åt :)

Bänk: 72,5 för att vara petig :)
mark: tränat i 1 år ungefär men har inte förens nu kört mark så kör på 80kg men fortfarande
lite teknikträning.

böj: gillar inte böjövningar men: benspark 85kg baksida lår: 55kg vader: 80kg

skivstångpress bakom huvudet: 50kg

Öka i övningarna? Då rekommenderar jag ett avskalat program där du kan lägga lite energi på övningarna. Stronglifts 5x5, StartingStrength m.m. Hur mycket väger du och hur lång är du?

skumpah
2011-02-25, 18:03
Öka i övningarna? Då rekommenderar jag ett avskalat program där du kan lägga lite energi på övningarna. Stronglifts 5x5, StartingStrength m.m. Hur mycket väger du och hur lång är du?

jag är 1.96 och väger 90(kommer väga 88 då börjar jag med styrkeperiod)

gillar inte övningarna i den stronglifts 5x5 riktigt(squat) Jag tror jag skalar av lite från passen istället :) tror det kommer blir bättre för mig :)

mikaelj
2011-02-25, 18:40
Du är en medelsvag nybörjare utan koll på styrketräning, samtidigt som du vet bättre än alla andra. Rolig kombination.

Varför startade du ens tråden om du inte vill få svar?

skumpah
2011-02-25, 18:53
Du är en medelsvag nybörjare utan koll på styrketräning, samtidigt som du vet bättre än alla andra. Rolig kombination.

Varför startade du ens tråden om du inte vill få svar?

nej asså det jag undrade när jag startade tråden är att om man behöver byta övningar när man ska köra volym, om det var bra att använda sig av superset och dropset när man kör just volym och för styrka. Och om man då kan behålla sitt schema man gillar och ändra det till 8-12 reps när man kör volym :) men har fått svar på detdär med superset och dropset av dig. Men du gav mig ett svar när du sa att man ska lägga mer energi på övningar(som i stronglift).
Jag vet inte bättre än någon annan :P vad det att jag skrev att jag inte vill köra stronglift du fick den uppfattningen eller ?

men jag kör nog på att skala ner det lite sen strunta i superset och dropset.
Sen om det är volym ökar jag då repsen till 8-12 ungefär :)

låter det bra ? :)

mikaelj
2011-02-25, 18:57
Sen om det är volym ökar jag då repsen till 8-12 ungefär :)

För att du (där du är just nu, styrkemässigt) skall få volym bör du istället satsa på att bli stark, i övningar som gör att du kan ta i ordentligt och lägga på 2,5 kg varje träningspass. Exempel på såna övningar är de som finns i Stronglifts 5x5.

Jag vet inte bättre än någon annan :P vad det att jag skrev att jag inte vill köra stronglift du fick den uppfattningen eller ?

Utan att ge anledning till varför du inte gillar knäböj, ja.

skumpah
2011-02-25, 19:07
För att du (där du är just nu, styrkemässigt) skall få volym bör du istället satsa på att bli stark, i övningar som gör att du kan ta i ordentligt och lägga på 2,5 kg varje träningspass. Exempel på såna övningar är de som finns i Stronglifts 5x5.

Okey ska kolla på stronglift lite då :) men till framtiden när det kommer till den dagen jag ska köra volym kan jag då köra på det schemat jag skrev tidigare i ett inlägg och köra på 8-12 reps då ? kanske skala av det lite? men köra på dom repsen ?

mikaelj
2011-02-25, 19:15
Okey ska kolla på stronglift lite då :) men till framtiden när det kommer till den dagen jag ska köra volym kan jag då köra på det schemat jag skrev tidigare i ett inlägg och köra på 8-12 reps då ? kanske skala av det lite? men köra på dom repsen ?

Om ett år eller så menar du? Ja, kom tillbaka då.

skumpah
2011-02-25, 19:22
Om ett år eller så menar du? Ja, kom tillbaka då.

Ja :) men när jag ändå pratade med dig tänkte jag :) Men tack för svaren :)