handdator

Visa fullständig version : Överrörlighetssyndrom.


Oljeblixten
2011-02-25, 12:10
Hej där Kollo, idag var Oljeblixten hos farbror doktorn på grund av glapp, klickanden och smärta i höger höftled.

Det började med att jag en längre har haft klickanden och knäppanden samt stelhet i höger höftled när jag sätter mig ner på en stol te.x känns det som om något ligger lite fel i leden. Genom att inåtrotera benet(dvs Dra högra knät mot det vänstra) hoppar det till i leden och det känns ungefär som att den läger sig rätt igen.

Var och körde ett hyfsat tungt pass med djupa knäböj, marklyft någon halvdan frivändning och lite till, efter det kändes allting helt okej resten av dagen.

Men när jag vaknade på morgonen dagen därpå hade jag ganska ont i höften på högersidan strålade det lite ner i benet, efter någon dag fick jag även ont i höger knä och båda mina knän började klicka blev även lite stel i korsryggen.

Det känns även som om jag "tappar" benet när jag går avslappnat, ungefär som om det ramlar ner några millimeter och sviktar upp igen tack vare musklerna.

Men i alla fall jag gick till farbror doktorn idag och han konstaterade att jag var överrörlig då jag kunde överstrecka armbågarna och vinkla tummen på något sätt så den syntes på andra sidan handen o.o

Det låter i och för sig lite logiskt då jag har instabila, glappa axelleder osv.

Jag skall i alla fall få en remiss till röntgen och sjukgymnast, doktorn sa även att jag inte ska träna tungt och akta mig för marklyft, knäböj osv, vilket jag tar ganska hårt.

För träningen är i stora drag det som håller ihop min tillvaro och gör att min vardag fungerar överhuvudtaget, mitt enda mål är att kunna träna brottning igen i princip då mina axlar har hindrat mig från detta och nu skall helt plötsligt inte få träna hårt alls, ett sådant besked är mycket knäckande.

In conclusion: Kommer jag kunna träna fullt ös igen är överrörlighet något stort hinder egentligen eller går det att träna runt? och isåfall hur?

Tack på förhand / Oljan

Oljeblixten
2011-02-27, 18:57
Ingen som har några förslag på träning för överrörliga som vill kunna lyfta tungt utan att skada sig, framförallt träning och stabilisering av höftleder!

jimmyboy
2011-02-27, 19:26
Detta undrar jag med över då jag lider av samma problem (överrörlighet i samtliga av kroppens delar). Vad jag har fått höra (vet ju inte om det stämmer) är att vi bör träna tung styrketräning för att träna upp och stärka leder och muskler. Det viktiga under detta är att undvika extrema ytterlägen (gå för långt i till exempel dips) då detta är väldigt lätt hänt för oss och hos vanliga människor så stretchar det muskeln men hos oss sliter det på lederna och förstör i stället.

Har själv haft och har stora problem med detta, men det går lite upp och ned. Har nu lyckats få tag på en sjukgymnast som själv lider av överrörlighet som jag (och du) så jag hoppas att han sitter inne på en del vettig information.

Tolkia
2011-02-27, 20:55
Jag överlåter åt kunnigare personer (t.ex. alla våra duktiga sjukgymnaster) att rekommendera övningar, men rent allmänt så skulle jag säga att ni innan ni kan träna era älskade Tunga Böj(tm) fullt ut så behöver ni träna små fjantövningar för att stärka upp så att ni klarar böjen. Att tro att maxbelastning av strukturer som gör ont skall vara lösningen är ganska ofta att lura sig själv. Krypa innan man kan gå osv. Det gäller, som den ovillige patienten, att inte automatiskt tolka INTE JUST NU som ALDRIG och därmed något man SKITER I.

Oljeblixten
2011-02-28, 00:25
Det stora problemet är inte mina te.x axlar. Utan som sagt höften där lederna(framförallt den högra) helt enkelt inte verkar palla tung böj och eventuellt mark. Just nu löser jag detta genom att inte träna benen tungt överhuvudtaget förutom att köra slut på mig med lite benspark/curl men det är ju inte speciellt roligt.

