handdator

Visa fullständig version : vad är bäst, arg eller focuserad?


sandberg93
2011-02-24, 19:55
hej undrar vad som är bäst när man ska till gymmet, arg eller focuserad?

Pungis
2011-02-24, 19:56
Arg hjälper inte mig.. Att vara fokuserad är allt för mig

Sundqvist
2011-02-24, 19:56
Arg men samtidigt fokuserad*flex*

sandberg93
2011-02-24, 19:59
http://www.youtube.com/watch?v=Hq3p4ShAwBI

spoon
2011-02-24, 19:59
Fokuserad. Vem orkar vara arg flera timmar flera gånger i veckan. Visst kan man tända till inför ett maxlyft men annars är det bättre att vara glad över att man får vara på gymet och njuta :)

tobe
2011-02-24, 20:00
Fokuserad skulle jag tippa på. Skulle tro att skaderisken ökar om du är arg på gymmet. Och utförandet kan nog bli lidande.

Min fd tränare i am fotboll hade en lång utläggning om att man inte presterar nämnvärt bättre för att man slår sig i hjälmen, skriker eller på annat sätt apar runt. Fokus är det som gäller för att prestera på en jämn hög nivå.

Rikard Jansson
2011-02-24, 20:02
Beror på om det är press eller dragövning i mitt fall :)

Yes
2011-02-24, 20:03
Åk till gymet, lyft och åk hem.

Mapa
2011-02-24, 20:05
oj, Kai greene beskrev det rätt bra tycker jag. ska du lägga böja, 200, 250 eller 300kg kan du inte göra det och vara en "nice guy" samtidigt. man lär bli aggressiv om inte förbannad. men det betyder inte att man måste gå runt och vara arg hela passet.

mattilainen
2011-02-24, 20:08
Fokuserad innan passet och känna ett tagg "FAN VAD KUL!" och sen kanske man blir lite snabbt sur innan och under själva övningen för att återgå till att tagga till :p

camilla
2011-02-24, 20:09
Jag ser arg ut när jag är fokuserad. ;)

sandberg93
2011-02-24, 20:11
Jag ser arg ut när jag är fokuserad. ;)

i iz angry :D

Hemi
2011-02-24, 20:13
Arg har jag lärt mig efter diverse kampsport och styrkträning INTE hjälper. Däremot peppning av olika slag man får av blodad tand, ruscher i kroppen efter fysiskt arbete eller efter halva passet med en paus av kaffe och ett par marmeladmackor, t ex. :) En annan sak är utomhusträning eller att åtminståne gå ut en sväng under passet. Att köra flera timmar inomhus är ju *spy*. Inte undra på att längdskidåkare är så glada hurtiga och "tjuriga" framåt. Fokus kommer väl på köpet, aldrig riktigt reflekterat övere det men det sades att de amerikanska Olympiernas framgångar -84 berodde på det nya sättet att hypnotiskt se inifrån sig sig själv utföra loppet/matchen innan man var på banan.

dellan
2011-02-24, 20:14
Det handlar om att bli förbannad och aggressiv mot vikten och inte att gå runt och sura.
Självklart är det alltid bäst att vara laddad.

Tolkia
2011-02-24, 20:35
Hmm ... glad?

mpersson
2011-02-24, 20:41
På träning går de ju inte ladda upp 110% och gå igenom lyft steg för steg i huvudet, iaf inte för mig eftersom den mesta tiden går till att lyfta av och på vikter samt prata teknik med en ny lyftare i skaran. Så då hjälper det att bli små förbannad några sek innan lyftet. Att va helförbannad hela tiden är nog inte bra i längden, inte en jävel som vill träna med en tillslut :D

På tävling blir de lättare att gå på att fokusera, men sen blir man alltid svartögd när man går upp på flaket ändå :)

Eddie Vedder
2011-02-24, 20:42
Inför en maxning fokuserar jag, ilska funkar inte. Om det inte är maxning snackar jag gärna skit mellan seten.

spoon
2011-02-24, 20:44
Hmm ... glad?

För mig är den stora glädjen med styrketräning att det lönar sig att bli arg. Släppa spärrarna och go bananas. Men det kan man ju inte göra jämt då blir man ju helt tom i bollen.

Matsa
2011-02-24, 20:45
Det är lite olika vad som hjälper mig att tagga till. Ibland har jag blivit förbannad och fått till ett bra lyft i ren ilska, men andra gånger går det som bäst när jag är glad. Jag skulle säga att den känslan jag presterar som bäst på är en väldigt glad känsla, jag känner mig liksom upplivad och exalterad och självförtroendet far i taket. Det finns inga tvivel utan jag blir verkligen tvärsäker på att jag kommer att orka. Jag brukar även bli väldigt flummig när detta inträffar. Rätt skön känsla men jag kan inte tvinga fram den, det är lättare att bara bli arg och det funkar med bra.

