handdator

Visa fullständig version : Hur pass viktigt är kolhydrater?


aGGe
2011-02-25, 07:09
Hur pass viktigt är kolhydrater för en vanlig människa som tränar, låt säga 3 ggr per vecka.

kan man eliminera det helt(svårt eftersom så många livsmedel innehåller någon del kolhydrater) och ändå må bra?
Kan man eliminera det helt och ändå öka i gymmet/konditionen.

Robbmeister
2011-02-25, 07:13
Nja ta bort det helt är nog inte så smart men man kan minska kolhydratsintaget. Det viktigaste är att äta kolhydrater efter träning (före också tycker jag men vissa kan träna på tom mage). Sen så är det som du sa , nästan alla livsmedel innehåller lite kolhydrater.

StarkaUlf
2011-02-25, 07:14
Klart du kan, men svårt att få bort ALLA kolhydrater :) LCHF
Björn ferry vann OS-guld i skidskytte i princip utan kolhydrater, så nog ska det fungera för dig också :) Men det tar ett tag för kroppen att vänja sig utan kolhydrater, kommer nog kännas tungt i början (speciellt konditionsmässigt)

aGGe
2011-02-25, 07:18
Jasså det visste jag inte att han gjorde!

Jag undrar rent allmänt om kroppen klarar av det under en längre period.

Själv skulle jag aldrig vilja avstå från kolhydrater. Finns alldeles för goda saker att äta ;)

Äter det dock med måtta numera, inte som förr när man kokade 200 gram makaroner och öste på med ketchup. Dom yngre dagarna är förbi.

mikaelj
2011-02-25, 07:34
Hur pass viktigt är kolhydrater för en vanlig människa som tränar, låt säga 3 ggr per vecka.

kan man eliminera det helt(svårt eftersom så många livsmedel innehåller någon del kolhydrater) och ändå må bra?
Kan man eliminera det helt och ändå öka i gymmet/konditionen.

Inte särskilt, ja, ja. (personlig erfarenhet)

http://paleonu.com/get-started och http://robwolff.com

Maod
2011-02-25, 08:19
Klart du kan, men svårt att få bort ALLA kolhydrater :) LCHF
Björn ferry vann OS-guld i skidskytte i princip utan kolhydrater, så nog ska det fungera för dig också :) Men det tar ett tag för kroppen att vänja sig utan kolhydrater, kommer nog kännas tungt i början (speciellt konditionsmässigt)

Är det någon som vet hur mycket kolhydrater Ferry hade i sin kost innan och under OS?

Apos78
2011-02-25, 08:23
Hur pass viktigt är kolhydrater för en vanlig människa som tränar, låt säga 3 ggr per vecka.

kan man eliminera det helt(svårt eftersom så många livsmedel innehåller någon del kolhydrater) och ändå må bra?
Kan man eliminera det helt och ändå öka i gymmet/konditionen.

Vad tränar du främst? Kolhydraterna kommer till större nytta för någon som satsar hårt på konditionen.

Klart du kan, men svårt att få bort ALLA kolhydrater :) LCHF
Björn ferry vann OS-guld i skidskytte i princip utan kolhydrater, så nog ska det fungera för dig också :) Men det tar ett tag för kroppen att vänja sig utan kolhydrater, kommer nog kännas tungt i början (speciellt konditionsmässigt)

Ferry åt nog en del kolhydrater. Jag har inte sett några siffror men även om han hamnar lång procentuellt så blir det en del kolhydrater med tanke på de energimängder han äter under tränings- och tävlingsperioder. Även ultralöparen Rune Larsson har pratat en del om det kostupplägg han väljer men där är mer fokus på att välja mat han tycker om. Ibland blir det mer kolhydrater, ibland mindre. Han väljer dock bort gröten och den jättelika pastaportionen, som annars kan ses som någon Gunde-standard för att ladda inför lopp:).

Eddie Vedder
2011-02-25, 08:25
Är det någon som vet hur mycket kolhydrater Ferry hade i sin kost innan och under OS?

Mer än vad en normalförbrukare på SLV-kost äter kan jag tro. ;) Det är inget snack om att Ferry äter riktigt lite kolhydrater med elitskidåkares mått mätt. Och ännu mindre än Colting. Men i gram blir det ju ändå en del, låt säga 20 energiprocent av 5000 kcal.

Anders The Peak
2011-02-25, 09:33
Antagligen är det (betydligt)svårare att bygga muskelmassa med reducerad mängd kolhydrater men vad som är optimalt beror nog på aktivitetsnivå.

JimmyFlessa
2011-02-25, 09:37
Antagligen är det (betydligt)svårare att bygga muskelmassa med reducerad mängd kolhydrater men vad som är optimalt beror nog på aktivitetsnivå.

Jag håller med. Egentligen är det bara som så att man får anpassa efter hur mycket man känner att man behöver. Vissa känner ju att de presterar kanon med en kost i princip helt nollat på kolhydrater, medans andra känner att det behöver käka ganska stora mängder för att i huvud taget orka med vardagen.

