handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag lägga upp maten ?


skumpah
2011-02-25, 13:15
jag undrar hur ska jag lägga upp maten ? Om vi säger att jag vaknar vid halv 8 äter min havregrynsgröt och beger mig till skolan. Vi får gratis frukost i skolan så där äter jag då 2 frallor med skinkpålägg med mjölk(cirka halv10). Sen äter jag då lunch i skolan(cirka 12 tiden). Kommer sedan hem och det börjar närma sig träning då jag åker med farsan in och tränar med han. Vi brukar dra vid 5 halv 6 tiden och jag kommer hem som senast 4 på skoldagar.

Men det jag främst undrar nu är hur ska jag lägga upp maten runt när jag tränar ? vad ska jag äta innan jag drar på träning? typ bara ta en burk kvarg med någon banan sen äta middag när jag kommer hem ? Hur ska jag äta för att få bra energi innan jag drar till gymmet osv ? hoppas ni förstår vad jag menar :)

målet är att ligga på ett litet överskott.

Fredron
2011-02-25, 13:42
Innan du gymmar så behöver du inte äta något speciellt. Se till så att du orkar passet bara, det funkar om man ätit ett ordentligt ett par timmar tidigare.
Sedan efter passet vill du få i dig mat så fort som möjligt och rikligt med det. Bättre att spara bananen och ta direkt när du är klar och sen ta dig hem och käka så fort som möjligt.

skumpah
2011-02-25, 14:21
Innan du gymmar så behöver du inte äta något speciellt. Se till så att du orkar passet bara, det funkar om man ätit ett ordentligt ett par timmar tidigare.
Sedan efter passet vill du få i dig mat så fort som möjligt och rikligt med det. Bättre att spara bananen och ta direkt när du är klar och sen ta dig hem och käka så fort som möjligt.

okey tack :)

men typ en något litet innan jag drar te träningen ? tar 20 minuter eller något tills jag är uppe i gymmet :)

Zorban
2011-02-25, 15:39
Vid styrketräning används i princip bara muskelglykogen. Det har i huvudsak lagrats in efter ditt förra träningspass (för samma muskelgrupp) och används som energi. Om du känner dig seg kan du höja blodsockret lite, dextros/malto är rätt bra för det _enligt mig_. För att ha bra energi på gymmet ska du äta kolhydrater (och givetvis protein/fett för muskeluppbyggnaden) Efter passet.