handdator

Visa fullständig version : Våldsamma lekar


Lellan
2011-02-25, 01:44
Egentligen undrar jag inte vad ni tycker, utan jag försöker komma fram till vad jag tycker.. men därför är ju input ett sätt att tänka, så.. vad tycker ni? *popcorn*

Scenario: Dagis. Lekarna blir allt vildare. Allt går ut på att kriga, vinna, spränga saker, kriga. "Du ska döö!" etc. All annan lek hamnar i skymundan, det går åt plåster. Åldersgrupp: 3-6 år.

Först var det star wars lego, blandat m riktiga starwars, men m vuxna som förklarar o är med har jag tyckt att det varit fine. Visst har det varit våldsamma utryck ibland - vilket har fått lite varningsklockor att ringa och föräldraskillz att hantera detta har kommit till användning.

Nyaste är ninjago; http://ninjago.lego.com/sv-se/default.aspx?domainredir=ninjago.se (") vilket i princip går ut bara på att slåss man mot man om jag fattat rätt. Och lekarna blir därefter, overkill i min värld. Men klart ungarna vill ha senaste legot; och det är mkt kalas, ska man förbjuda vissa presenter, ta ifrån? Känns inte helt rätt, däremot att vara med och ha koll så att det är legogubbarna som fightas, inte barnen..tror jag? Sonen har inga än, fyller 5 strax, känns som att jag behöver bestämma mig! Tycker inte att filmerna är helt klockrena för åldersgruppen, och som sagt - lite tunn story. Bara... slåss? *jorgen*

Egentligen handlar ju allt om den där klassiska frågan, hönan el ägget: gör intrycken att barn blir våldsammare - eller söker barn våldsamma intryck för att få utlopp för de sidorna inom sig? Främjar våldsamma leksaker/filmer aggressioner el ger de utlopp för dem?

Min tillfälliga lösning är att agera lektant och att det är snöklättring/lek m tävlingsinslag + innebandy etc som gäller hemma, men grabben fyller år snart och önskar sig ninjagogrejs och känns lite magstarkt att förbjuda plastgubbarna.. blir lite för mkt skyddad verkstadskänsla, å andra sidan bryr man ju sig.

Hjälp mig vela fram till egen åsikt? *innocent*

Scratch89
2011-02-25, 01:47
Det är våldsfilmernas och TV-spelens fel!

Rickard
2011-02-25, 01:50
Barn med överbeskyddande föräldrar har det inte lätt.
Dom hamnar lätt lite utanför. :/

Lellan
2011-02-25, 01:51
Det är våldsfilmernas och TV-spelens fel!

Haha, men precis!! :D Precis som i the olden days.

Det är dagis linje nu, de har varit möte och så.. Föreslagit mindre tv tid och dataspel (vilket plötsligt fick oss att känna oss "phew" eftersom vi bara har barnkanalen + sonen inte spelar dataspel öht.

Helt poänglöst är det ju inte kan jag tycka, om lekarna jämt går ut på att upprepa samma.. och nu är det ju inte ens ngn story de kan fördjupa sig i. Utan nu är det sparkar, slag, spikklot eller vad det heter, svärd osv.. typ som det alltid varit, men de här barnen fattar inte riktigt poängen m ninjorna. De är ju ändå rätt små.. 3-6 år.

Så det blir "aha, vi ska slå ner varandra, den som vinner skrattar o agerar kaxigt".

kettlebellGuden
2011-02-25, 01:52
När jag var liten så lekte vi då inte med docker. Vi lekte karate och slog varandra rätt ordentligt. Det gick bra ändå.... och du oroar dig för lego? :)

Lellan
2011-02-25, 01:54
Barn med överbeskyddande föräldrar har det inte lätt.
Dom hamnar lätt lite utanför. :/

Ja, jag tänker också "skyddad verkstad", hur bra kan det bli? *rolleyes* Men när det blir så våldsamt konstant, att inga andra lekar får plats..? Barnen är väldigt fixerade vid detta. Vissa barn rädda för andra, rädda för att gå till dagis och "kriget", man kan tycka att det är dagis uppgift att styra lekarna, samtidigt så vet jag att vilken konflikt det än handlar om numer så är det mkt värre än tidigare.. det har spårat lite.

Lellan
2011-02-25, 01:56
När jag var liten så lekte vi då inte med docker. Vi lekte karate och slog varandra rätt ordentligt. Det gick bra ändå.... och du oroar dig för lego? :)

Nej.. ? Som jag skriver, jag oroar mig för fixeringen kring ninjaaktiviteten och filmerna som ses av 3-6 åringar. Jag tycker det är skillnad på karate som har regler som man kan lära sig, och att 4åringar hoppar på varandras huvuden med all kraft, vill tillverka spikklot etc.

Legoplastbitarna är inte problemet. Problemet är när de på dagis inte har dessa, utan agerar dessa.

kettlebellGuden
2011-02-25, 01:59
Nej.. ? Som jag skriver, jag oroar mig för fixeringen kring ninjaaktiviteten och filmerna som ses av 3-6 åringar. Jag tycker det är skillnad på karate som har regler som man kan lära sig, och att 4åringar hoppar på varandras huvuden med all kraft, vill tillverka spikklot etc.

Legoplastbitarna är inte problemet. Problemet är när de på dagis inte har dessa, utan agerar dessa.

Jag sa inte att vi tränade karate. Vi lekte karate. Och ninja med. Vi sparkade och slog på varandra så hårt vi kunde, med och utan tillhyggen.

Det är knappast någon ny trend.

Lellan
2011-02-25, 02:03
Glömde nämna att det är dagis som höjt ett lite varnande finger ang detta legot iom lekarna; att man kanske inte ska ge såna i present, själv känner jag som sagt att själva plastgubbarna inte är problemet, utan de "inspirerande" filmerna isf och bristen på vuxennärvaro om lekarna konstant är våldsamma.

