handdator

Visa fullständig version : Biffarna tränar med 10KG i bicepscurl!?


Micke1990
2011-02-25, 06:21
Jag begriper mig inte på det överhuvudtaget.
Är det inte belastning med kontroll som bygger muskler?

Dem påstår till mig att biceps/triceps är små muskelgrupper och därav behöver dem inte köra på så tunga vikter. Ca 25-30 reps tills muskeln bryts ner helt och hållet.

Stämmer detta verkligen? =/

BonkyBo
2011-02-25, 08:27
Om inte annat får de en rejäl (och temporär) pump iallefall.

Ställ dig bevid och kör tunga böj och mark, visa vart skåpet ska stå.

Toby Asp
2011-02-25, 08:44
Vissa menar ju att tunga vikter inte är allt. Robban, lightweight osv :)

Onigiri
2011-02-25, 09:04
Det han menar stämmer.

emi23j
2011-02-25, 09:23
Inclined to agree. 25-30 reps totalt räcker gott och väl för biccarna imo. De får tillräckligt med aktivering från andra övningar.
Angående att de "bara" kör på 10kg hantlar så är det ju inte något direkt negativt att köra med tyngre.

King Grub
2011-02-25, 09:32
En del anser, att biceps och triceps inte behöver tränas alls, utan att det räcker med den tunga träning biceps får från ryggträningens drag och triceps får från bröst- och axelträningens pressar.

don ramon
2011-02-25, 09:32
Jag har aldrig sett en "biff" börja sin bicepsträning med en silverhantel. Jag har däremot sett många sänka vikterna ner till 10kg för att orka fortsätta hålla repsantalet någorlunda högt i varje set. Det är inte det du tänker på?

mattilainen
2011-02-25, 09:34
aldrig sett. Dock sett många som aldrig tränar biceps och ändå är relativt stor. I mina ögon.

galtasar
2011-02-25, 09:39
Kan ju vara så att många försöker köra tyngre än vad biceps klarar, alltså att man involverar andra muskler istället för det tilltänkta målet.
nog en del som hellre kör lättare och med fulltändig kontakt..själv kör jag mixat.

filmjölk
2011-02-25, 09:48
Skulle vilja se någon med muskulösa armar som curlar med hantlar mindre än 15kg. jag har aldrig sett någon som gör det annat än när han värmer upp. Även om det är högreps, pump och kontakt som är månadens smak för biffen är det tyngre än 10kg.

Jag tycker det var rätt roligt när jag tränade biceps med en tungviktsbyggare på anrika Spartacus som körde högreps och jag lågreps. jag curlade hyfsat strikt 4-5 reps på 28kgs hantlar, han körde emellan på samma hantelpar och gjorde 20reppare.

Spinkis
2011-02-25, 09:51
Kan det vara så klokt att bryta ner en muskel helt och hållet? ;)

mattilainen
2011-02-25, 09:58
Kan det vara så klokt att bryta ner en muskel helt och hållet? ;)

Muskelnedbrytning ökar inte heller under själva träningen :p

J.V
2011-02-25, 10:23
Don't do curls for the gurls, let the gurls have the curls.

Albin Eriksson
2011-02-25, 10:25
Att silverhantel använts är inget konstigt, men 25-30reps är däremot uppseendeväckande.
Tänker dropset...

Joe Hardgainer
2011-02-25, 10:45
Vem behöver curls när man kan köra chins för hela slanten!?!:hbang:

rooz
2011-02-25, 10:47
att silverhantel använts är inget konstigt, men 25-30reps är däremot uppseendeväckande.
Tänker dropset...
+1

Troligen något sådant.

vrok
2011-02-25, 10:50
Vem behöver curls när man kan köra chins för hela slanten!?!:hbang:
Håller med. Chin:ar ihjäl bicepsarna istället. Curls är fjolligt!

luderlasse
2011-02-25, 19:30
om man ska vara petig så borde chinsen främst ta på m.brachialis och m.brachoradialis och mindre på biceps, men har ingen veteskap bakom detta...
supinerade chins, mmm... där har vi en övning bör gunzen ;D

BIGHAL
2011-02-26, 02:35
En del anser, att biceps och triceps inte behöver tränas alls, utan att det räcker med den tunga träning biceps får från ryggträningens drag och triceps får från bröst- och axelträningens pressar.

Måste va bullshit!!

RobbanColeman
2011-02-26, 05:50
Skulle vilja se någon med muskulösa armar som curlar med hantlar mindre än 15kg. jag har aldrig sett någon som gör det annat än när han värmer upp. Även om det är högreps, pump och kontakt som är månadens smak för biffen är det tyngre än 10kg.

Jag tycker det var rätt roligt när jag tränade biceps med en tungviktsbyggare på anrika Spartacus som körde högreps och jag lågreps. jag curlade hyfsat strikt 4-5 reps på 28kgs hantlar, han körde emellan på samma hantelpar och gjorde 20reppare.