Får hoppas att det snart hoppar in en naprapat/sjukgymnast eller dyl och ger förslag på övningar som stärker upp höften. Då sjukvården tar sin goda tid på sig innan jag får en tid hos sjukgymnast, samt inte verkar vara speciellt intresserade i att jag vill träna tung böj. :]

Tolkia
2011-02-28, 07:46
Obs., angående det att sjukvården tar tid på sig, att sjukgymnastbesök i de flesta landsting är något man kan boka själv med sjukgymnasten och inte måste ha remiss för.

Angående detta med att vilja olika saker, så måste man kanske inte göra behandlingen till ett böjkrig från dag ett. Man kan ju t.ex. börja med att rehabilitera (eller vila, om det är vad som krävs) så att man kan utföra vardagliga aktiviteter normalt; de behandlare som inte tycker att det är en rimlig önskan torde vara ganska få, och vill man kunna böja så måste man i vilket fall som helst börja där.

Ego
2011-02-28, 09:38
Det stora problemet är inte mina te.x axlar. Utan som sagt höften där lederna(framförallt den högra) helt enkelt inte verkar palla tung böj och eventuellt mark. Just nu löser jag detta genom att inte träna benen tungt överhuvudtaget förutom att köra slut på mig med lite benspark/curl men det är ju inte speciellt roligt.

Får hoppas att det snart hoppar in en naprapat/sjukgymnast eller dyl och ger förslag på övningar som stärker upp höften. Då sjukvården tar sin goda tid på sig innan jag får en tid hos sjukgymnast, samt inte verkar vara speciellt intresserade i att jag vill träna tung böj. :]

Gå därifrån om de är ointresserade eller säg det till de. Det är deras jobb att vara intresserade och ta hänsyn till patientens önskemål. Du söker till dem för att du har problem A och problemet A måste vara löst för att du skall kunna göra X. Deras uppgift är att lösa A.

Marklyft brukar inte irritera upp höfter med liknande symtom. Ta och prova köra mark en gång och kör ingen annan övning den dagen.

Valet av övningar kommer att variera beroende på om sjukgymnsten tränat något själv eller ej. Om de inte tränat så kan du förbereda dig på ändlöst duttande med gummiband :hbang:

Så här skulle jag tänka (om det beror på "överrörlighet") :

- Förmodligen skulle jag ta bort de flesta stretchövningar (måste undersöka hela kroppen)

- Lägga in övningar för bakre regionen (extension i kabelmaskin, omvända hyperextensions, glute ham raises etc).

- Om marklyft funkar okej så skulle jag satsa på variationer av den - conventional, sumo, rumänsk, snatch-grip från golv, snatch-grip från platta

- Benpress helst i sumo positionen.

- Adduktion, Abduktion.

- Manuell stabilisering


Observera att dessa är generella råd och jag står inte ansvarig för whatever du nu bestämmer att hitta på, då jag personligen inte undersökt dig*flex*

Hurtbulle
2011-02-28, 10:20
Precis som Egos uttalande vill jag understryka att detta är allmänna reflektioner utefter vad du presenterat skriftligt. De största informationskällorna är den manuella respektive visuella behandlingen, som vi får klara oss utan nu.

Lider själv av överrörlighet. Detta skiljer mig från kanske 90% av mina kollegor inom branschen i fråga om stretching, vilket jag anser är något man kommer skratta åt om ett antal decennier. Stretching har förmodligen en motoriskt uppvärmande funktion för ergoreceptorerna och ökning av den allmänna vakenhetsgraden, men en sådan effekt uppnås på några andetag. Långvarig stretching bör enligt mig undvikas och bytas ut av helkroppsövningar såsom MAQ- konceptet för ökad rörlighet. För ökad blodcirkulation föreslås istället en grundlig, adekvat uppvärmning beroende på aktivitet.

Det var dock OT. Det låter spontant som att din höftledkula kanske är flat, något som gör att den kan ge upphov till en "hoppa ur"- känsla liksom ge ilande smärta till omkringliggande leder såsom knä och ländrygg då ledläppen påfrestas.
Har själv det problemet med min vänsteraxel; när jag gjort något dumt på gymmet kan jag känna en diffus, ilande smärta som inbegriper hela överarmen.

Utöver den traditionella styrketräningen som föreslagits föreslår jag gymnastikringar eller TRX- verktyg som komplement. Det tränar muskulär koordination och stabilitet och är väldigt skonsamt.