handdator

Visa fullständig version : LifeGene


Mental
2011-02-25, 10:12
Jag fick i dagarna en inbjudan att delta i forskningsprojektet LifeGene. Ett sammarbete mellan KIm Gu, LiU, LU, UmU och UU. Det är ett superambitiöst projekt som kommer löpa över lång tid och omfatta närmare halvmiljonen svenskar. Är det någon mer som deltar? De började plocka in folk för ett halvår sedan.

www.lifegene.se är man inte inbjuden kan man enkelt bjuda in sig, om man vill delta. De kommer göra ett helt batteri med hälsotester på en helt gratis.

Nackdelarna som jag ser det är att man blir registrerad i ett gigantiskt nationellt DNAregister, med allt vad det innebär för integriteten. Trots alla sekretesslöften mm så kan det ju komma på villovägar.

Fördelarna är att man får en gratis och omfattande hälsoundersökning vart 5:e år med tillgång till resultaten över nätet där man kan följa sina värden över tid.

Jag tror att jag efter övervägande kommer att delta, dels för att jag tycker att forskningen är viktig, och dels för att jag anser att integritetsrisken understiger värdet av regelbundna kostnadsfria hälsoundersökningar.

Nitrometan
2011-02-25, 10:16
Jag hittade en foliehatt...

Den Nya Världsordningen...
...vill registrera alla medborgares DNA för att de icke önskvärda ska sorteras ut och inte kunna föröka sig och sprida sina dåliga gener. Den Nya Världsordningen använde Darwins teorier för att få en anledning till att bla starta världens första rasbiologiska institut i Uppsala. Då fick de en anledning att tvångssterilisera personer som inte var önskvärda. Idag lämnar personer frivilligt in sitt DNA för analys, till och med betalar ur egen ficka för att deras DNA ska bedömmas.
Dessutom kan man läsa i artikeln: "Svaret fås efter en till fem dagar på företagets hemsida där man loggar in med en personlig kod som finns i paketet.
- Testet kan därmed göras helt anonymt, säger Anne Kihlgren, vd för Dynamic Code." Inget är hemligt på Internet, vi känner alla till Wikileaks t.ex.

Passa dig. :D

Prankie
2011-02-25, 10:19
Jag var med i undersökningen under pilotstudien.

Det är inte så många tester så det går ganska fort. Hörsel, blodtryck, lungkapacitet, blod, urin, längd, vikt och fettprocent med biosimpedans.

Mental
2011-02-25, 10:20
Jo, foliehatt åsido, biobankslagen kan ändras i ett nafs om politrukerna vill jävlas. Idagsläget får ju polisen dra ut DNA vid misstanke om allvarliga brott, det skulle man kunda ändra med ett snabbt beslut för att underlätta undersökningar... Det är en avvägning.

C.E.J.
2011-02-25, 11:25
Vilken integritetsrisk menar du existerar?

Asdf
2011-02-25, 11:34
Vad trist! Testcentren finns ju bara i umeå och sthlm :/ Det var udda!

Mental
2011-02-25, 11:40
Vilken integritetsrisk menar du existerar?

Dels kan data hamna på vift, och dels kan biobankslagen ändras så att mina registrerade prover andvänds i andra syften och utan att jag har rätt att neka till det. Tror inte riskerna är stora, men risker är det.

C.E.J.
2011-02-25, 11:42
Vad gör det om uppgifterna hamnar på vift? Pinigt att någon känner till din blodgrupp och kreatininvärde? Och vilka "andra syften" menar du att dina uppgifter skulle användas till?

Mental
2011-02-25, 11:48
Vad gör det om uppgifterna hamnar på vift? Pinigt att någon känner till din blodgrupp och kreatininvärde? Och vilka "andra syften" menar du att dina uppgifter skulle användas till?

Tja, ponera att en större databas kommer på vift, med uppgifter om mitt höga blodtryck och taskiga blodfetter. Eller förekomsten av cancer kopplat till mutationer i den typ av DNA jag har. Detta är säkert något ett försäkringsbolag är intresserade av när jag vill ta en ny försäkring osv.

Det är dessutom en timmes lång enkätunersökning om alla möjliga levnadsvanor mm som jag kanske inte vore helt bekväm med om den hamnade på Thepiratebay.

C.E.J.
2011-02-25, 11:50
Höhöhöööuuuu okeeeej :thumbup:

Tolkia
2011-02-25, 11:59
Jag blev kallad men avstod; dock inte p.g.a. sekretessproblematiken utan p.g.a. att jag inte iddes klämma in provtagningarna i schemat. Det verkar vara ett gediget projekt; jag känner till några av de forskare som står bakom (därmed inte sagt att projektet skulle vara fritt från risker eller att inte misstag kan ske; snarast kan man väl räkna med att misstag alltid sker, i varierande utsträckning).

Fartman
2011-02-25, 13:58
Fan va coolt, vet inte om jag ids vara med men det är helt klart ett jävligt bra projekt. :)

kaer
2011-02-25, 14:03
Fick den slumpmässiga kallelsen för någon månad sen eller så. Men orkade inte ta tag i det, någon som vet om det är försent?

delta_mats
2011-02-25, 14:29
Fick en sån där kallelse för bra länge sedan. Men det blev någon försening så kunde inte boka någon tid för provtagning mm den gången. Nu verkar de har kommit igång igen, får se om jag tar tag i saken igen.

kaer
2012-01-16, 12:49
Fick den slumpmässiga kallelsen för någon månad sen eller så. Men orkade inte ta tag i det, någon som vet om det är försent?

Slutade med att jag gick dit.

Ser nu att de verkar ha fått problem med datainspektionen och projektets framtid verkar lite oviss.

Mental
2012-01-16, 12:53
Mm, hoppas överklagan går igenom.

Fredron
2012-01-16, 13:11
Fanns ju en annan tråd om detta, jag var där i våras i alla fall och gjorde lite tester.

Tacos
2012-01-16, 13:12
Skall dit idag :)