Det beror väl lite på vad man menar med muskulösa armar också...?

Sheogorath
2011-02-26, 07:32
om man ska vara petig så borde chinsen främst ta på m.brachialis och m.brachoradialis och mindre på biceps, men har ingen veteskap bakom detta...
supinerade chins, mmm... där har vi en övning bör gunzen ;D

Så kan det tyckas vid första anblicken. Men du blir nog som många "förblindad" av riktningen på handflatan och vridningen i underarmen. Biceps, både korta och långa huvudet, fäster ju som du säkert vet på skulderbladet (frampå, såklart) och därför blir vinkeln i axeln viktig för hur väl muskeln kan aktiveras. När man kör en smal chin (oavsett om man kör supinerat eller pronerat) löper armbågen framför kroppen i en mer eller mindre ren extensionsrörelse. Denna rörelse förlänger biceps. Om en muskel samtidigt förlängs och förkortas (den kommer ju förkortas över armbågen) kommer den inte att uföra något större muskelarbete. I en bred "chin" (pullup) kommer det förvisso också ske en viss förlängning över axeln men denna är helt försumbar. Biceps kommer därför att förkortas mer och har då förutsättningen att utföra större arbete. Detta är teorin. Det har inte gjorts jättemånga EMG-studier men de(n?) som gjorts visade på åtminstone likvärdig aktivitet mellan breda pronerade och smala supinerade. Med den bakgrunden och det faktum att jag känner att jag har teorin klar för mig lägger jag mitt kort på breda latsdrag med neutralgrepp för maximal aktivering av biceps brachii. Där har man "rätt" vinkel i axeln samtidigt som man har underarmen maxsupinerad. :thumbup: Om jag skulle få tillåta mig att göra en lista i fallande skala på hur väl olika varianter aktiverar biceps skulle den bli såhär:


Breda chins (d.v.s pullups)/latsdrag, neutralgrepp
Breda chins (d.v.s. pullups)/latsdrag, pronerade
Smala chinups/latsdrag, supinerade
Smala chinups/latsdrag, neutralgrepp
Smala chinups/latsdrag, pronerade

s.m.f
2011-02-26, 09:00
Bra förklarat sheo, MEN damn, hur gör man en pullupp med brett grepp, känns som man borde gå sönder :P (antog att du med neutralgrepp menade supinerat eftersom nästkommande nämns som pronerat)
...eller missförstod jag dig nu igen..... :P

BonkyBo
2011-02-26, 09:07
Så kan det tyckas vid första anblicken. Men du blir nog som många "förblindad" av riktningen på handflatan och vridningen i underarmen. Biceps, både korta och långa huvudet, fäster ju som du säkert vet på skulder .... OSV


Jobbar med vinklar indeed!

Fin post.

Bluesparv
2011-02-26, 09:39
Bra förklarat sheo, MEN damn, hur gör man en pullupp med brett grepp, känns som man borde gå sönder :P (antog att du med neutralgrepp menade supinerat eftersom nästkommande nämns som pronerat)
...eller missförstod jag dig nu igen..... :P

Nej, neutralt är när handflatorna pekar mot varandra :)

EDIT: Sen kan du kolla på random AF-atlet så ser du att man inte går sönder av breda pronerade ;)

s.m.f
2011-02-26, 09:50
Nej, neutralt är när handflatorna pekar mot varandra :)

EDIT: Sen kan du kolla på random AF-atlet så ser du att man inte går sönder av breda pronerade ;)

ahh förstås :smash:

på din edit, så pratade jag om supinerade breda.... pronerade är självklart, men eftersom jag missuppfattade så handlade det ju inte om supinerade breda vilket i min värld kändes som *screwy*

Bluesparv
2011-02-26, 10:04
ahh förstås :smash:

på din edit, så pratade jag om supinerade breda.... pronerade är självklart, men eftersom jag missuppfattade så handlade det ju inte om supinerade breda vilket i min värld kändes som *screwy*

Sånt som folk kommer bråka om i all oändlighet, för jänkarna är en pull-up med pronerat grepp och en chin-up med supinerat. Chins är väl ett försvenskat ord såvitt jag vet. Chins är alltså inte samma sak som en chin-up (definitionsmässigt).

Det lättaste, för att undvika missförstånd, är helt enkelt att säga att man gör chins med [pronerat/supinerat/neutralt] grepp. Tyvärr så finns det många ordmärkare här på Kolo som inte har nåt annat intresse än muskler och att vara besserwissers...

s.m.f
2011-02-26, 10:10
Sånt som folk kommer bråka om i all oändlighet, för jänkarna är en pull-up med pronerat grepp och en chin-up med supinerat. Chins är väl ett försvenskat ord såvitt jag vet. Chins är alltså inte samma sak som en chin-up (definitionsmässigt).