Själv har jag nämligen köpt ett sånt däringa ninjagoset (2 gubbar m ngn spelplan) som jag tänkt sonen skulle få i helgen eftersom han fyller år sist av kompisarna (som drunknar i ninjago). Han ska spendera helgen hos barnvakt, kan va kul att ha med ngt kul tänkte jag. :em:

Finns ett set på Coop Forum för 199 kr för den som är intresserad! :D

eternallord
2011-02-25, 02:03
Äh, slappna av.

Lellan
2011-02-25, 02:05
Jag sa inte att vi tränade karate. Vi lekte karate. Och ninja med. Vi sparkade och slog på varandra så hårt vi kunde, med och utan tillhyggen.

Det är knappast någon ny trend.

Nej, men ni kanske inte såg inspirerande karatefilmer vid 4 års ålder, det är liksom inte skolbarn utan dagis. Sen känns det som att jag vill ha kött på benen om jag ska gå emot dagis rekommendationer, tänka igenom varför jag tycker det är berättigat m dessa lekar om jag tycker det.

Som sagt.. velpottar.
:(

Lellan
2011-02-25, 02:06
Äh, slappna av.

Ska jag säga det till föräldrarna vars barn inte vågar gå till dagis? Känns lite slappt att inte bry sig heller. Klart man inte vill att barn ska gå med ont i magen, få mardrömmar. Finns gränser för avslappning. Precis som med överspänning.

Försöker hitta ngn gyllene medelväg.

Rickard
2011-02-25, 02:06
Jag sa inte att vi tränade karate. Vi lekte karate. Och ninja med. Vi sparkade och slog på varandra så hårt vi kunde, med och utan tillhyggen.

Det är knappast någon ny trend.

Jag känner allt igen det där. Det var vad man spenderade mer eller mindre varje rast med.

Men inte var det väl någon som var rädd och orolig för att gå till skolan på grund av detta?

kettlebellGuden
2011-02-25, 02:07
Nej, men ni kanske inte såg inspirerande karatefilmer vid 4 års ålder, det är liksom inte skolbarn utan dagis. Sen känns det som att jag vill ha kött på benen om jag ska gå emot dagis rekommendationer, tänka igenom varför jag tycker det är berättigat m dessa lekar om jag tycker det.

Som sagt.. velpottar.
:(

Ninjafilmer var det väldigt många av i början på 80-talet. Jag hejjade mest på de rödklädda ninjorna för de var lite häftigare. Knappast någon brist på dem när jag var 4.


Men har du problem över vad dagiset sysslar med så ska du klart ta upp det med dem.

Manta
2011-02-25, 02:09
Det är knappast någon ny trend.

Eller hur. Vem hade inte träsvärd, pilbågar, knallpullverpistoler, lekte karate, power rangers (det var det som samlade ihop mammamaffian på min tid). Man slår, kastar, gör illa sig, blir kompisar igen. Pratar man med farsan eller farfar var det cowboys och indianer och i övrigt snarlika berättelser.

Jag tror det är viktigt som förälder att föra en dialog med barnen. Sätta sig ner och förklara vad som är lek och vad som är på riktigt, vad man kan göra och inte kan göra. Att förbjuda det kommer inte leda till att de slutar, utan bara till att barnen slutar berätta för er.

Lellan
2011-02-25, 02:09
Jag känner allt igen det där. Det var vad man spenderade mer eller mindre varje rast med.

Men inte var det väl någon som var rädd och orolig för att gå till skolan på grund av detta?

Rast ja. Vi snackar återigen 4 åringar. Inte skola, dagis. De har inte raster, de leker - hela dagarna. Och det ÄR barn som inte vågar gå till dagis för de vill inte dö av ninjor, tyvärr.

Ninjafilmer var det väldigt många av i början på 80-talet. Jag hejjade mest på de rödklädda ninjorna för de var lite häftigare. Knappast någon brist på dem när jag var 4.


Men har du problem över vad dagiset sysslar med så ska du klart ta upp det med dem.

Dagis har problem med mig, dagis har tagit upp med mig + haft möte med alla föräldrar.

Lellan
2011-02-25, 02:12
Eller hur. Vem hade inte träsvärd, pilbågar, knallpullverpistoler, lekte karate, power rangers (det var det som samlade ihop mammamaffian på min tid). Man slår, kastar, gör illa sig, blir kompisar igen. Pratar man med farsan eller farfar var det cowboys och indianer och i övrigt snarlika berättelser.

Jag tror det är viktigt som förälder att föra en dialog med barnen. Sätta sig ner och förklara vad som är lek och vad som är på riktigt, vad man kan göra och inte kan göra. Att förbjuda det kommer inte leda till att de slutar, utan bara till att barnen slutar berätta för er.

Lite så jag tänker! Men när jag försöker förmedla till dagis, så vänds det på något sätt till att jag främjar det våldsamma. Men jag tror inte på skyddad verkstad, och liksom.. alternativet kommer inte bli pärlplattor.

Men att styra leken, är jag för - när det blir just så illa som det är nu. Många plåster, många rädda. Det är ju inte ok, men på något sätt kan jag tycka att dagis får sköta barnen på dagis - att föreslå hur vi ska göra hemma är säkert välment. Fast hemma har vi ju koll, problemet uppstår inte här, för här leker de ju med gubbarna.. fast på dagis ÄR de gubbarna.

Lellan
2011-02-25, 02:15
Iaf, jag var inte på mötet, men ska få hem lapp. Vi får väl se, jag gillar pedagogerna skarpt - det är väl jättebra m påminelse att sitta med och förklara när barnen ser våldsamheter el vara förälder när barnen leker oschyssta våldsamheter. Men direktiv från dagis känns... nja. Men övriga föräldrar har gjort räder i barnens leksaker, filmer, dataspel (som sagt, sonen inte intresserad av dataspel än, aktiv kille).