Fokuserad ska man alltid vara, det är en grundförutsättning som jag ser det men man kan vara arg samtidigt.

mini
2011-02-24, 20:48
Förbannad inför riktiga maxlyft, annars glad/som vanligt (bitter) med fokus på lyften när man gör dem.

tntballe
2011-02-24, 20:49
Bäst går det när adrenalinet pumpar, och det är när jag blir förbannad. Krävs dock bara i maxlyften.

Sniggel
2011-02-24, 20:50
Galen/aggressiv tycker jag bäst beskriver känslan jag har inför ett bra set.

Zorban
2011-02-24, 20:50
Presterar helt klart sämre än normalt när jag är arg :(

BonkyBo
2011-02-24, 20:50
När jag är arg lyfter jag som tyngst ... och gör även mer misstag tyvärr.

Landström
2011-02-24, 20:50
Bästa sättet att prestera som bäst inför ett tävlingslyft är att ha kompisar som inte tror på en och som tycker att man inte ens ska prova.

Jag har varit med om det och aldrig blivit så förbannad inför ett lyft som då och naturligtvis flög stången upp. *flex* :thumbup:

mpersson
2011-02-24, 20:51
Aggressiv fokus är nog nr 1 ! ;)

Hemi
2011-02-24, 20:58
Kan medge att ilska eller nån typ av panik kan funka ibland men inte dagligt-jämt. En gång brann det farligt nära min familj, jag var inte där men visste vad som hände. Jag visste inte vad jag skulle göra av mig själv men gick ut och lade på alla vikter jag hade på skivstången och drog ett pers med +50kg i mitt marklyftsrekord för året. Och då var jag ändå inne i ett hårt program.

Sniggel
2011-02-24, 21:03
När jag är arg lyfter jag som tyngst ... och gör även mer misstag tyvärr.

Mmm aggressiv är nog ett bättre ord än arg. Är jag arg funkar jag heller inte bra.
Är jag glad och energisk, kan jag ta fram aggressivitet frivilligt. Detta är ju egentligen inte att göra sig arg.

mikaelj
2011-02-24, 21:10
Mmm aggressiv är nog ett bättre ord än arg. Är jag arg funkar jag heller inte bra.
Är jag glad och energisk, kan jag ta fram aggressivitet frivilligt. Detta är ju egentligen inte att göra sig arg.

Instämmer. För att klara av det sista arbetssetet funkar arg-aggresiv bäst, för att klara det där maxlyftet är det glad-aggressiv.

Arg-varianten gör att jag kan pressa mig själv och bara vålda upp vikten. På maxlyft krävs så mycket teknik att jag måste vara fokuserad, d v s gladvarianten.

Crocker
2011-02-24, 21:15
Arg funkar inte.
Bäst är att vara deppig och fokuserad.

Onigiri
2011-02-24, 21:18
Jag blir snarare lugn och typ inte respekterar vikten "det här är ju inte tungt egentligen lol" och lyfter.

RassK
2011-02-24, 21:58
Jag blir snarare lugn och typ inte respekterar vikten "det här är ju inte tungt egentligen lol" och lyfter.

+1. Lite naiv måste man vara. Intala sig att man tagit vikten förr eller att det inte är så tungt egentligen.
Lura sig själv. Därav "lightweight" skriken.

Full av energi måste jag vara hur som helst. Antingen peppad av koffein, motivation eller kolhydratladdning och bra sömn.
Jag måste ha fullt klart för mig vad det är jag ska göra. Antar att det blir definitionen av "fokus".

mikeni
2011-02-24, 22:08
Beror på vilken vikt och vilken övning det är. I t ex. bänk tänker jag att jag är förbannad på stången och att jag ska skicka den långt jävla bort, det förbannade aset!
Men jag ser killar på gymmet som taggar genom att frusta och skrika åt 10kg hantlar i biceps curls eller i nån handledsövning.

von huff
2011-02-24, 22:14
Jag lyfter sämst när jag är arg, fokuserar på andra saker.Bäst lyfter jag när jag är på gått humör,pigg och får adrenalinkickar av musiken.Om man lyckas göra sig själv arg genom musiken t.ex så funkar det

DarcyGrahn
2011-02-24, 22:18
Så nervös som möjligt och desto mer orolig att missa vikten desto bättre brukar det gå. På träning när man inte är så nervös brukar det funka bäst att vara aggressiv.