Det lättaste, för att undvika missförstånd, är helt enkelt att säga att man gör chins med [pronerat/supinerat/neutralt] grepp. Tyvärr så finns det många ordmärkare här på Kolo som inte har nåt annat intresse än muskler och att vara besserwissers...

hoppas du inte menade att jag var en besserwisser för då har du inte läst min fundering ordentlig, för jag undrade seriöst om han pratade om supinerade breda chins/pulräckhäv/whatever i min kropp går det bara inte, men insåg ju via tidigare inlägg att han med neutral menade handflatorna emot varandra

Bluesparv
2011-02-26, 10:14
hoppas du inte menade att jag var en besserwisser för då har du inte läst min fundering ordentlig, för jag undrade seriöst om han pratade om supinerade breda chins/pulräckhäv/whatever i min kropp går det bara inte, men insåg ju via tidigare inlägg att han med neutral menade handflatorna emot varandra

Syftade verkligen inte på dig :) Förstod dig helt, men förutsatte lite saker utan saklig grund i det du skrev, helt mitt eget fel ;)

Men det finns de som kommer in och märker ord som ingen jävel reagerar på normalt sett, bara för att visa att de kan.

RobbanColeman
2011-02-26, 10:20
De muskellösa tränar med 25KG i bicepscurl!? Man kan ju lätt vända på det och få det minst lika konstigt...

hejhopp79
2011-02-26, 10:34
Såg en "biff" på gymmet för ett tag sedan. Snubben gjorde halva reppar på låg vikt, säkert 30 st. Såg aldrig ut som att han egentligen tog i

Vad är det för "styrketräning" att endast vilja ballonga upp sig, utan att faktiskt bli särskilt mycket starkare?

Rikard Jansson
2011-02-26, 11:04
Måste va bullshit!!

Inte alls. :)

RobbanColeman
2011-02-26, 11:16
Såg en "biff" på gymmet för ett tag sedan. Snubben gjorde halva reppar på låg vikt, säkert 30 st. Såg aldrig ut som att han egentligen tog i

Vad är det för "styrketräning" att endast vilja ballonga upp sig, utan att faktiskt bli särskilt mycket starkare?

Vad är en biff och när är man stark?

kalaskonrad
2011-02-26, 11:33
Såg en "biff" på gymmet för ett tag sedan. Snubben gjorde halva reppar på låg vikt, säkert 30 st. Såg aldrig ut som att han egentligen tog i

Vad är det för "styrketräning" att endast vilja ballonga upp sig, utan att faktiskt bli särskilt mycket starkare?

Jag tycker du har en lite fånig inställning till träningen min vän, ta av dig ögonlapparna och inse att inte alla har samma mål som dig *slap* Tycker mig se det där varje gång du kommenterar någonting! Ville bara dela med mig utav vad jag tycker, hej å hå mvh

luderlasse
2011-02-26, 12:17
luls scheo, här kommer man å ska beservissa och briljera med sina anatomikunskaper och så blir man råägd, om jag ska vara ärlig tänkte jag inte ens på rörelsen i axelleden för biceps :P

mikeni
2011-02-26, 13:02
Muskelnedbrytning ökar inte heller under själva träningen :p

Alltså nu har jag stött på samma uttryck flera gånger på kort tid och är väldigt förvirrad. Vad menar ni? När fan sker muskelnedbrytningen då?

King Grub
2011-02-26, 13:03
Dynet runt. Både muskeluppbyggnad och muskelnedbrytning sker samtidigt, dygnet runt, 24/7. Men muskelnedbrytningen är inte förhöjd över normala nivåer under träning, varken under styrke- eller konditionsträning.

PCX
2011-02-26, 13:17
Tut

Krogbyggaren
2011-02-26, 13:19
Detta eviga tjat om 10kg hit och 100kg dit..

Vikten är så tung som du gör den helt enkelt.

Kör du curls med strikt form där du verkligen låser fast armarna, håller bröstet högt, axlarna bakåt, löst grepp och verkligen spänner dina biceps och fokuserar på att hålla ett högt TUT. Ja då är den ''lätta vikten'' inte så lätt längre..

Det är synd att alla är så insnöade på vad som hänger på stången och inte på själva utförandet.

mikeni
2011-02-26, 13:20
Dynet runt. Både muskeluppbyggnad och muskelnedbrytning sker samtidigt, dygnet runt, 24/7. Men muskelnedbrytningen är inte förhöjd över normala nivåer under träning, varken under styrke- eller konditionsträning.

Men allt snack då om att man ska helst få sig protein/EAA före träningen för att minska muskelnedbrytningen, inte träna med så hög intensitet så länge för kortisol utsöndras och bryter ned muskler, man ska käka efter passet mm. vad bygger det på?

spoon
2011-02-26, 13:24
Detta eviga tjat om 10kg hit och 100kg dit..

Vikten är så tung som du gör den helt enkelt.