Känns inte helt klockrent personligen dock.. *sneglar mot ninjapaketet* *innocent*

Manta
2011-02-25, 02:17
Jag kan väl förstå dagis, att de har ett ansvar för andras barn och därför vill stävja det här. Samtidigt tycker jag att det låter som att de har dålig koll på vad som pågår. Om de, istället för att pimpla kaffe, befann sig där barnen lekt så skulle det inte vara så svårt att se och kliva in när leken blev för våldsam.

Rickard
2011-02-25, 02:18
Är man inte väldigt ombytlig i den åldern vad man tycker är kul att leka med?

Lellan
2011-02-25, 02:20
Jag kan väl förstå dagis, att de har ett ansvar för andras barn och därför vill stävja det här. Samtidigt tycker jag att det låter som att de har dålig koll på vad som pågår. Om de, istället för att pimpla kaffe, befann sig där barnen lekt så skulle det inte vara så svårt att se och kliva in när leken blev för våldsam.

Nu måste jag försvara dem lite, de är mitt i leken. 3 fröknar 16 barn, pga våldsamheterna delar de sedan i höstas upp sig i 3 grupper och alternerar aktivitet.

Är man inte väldigt ombytlig i den åldern vad man tycker är kul att leka med?

Från sommarn tills nu (pågår än) är det star wars, det som just kommit är ninjago.

Kan säga att jag är rätt jävla trött på starwars, jag främjar ombytligare byten! :D Får man drömma hade det varit ngt sportigt trendigt, men agendan är nog att våra små ska bli plattrövade datorspelare som tillverkar vapen. ;)

kettlebellGuden
2011-02-25, 02:22
Jag tänker väl så här att vill du inte att ungen ska ha de här leksakerna så köp de inte - men bered dig på att det blir lite tjurigt.


Köp istället en skivstång :)

Lellan
2011-02-25, 02:31
Jag tänker väl så här att vill du inte att ungen ska ha de här leksakerna så köp de inte - men bered dig på att det blir lite tjurigt.


Köp istället en skivstång :)

Jag har varit med när han köpt såna åt andra när han gått på kalas, och nu har jag alltså köpt ett set till honom också (som han inte hunnit få). Det är som jag sagt inte plastprylen jag stör mig på, om det däremot ska bli en jäkla industri och de ska kolla filmerna så kan det bli tröttsamt. Särskilt om jag har dagis som mobb emot mig.. ;)

Han fyller snart år, alla vet vad han önskar sig, köper inte jag kommer ju han få av ngn annan och vadå.. ska jag bli hysterisk "neej, plast, det får han INTE leka med!!".. å andra sidan, blir det våldsamma filmer så tycker jag att jag har rätt att lagra dem tills han kan hantera dem bättre än jag tror han kan nu. Men visst vore det skönare om det blev ngn annan legotrend, typ brandman polis vintersport, vattensport skateboard el vilken jäkla board el boll som helst, va fasen.. Men men. Nu är det ju meningen att de små liven ska utmana oss, lego team bara hjälper till.. :D

Yes
2011-02-25, 02:33
Ooooooooh!!!! Får jag vara med å leka?
hSupkE2ijYc

Moste. Skaffa. Lego. Ninjago.

:hbang:

Zhang
2011-02-25, 02:47
Barn är som vita dukar. Jag tror inte barn föds med en personlighet som gör dem till de är, barn utvecklar en personlighet och sitt beteende utifrån vad de blir utsatta för. Med det sagt menar jag inte att man ska skärma sina barn från alla faror eller produkter som hintar om våld heller. Våld är en del av våran värld och så kommer det förbli. Våldsamma lekar har alltid förekommit och kommer alltid förekomma oavsett om det handlar om sälungar, hundvalpar eller människor, det är en del av uppväxten.

Det viktiga som förälder är att egentligen bara vara delaktig i sitt barns aktiviteter och gripa in, och förklara vad som är fel och rätt inte att undvika ämnet totalt. Detsamma gäller väl egentligen när barnen kommer in i tonåren. Sätter man sig ner med sina barn och pratar om sex eller avskärmar man dem från allt sexuellt material och ignorerar det oundvikliga?

Lellan
2011-02-25, 02:47
Ooooooooh!!!! Får jag vara med å leka?
hSupkE2ijYc

Moste. Skaffa. Lego. Ninjago.

:hbang:

:D Den där filmen var ju iaf lite mer harmlös.

Coolast är tydligen Kai (syns på denna länk, den röda: http://ninjago.lego.com/sv-se/default.aspx?domainredir=www.ninjago.se) eller Zane - isens ninja m kaststjärnor. Enl säker källa.

Bara så att du hänger med, från början.. ;)

Lellan
2011-02-25, 02:51
Barn är som vita dukar. Jag tror inte barn föds med en personlighet som gör dem till de är, barn utvecklar en personlighet och sitt beteende utifrån vad de blir utsatta för. Med det sagt menar jag inte att man ska skärma sina barn från alla faror eller produkter som hintar om våld heller. Våld är en del av våran värld och så kommer det förbli. Våldsamma lekar har alltid förekommit och kommer alltid förekomma oavsett om det handlar om sälungar, hundvalpar eller människor, det är en del av uppväxten.

Det viktiga som förälder är att egentligen bara vara delaktig i sitt barns aktiviteter och gripa in, och förklara vad som är fel och rätt inte att undvika ämnet totalt. Detsamma gäller väl egentligen när barnen kommer in i tonåren. Sätter man sig ner med sina barn och pratar om sex eller avskärmar man dem från allt sexuellt material och ignorerar det oundvikliga?

Bra tankar, men när man ska överföra dem i praktiken låter det plötsligt som om jag är en "låt gå" förälder och slapp i dagis och andra föräldrars ögon, känner inte igen mig i det och bryr mig ju som fan om både mitt och andras barn.