JimmyJoe
2011-02-24, 22:21
Lyfter alltid bäst när jag är på bra humör..

Grapeman
2011-02-24, 22:24
Gott humör, innerligt taggad och tänka "lightweight" så åker det mesta upp ;)

kaffekopp
2011-02-24, 22:29
lite små arg är jag ibland, men inget som har någon påverkan på passet skulle jag säga... förövrigt brukar jag vara antingen europas galdaste man när jag lämmnar gymmet eller lite små deprimerad, vad det beror på vet jag inte, men det är aldrig något mellanting :)

Gabriel174
2011-02-24, 22:35
Arg funkar inte.
Bäst är att vara deppig och fokuserad.

Att vara deppig funkar definitivt inte för mig.

För mig funkar det antingen när jag är på skitbra humör, alternativt taggar till genom att bli "arg".

Forqie
2011-02-24, 23:46
Ifall jag kör intensiva pass, eller tungt överhuvudtaget brukar jag fokusera på vikten och tänka på diverse orättvisor i världen. Det får mig eggad, kanske inte arg men jävligt taggad!
Att slå låren eller be nån slå nacken med handflatan funkar också riktigt bra!

bearwolf
2011-02-25, 01:13
beror på övning för mig, om jag blir arg inför bänkpress så lyckas jag alltid slarva på något sätt och tappa anspänningen. medans i marklyft så känns det som jag kan dra upp vadsomhelst bara jag hittar hatet

svedberg1
2011-02-25, 01:27
Jag tycker att man ska tycka det är kul att lyfta vikter, så jag är "taggad". Tror inte att det betyder att jag är arg utan mer "nu ska det lyftas och fan vad jag gillar det".

Lyfta skrot är bland det bästa jag vet och skulle inte kunna leva utan det

hugok
2011-02-25, 01:32
Att vara bitter och småsur är det värsta. För mej funkar det bäst att vara riktigt förbannad och försöka maxa i början. Då brukar jag ofta lyckas med maxningen och en slags glädje förenar sig med agressionerna för ett ompimalt bärsärktrans som oftast varar genom hela passet. Till det ska man ha hög musik med typ rammstein eller dropkick murphys:hbang:

Onigiri
2011-02-25, 07:00
Någon som faktiskt kör med ammoniak? Aldrig provat själv, verkar ganska löjligt.

RobbanColeman
2011-02-25, 07:40
Fokuserad solklart! Vad som dock är grädden på moset är att man ska vara riktigt GLAD snarare. Taggad är jag alltid då jag går till gymmet, varför ska jag annars gå dit?

Gällandes min filosofi så är det fokus som gäller iaf, träffa rätt muskel, skrika lite händer det dock att jag gör, pga smärta.

RobbanColeman
2011-02-25, 07:41
Fokuserad solklart! Vad som dock är grädden på moset är att man ska vara riktigt GLAD snarare. Taggad är jag alltid då jag går till gymmet, varför ska jag annars gå dit?

Gällandes min filosofi så är det fokus som gäller iaf, träffa rätt muskel, skrika lite händer det dock att jag gör, pga smärta och för att det kan underlätta andningen lite, får jag för mig.

kaer
2011-02-25, 09:21
Fokuserad, att vara arg leder ingen vart. Då tänker jag bara på massa annat och inte på det jag har framför mig.

rooz
2011-02-25, 09:46
Galen/aggressiv tycker jag bäst beskriver känslan jag har inför ett bra set.
+1

Brukar ha den känslan genom hela passet, det är ett sätt att ventilera känslor för mig. Blir lugn o fin efter passet.

Control_61
2011-02-25, 10:07
Att gå runt o vara förbannad funkar inte i längden för mig. Lugn och fokuserad. Motiverad att lyfta för att det är skoj!

Långsmal
2011-02-25, 10:26
Arg men till en gräns att man kan kontrollera och rikta sin ilska är det bästa imo. Tekniken får självklart inte bli lidande. Finns väl inget skönare än att ta ut en dags aggressioner på gymmet för att sedan när passet är klart kunna slappna av och känna sig nöjd med sig själv. Eftersom man inte alltid bär på en ilska brukar jag istället försöka få en aggressiv känsla inför tunga lyft.
Men jag säger som Mustasch i låten I am not Aggresive:
"Im not aggresive, I just do what I must do"

C.E.J.
2011-02-25, 11:30
Hmm ... glad?

Träningsklipp med Tolkia?

snatch914
2011-02-25, 12:57
I get mad about it!