Kör du curls med strikt form där du verkligen låser fast armarna, håller bröstet högt, axlarna bakåt, löst grepp och verkligen spänner dina biceps och fokuserar på att hålla ett högt TUT. Ja då är den ''lätta vikten'' inte så lätt längre..

Det är synd att alla är så insnöade på vad som hänger på stången och inte på själva utförandet.


Kan inte annat än hålla med. Jag tränar mest för styrka men starka biceps har jag inte mycket att vinna på. Dom vill jag bara ska vara stora och estetiskt tilltalande. Jag leker ofta med silverhantlarna och har ok armar med mina ögon sett då.

Sheogorath
2011-02-26, 13:31
Men allt snack då om att man ska helst få sig protein/EAA före träningen för att minska muskelnedbrytningen, inte träna med så hög intensitet så länge för kortisol utsöndras och bryter ned muskler, man ska käka efter passet mm. vad bygger det på?

Du har två parallellt pågående processer igång, alltid. Dels muskelnedbrytning (muskelproteinkatabolism) och dels muskeluppbyggnad (muskelproteinsyntes). Större nedbrytning än uppbyggnad under en viss tidsperiod ger mindre muskelmassa under den här tidsperioden medan större uppbyggnad än nedbrytning ger mer muskelmassa under tidsperioden. EAA/vassle/BCAA/etc före/efter träningen syftar till att ge en signal till kroppen att öka tillverkningen av muskelprotein. Det är alltså uppbyggnadsprocessen man påverkar först och främst med dessa tillskott, inte nedbrytningen. Det finns sätt att minska muskelnedbrytningen också men det viktigaste är att få så stor uppbyggnad (proteinsyntes) som möjligt.

Andra får rätta/fylla i om ni så vill.

mikeni
2011-02-26, 18:41
Du har två parallellt pågående processer igång, alltid. Dels muskelnedbrytning (muskelproteinkatabolism) och dels muskeluppbyggnad (muskelproteinsyntes). Större nedbrytning än uppbyggnad under en viss tidsperiod ger mindre muskelmassa under den här tidsperioden medan större uppbyggnad än nedbrytning ger mer muskelmassa under tidsperioden. EAA/vassle/BCAA/etc före/efter träningen syftar till att ge en signal till kroppen att öka tillverkningen av muskelprotein. Det är alltså uppbyggnadsprocessen man påverkar först och främst med dessa tillskott, inte nedbrytningen. Det finns sätt att minska muskelnedbrytningen också men det viktigaste är att få så stor uppbyggnad (proteinsyntes) som möjligt.

Andra får rätta/fylla i om ni så vill.

Varför är det då så att i de närmaste alla snackar i termer som att muskelnedbrytning sker under passet, i Idrottens träningslära står det tydligt att cellbeståndsdelarna tar flera dagar att återuppbygga efter ett hårt styrkepass mm.?

King Grub
2011-02-26, 18:45
Efter träning är nedbrytningen förhöjd. Träningen stimulerar dock uppbyggnaden också, så kraftigt att balansen nedbrytning/uppbyggnad blir positiv (förutsatt att aminosyror/protein finns att tillgå). Både nedbrytning och uppbyggnad pågår alltså samtidigt, och styrketräningen stimulerar uppbyggnaden så mycket att balansen blir positiv, trots att nedbrytningen är förhöjd. Men under själva träningspasset är varken nedbrytning eller uppbyggnad förhöjda. Och nedbrytningen är inget man måste sätta in speciella insatser för att motverka. Det är uppbyggnaden som är det viktiga och det som ansvarar för anabolism. Nedbrytningen är av ringa betydelse.

muddler
2011-02-26, 19:13
Själv har jag en egen konspirationsteori, tunga vikter/hantlar verkar ju bli mer och mer av en bristvara på många gym.. de attraherar "fel" publik och bla bla bla..

Därför tror jag att det kan ligga viss sanning i att gym tar in en kille modell större t.ex. en byggare på 100k+ i skaplig form, de betalar sedan honom för att befinna sig där på strategiska tider och endast kör med lättare vikter för att kidsen ska se att "man inte behöver lyfta tungt för att bli grov", för monkey see, monkey do så att säga.

Va sägs?

z_bumbi
2011-02-26, 19:22
Själv har jag en egen konspirationsteori, tunga vikter/hantlar verkar ju bli mer och mer av en bristvara på många gym.. de attraherar "fel" publik och bla bla bla..

Därför tror jag att det kan ligga viss sanning i att gym tar in en kille modell större t.ex. en byggare på 100k+ i skaplig form, de betalar sedan honom för att befinna sig där på strategiska tider och endast kör med lättare vikter för att kidsen ska se att "man inte behöver lyfta tungt för att bli grov", för monkey see, monkey do så att säga.

Va sägs?

Jag köper det rakt av och jag gissar att det är samma personer som skriver träningsartiklar i Body...