Fast att barn är som vita dukar håller jag inte alls med om. Man föds även med personlighet, och man kan främja el stävja beteenden både utifrån de egenskaper man utrustats med i olika grad och hur man hanterar det man är med om och hur omgivningen handerar detta + hanterar personen som utsätts/erfar. Tro mig, barn är olika redan i magen, inget kan få mig att tro att miljö är allt. Arv och miljö i samspel däremot.

Tricce
2011-02-25, 03:05
Min son är helt avtrubbad och han kan skilja på verklighet och fiction vilket förvånar mig :)

Zhang
2011-02-25, 03:15
Bra tankar, men när man ska överföra dem i praktiken låter det plötsligt som om jag är en "låt gå" förälder och slapp i dagis och andra föräldrars ögon, känner inte igen mig i det och bryr mig ju som fan om både mitt och andras barn.

Fast att barn är som vita dukar håller jag inte alls med om. Man föds även med personlighet, och man kan främja el stävja beteenden både utifrån de egenskaper man utrustats med i olika grad och hur man hanterar det man är med. Tro mig, barn är olika redan i magen, inget kan få mig att tro att miljö är allt. Arv och miljö i samspel däremot.

Men då handlar väl detta om i grund och botten egentligen om att du mer är rädd / orolig vad för vad dagis / de andra föräldrarna kommer tycka om ditt beslut än om beslutet i sig? ;)

Jag kan lova att antagligen fler tänker ganska likt inom föräldrarna men flera är antagligen inte ärliga när det kommer till att prata med andra föräldrar. Självklart vill man vara exemplarisk och inte låta de andra föräldrarna tro man är någon avdankad deadbeat-mamma och kanske ibland " tänjer " lite på sina åsikter för att matcha den sociala normen för att inte sticka ut. Så att låta barnen leka, men att huta med fingret när de går över gränsen för det acceptabla eller helt enkelt prata med dem då och då kommer antagligen inte tolkas så negativt som du tror.

Och det med våra personligheter är intressant! Självklart är vi alla annorlunda i magen, fysiskt annorlunda. Alla är inte döpta i samma form. Men enligt mig är det enligt våra individuella fysiska mallar som vi även kommer bli behandlade i den riktiga världen. Och det är genom den behandlingen som våran personlighet blir formad + lite ( eller en stor del ) från hur vi blir lärda att bete oss från våra föräldrar och vart föräldrarna eller andra då lär oss vart gränserna för det acceptabla ska dras.

Vi alla är egentligen ( trist nog ) bara biologiska maskiner med massa elektriska impulser farandes runt i kroppen. Och vad är det innan kontakten med den yttre världen som isåfall skulle forma oss, om inte... en själ?

Nu gick jag väldigt mycket offtopic, sorry för det *cry*

Sniggel
2011-02-25, 06:05
Jag tänker väl så här att vill du inte att ungen ska ha de här leksakerna så köp de inte - men bered dig på att det blir lite tjurigt.


Köp istället en skivstång :)

Får bli Powaliftago som nästa tema då :p

Jens.Andersson
2011-02-25, 06:06
Ninjalego skiljer väl inte så mycket mot playmobil som många dagis hade förr (än?).
Ofta var det ett piratskepp med pirater och gamla flintlås pistoler eller riddare med
svärd och rustning.

Nitrometan
2011-02-25, 07:23
Tror du att Kwon blev skadad av att leka med kaststjärnor?

Jag förstår dig, det är svårt. Hur ska man agera?

Man kan inte överbeskydda och låsa in i all oändlighet. Inte heller bara släppa barnen vind för våg.

Om de ser ett problem på dagis får man lyssna på dem.

Men vad göra?

Rikard Jansson
2011-02-25, 07:25
Dra gränser, funkar inte att vara helt överdriven vid småsaker. Så gör morsan med lillebrorsan iaf - leka med "våldsamma saker" - helt okej. Slå kompisar - inte okej.

von huff
2011-02-25, 07:27
Bra!Dom måste lära sig från början att only the strongest will survive!Det är en ond värld där ute bra att vara van vid våldet....

bubbe
2011-02-25, 07:41
Dra gränser, funkar inte att vara helt överdriven vid småsaker. Så gör morsan med lillebrorsan iaf - leka med "våldsamma saker" - helt okej. Slå kompisar - inte okej.

Bra! Tror jag med på, det är inte fel att leka våldsamt, det är fel att slå en annan.

Jag tror också förskolepersonalen försöker leta efter en enkel utväg från en ganska okontrollerad grupp med barn. Istället för att säga till föräldrarna (med de våldsamma barnen) att de måste dra tydligare gränser mellan rätt och fel samt att de själva kan erkänna att de inte hinner med att ha koll på alla barnen och därmed vara delaktiga i gränsdragningen så blir det legot som får skulden.

Barn är duktiga på att skilja på lek och allvar men de måste bli medvetna om vad de får och inte får göra.

Fö tycker jag dagens förskola är grymt bra i form av pedagogik och att vara med i barnens utveckling jämfört med de fikande dagismammorna man hade själv som liten.

capture
2011-02-25, 07:55
Känner som många andra. Nog var det ninjor som var roligast när man var liten. Tänker på tex turtles som jag tyckte var sjukt roligt.
Tror det alltid kommer gå våldsamt till. Går alltid att maskera det ;) Som när vi körde fotboll då vart det benen som man gick på först och bollen sen. Blev några fina smällar.

Att det är filmernas fel har jag nog inte så mycket för. Tycker alla nya barnfilmer har blivit mycket mer gulligt. Alla onda har en fin sida som visas upp. Bättre var det med Shredder, Crang ochg Mum-Ra.