Tror man får prova sig fram lite för att hitta sin melodi. Sedan i teorin så "behövs" ju egentligen inte ett enda gram kolhydrat.

mikaelj
2011-02-25, 09:41
Antagligen är det (betydligt)svårare att bygga muskelmassa med reducerad mängd kolhydrater

Genom vilka mekanismer? Jag har hört "mekanisk cellexpansion". Vad är din åsikt? *nyfiken*

häftig
2011-02-25, 09:42
Jag håller med. Egentligen är det bara som så att man får anpassa efter hur mycket man känner att man behöver. Vissa känner ju att de presterar kanon med en kost i princip helt nollat på kolhydrater, medans andra känner att det behöver käka ganska stora mängder för att i huvud taget orka med vardagen.

Tror man får prova sig fram lite för att hitta sin melodi. Sedan i teorin så "behövs" ju egentligen inte ett enda gram kolhydrat.

Skiver under på det här.

Anders The Peak
2011-02-25, 09:45
Jag håller med. Egentligen är det bara som så att man får anpassa efter hur mycket man känner att man behöver. Vissa känner ju att de presterar kanon med en kost i princip helt nollat på kolhydrater, medans andra känner att det behöver käka ganska stora mängder för att i huvud taget orka med vardagen.

Tror man får prova sig fram lite för att hitta sin melodi. Sedan i teorin så "behövs" ju egentligen inte ett enda gram kolhydrat.

När man ser på resultat på muskelmassa och fettmassa mellan LCHF och traditionell kost så tappar LCHF signifikant mer fettmassa och och har signifikant oförändrad muskelmassa och vid traditionell kost minskar inte fettmassan men får en signifikant ökad muskelmassa. Det tyder på att antingen att högt fettintag och/eller frånvaron av kolhydrater i tillräcklig mängd hämmar/inaktiverar signalen som aktivererar mTOR.

Maod
2011-02-25, 09:57
Mer än vad en normalförbrukare på SLV-kost äter kan jag tro. ;) Det är inget snack om att Ferry äter riktigt lite kolhydrater med elitskidåkares mått mätt. Och ännu mindre än Colting. Men i gram blir det ju ändå en del, låt säga 20 energiprocent av 5000 kcal.

Ungefär vad jag gissade/misstänkte. Kallar man det fortfarande LCHF då?
Finns kanske inte en riktig definition av LCHF som alla förespråkare är överens om ännu?

Edit: sorry om det blir offtopic nu.

Eddie Vedder
2011-02-25, 10:03
Ungefär vad jag gissade/misstänkte. Kallar man det fortfarande LCHF då?

Beror på vem du frågar. Frågar du en LCHF:are är svaret ja. Frågar du Ferry själv så är svaret nej. :D

Apos78
2011-02-25, 10:21
Ungefär vad jag gissade/misstänkte. Kallar man det fortfarande LCHF då?
Finns kanske inte en riktig definition av LCHF som alla förespråkare är överens om ännu?

Edit: sorry om det blir offtopic nu.

Man skulle kunna definiera LCHF på två olika sätt:

1. Antalet gram kolhydrater
2. Andel E% kolhydrater

Tar man Ferry som exempel och använder definition #1 så blir det helt klart en del. Använder du definition #2 så närmar det sig kanske LCHF mer men frågan är om det skulle kallas LCHF på kostdoktorns forum. Om vi går på Eddies exempel så blir det ändå 250 g kolhydrater per dag och jag kan inte tänka mig att någon inbiten LCHF:are skulle drömma om att kalla det LCHF.

Jag har fått intrycket av Ferry att han väljer mat som i hans ögon är mer naturnära snarare än att han maniskt undviker kolhydrater.

Maod
2011-02-25, 10:23
LCHF är ju ett väldigt säljande ord.
Men precis som GI så verkar inte alla förstå innebörden av Low carb, me included.

inter
2011-02-25, 10:43
Beror på vem du frågar. Frågar du en LCHF:are är svaret ja. Frågar du Ferry själv så är svaret nej. :D

Fast i.o.m. att han var med och gav ut boken "Ferry food : LCHF" så verkar han ju ha svängt i den frågan. *cry*

kaffekopp
2011-02-25, 11:37
Fast i.o.m. att han var med och gav ut boken "Ferry food : LCHF" så verkar han ju ha svängt i den frågan. *cry*

eller sa ar det av kommerciella skal

inter
2011-02-25, 12:07
eller sa ar det av kommerciella skal

Det spelar väll ingen roll. Är man med och godkänner/väljer den titeln så blir det svårt att hävda att man inte vill ha med "LCHF-rörelsen" göra senare.

Hejnomax
2011-03-01, 16:02
När man ser på resultat på muskelmassa och fettmassa mellan LCHF och traditionell kost så tappar LCHF signifikant mer fettmassa och och har signifikant oförändrad muskelmassa och vid traditionell kost minskar inte fettmassan men får en signifikant ökad muskelmassa. Det tyder på att antingen att högt fettintag och/eller frånvaron av kolhydrater i tillräcklig mängd hämmar/inaktiverar signalen som aktivererar mTOR.

Gick alltså lchfarna ner i vikt och dom på traditionell kost upp?

Beelz
2011-03-01, 18:15
Kan man inte få en sur kropp av att en massa ketoner far runt i kroppen?!

mikaelj
2011-03-01, 18:16
Kan man inte få en sur kropp av att en massa ketoner far runt i kroppen?!

Nej.