1684_
2011-02-26, 19:29
är detta därför man bibehåller sina triceps och biceps relativt bra, + att dom ahr ökat i styrka för man kör mycket drag övningar mm? :P Kör ju basövningar + mycket tyngdlyftning. Blir mycket pressövningar med!

Krogbyggaren
2011-02-27, 02:10
Själv har jag en egen konspirationsteori, tunga vikter/hantlar verkar ju bli mer och mer av en bristvara på många gym.. de attraherar "fel" publik och bla bla bla..

Därför tror jag att det kan ligga viss sanning i att gym tar in en kille modell större t.ex. en byggare på 100k+ i skaplig form, de betalar sedan honom för att befinna sig där på strategiska tider och endast kör med lättare vikter för att kidsen ska se att "man inte behöver lyfta tungt för att bli grov", för monkey see, monkey do så att säga.

Va sägs?

Sorry man, men det där är det dummaste jag har läst på länge. Inget personligt givetvis.

Lepras
2011-02-27, 04:11
Sorry man, men det där är det dummaste jag har läst på länge. Inget personligt givetvis.

Allt är inte sant på internet ;)
Och alla är inte heller seriösa ;)


Ontopic: Vissa pass är jag precis en sån person som ts beskriver...Senast idag körde jag biceps-började på 8kg och ökade 10,12,14,16kg..Redan vid andra setet började det spränga i armarna--måste sett lite speciellt ut,"folk" tyckte nog att ja borde klarat tyngre vikter--Väger 100kg+ och har 45+ i armar..

Men samtidigt kan jag nästa pass stå o fulköra hammercurl med 40kgs hantlarna..

Ska man göra en tung vikt lätt,eller en lätt vikt tung..;)

Troll
2011-02-27, 05:54
Jag tror på variation!

Lepras
2011-02-27, 14:09
Jag tror på variation!

+1:thumbup:

Slartibartfast
2011-02-27, 14:36
Detta eviga tjat om 10kg hit och 100kg dit..

Vikten är så tung som du gör den helt enkelt.

Kör du curls med strikt form där du verkligen låser fast armarna, håller bröstet högt, axlarna bakåt, löst grepp och verkligen spänner dina biceps och fokuserar på att hålla ett högt TUT. Ja då är den ''lätta vikten'' inte så lätt längre..

Det är synd att alla är så insnöade på vad som hänger på stången och inte på själva utförandet.

Detta tror jag också. Det är ingen skillnad om du failar på 10 reps på 60 kg eller 100 kg i en övning. Tror dessutom det sliter mindre på kroppen att köra med lättare vikter. Progression är ändå det väsentliga.

Dan S
2011-02-27, 14:45
Curlade 34 kg och gjorde ganska strikta 6or. Stångcurl ganska strikta 5or på 80kg.

Sedan ser jag folk som är mycket grövre än mig som kör på 26-30kg i lika strikta curls. 60-70 kg i stångcurl.

Hade jag haft den massan så känner jag att det vore helt omöjligt för mig att inte vara bra mycket starkare.

Samma fenomen med triceps, triceps med z-stång, ståendes och liggandes körde jag 67.5 kg som mest på medans det fanns mycket större killar som körde på 37.5 kg. Samma killar som jag aldrig sett kört tyngre, det får mig att frukta att "bodybuilding" är värdelöst för styrka, dvs att köra 8-10 reps öht. Min första tanke är inte att jag är ett genmonster som är bäst även om jag har den inställningen, man måste vara realistisk också.

Less på att träna tungt och kör lätta pass för man bygger muskler ändå? Jag kan köra på 26 och träna fint men med lite mental inställning så går 34orna upp lika bra. Blir mindre psykiskt påfrestande att träna passivt. Kanske det är det som är?

Inget förklarat fenomen?

Anders The Peak
2011-02-27, 14:46
Har ni sett Branch Warren - Train Insane? Han kör 15-20 reppare på vikter som är mer eller mindre omöjliga för en hygglig styrkelyftare utan utrustning och det ser ut att vara rätt lätta vikter för honom.

Hemi
2011-02-27, 16:12
Jag tränar bara hemma med stång och lite redskap. Vikterna ligger en bit under vad jag verkligen skulle klara med hardcore-utförande och styrkelyftarbälte osv. Fast med "striktare" och försvårande utförande och lite fler reps går det ju bra att gör det mesta ändå. Har inte märkt nåt negativt med den träningen, snarare tvärt om. Tror det kan var bra för oss lite äldre också, samt i kombination med tungt kroppsarbete om man nu har det.

filmjölk
2011-02-27, 17:58
Har ni sett Branch Warren - Train Insane? Han kör 15-20 reppare på vikter som är mer eller mindre omöjliga för en hygglig styrkelyftare utan utrustning och det ser ut att vara rätt lätta vikter för honom.

