handdator

Visa fullständig version : Underlig övning som jag är osäker på


Fernicus
2011-02-25, 14:07
Har inte den blekaste om vad denna övning kan tänkas heta, men provade lite lätt idag och den kändes hyfsad. Man kilar fast skivstången i golvet, typ som när man kör t-bar, men man tar tag i kragen på stången och svingar liksom från sida till sida. Luddigt förklarat, men hoppas ni fattar hur jag menar.

Min frågeställning är då ifall denna övning är något att ha? Det kändes lite som snöskottning, och jag har på flera ställen lästa att extension och rotation av ryggraden är aja baja.

kettlebellGuden
2011-02-25, 14:24
Rotation med belastning är inget ajabaja. Det borde alla ha i sina träningsprogram. Självklart på kontrollerbar intensitet.


Spola fram till ~03:10 i den här.. är det ungefär så?

Sc8bL6DD_N8

Fernicus
2011-02-25, 14:27
Nej gud nej. Hittade ett youtubeklipp
http://www.youtube.com/watch?v=nk7RksvqGQs

EDIT: Landmines heter övningen tydligen :)

kettlebellGuden
2011-02-25, 14:43
Kalas den med ju. Do it!

Matsa
2011-02-25, 15:27
Nej gud nej. Hittade ett youtubeklipp
http://www.youtube.com/watch?v=nk7RksvqGQs

EDIT: Landmines heter övningen tydligen :)

Landmine heter grejen han stoppar den andra änden av skivstången i. Övningen brukar kallas barbell twist eller russian barbell twist. I filmen du länkar till kallas den barbell rainbows, inte hört det namnet förut men skillnaden verkar vara att han strävar efter att hålla bålen helt stilla.

BIGHAL
2011-02-26, 02:39
Skottat tillräckligt med snö denna vinter o det känns inte ok i svanken.... ta du det lungt med denna övning, låter som rena dumheten att "svinga" i från ena sidan till den andra.

Pjotor
2011-02-26, 07:50
Anpassa belastning och träningsmängd efter din träningsnivå, så är det nästan inga övningar som är skadliga.

TurningTorso
2011-02-26, 14:43
Man bör nog skilja lite på övningarna beroende på hur de utförs. Som det visas i videon så görs ju övningen (som Nick säger i videon) med fokus på antirotation och antilateralflexion, dvs för att bygga upp bålstyrkan om man känner att man har behov av detta.
Hela idén med övningen är ju att hålla ryggen neutral. Det är ju skillnad på att belasta ryggen med rotation/böjning osv i neutralt läge, och att belasta den när den faktiskt är flexad och roterad.

Russian barbell twist utförs inte på samma sätt.