O_Wao
2011-02-25, 07:57
Ska jag säga det till föräldrarna vars barn inte vågar gå till dagis? Känns lite slappt att inte bry sig heller. Klart man inte vill att barn ska gå med ont i magen, få mardrömmar. Finns gränser för avslappning. Precis som med överspänning.

Försöker hitta ngn gyllene medelväg.

Vågar vissa av barnen inte gå till dagis borde föräldrarna och personalen ta ett helhetsgrepp på det här. Jag tror inte små barn förstår skillnaden på lekvåld och "riktigt" våld. Blir några av barnen oroliga får man helt enkelt se till att ungarna leker övervakat alt att man leker med sina ninjago-gubbar på andra ställen än dagis?

Betar
2011-02-25, 07:58
Lika troligt att en 16-åring stannar i växten av styrketräning som att dina barn blir våldsamma av krigslekar.

Låt han leva!

Kwon
2011-02-25, 08:00
Tror du att Kwon blev skadad av att leka med kaststjärnor?


Jag blev helt klart lite "annorlunda" då jag började med ninja-lekar relativt tidigt! :D

Ack those were the days, nu orkar man inte ens göra ett grodhoppssalto , trekvartsvolt eller indianen längre...

Det finns en tid i ett barns liv, då man måste se verkligheten och det inte behövs (överbe)skyddas längre.

Alla dessa influenser bidrar till hur vi blir som vuxna.

Är man för överbeskyddande kan det ha en hel del konsekvenser för personen som äldre.

Jag skulle introducera ungen till kontaktsporter så fort som möjligt (dvs när föräldern tycker att barnet är redo). Ju tidigare desto bättre dock. IMO

Om barnet är oroligt av detta så skall man givetvis vidta åtgärder.

rooz
2011-02-25, 08:18
När jag gick i 5'an 6'an så lekte vi herre på täppan på vintern. En stor snöhög, massa ungar. Det var många flygturer, men aldrig någon som gjorde sig riktigt illa vad jag minns.

Låt ungen leka lite Lellan, han kommer nog inte börja hugga ned folk på lokala torget med ett ninjasvärd för det;)

bubbe
2011-02-25, 08:37
När jag gick i 5'an 6'an så lekte vi herre på täppan på vintern. En stor snöhög, massa ungar. Det var många flygturer, men aldrig någon som gjorde sig riktigt illa vad jag minns.

Låt ungen leka lite Lellan, han kommer nog inte börja hugga ned folk på lokala torget med ett ninjasvärd för det;)

Fast nu verkar det ju vara barn som blivit rädda för de barnen som leker våldsamt, det verkar också vara en ganska stökig grupp eftersom de fått dela upp barnen sen tidigare.

grondahl
2011-02-25, 08:50
Fast det är rätt stor skillnad på 3-4 åringar och 11-12 åringar.

När jag gick i 5'an 6'an så lekte vi herre på täppan på vintern. En stor snöhög, massa ungar. Det var många flygturer, men aldrig någon som gjorde sig riktigt illa vad jag minns.

Låt ungen leka lite Lellan, han kommer nog inte börja hugga ned folk på lokala torget med ett ninjasvärd för det;)

Durre
2011-02-25, 08:52
När man var 6 år var det ofta fight kommer jag ihåg, någon fick huvudet inkört i vägen så det blev ett stort hål, en fick näsblod osv. Bråken försvann sedan vid 7-9års ålder.

Lellan
2011-02-25, 08:54
Jag känner lite såhär; att jag tror inte heller att plastbitarna är problemet. För när de har dem (hemma hos kompisarna i vårt fall, än så länge - de får inte ha med legot till dagis) så leker de ju med legot.

Problemet uppstår ju på dagis, när alla lekar blir ninjalekar och ju yngre barnen är desto enkelspårigare blir förståelsen. De ser att slå ner ngn = bra, då gör jag det.. oavsett min ålder. Fröknarna får springa runt och släcka bränder.

När det tidigare var star wars försökte de med att intressera sig för det, lånade böcker, gjorde en starwars-vägg etc. Men upplevde att detta inte hjälpte, tvärt om blev det som ngt slags godkännande från dagis.

Eftersom detta inte hjälpte har de nu pratat med oss föräldrar, att barnen kanske inte behöver få så många våldsamma intryck från filmer, dataspel som de sedan behöver agera ut på dagis. De efterfrågade om föräldrarna var beredda på en dataspelsfri vecka tex. För oss blir det ju ingen skillnad; han spelar inte dataspel, och ser bara på barnkanalen (snällaste kanalen för barn) samt simpsons el family guy ser han i vuxet sällskap.

Men ändå är han en av de vildare, barn blir rädda för honom - men har även blivit barn som ser upp till honom då han kan vara lite våghalsig. Poppis och fruktad, jag blir oroad att det skulle vara grogrund till sämre mönster. (Innan star wars var det rockstjärna han skulle bli, han fick brudar mest, det var lite sött faktiskt.. :)). Dagis har alltid fått punktmarkera, vi föräldrar är också högst engagerade i vad som är ok och inte, så det är ingen aha-upplevelse.

Däremot vet jag inte hur man ska lösa de eskalerande lekarna, jag tror mest på att skita i ninjago och helt enkelt styra leken - framhäva alternativen snarare än förbanna ninjago. Hemma funkar det ju, men på dagis tydligen inte, varenda lek kan förvandlas till ninjalek.

Jag bryr mig inte om vad de tror/tycker om mina åsikter, däremot så vill jag respektera om majoriteten önskar detta av oss, kan det vara en lösning vill jag inte vara obstinat. Därav velandet.

kaer
2011-02-25, 09:08
Visst ska personalen styra barn ifrån lekar som är fysiskt farliga för barnen, men det låter ju som moralpanik.