L-Sami
2011-02-25, 13:09
Kontrollerad och fokuserad så att man kan använda aggressiviteten vid rätt tillfälle.

stridis
2011-02-25, 13:20
Skoningslöst flow är idealet. Men jag kör bärsärk istället. Det är kul.

Lillgrabben
2011-02-25, 13:46
Mellan lyften, ett viktigt pass ska det vara lugn & ro, med avslappning, återhämtning & positiva tankar.

När nästa lyft närmar sig ska man de sista 2-3 minuterna sätta upp en mental målbild för sig själv, gå igenom lyftet ett par ggr i sinnet där man riktigt VET att lyftet redan är avklarat före man påbörjar sitt försök.

Kort & gott; en kortare djup inåtriktad fokusering på vad som ska ske, i lugn & ro, med totalt fokus på uppgiften ifråga.

filmjölk
2011-02-25, 14:34
Jag tror att man kan komma en bit på vägen helt utan att gräva djupt i sig själv och plocka fram insanity wolf eller vara särskilt fokuserad. Visst det blir inga 800lbs. på ryggen, inget SM-guld i styrkelyft och ingen Luciapokal, men man kan öka och göra framsteg genom att ha en glad, avslappnad attityd till sin träning.

Jag tror att mycket ligger i den mentala biten, är man fokuserad på målet och går in för det mentalt lyckas man bättre, men det är också större risk att man lessnar och tappar glädjen i träningen.

Mitt tips är att vara glad under hela passet.

Lillgrabben
2011-02-25, 14:40
Många väljer en i mitt tycke alldeles för utåtriktad laddning inför sina lyft - en laddning där man riskerar att den tar bort mer energi än vad den tillför.

Om man studsar runt, skriker & lever fan & försöker peppa sig själv alltför mycket finns definitivt risken att stressnivåerna ökar alltför mycket så att man istället blir alldeles tömd & tokslut!

Man måste hitta en egen, personlig variant som funkar för var & en! Många gillar en lite mera utåtriktad variant, medan jag m.fl gillar den andra sortens laddning.

Proxy
2011-02-25, 15:07
Jag tror att man kan komma en bit på vägen helt utan att gräva djupt i sig själv och plocka fram insanity wolf eller vara särskilt fokuserad. Visst det blir inga 800lbs. på ryggen, inget SM-guld i styrkelyft och ingen Luciapokal, men man kan öka och göra framsteg genom att ha en glad, avslappnad attityd till sin träning.


The difference between ordinary and extraordinary is that little extra.

Rumsren
2011-02-25, 15:32
Fokus för min del. Fokus med en känsla av upprymdhet och någon slags glädje. Detta gäller för både gym och löpning. Löpning är alltid innerlig glädje, även om det handlar om intervaller. Men det skiljer sig dock från sport till sport. Motocross träning/tävling innebär dock alltid att blodet kokar från ilska och fokusen är total :D

hejhopp79
2011-02-25, 15:33
Focuserad.

limenka
2011-02-25, 21:19
Så här är opti för mig

Glad stämning - fokus några sekunder - ber någon vrida om öronen på mig - > maxar.

2499
2011-02-25, 21:27
Fokuserad till 1000 annars går det skit!

När jag maxar marklyft vill jag bara pissförbannad, gör allt för att få adrenalin. Gratis käftsmällar på mig för den som är i lokalen då :D

Inge Enveten
2011-02-25, 21:31
Både och. Fokuserad konstant, arg precis innan setet startats tills avslut

Inge Enveten
2011-02-25, 21:34
Hq3p4ShAwBI

Bluesparv
2011-02-25, 21:58
Beror helt på vad det är för övning. Fokus är alltid det viktigaste, men vägen dit kan vara olika.

Proxy
2011-02-25, 21:59
+1 på Oli.

Om man ska pressa sig själv så långt, squata tills man svimmar eller marklyfta så tungt att ett par blodkärl i ögonen går sönder, då måste det vara något där som inte alla har.
Om inte annat så krävs det verkligen något extra för att ens komma till den nivån, för att inte tala om hur "driven" man måste vara för att sköta alla dessa detaljer och träna så hårt i så många år, och ständigt sträva för att bli bättre.

Galningen
2011-02-25, 22:12
Fokus är allt. Ett plus om det finns en spegel så man kan stirra på sitt fula jävla ansikte och bara gå in i ett stadie av 100%-igt fokus.

BIGHAL
2011-02-26, 02:31
Glad, öppen, trevlig, fokuserad och skitförbannad på tyngden som SKA upp, grundstyrka o RawPower.... det tar ett tag innan du uppnår den känslan!!

Carcer
2011-02-26, 02:38
http://www.youtube.com/watch?v=RVjhHDvj8Qw