Hehe han hade inte kännt igen sig i tråden:) Men så är han ju inte biffig heller, han borde använda sig av 10kgs hantlarna så det händer något. Har bara sett ryggträningen än så länge, monstervikter. Men det är mycket dropsets ser jag, inte 15-20 reppare. Det är tunga 5-8:or drop-drop totalt 15-20 reps, men det blir inte riktgt samma grej.

edit: han verkar ha en rolig filosofi kring övningsval, den verkar gå ut på att "Kör precis varenda övning du kan i samma pass"

RobbanColeman
2011-02-27, 18:56
Hehe han hade inte kännt igen sig i tråden:) Men så är han ju inte biffig heller, han borde använda sig av 10kgs hantlarna så det händer något. Har bara sett ryggträningen än så länge, monstervikter. Men det är mycket dropsets ser jag, inte 15-20 reppare. Det är tunga 5-8:or drop-drop totalt 15-20 reps, men det blir inte riktgt samma grej.

edit: han verkar ha en rolig filosofi kring övningsval, den verkar gå ut på att "Kör precis varenda övning du kan i samma pass"

Hmm, stämmer inte med filmen jag kollar på just nu...

filmjölk
2011-02-27, 19:31
Hmm, stämmer inte med filmen jag kollar på just nu...

Näe var bara så i några få övningar på ryggpasset. Resten lite annorlunda. Imponerande när han drar iväg 20 reps på 140 i axelpress.

Zoidy
2011-02-27, 20:01
Vem behöver curls när man kan köra chins för hela slanten!?!:hbang:

Lägg av, alla härinne vet att chins primärt är en magövning ;)

EDIT: Hoppas inte internskämtet där missades

Zoidy
2011-02-27, 20:18
Har ni sett Branch Warren - Train Insane? Han kör 15-20 reppare på vikter som är mer eller mindre omöjliga för en hygglig styrkelyftare utan utrustning och det ser ut att vara rätt lätta vikter för honom.

Alla Mr. Olympia killarna lyfter sanslöst tunga vikter, lite märkligt om man inte behöver ha nån vikt på stången för att växa? Progression är viktigt precis oavsett hur man väljer att köra, man kommer aldrig få se en Mr. Olympia kille som aldrig går över 10 kg hantlarna i någon övning. Det händer bara inte

RobbanColeman
2011-02-27, 20:42
Alla Mr. Olympia killarna lyfter sanslöst tunga vikter, lite märkligt om man inte behöver ha nån vikt på stången för att växa? Progression är viktigt precis oavsett hur man väljer att köra, man kommer aldrig få se en Mr. Olympia kille som aldrig går över 10 kg hantlarna i någon övning. Det händer bara inte

Som sagt, vad är en biff? Där går åsikterna isär aningen. Light weights är det oavsett, för Branch, GRYMT!

Zoidy
2011-02-27, 20:53
Som sagt, vad är en biff? Där går åsikterna isär aningen. Light weights är det oavsett, för Branch, GRYMT!

Vad har det med saken att göra? Poängen är att man kommer inte upp till den nivån om man aldrig lägger sig högre än 50 kg i bänkpress. Jag säger absolut inte emot dig om att kontakt och lite fler reps hjälper en att bli större (har testat själv i vissa övningar ett tag nu och tycker mig se en klar skillnad), men att vikten inte spelar någon som helst roll tror jag inte alls på. Varför kör Kai och andra svintunga böjar för om det inte behövs? Roligt att träna svintungt i 5 timmar sträck bara för att om det går lika bra att träna med de lätta vikterna en timma och sen dra hem?
Jag tror iaf inte att Kai mfl lägger sig under 220 kg i bänkpress och tränar stenhårt av ingen anledning alls, och jag kan inte se att du kan säga nåt som får mig att ändra mig på den punkten

EDIT: Läste igenom inlägget nu och insåg att det kanske lät som att jag hade lite väl hård ton, och det var absolut inte min mening :)

RobbanColeman
2011-02-27, 20:57
Vad har det med saken att göra? Poängen är att man kommer inte upp till den nivån om man aldrig lägger sig högre än 50 kg i bänkpress. Jag säger absolut inte emot dig om att kontakt och lite fler reps hjälper en att bli större (har testat själv i vissa övningar ett tag nu och tycker mig se en klar skillnad), men att vikten inte spelar någon som helst roll tror jag inte alls på. Varför kör Kai och andra svintunga böjar för om det inte behövs? Roligt att träna svintungt i 5 timmar sträck bara för att om det går lika bra att träna med de lätta vikterna en timma och sen dra hem?
Jag tror iaf inte att Kai mfl lägger sig under 220 kg i bänkpress och tränar stenhårt av ingen anledning alls, och jag kan inte se att du kan säga nåt som får mig att ändra mig på den punkten

Jag har aldrig sagt ngt om att progression inte är viktigt.

Jag gör t ex en vanlig träningsdag, framförallt uppbyggnad, t ex 17 rätt lätta reps i bröstpress med 47:kgs-hantlarna. Det är ju väldigt lätt anser jag då jag kanske skulle faila runt 20, fast det är ju inte små vikter bara för det är light weights för mig.