När jag var liten lekte jag bara krig i princip, eller varianter på det. Jag hade högvis med leksaksvapen. När jag ritade så var det bara krig där med.
Självklart var jag fixerad vid star wars och lego. (när jag lekte med riddarlego var det självklart jättelika fältslag som gällde, avhuggna huvuden osv.)

Barn har lekt såhär i 'alla tider'.

KaptenKrok
2011-02-25, 09:25
Scenario: Dagis. Lekarna blir allt vildare. Allt går ut på att kriga, vinna, spränga saker, kriga. "Du ska döö!" etc. All annan lek hamnar i skymundan, det går åt plåster. Åldersgrupp: 3-6 år.


Det är inte min erfarenhet.

Stoltz
2011-02-25, 09:30
Jag förstår vad du menar, dock tror jag (Som person som endast sett andra uppfostra sina barn och blivit uppfostrad själv en gång i tiden) att man måste skilja på leksaker och moral.

Låter självklart, så klart, men jag lekte med VÄLDIGT våldsinspirerade leksaker när jag var liten. Det var medeltidslego med katapulter, det var action man, Teenage Mutant NINJA Turtles och knallpistoler så det stod härliga till.

Detta gör ju sitt till säkerligen om det är den enda influensen. Men sen är det upp till föräldrarna att se till att deras barn får rätt moraliska värderingar.

Jag lekte som sagt med mycket våldsamma saker som liten, och vem hade inte lite lekslagsmål med kompisar och sade "jAg äR dEn RÖda Povver Ranjjeeeern!" - Men samtidigt så uppfostrade mina föräldrar mig tydligt till en viss moral och införståelse i att man inte kuna slå en kompis med allt kraft och egentligen inte skulle göra det överhuvudtaget för det som skedde i filmerna, spelen och mellan våra leksaker var på låtsas. När vi hade våra "slagsmålslekar" så kunde det bli farligt om man inte förstod det.

Tl;dr -
Man kan egentligen inte dölja våldsamma leksaker för barn (inom rimliga gränser) utan måste snarare fokusera på moral, förståelse och säkerhet kring dem.

Lellan
2011-02-25, 09:30
Det är inte min erfarenhet.

Nej, det är så som det blivit nu på dagis? Jag tvivlar faktiskt inte på dem, det är ninjor konstant, oavsett samtalsämne, aktivitet.

Lellan
2011-02-25, 09:39
Tl;dr -
Man kan egentligen inte dölja våldsamma leksaker för barn (inom rimliga gränser) utan måste snarare fokusera på moral, förståelse och säkerhet kring dem.

Jo, det är min känsla också. Men hur ska jag kommunicera detta till ett helt dagis - det jag tycks kommunicera är att jag är en "låt gå" förälder som inte bryr mig om att vissa barn mår dåligt, är rädda. Som att min linje bara är prat, ej praktik.

Tror det hade varit mkt lättare om barnen varit 6-7 år, fast kan ju ha helt fel där.. :D

För mig känns det nästan puckat om sonen fått ge ninjor till höger och vänster på kalas, sen när han ääntligen fyller år - så ska han inte få? Det är ju plastbitar, däremot förstår jag dagis önskan om tv/film/data - det finns faktiskt åldersgränser av en anledning. Att en förälder sitter med när barnet ser ngt det inte har åldern inne för, ser jag som en självklarhet.

Men när jag låter honom ge andra sådana leksaker och själv ger, jag kan förstå att det kan ses som att jag ignorerar önskemålet och inte bryr mig. Samtidigt känns alterntivet hysteriskt, de får helt enkelt lita på att jag förmedlar det jag tror på istället. Prat kring lekarna, bryta in när de går överstyr. Det är ju faktiskt svårt att förmedla och stå för saker man inte tror på, men självklart ifrågasatte jag mig själv om det var något jag tänkte för att göra det enkelt för mig.

Tryman
2011-02-25, 09:41
Jag tycker du inte ska förbjuda ninjago utan fortsätta att visa att det finns annat förutom det att välja mellan (så som snögubbar/innebandy). Jag tror att förbud bara kommer få dom att leka "ninjago" på andra ställen. Om man förbjuder dom att se ninjago på tv, ska man förbjuda dom att snappa upp vad som händer ute i världen oxå. Och där är det på riktigt och inte någon tecknad serie. Att hålla dialog med sina barn hemma om vad som är rätt och fel är nog viktigare och har mer effekt på barnen än att förbud.


Off topic
Intressant att man kan se vilken ålder folk är i bara på att se vilka de lekte när man var barn. He man-Turtles-Power Rangers.

grondahl
2011-02-25, 09:44
Det kanske märks att jag inte är förälder, men hur mycket dialog kan man ha med en treåring-fyraåring?

Yes
2011-02-25, 11:03
:D Den där filmen var ju iaf lite mer harmlös.

Coolast är tydligen Kai (syns på denna länk, den röda: http://ninjago.lego.com/sv-se/default.aspx?domainredir=www.ninjago.se) eller Zane - isens ninja m kaststjärnor. Enl säker källa.

Bara så att du hänger med, från början.. ;)
Bra att veta! Tror jag kör på Team Kai. Röda ninjor är coolare än vita ninjor.

det är ninjor konstant, oavsett samtalsämne, aktivitet
Vissa saker förändras aldrig... :D

ispåse
2011-02-25, 11:15
När min morfar var liten sprang hela kvarteret runt med träsvärd och slog ut tänderna på varandra mm. De läste ju indian och riddarböcker som var våldsbaserade de med där de flådde varandra och tog skalper och lekarna var ju därefter.

Jag tror snarare på att guida barnen än förbjuda dem. Lär du en femåring att smyga för dig med sina intressen redan nu tror jag det är lätt att hamna i en mera sluten relation även senare.

KaptenKrok
2011-02-25, 11:45
Det kanske märks att jag inte är förälder, men hur mycket dialog kan man ha med en treåring-fyraåring?

Som förälder finner jag din fråga full av insikt. Dom är små monster!

Arf Pingvin
2011-02-25, 11:45
Ooooooooh!!!! Får jag vara med å leka?
hSupkE2ijYc

Moste. Skaffa. Lego. Ninjago.

:hbang:

Näe fyfan. Jag tycker Lellan borde förbjuda ninjago. Eller allt lego där bitarna inte är i huvudsak fyrkantiga. Jag insåg tom när jag var liten att alla specialbitar var av ondo, vissa flashiga grejer som bara var till för att bygga vad som fanns på framsidan av kartongen. Köp lego, vänd upponer på innehållet och kasta instruktionen. Använd er egen fantasi, skitungar!

jontet
2011-02-25, 11:49
Ingenting idag mot när jag växte upp(84a). Alla program riktade till barn var helt inriktade på våldsamheter. Jag och alla mina kompisar hade jättearsenaler med leksaksvapen. Det fanns ingenting annat än krig, typ. Nu är alla de jag känner inklusive mig själv från den tiden vettigt folk som tar avstånd från våld.

jontet
2011-02-25, 11:49
Som förälder finner jag din fråga full av insikt. Dom är små monster!

Barn vilar inte, de ligger på laddning :D

filmjölk
2011-02-25, 11:50
jag tycker att du skall vara glad att din som leker pang-pang, ninja och starwars. Min son leker med tamponger och vill ta med tamponger till dagis.

Puzzle
2011-02-25, 11:55
När min morfar var liten sprang hela kvarteret runt med träsvärd och slog ut tänderna på varandra mm. De läste ju indian och riddarböcker som var våldsbaserade de med där de flådde varandra och tog skalper och lekarna var ju därefter.



Så gammal är jag - jäklar vad vi torterade varandra i skogen :cool:

Verkar som att dagispersonalen börjar från fel håll.
Det går visst att ta ifrån barnen plastpistoler - men då tar barnen upp pinnar och fortsätter "skjuta" varandra.

Barn har alltid varit exponerade för våld.
Än värre tidigare med offentliga spöstraff och steglade kroppar längs vägarna och tillåten husaga för olydiga hustrur och barn.

Handlar inte om att ta bort, utan att tillföra.
Finns ju saker som man vet av erfarenhet att faktiskt fungerar - något detta frånrådande av våldspel/filmer aldrig visat sig göra.
Finns flera olika program man kan införa som däremot visat sig fungera, som Projekt Charlie: http://projektcharlie.nu/home/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=133

ispåse
2011-02-25, 11:58
jag tycker att du skall vara glad att din som leker pang-pang, ninja och starwars. Min son leker med tamponger och vill ta med tamponger till dagis.

Gött att höra att det finns föräldrar som är bra föredömmen! :D

stridis
2011-02-25, 12:17
Varför det behövs fler manlig dagispersonal, med lite mer auktoritet och mindre vel. Vänlig men bestämd var gränserna går.

spoonchest
2011-02-25, 12:24
De flesta barn går väl igenom en period där de leker mkt med tanken om att alla ska Döden dö, osv osv.
Inte konstigt om de tar sig uttryck i våldsamma lekar egentligen. Man kanske inte ska uppmuntra det med att sätta låtsas-AK´s i händerna på dem. Men ändå.

Exdiaq
2011-02-25, 12:36
Ähh, överdriven oro! Om du är en bra förälder (vilket jag tror du är), han inte har någon medfödd psykisk defekt alternativt bor i värsta ghettot kommer det gå bra.

Vilka killar har inte haft våldsamma lekar när man var liten?

kaer
2011-02-25, 12:37
Inte konstigt om de tar sig uttryck i våldsamma lekar egentligen. Man kanske inte ska uppmuntra det med att sätta låtsas-AK´s i händerna på dem. Men ändå.

Helt korrekt, därför som min morfar gav mig en låtsas M-16 och inget jävla kommunistvapen!

Yes
2011-02-25, 12:40
Varför det behövs fler manlig dagispersonal, med lite mer auktoritet och mindre vel. Vänlig men bestämd var gränserna går.
Sen är det också bra för ungarna att ha manliga förebilder som förstår the secret ways of the NINJA.

thenut
2011-02-25, 12:47
Krig lektes konstant från dagisåldern och en bra bit framåt. På dagis hade vi ett skogsparti att vara i och det fäktades vilt med pinnar. Visst blev det lite näsblod och liknande ibland, men aldrig några större problem (detta var väl runt 1980 eller så)...

Om det dock är så att en del barn är rädda för att gå till dagis så ÄR det ett problem, frågan är ju bara hur man ska lösa det, jag har svårt att se att ta bort vissa leksaker skulle rätta till något...

Exdiaq
2011-02-25, 12:48
Helt korrekt, därför som min morfar gav mig en låtsas M-16 och inget jävla kommunistvapen!

Ja, men ärtbössor som M16 är ju rätt så oskyldiga och ofarliga. T.o.m. ungar förstår att det omöjligt kan användas på riktigt utan bara är fiktion!

L-Sami
2011-02-25, 12:54
Every kid wants to be a Ninja, even som adults wants to be a Ninja *host* Kwon :D

Tryman
2011-02-25, 13:05
Mycket sunda tankar här tycker jag.

Every kid wants to be a Ninja, even som adults wants to be a Ninja *host* Kwon :D

http://www.comicbookmovie.com/images/users/uploads/10959/Fat-ninja-turtle.jpg

kaer
2011-02-25, 13:13
Ja, men ärtbössor som M16 är ju rätt så oskyldiga och ofarliga. T.o.m. ungar förstår att det omöjligt kan användas på riktigt utan bara är fiktion!