De flesta skryter ju om sin styrkeprestation då dem gör 3 reps med samma hantlar och undrar varför jag inte vill bli stark... *screwy*:D

Mvh

Zoidy
2011-02-27, 21:09
Jag har aldrig sagt ngt om att progression inte är viktigt.

Jag gör t ex en vanlig träningsdag, framförallt uppbyggnad, t ex 17 rätt lätta reps i bröstpress med 47:kgs-hantlarna. Det är ju väldigt lätt anser jag då jag kanske skulle faila runt 20, fast det är ju inte små vikter bara för det är light weights för mig.

De flesta skryter ju om sin styrkeprestation då dem gör 3 reps med samma hantlar och undrar varför jag inte vill bli stark... *screwy*:D

Mvh

Men vänta lite här nu, sa inte du i nån annan tråd för inte så längesen att du aldrig kunde ligga på över 90 kg i bänkpress? Men du fixar att göra 17 lätta reps med 47 kg hantlarna? Kanske jag som missuppfattat nånting här

Nja, nu tycker jag du är lite orättvis. Att du är längre fram har ju ingenting att göra med om du tränar för styrka nu att göra. Någon som inte är lika långt fram som du, men som satsar på styrka, kanske blir jättenöjd om han äntligen lyckas med 3 reps med de hantlarna, men ändå undrar varför du tränar med samma hantlar när du hade kunnat träna med 60 kg hantlarna? Det är väl inte en helt orimlig fråga?

Nu får du rätta mig om jag har fel, men du tränade väl extremt annorlunda förr, och det var väl också då du byggde upp merparten av styrkan du har idag? Har för mig att du sagt att du snarare blivit svagare av att träna som du gör nu. Men du får rätta mig om det jag sa var fel nu, mitt minne kanske sviker mig :) Jag menar såklart maxstyrka också, inte vikten du klarar att utföra 20 reps på

RobbanColeman
2011-02-27, 21:29
Men vänta lite här nu, sa inte du i nån annan tråd för inte så längesen att du aldrig kunde ligga på över 90 kg i bänkpress? Men du fixar att göra 17 lätta reps med 47 kg hantlarna? Kanske jag som missuppfattat nånting här

Nja, nu tycker jag du är lite orättvis. Att du är längre fram har ju ingenting att göra med om du tränar för styrka nu att göra. Någon som inte är lika långt fram som du, men som satsar på styrka, kanske blir jättenöjd om han äntligen lyckas med 3 reps med de hantlarna, men ändå undrar varför du tränar med samma hantlar när du hade kunnat träna med 60 kg hantlarna? Det är väl inte en helt orimlig fråga?

Nu får du rätta mig om jag har fel, men du tränade väl extremt annorlunda förr, och det var väl också då du byggde upp merparten av styrkan du har idag? Har för mig att du sagt att du snarare blivit svagare av att träna som du gör nu. Men du får rätta mig om det jag sa var fel nu, mitt minne kanske sviker mig :) Jag menar såklart maxstyrka också, inte vikten du klarar att utföra 20 reps på

Tar inte bra i bröstet för mig i bänkpress på tunga vikter. Jag gör lätt 20 reps med 47kg:s-hantlarna, ja.

Jag menar ju bara att man undrar om varför byggare av rang eller jag själv inte är, eller vill bli starka. Det är ju löjligt. Det är ju inte så att jag ska skryta om styrka nu utan jag ifrågasätter ju bara att man menar att jag inte är stark eller strävar efter ökad styrka. Ge mig några månader så kanske jag gör detsamma med 52kg:s-hantlarna. Jag tror på progression, givetvis!

När jag började med den här träningen var 25kgs-hantlarna max jag klarade 15tut-reps med... Har ingen aning om maxlyft. Jag strävar efter att reppa på tyngre vikter dock. Om jag gör 5 reps på 65kg:s-hantlarna t ex är för mig helt ointressant, jag tränar inte så, jag vill dessutom vara hel och växa, länge, länge till.

Jag svingade mest runt vikter i egna komponerade övningar innan. Kunde inte köra mycket alls pga diskbråck.

Jag har ökat mer massa nu sen okt 2008 än på alla år innan.

Mvh, och jag vill inte håna någon eller ngt, bara förtydliga vissa saker.

filmjölk
2011-02-27, 22:29
Fast rätt skall vara rätt, Branch Wrren fuskar en del, låser inte ut, har för högt tempo i rörelsen och får därför dålig kontakt och inte max belastning i avsedd muskel. Det är därför han inte är speciellt grov heller. Han borde hålla sig till 10kgs hantlarna som biffarna på TS-gym.

RobbanColeman
2011-02-27, 22:38
Fast rätt skall vara rätt, Branch Wrren fuskar en del, låser inte ut, har för högt tempo i rörelsen och får därför dålig kontakt och inte max belastning i avsedd muskel. Det är därför han inte är speciellt grov heller. Han borde hålla sig till 10kgs hantlarna som biffarna på TS-gym.