Faktiskt, men det rustade mig för vuxenlivet. När jag sedemera sköt med riktigt M-16 så var den plastiga känslan välbekant sen barndomen.

mangemani
2011-02-25, 13:24
"theres no such thing as a bad student,only bad teachers".
föräldrarnas fel som ej har koll.

Madame
2011-02-25, 13:27
Varför det behövs fler manlig dagispersonal, med lite mer auktoritet och mindre vel. Vänlig men bestämd var gränserna går.

är det bara män som kan vara vänliga men bestämda?
Menar du att kvinnor är ovänliga och luddiga utan gränser?

stridis
2011-02-25, 13:32
Sen är det också bra för ungarna att ha manliga förebilder som förstår the secret ways of the NINJA.

Här i norden så skall de bli vikingar istället. Sådana där bärsärkar med magnifika kroppar som låghalta franska medeltida bönder bara säger - han kör på svampar, och testiklar också och mjöd!!1!

Föra i kvav och andra lämpliga lekar. Snöbollskrig var populärt bland småglina och även det en bra förberedelse.

Granatgiraffen
2011-02-25, 13:33
är det bara män som kan vara vänliga men bestämda?
Menar du att kvinnor är ovänliga och luddiga utan gränser?

Lamt men sant.

Annars håller jag med Eternal lord.

stridis
2011-02-25, 13:40
är det bara män som kan vara vänliga men bestämda?
Menar du att kvinnor är ovänliga och luddiga utan gränser?

http://i51.tinypic.com/qoc5qw.jpg

Tryman
2011-02-25, 13:47
är det bara män som kan vara vänliga men bestämda?Menar du att kvinnor är ovänliga och luddiga utan gränser?

Det är egenskaper som jag tycker alla som jobbar med barn och ungdomar ska ha, oavsett kön.
Sen att det är bra med lite fler killar inom barnomsorgen. Jag är jätteglad att jag hade en manlig förebild på mitt fritids. Även om de kvinnliga fröknarna var bra så vart det lite puttinuttigt ibland tycker jag.

Hemi
2011-02-25, 14:53
Jag har sett det lite ur plera länders perspektiv men på -70 talet fanns det krigsleksaker i Sverige, många hade dem. Tyska, engelska och amerikanska soldater först och främst, samt tillhörande granatkastare och stridsvagnar. Det spelade ingen roll vilket land man var man bara lekte. Sedan fanns det en rad serier av krigsböcker i pocketformat vilka också skrevs ur olika perspektiv, vissa ur tyskarnas t ex utan att författaren sympatiserade med nazismen för det. Det var bara ett tidsfördriv, ungefär som man läser Liza Marklunds deckarromaner idag. 2a världskriget låg inte så otroligt långt tillbaka i tiden då men det var slut och över, alla visste att Hitler var the bad guy osv men en sak jag faktiskt tycker var bra, även om det känns svårt att säga det på 2000-talet var att man kunde läsa om/leka tyska soldater utan att vara/bli anklagad nazist, för det var det ingen som var ändå. Tror inte att jag kan förklara detta på ett forum men den där nazi-raci spänningen har kommit senare. Tiderna förändras kan man väl säga.

Tolkia
2011-02-25, 14:55
Jag tänker att ni (föräldrar och dagis) kanske behöver höja blicken från ninjalego och krigslekar till problemet hur man lär barn att det gör ont på andra barn om man slår dem. Att helt få barn att sluta leka krig, eller fara våldsamt fram med varandra tror jag är omöjligt, men här handlar det ju om att en del av ungarna härjar så att en annan del är rädda för dem. För mig känns det som om det vore vettigt att lägga mer fokus på att det inte är OK att göra illa varandra oavsett hur leken ser ut. Det är förstås primärt föräldrarnas grej; dagis har också en roll, men om inte föräldrarna är JÄVLIGT TYDLIGA med vad de tycker i frågan så är dagispersonalen ofta ganska maktlös (om vi inte skall börja tillgripa spöstraff igen, vilket jag hoppas att vi inte skall).

(For the record så lekte jag, syskon och kompisar rätt mycket krig, cowboys, med krigsplastgubbar av varierande design osv.; vi blev vederbörligen uppsträckta när vi betedde oss som svin mot varandra och det funkade nog på det stora hela ganska bra. Även om för all del vuxna säkert inte älskade vårt periodvis intensiva dödande av varandra. Innan någon drar "men tjejer leker ju tjejlekar"-kortet.)

Lellan
2011-02-27, 09:17
Tro mig, rätt/fel, hur man behandlar andra och hur man själv ska låta sig behandlas - frekvent på dagordningen..

Och jag funderade nåt varv och kom fram till att den häringa leksaken jag köpt må vara symbolisk i deras ögon, men eftersom både de och jag kan prata istället för att förutsätta ditten datten.. så nämner jag att han fått iaf och mitt tänk bakom, men att vi självklart jobbar vidare med problemet göra illa varandra, gränser. Sen tycker jag faktiskt att de har en poäng i att barn i den åldern inte ska spendera timmar vid en skärm, så om det finns familjer där det varit så och de har tänkt om är väl det inget ont i det. Men nu råkar vår 4åring vara unik för han har aldrig intresserat sig för att kolla film (kan inte ens sätta på dvd:n, tackar nej till bio - film är inte kul helt enkelt, leka är kul) och det är roligare att vara/leka med figurer än att vara dem på skärm. Än så länge..*peppar peppar*

Hursomhelst, ninja överlämnad.. om ni hör talas om 4 åring som gått berserk så.. tja.. blame it on me! ;)

PixelMiner
2011-02-27, 14:15
Har för mig att jag läst om ett dagis som införde massage på schemat. Dvs att barnen fick lära sig att ge varandra massage. Sedan satte man av 30 minuter varje dag så de fick massera varandra.

Genom att ge barnen naturliga redskap att röra vid varandra, utan att använda våld, så fick man det mycket lugnare och mindre fysiskt våldsamt.