Ja han behöver en "riktig" PT, gymmet han tränar på e ju kasst med... :D

Zoidy
2011-02-28, 11:52
Tar inte bra i bröstet för mig i bänkpress på tunga vikter. Jag gör lätt 20 reps med 47kg:s-hantlarna, ja.

Jag menar ju bara att man undrar om varför byggare av rang eller jag själv inte är, eller vill bli starka. Det är ju löjligt. Det är ju inte så att jag ska skryta om styrka nu utan jag ifrågasätter ju bara att man menar att jag inte är stark eller strävar efter ökad styrka. Ge mig några månader så kanske jag gör detsamma med 52kg:s-hantlarna. Jag tror på progression, givetvis!

När jag började med den här träningen var 25kgs-hantlarna max jag klarade 15tut-reps med... Har ingen aning om maxlyft. Jag strävar efter att reppa på tyngre vikter dock. Om jag gör 5 reps på 65kg:s-hantlarna t ex är för mig helt ointressant, jag tränar inte så, jag vill dessutom vara hel och växa, länge, länge till.

Jag svingade mest runt vikter i egna komponerade övningar innan. Kunde inte köra mycket alls pga diskbråck.

Jag har ökat mer massa nu sen okt 2008 än på alla år innan.

Mvh, och jag vill inte håna någon eller ngt, bara förtydliga vissa saker.

Ah, ok, då var det som jag trodde då, utförandet som hindrar dig från att använda tyngre vikter i bänken. Då räknas du inte som en hardgainer! ;)

Tja, de flesta som ser nån göra 20 reps antar väl förmodligen att personen inte är ute efter styrka primärt. Och det är du ju uppenbarligen inte heller, så de som undrar har väl en legitim fråga där

Jag förstår dock din poäng, skaderisken torde vara mycket mindre när man tränar på det sättet. Det jag menar är bara att vikten på stången visst spelar roll. Det finns inte på världskartan att nån skulle nå Mr. Olympia utan stora vikter (ja jag vet, i flertalet övningar är det lätta vikter i förhållande till deras egna max, i vissa är det dock svintungt, som när vissa av dem kör böj). Och jag tror inte att nån som är "biff" enbart hållt sig till 10 kg hantlarna genom hela sin gymkarriär

Nejdå, du hånades inte :)


Fast rätt skall vara rätt, Branch Wrren fuskar en del, låser inte ut, har för högt tempo i rörelsen och får därför dålig kontakt och inte max belastning i avsedd muskel. Det är därför han inte är speciellt grov heller. Han borde hålla sig till 10kgs hantlarna som biffarna på TS-gym.

Han har ju inte ens vunnit Mr. Olympia, så han ska inte komma här och tro att han är nåt! :D

RobbanColeman
2011-02-28, 11:59
Ah, ok, då var det som jag trodde då, utförandet som hindrar dig från att använda tyngre vikter i bänken. Då räknas du inte som en hardgainer! ;)

Tja, de flesta som ser nån göra 20 reps antar väl förmodligen att personen inte är ute efter styrka primärt. Och det är du ju uppenbarligen inte heller, så de som undrar har väl en legitim fråga där

Jag förstår dock din poäng, skaderisken torde vara mycket mindre när man tränar på det sättet. Det jag menar är bara att vikten på stången visst spelar roll. Det finns inte på världskartan att nån skulle nå Mr. Olympia utan stora vikter (ja jag vet, i flertalet övningar är det lätta vikter i förhållande till deras egna max, i vissa är det dock svintungt, som när vissa av dem kör böj). Och jag tror inte att nån som är "biff" enbart hållt sig till 10 kg hantlarna genom hela sin gymkarriär

Nejdå, du hånades inte :)




Han har ju inte ens vunnit Mr. Olympia, så han ska inte komma här och tro att han är nåt! :D

Jag har aldrig kört tyngre än 130kg i knäböj, någonsin. Vill bara påpeka detta trots att jag inte heller vunnit Mr O. :D

Jag har trots denna "pyttevikt" byggt lite ben iaf...

Zoidy
2011-02-28, 12:57
Jag har aldrig kört tyngre än 130kg i knäböj, någonsin. Vill bara påpeka detta trots att jag inte heller vunnit Mr O. :D

Jag har trots denna "pyttevikt" byggt lite ben iaf...

130 i böj är dock betydligt bättre än att curla med 10 kg hantlarna enligt mig. Kan tänka mig att du kör ganska mycket tyngre än så i benpress dock? Jag har lite tendens att göra precis så, kör lättare än vad jag egentligen hade fixat att göra i böj, och sen kör jag stenhårt i benpressen. Men ben får man ju fortfarande

Tror inte jag bara talar för mig själv när jag säger att jag/vi förväntar oss en Mr. O plats för dig om några år :D